Dobre wieści przekazała GDDKiA oddział Katowice: do ruchu zostało oddanych blisko 10 km nowo wybudowanej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku Pyrzowice – Podwarpie, wraz z przebudowanym węzłem Mierzęcice. Inwestycja kosztowała blisko 139 mln zł, z dofinansowaniem unijnym rzędu 87,6 mln zł.
Pierwsze dwa etapy inwestycji realizowane były pomiędzy grudniem 2002 a listopadem 2006 r. Pierwszy z nich obejmował budowę trzykilometrowego odcinka zlokalizowanego w obrębie gminy Siewierz oraz węzła Podwarpie. Etap drugi zakładał budowę trasy o długości około 9,5 km, biegnącej aż do lotniska w Pyrzowicach. Na rozpoczęcie trzeciego etapu trzeba było czekać do 26 listopada 2018 r., kiedy to podpisana została umowa na jego realizację.
Prace rozpoczęły się wiosną 2019 roku. Obejmowały budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku Lotnisko - Podwarpie wraz z budową obiektów inżynierskich - wiaduktów i mostów w ciągu budowanej jezdni. Powstały także urządzenia ochrony środowiska i urządzenia związane z funkcjonowaniem drogi, jak odwodnienie i oświetlenie drogowe. Przebudowana została również istniejąca infrastruktura techniczna.
Zgodnie z podpisanym aneksem terminowym, zakończenie inwestycji powinno nastąpić 29 maja. Na początku i na końcu wybudowanego odcinka, tj. na węzłach Lotnisko oraz Podwarpie, wciąż obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu i zwężenie do jednego pasa. Ma to na celu umożliwienie dokończenia robót przez wykonawcę, polegających na likwidacji istniejących przewiązek na węzłach wraz z odtworzeniem pasa rozdziału i uciągleniem barier energochłonnych.
Droga ekspresowa S1 na odcinku Pyrzowice – Podwarpie jest trasą o dużym znaczeniu dla komunikacji Śląska i województw ościennych. Łączy zrealizowaną autostradę A1 z drogami ekspresowymi S52 Bielsko-Biała – Cieszyn oraz S1 Bielsko-Biała - Zwardoń, a także z DK91, DK86 i pozostałymi drogami województwa. Trasa łączy też aglomerację śląską i regiony z nią sąsiadujące z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Droga ta stanowi również część VI europejskiego korytarza transportowego sieci TENT-T.
Zrealizowanie drugiej jezdni stanowi połączenie istniejącego przekroju dwujezdniowego drogi ekspresowej S1, co przyczyni się m.in. do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Długość wybudowanego odcinka to ok. 9,7 km.
W trakcie wykonywania wykopów natrafiono na pozostałości osadów z zachowanymi skamieniałościami muszli. Osady datowane są na okres środkowego triasu, czyli od ok. 245,9 do ok. 228,7 mln lat temu.
Maksymalna głębokość wykopu w trakcie prowadzenia prac wyniosła ok. 16 metrów.
W trakcie realizacji wykonano ok. 530 000 m sześc. robót ziemnych (łącznie wykonanie wykopów oraz nasypów). Jest to równowartość ok. 7360 kolejowych wagonów węglarek.
Oddanych głosów: 566
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Katowice: remont historycznej kamienicy przy Gliwickiej wkracza w nowy etap
725W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie
613Pięć lat rekordowych inwestycji. Tak zmienia się Park Śląski w Chorzowie
441Remont gierkówki w woj. śląskim: przebudowa drugiego odcinka DK91 na finiszu
332Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
297Bariery formalne pokonane. Electromobility Poland ma zgodę na budowę fabryki Izery
0Remont gierkówki w woj. śląskim: przebudowa drugiego odcinka DK91 na finiszu
0Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
0Pięć lat rekordowych inwestycji. Tak zmienia się Park Śląski w Chorzowie
0W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie
0