zamknij

Wiadomości

Fajnie, że będzie remont dworca kolejowego i torów. Ale czy możemy liczyć na konkretne pociągi z Wodzisławia?

2014-10-01, Autor: Monika Krzepina
Remont linii kolejowej Rybnik - Chałupki i rewitalizacja dworca kolejowego w Wodzisławiu Śląskim nabiera realnych kształtów. Po wyremontowanej linii pociągi mają poruszać się z prędkością 80 km/h, a do podróży koleją będzie zachęcać wodzisławian nowoczesne centrum przesiadkowe. Wszystko fajnie, ale co z tego - skoro ze strony Urzędu Marszałkowskiego nie padają żadne konkrety w sprawie przywrócenia na tej trasie pociągów pasażerskich?

Reklama

Jak już informowaliśmy, miasto przejmuje od PKP dworzec kolejowy za pół miliona złotych i chce w tym miejscu stworzyć centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia. Na jakich warunkach? - Kupujemy dworzec z myślą o remoncie i zachowaniu jego funkcji obsługi pasażerskiej. Na ten cel pozyskaliśmy już pieniądze. W umowie jaką zawrzemy ze spółką PKP nie ma szczególnych zapisów. Kolej sugeruje jedynie, abyśmy nie przeznaczali budynku na funkcje mieszkalne. Chodzi o ewentualne szkody z powodu kursowania pociągów. Ale i tak nie mieliśmy takiego zamiaru - mówi Barbara Chrobok, rzecznik prasowy UM Wodzisławia.

Wydawałoby się, że inwestycja trafiła w odpowiedni moment. Rusza bowiem remont linii kolejowej Rybnik - Chałupki. A to szansa na powrót pociągów pasażerskich na tę trasę, po zakończeniu inwestycji. Ale czy faktycznie tak będzie? Można mieć wątpliwości, nie przewiduje tego bowiem projekt Planu Transportowego Województwa Śląskiego.

 

- Fakt niezaplanowania połączeń na liniach, których kompleksowa rewitalizacja zakończy się w 2014 i 2015 roku budzi kontrowersje. Mowa tu o odcinkach Częstochowa – Lubliniec – granica województwa – Opole oraz Wodzisław Śląski – Chałupki – granica państwa – Bohumin. Równie kuriozalna sytuacja będzie miała miejsce na drugiej z wymienionych linii. Mimo, że na odcinku z Wodzisławia Śląskiego do Chałupek w ramach rewitalizacji prędkość zostanie podniesiona do 80 km/h, to nie pojawią się tam żadne pociągi pasażerskie - zauważa Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska.

 

Wznowienie ruchu pociągów jest według przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego możliwe w przyszłości. Czyli kiedy? Może w 2016, a może w 2036. W tej sprawie nie padają żadne konkrety.

 

Czy więc będziemy mieć w Wodzisławiu piękny dworzec, którego koszty utrzymania nie są jeszcze znane i zrewitalizowaną linię kolejową, po której nie jeżdżą pociągi? Miasto takiego czarnego scenariusza nie bierze pod uwagę. - Cały czas prowadzimy w tej sprawie rozmowy i mamy wstępne deklaracje marszałka co do powrotu pociągów - zaznacza Barbara Chrobok, rzecznik prasowy magistratu.

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~lukaszu 2014-10-01
    18:12:38

    0 17

    Przecież to idiotyczne! Czy osoba decyzyjna w tej kwestii zdaje sobie sprawę, że dysponuje środkami publicznymi i pakuje je w coś co na ten czas jest abstrakcją. Po pierwsze nie wiadomo czy będą jeździć pociągi a po drugie kto nimi ma niby jeździć? Uwaga - moja propozycja: przed UM w Wodzisławiu zbudujmy gniazdo dla bociana na wysokim słupie a później czekajmy latami aż przyleci... może przyleci a może nie, jak z tymi pociągami - może będą, może nie. Ba idźmy dalej, zbudujmy 10 takich gniazd wyjdzie sporo taniej niż remontować dworzec i odcinek kolejowy a efekt taki sam.

  • ~KARNISZ 2014-10-01
    20:19:41

    0 30

    Dokładnie po co pakować w kolej takie bagatela kwoty !!! Kto tym będzie jeździł ....czasy się zmieniły samochód w rodzinie to norma ....żeby to jeszcze był odcinek 300km to ok ... Wydajcie lepiej na oświetlenie Wodzisławia ,przejść dla pieszych i monitoringu ...to jest potrzebne a nie pakowanie kasy w stara rudere dziękuje za uwagę :)

  • ~KARNISZ 2014-10-01
    20:21:46

    0 20

    Dokładnie po co pamalo tego!! Znów zdewastuja i rozkradna

  • ~ 2014-10-01
    22:40:32

    19 0

    mam nadzieję, że mi wybaczycie określenia "wodzisławskie lemingi się odezwały". na podróże między miastami nie ma lepszej alternatywy od pociągów. równie dobrze możecie stwierdzić po co tyle kasy władowano w A1 i jeszcze trochę włożą wszak muszą połączyć odcinek od Pyrzowic do Łodzi. Dobra komunikacja miejska wsparta komunikacją kolejową to najlepsze z możliwych rozwiązań. Budowa kolejnych dróg to dopiero głupota jeśli istnieją szlaki kolejowe. może ktoś mi odpowie dlaczego w wodzisławiu mieszkają tak ograniczone i bez wyobraźni jednostki? zakup dworca to bardzo dobry ruch, jego remont również. pytanie jaki pomysł ma miast na ożywienie tego miejsca bądź zagospodarowanie obiektu, bo centrum "przerzutowe" zwane dumnie przez miasto "przesiadkowy" obawiam się, że będzie jedną wielką kichą i całkowicie pokazuje jak bardzo władza nie rozumie słowa "przesiadka". może na rowery, które będą generowały koszta podobnie jak infokioski. w ostateczności rozkradną im te rowery i dopiero będzie ubaw. to miejsce ma potężny potencjał, niezależnie od tego czy pociągi będą kursowały czy też nie. poza tym nie po to remontuje się linię by z niej nie korzystać. istotne jednak jest to by końcową stacją bym bohumin a nie chałupki dla każdego pociągu na południe od wodzisławia. istotna jest cena i częstotliwość połączeń, co 20 min na trasie rybnik wodzisław to byłby wypas :)

  • ~matt78 2014-10-01
    23:12:42

    5 0

    do autorki.... Plan Transportowy może tego nie przewiduje, ale Urząd Marszałkowski podpisze z Kolejami Śląskimi umowę na obsługę następujących tras... http://www.rynek-kolejowy.pl/53729/slask_ks_z_umowa_na_przewozy_do_2025_r.htm Punkt 7 właśnie to przewiduje... Jednak czy tak się stanie trzeba poczekać do podpisania umowy.

  • ~akx 2014-10-01
    23:29:09

    5 0

    "Czy więc będziemy mieć w Wodzisławiu piękny dworzec, którego koszty utrzymania nie są jeszcze znane i zrewitalizowaną linię kolejową, po której nie jeżdżą pociągi? Miasto takiego czarnego scenariusza nie bierze pod uwagę." Ale jakoś przy budowie przystanku Wodzisław Śląski Centrum włodarze miasta brali pod uwagę taki czarny scenariusz i mydlili mieszkańcom oczy, że właśnie z powodu braku deklaracji ze strony urzędu marszałkowskiego, nie przeznaczą pieniędzy na dokumentację związaną z przystankiem osobowym w ścisłym centrum miasta i tym samym zmarnowała się okazja na realizację tej inwestycji, w związku z nadchodzącym remontem linii. Cóż, jak widać władzom naszego miasta zależało, aby do budowy przystanku Wodzisław Śląski Centrum nie doszło. Jeśli chodzi zaś o same połączenia kolejowe do Wodzisławia, to tutaj zaczyna się kolejne mydlenie oczów, ale tym razem ze strony urzędu marszałkowskiego. Wszędzie mówi się, że jest to spowodowane złym stanem torów i póki remont nie nadejdzie, będziemy mieli 4 pociągi na krzyż. Prawda jest jednak taka, że w 2008 roku między Rybnikiem Towarowym a Radlinem Obszarami zostały wyremontowane 2 tory, a między Obszarami a Wodzisławiem 1. Na całej długości trasy jest prędkość szlakowa 60 km/h. Drugi tor pomiędzy Wodzisławiem a Radlinem Obszarami jest zamknięty z powodu złego stanu technicznego.

  • ~akx 2014-10-01
    23:30:11

    4 0

    Tak więc tory nowe, a Koleje Śląskie puszczają 4 pociągi na krzyż, tłumacząc, że jest zły stan torów, mimo, że jeżdżą do Wisły, gdzie na 14 kilometrowym odcinku pociąg jedzie 30 km/h (podg Bronów - Skoczów), a w górach na mostach kolejowych nad rzeką Wisłą pociąg musi zwalniać do 10km/h.
    Z Wodzisławia bezpośrednio do Katowic pociąg odjeżdża o 7, 9 i 15. I to jest powód, dlaczego pociągi między Wodzisławiem a Rybnikiem jeżdżą puste - bo jest ich zbyt mało, przez co zorganizowanie podróży na studia czy do pracy staje się wyzwaniem. Wystarczy popatrzeć na sąsiedni Racibórz, gdzie w dobie odjeżdża 11 bezpośrednich pociągów do Katowic. Dlatego za całkowitą degradację kolei w naszym mieście odpowiedzialny jest urząd marszałkowski. Cóż, tak to jest, jak ktoś bawi się w kolej, nie mając o niej żadnego pojęcia. Wracając jeszcze do linii Wodzisław - Chałupki, od grudnia mają jeździć 2 pary pociągów przyspieszonych spółki Przewozy Regionalne. Będą to pociągi Wrocław - Bohumin - Wrocław i Kędzierzyn-Koźle - Bohumin - Kędzierzyn Koźle. Obydwa mają być wytrasowane przez Wodzisław i na terenie naszego powiatu mają mieć postój w Wodzisławiu i w Olzie. Jak będzie na prawdę, przekonamy się w grudniu.

  • ~wodzislawianin1 2014-10-02
    08:49:41

    3 0

    akx dwa przez Wodzisław? Módlmy się aby ten Wrocław-Bohumin-Wrocław był przez Rybnik i Wodzisław, tym bardziej, że remont jak się nie zaczął tak się nie zaczął i może wszystko iść przez Racibórz. No chyba, że lokalne władze staną na wysokości zadania i do czasu przejzdności jednotorowego odcinka Wodzisław-Chałupki pociąg Wrocław-Bohumin-Wrocław będzie zaczynał bieg w Wodzisławiu Śl. Co do remontu linii nie wiadomo na razie prawie nic. Nie wiemy nawet jak szybko chcą doprowadzić do przejezdności odcinek jednotorowy. Jak dla mnie całkowite wyłączenie z ruchu odcinka Wodzisław-Chałupki będzie na około pół roku a to bardzo bardzo dużo. Poza tym PLK Tarnowskie Góry mogła by odkrzewić stację w Wodzisławiu bo zarasta niesamowicie.

  • ~may 2014-10-02
    09:34:05

    9 0

    Gro ludzi jeździ porannym pociągiem z SWD do SR. Jest to świetla alternatywa dla wiecznie zapchanej E3. Dziwie sie, ze jeszcze nikt nie wpadl na pomysl, zeby e3 całkowicie przeniesc na tory i zrobic z tego miejska kolejke, która kursowałaby nawet i co godzine. Lepiej wychodzi to zarowno czasowo jak i komfort o wiele większy.

  • ~akx 2014-10-02
    11:07:23

    0 0

    Przecież chciano zastąpić szynobusami linię E-3. Miała to być lokalna szybka kolej miejska, swój początek/koniec miała mieć na przystanku Wodzisław Śląski Centrum. Możliwe, że w przyszłości uda się coś takiego zorganizować na planowanym centrum przesiadkowym przy dworcu na Nowym Mieście. Moim jednak zdaniem, gdyby władzom bardziej zależało, udało by się upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, czyli mieć i przystanek w ścisłym centrum miasta, i ładnie zmodernizowany dworzec na Nowym Mieście. A do kolei raczej nie trzeba nikogo przekonywać. Pociąg jest szybszy, bardziej komfortowy, a bilety są w wielu przypadkach tańsze od autobusu. Póki co trzeba starać się, aby z Wodzisławia jeździło do Katowic choćby te 7 par pociągów, jak za czasów Przewozów Regionalnych. Wtedy widok 60 osób na peronie to była norma. Wiadomo, priorytetem są też pociągi do Czech czy zastąpienie autobusowej E-3 szybkimi połączeniami kolejowymi, tak jak to jest na przykład w Tychach czy w Trójmieście. Obiło mi się też o uszy, że po remoncie naszej linii ma być przez Wodzisław przetrasowany jakiś Express InterCity, który obecnie jeździ przez Zebrzydowice. Po remoncie naszej linii, czas przejazdu z Bohumina do Katowic przez Wodzisław ma być podobny jak przez Zebrzydowice i Pszczynę.

  • ~wodzislawianin1 2014-10-02
    11:31:33

    3 0

    Z tym Express Intercity to jednak jak narazie nic więcej jak plotki. Może po remoncie jakiś jeden pojedzie przez nasz region ale to nic pewnego. Co do zaś pociągu Wrocław-Bohumin-Wrocław to fakt ale problemem jest brak remontu, więc trzeba działać aby stacją końcową/początkową był Wodzisław Śląski (jeden tor na Rybnik będzie przejezdny). Odnośnie połączeń do Czech i Chałupek to nie ma co również walczyć o ich równą liczbę bo wiadomo, że do Czech wystarczą na początek 4 połączenia na dobę Kolei Śląskich plus Intercity plus Wrocław-Bohumin-Wrocław wraz z 4 połączeniami KŚ Wodzisław-Katowice to już dawało by konkretne połączenia pasażerskie z Wodzisławia. Mielibyśmy 8 połączeń KŚ, skład PR do Wrocławia i Bohumina oraz skład Intercity razem 10 par (6 w kierunku Chałupek) a to już naprawdę na początek dużo, reszta przepustowości to dla 10 pociągów towarowych i jest super. Wzmocnić kolej w Wodzisławiu ma szansa zagospodarwowania hali napraw wagonów ale w tym temacie chyba dalej nic sie nie dzieje?!

  • ~Arteks 2014-10-02
    12:06:45

    4 1

    Na razie jedyną siłą która zapowiada zmiany w podejściu do transportu szynowego w naszym województwie jest RAŚ - warto o tym sobie przypomnąć w czasie wyborów radnych do sejmiku. Na miejscu wodzisławian pamiętałbym o tym że to PO potraktowała w ostatnich latach Wodzisław jak zapadłą dziurę odcinając wasze miasto na pewien czas całkowicie od Katowic a teraz oferując marne 4 pociągi na dzień...

  • ~wodzislawianin1 2014-10-02
    12:21:50

    4 0

    Panie Arteks Pan jest chyba z SRKGŚ? Nie możecie pomóc w znalezieniu inwestora dla hali napraw wagonów w Wodzisławiu? Pewnie macie jakieś kontakty z przewoźnikami i PKP oraz miastem. Odnośnie wyborów to szkoda gadać bo w sejmiku wojewódzkim cały nasz region jest traktowany fatalnie.

  • ~hades 2014-10-02
    20:33:46

    9 0

    Urząd marszałkowski zaplanował obsługę trasy Katowice - Chałupki ( - Bohumin) przez KŚ od rozkładu 2015/2016, trasa ta jest również wymieniona w systemie szybkiej kolei regionalnej w ostatecznej wersji planu transportowego woj. śląskiego. Bynajmniej nie jest to zasługą ludzi z SRKGŚ, niemniej sądzę że organizacja ta jest w posiadaniu bardziej aktualnych informacji niż publikowane tu bzdury. Pytanie czemu ma to służyć pozostawiam otwarte. Od rozkładu 2014/2015 Przewozy Regionalne zaplanowały połączenia Interregio Wrocław - Bohumin i Kędzierzyn - Bohumin przez Wodzisław. Przybliżone godziny odjazdów z Wodzisławia: Bohumin 9:40,17:05 Kędzierzyn 10:55,18:25 Wrocław 18:25, do czasu oddania odcinka do Chałupek prawdopodobny scenariusz to komunikacja zastępcza na odcinku Wodzisław - Bohumin. W imieniu TEK zapraszam do współpracy każdego kto chciałby wiedzieć więcej i wnieść swój wkład w renesans kolei w rejonie Wodzisławia :)

  • ~wyborca 2014-10-07
    11:38:55

    1 0

    z tym remontem jest jak z Yeti,wszyscy o nim mówią ale go nie widać

  • ~wodzislawianin1 2014-10-07
    18:30:47

    2 0

    remont jak yeti -może uda się coś zobaczyć zimą- a wiosną znów będziemy czekać do zimy ;) A tak na poważnie to można obawiać się o to czy Rubau w ogóle ten remont skończy, oby nie powtórzyła się sytuacja z A1...

  • ~hades 2014-10-07
    22:17:34

    6 0

    http://www.rynek-kolejowy.pl/54250/od_grudnia_pociagi_wroclaw_bohumin_kiedy_skorzysta_na_tym_wodzislaw.html

  • ~wodzislawianin1 2014-10-08
    07:54:34

    3 0

    Świetny link hades; teraz tak
    1) pociąg Wrocław-Wodzisław-Bohumin finansowany jest tylko na 1 rok
    2) Miał jechać przez Wodzisław ale jest remont i ZARZĄDCA INFRASTRUKTURY zaproponował objazd przez Racibórz omijając dwa duże miasta Rybnik i Wodzisław ( dla których to połączenie było stworzone)! Dziwnym trafem w wielu sprawach PLK bardziej lubi Racibórz od Rybnika i Wodzisławia...
    3) Dlaczego pociąg nie może rozpoczynać biegu z Wodzisławia Śl. ( jeden tor do Rybnika będzie czynny nawet w czasie remontu)? Na odcinku Wodzisław-Bohumin można wprowadzić minibusy które wystarczą na początek dla garstki pasażerów.
    4)Ciekawe jaka to "poprawa" nastąpi w Wodzisławiu w związku z nowym rozkładem KŚ. Czy będą dodatkowe składy do miasta?
    5) Połączenie utworzone dla Rybnika i Wodzisławia zgarnia...Racibórz. Niech jeden skład do Kędzierzyna jeździ objazdem (przez Racibórz) ale jeden niech zaczyna bieg w Wodzisławiu nawet w czasie remontu!
    6) Czy miasto i powiat będą interweniować w tej sprawie?
    7) Czy Pani Redaktor (mk) zawsze przychylna sprawą kolejowym może zająć się tą sprawą i napisać coś odnośnie punktów wyżej (szczególnie ptk 3,4,5,6).

  • ~akx 2014-10-08
    13:03:11

    1 0

    @wodzislawianin1: Warto jeszcze dopisać, ze od czasów przejęcia połączeń przez Koleje Śląskie, wszystkie bezpośrednie połączenia z Katowic kończą bieg w Raciborzu. Do nas jeżdżą nieliczne ogryzki, którymi ciężko zorganizować podróż do pracy czy na studia. Zwłaszcza, że linia do Wodzisławia jest po remoncie w 2008 roku i prędkość szlakowa na niej wynosi 60km/h. Kolejna sprawa to pociągi TLK. W Raciborzu bieg zaczyna Skarbek do Warszawy, a w sezonie Wydmy do Łeby i Helu. Dlaczego więc Wydmy nie mogą kursować na przykład z Wodzisławia? Zorganizowanie toru postojowego wraz z niezbędną infrastrukturą to raczej nie duży problem. Do dziś na peronie 2 w Wodzisławiu stoją nieczynne już pewnie gniazdka elektryczne.

  • ~KARNISZ 2014-10-12
    12:55:48

    0 2

    mhl999 nie szczekaj tak chłopcze bo nic ci to nie da !! i będzie to jak w programie UWAGA most w Wodzisławiu slaskim za milion złotych ....most do nikad .... zrobiony ,wpakowano mase pieniędzy po to by zaraz za mostem była droga polna dojazdowa do 2 domow ;) po co robic dworzec i cała otoczke jak tu się zastanawiają czy będą jezdzic pociągi ....... toz to tylko w Polsce mogą być takie jaja

  • ~ 2014-10-13
    09:34:45

    0 1

    karnisz uważaj, żebyś nie spadł z góry pod wpływem emocji. most do nikąd kiedyś jednak się przyda. także o remont dworca czy brak pociągów nie martw się na zapas.

  • ~hades 2014-10-14
    12:13:12

    2 0

    Rozkład roczny 2014/15 pociągu Wrocław - Bohumin publikujemy na naszym fb

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1041