zamknij

Wiadomosci

List: mieszkańców Wodzisławia czeka drastyczna podwyżka cen biletów

2013-01-02, Autor: igra
Od wczoraj Wodzisław ma własną komunikację miejską. W związku z wystąpieniem miasta ze struktur MZK, nadesłał do nas list Łukasz Wała ze Stowarzyszenia Transportu Zrównoważonego. W ciekawej analizie zwraca uwagę na plusy ale i minusy zaistniałej w powiecie wodzisławskim sytuacji.

Przytaczamy całą treść listu i zapraszamy do dyskusji:

Reklama

 

"Od nowego roku mieszkańców Wodzisławia czekają drastyczne podwyżki cen biletów. Miesięczny bilet normalny na wszystkie linie miejskie podrożeje z obecnych 92 zł na 252 zł. Ponadto trzeba go będzie kupować w trzech miejscach.

 

Wszystko związane jest z rozbiciem komunikacji na większą liczbę organizatorów. Część kursów będzie należało do MZK, część do miasta, a część będzie stanowiła prywatna linia 216. Władze miasta Wodzisławia tworząc własny zarząd komunikacji nie zadbały o integrację taryfową. Podejrzewamy także, że MZK, które nadal jeździ do Wodzisławia celowo nie chciało wprowadzać wspólnych taryf. Takie działanie ma zmniejszyć liczbę pasażerów korzystających z transportu zbiorowego. Nie od dziś wiadomo że celem działania MZK jest wyłącznie zmniejszenie liczy skarg (a nie zapewnienie dobrego transportu), co bezpośrednio związane jest z pozbywaniem się pasażerów. Podwyżka ominie tych pasażerów, których trasa obsługiwana jest przez jednego organizatora (np. z osiedla 1 maja do centrum). Pozostali, którzy nie mieli tego szczęścia będą musieli wybrać pomiędzy mniejszą liczba kursów, a drastyczną podwyżką cen biletów.

Złe wieści biletowe mamy także dla tych, którym nowa komunikacja miasta Wodzisław zapewni dogodny dojazd. Znaczna poprawa rozkładów jazdy niestety nie poszła w parze z rozwojem oferty biletowej. Nie będzie już biletów tygodniowych i 15-dniowych. Stracą także jeżdżący z przesiadkami, ponieważ likwidacji ulegają bilety dobowe. Te pozostaną tylko na linie MZK.



Zmiany dotkną także mieszkańców Niedobczyc i Biertułtów. Dojeżdżający z Niedobczyc do centrum Wodzisławia co prawda będą mniej płacili o 2 zł za bilet miesięczny, ale nie będą już mogli korzystać z innych linii na terenie miasta. Tu także zostają zlikwidowane bilety tygodniowe i 15-dniowe.

Sam pomysł wystąpienia Wodzisławia z MZK był dobry, jednak został w karygodny sposób zrealizowany. Na poprawę rozkładów jazdy na terenie Wodzisławia cieniem kładzie się znaczne pogorszenie oferty biletowej. Taka sytuacja doprowadzi do dużego odpływu pasażerów. Przykład Wałbrzycha pokazuje że dezintegracja może poczynić ogromne spustoszenie. Jak widać urzędnicy bardzo chcą żeby u nas było podobnie i zatory drogowe występowały nawet w niedziele. Wprowadzenie elektronicznego systemu rozliczania biletów nie zmieni sytuacji, gdyż do tego potrzebne są jeszcze wspólne taryfy. Ponadto system musiałby objąć cały transport publiczny. Jednak urzędnicy chcąc pozbyć się transportu zbiorowego zrobią wszystko żeby nie dopuścić do takiej sytuacji. Przykład krajów zachodnich pokazuje że integracja jest możliwa ponad podziałami na organizatorów, trzeba tylko chcieć.

 

Wracając do samej linii 216, jako że będzie to komercyjna linia, będą w niej również obowiązywały inne bilety. Będzie je można nabyć u kierowcy odpowiednio za 2,00zł - ulgowy i 3,00 zł - normalny, natomiast bilety miesięczne odpowiednio 70 zł - ulgowy i 100 zł - normalny. Start całego przedsięwzięcia zaplanowano na 2 stycznia 2013 roku, a linia ma kursować tylko w dni robocze."

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (8):
  • ~ 2013-01-02 08:38:59

    List odrobinę chaotyczny. Trudno się połapać czytając jednym tchem czy chodzi o MZK czy KM Wodzisław. Zgadzam się całkowicie urząd robi komunikację "pod siebie". Po prostu ma być taniej, niekoniecznie lepiej dla mieszkańców. Czego dobitnym przykładem jest brak współpracy. Rzekomo MZK nie dopasował się z rozkładem jazdy do KM Wodzisław (urzędnicy po prostu liczą, że kolejne gminy wystąpią z MZK co okaże się w połowie roku). Problem w tym, że nowy rozkład MZK był dostępny już w grudniu. Brak linii w kierunku ulicy Marklowickiej to już po prostu kpina z mieszkańców. Brak połączeń z Radlinem czy Marklowicami to również antyspołeczne nastawienie władz miasta. Darmowe 2tyg szybko się skończą a problemy pozostaną i by sprawnie podróżować pozostanie kupić kilka biletów miesięcznych lub przesiąść się na samochód i tyle będzie z tej promocji komunikacji. Spełni może ona swą rolę na terenie miasta i ścisłego centrum gdzie autobusy rzeczywiście będą kursowały często. Problem w tym, że miasto to nie tylko centrum o czym miłościwie nam panujący najwyraźniej zapominają bądź nie chcą słyszeć.

    0 0
  • ~amand1 2013-01-02 08:52:55

    mieszkam na osiedlu piastów i niemam jak dojechać na jedłownik wieś my mieszkańcy dużo na tym stracimy nawet do radlina niema jak dojechać oj będzie kiepsko

    0 0
  • ~ 2013-01-02 09:08:54

    Linią B na Jedłownik Szyb - potem z buta (ok 3-5min) na Pszowską w kierunku Pszowa na Jedłownik Osiedle i potem liną C i jesteś na Jedłowniku Wsi :)

    0 0
  • ~majjo 2013-01-02 10:31:43

    Nie za bardzo rozumiem sensu tego listu? P. Wala straszy mieszkańców, władze, kreśli masakryczne wizje. Już niedługo na widok autobusu ludzie zaczną się żegnać! Może by pana Stowarzyszenie wykazało się większym profesjonalizmem. Krytyka owszem, ale konstruktywna. po tym liście nic się nie poprawi. Lepiej zrobić coś i popełnić błąd, niż nie robić nic, co dedykuję członkom STZ. Z resztą zawsze możecie nazwać jakiś przystanek i samopoczucie wam się poprawi.

    0 0
  • ~odrok 2013-01-02 11:06:44

    Nakreślenie problemu jest ok, ale dużo więcej można zrobić gdyby członkowie stowarzyszenia wybrali się na którąś z komisji Rady Miasta i tam przedstawili swoje opinie.

    0 0
  • ~ 2013-01-02 14:15:32

    Wodzisław jako najwieksza gmina maiła jeden głos w zarządzie MZK czyli tak jakby wogóle.
    A jak wyglądały linie MZK w naszym mieście chyba każdy wie co jeżdził.
    Przykład na moim bracie który dojeżdza z Radlina II do Rydułtów do szkoły.
    Musiał iść na przystanek 10 minut bo na linie 203. Bodajże 7.14 autobus wieć pół dodziny czekać na późmiejsze godziny trzeba było go zawieść z powrotem to samo albo autobus za 40-60 min albo 10 min. przed końcem lekcji.
    Kiedyś z gimnazium bardziej opłacało mu sie chodzić pieszo z Piasta bo czekał na autobus ponad 35 minut albo musiał sie zwalniać.
    Mysle ze pomysł z własnymi liniami jest bardzo dobry i jesli ludzie będą z niej korzystac to i ona bardziej sie rozwinie i niebędzie problemu z dojechaniem do Rydułtów czy Radlina na marcel.

    0 0
  • ~master458 2013-01-02 14:19:22

    pisze z zapytaniem. czy gdzies jest rozklad jazdy godzinowy na stronie www??

    0 0
  • ~ 2013-01-02 14:56:22

    @master458: http://wodzislaw-slaski.pl/rozkladkm,pl.htm

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy festiwal reggae Najcieplejsze Miejsce Na Ziemi powinien zostać na stadionie miejskim?





Oddanych głosów: 579