zamknij

Wiadomości

MZK z pretensjami do Wodzisławia: korzystacie? To płaćcie!

2016-05-31, Autor: Monika Krzepina
Wodzisław Śląski powinien uczestniczyć w kosztach usług MZK realizowanych na terenie miasta – na takim stanowisku stoi zarząd Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu Zdroju. Jego przedstawiciele wzięli udział w ostatniej sesji rady miasta w Wodzisławiu Śl. Obrady były burzliwe.

Reklama

Burzliwy przebieg miała ostatnia sesja rady miasta w Wodzisławiu Śl. Pojawili się na niej przedstawiciele zarządu Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu Zdroju. Zarząd zwrócił się do miasta w sprawie racjonalizacji kosztów komunikacji na terenie Wodzisławia.

 

- Korzystne dla Wodzisławia Śląskiego, jak i MZK byłoby przeprowadzenie ogólnej racjonalizacji kosztów komunikacji w tym rejonie. Sytuacja wymaga uregulowania z udziałem miasta. Nasze wystąpienia do prezydenta zostały bez konstruktywnej odpowiedzi, a taka postawa oznacza lekceważenie innych gmin, które ponoszą koszty komunikacji – zwrócił się do radnych Daniel Wawrzyczek, przewodniczący zarządu MZK.

Przypomnijmy, że w 2012 roku miasto Wodzisław Śląski wystąpiło z Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w Jastrzębiu Zdroju i nie korzysta z jego usług w zakresie komunikacji lokalnej w sposób uregulowany umową. Nie zmienia to jednak faktu, że MZK w dalszym ciągu funkcjonuje na terenie Wodzisławia Śląskiego, a jego mieszkańcy korzystają z jego usług tak w zakresie komunikacji terenie miasta, jak i z gminami ościennymi oraz Rybnikiem. Mieszkańcy korzystają z wszystkich ulg jakie oferuje MZK. Ulgi te oraz koszty komunikacji na terenie miasta w całości pokrywają gminy zrzeszone w MZK. Wodzisław korzysta więc z całego wachlarza usług i ulg oraz z komunikacji lokalnej nie wnosząc za to żadnej opłaty.

 

Jak czytamy w piśmie skierowanym do wodzisławskich rajców, w 2015 roku 12 linii MZK wykonało 530 tys. km tylko na terenie samego Wodzisławia Śl., przewożąc miesięcznie kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców miasta. MZK dzięki wprowadzeniu e-karty posiada obecnie szczegółowe informacje co do rodzaju i ilości ulg z jakich korzystają pasażerowie. W 2015 roku w okresie pełnego już funkcjonowania e-karty (od września do grudnia) MZK przewiozło 207 766 osób mieszkających w Wodzisławiu, a w samym tylko styczniu przewoźnicy MZK przewieźli 50 114 osób. Są to mieszkańcy podróżujący wszystkimi liniami, którymi MZK realizuje połączenia na terenie powiatu wodzisławskiego oraz liną pośpieszną E3.

 

- Podkreślam ważność tej linii i fakt, że miasto Wodzisław deklarowało wolę współfinansowania linii oraz fakt, że miasto Wodzisław Śląski deklarowało wolę współfinansowania linii o podobnym przebiegu i wielkości – zaznacza Daniel Wawrzyczek.

 

I jak dodaje, koszty jakie pokrywa MZK realizując komunikację w powiecie wodzisławskim niepokoją gminy członkowskie, a szczególnie te gminy powiatu wodzisławskiego, które w głównej mierze ponoszą ciężary usług na terenie Wodzisławia. Dodatkowo Wodzisław pomimo że korzysta z komunikacji nalicza opłaty za korzystanie z przystanków Dworca Autobusowego, co jeszcze zwiększa ogólne koszty.

 

W tej sprawie rada miasta była wyjątkowo zgodna. W oficjalnym stanowisku sporządzonym na ostatniej sesji radni zaznaczają, że organem właściwym do formułowania wystąpień w sprawie organizacji komunikacji publicznej są gminy członkowskie finansujące funkcjonowanie Międzygminnego Związku Komunikacyjnego. A dotychczas do rady nie dotarły wystąpienia rad gmin i miast - członków MZK.

 

Ponadto przewozy organizowane przez Międzygminny Związek Komunikacyjny mają charakter przewozów ponadgminnych (powiatowych i wojewódzkich), w związku z tym do tych organów MZK powinien się zwrócić z apelem o organizację lub dofinansowanie przewozów.

 

- Rada Miejska Wodzisławia Śl. popiera działania Prezydenta Miasta jako przewodniczącego Związku Gmin Subregionu Zachodniego prowadzone w ramach grupy ds. transportu, zmierzające do integracji biletowej organizatorów transportu zbiorowego na terenie Subregionu – podkreślają radni.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~ 2016-05-31
    08:25:50

    26 1

    Skoro miasto wystapiło z MZK i finansuje własna komunikacje, o wiele lepsza niż to co proponowało MZK to nie widzę powodu dla którego Wodzisław miałby płacić haracz do Jastrzębia. MZK powinno być zadowolone, ze jeździ za darmo po mieście Wodzisław, korzysta z infrastruktury miasta i zbiera pasażerów, którzy kupują bilety MZK. Wystąpienie Wodzisławia było bardzo udana decyzja i jeżeli miasto miałoby doinwestować komunikacje, to bardziej należałoby to uczynić w stosunku do Komunikacji Miejskiej lub Poawitowego PKS.

  • ~AleDom 2016-05-31
    13:42:39

    1 5

    Cóż, faktycznie z komunikacji organizowanej przez MZK korzystają również wodzisławianie, więc Wodzisław powinien płacić za wozokilometry na terenie gminy. Faktem jest, że bez MZK komunikacja międzygminna w Wodzisławiu nie istnieje (mowa o północnej części powiatu, Jastrzębiu, Rybniku), ale MZK nic nie może gminie Wodzisław nic zrobić. Przecież MZK musi jeździć do Wodzisławia z racji tego, że oczekują tego osoby z innych części powiatu (Radlin, Marklowice, itd.). Jasne, że linie wyjeżdżające poza gminę organizuje powiat, a te, które wyjeżdżają poza powiat - województwo. Widział ktoś żeby marszałek interesował się naszym regionem? Poza tym kolejny inny bilet na komunikację międzypowiatową? Wodzisław korzysta na swoim położeniu i tym, że sąsiednie gminy powiatu chcą mieć z nim połączenie.
    Z punktu widzenia mieszkańca Jastrzębia wszystkie kursy E-3 powinny być zastąpione przez 131 jeżdżące przez Świerklany (jak stare 131 albo busiarz). Z punktu widzenia mieszkańców gmin członkowskich z powiatu wodzisławskiego linia mogłaby jeździć przez Marklowice albo tak jak teraz. W sumie nie obraziłbym się, gdyby gminy powiatu wodzisławskiego wystąpiły z MZK i komunikacja międzygminna spadłaby na kark powiatu. Wtedy sprawa jest prosta - 131 przez Świerklany.
    Prawdą jest jednak, że na komunikacji organizowanej przez powiat wodzisławski albo gminę Wodzisław tabor jest daleki od tego, co mamy na E-3/130/131 a wkrótce będziemy mieć na 132 i 2xx (tu zobaczymy SORy czy Solarisy).

  • ~AleDom 2016-05-31
    13:49:46

    13 0

    Inną sprawą są rozkłady MZK, które co najwyżej miejscami są w miarę OK. To rozkłady i rosnące koszty spowodowały, że Wodzisław czy Rybnik wystąpiły z MZK. Ale co tam, jak to skomentował kiedyś jakiś dziennikarz - "Titanic już się złamał w połowie a impreza dalej trwa". MZK nie wyciąga wniosków z tego, że Jastrzębie już raz straszyło wystąpieniem. Reprezentanci MZK ostatnio byli na Radzie Miasta w Jastrzębiu. Nie przygotowali się do tego, że w UM będą rozmowy głównie o komunikacji w Jastrzębiu, ponoć dali bylejakie materiały. Dopiero niedawno mieli dyskutować na Zgromadzeniu o zmianach w statucie. Nie zdziwię się, jeżeli temat rozpadu MZK powróci.

  • ~Arteks 2016-05-31
    20:25:14

    0 2

    @AleDom - samorządowcy przede wszystkim zbyt mało wymagają od organizatorów komunikacji. To nie jest tylko problem MZK ale również ZTZ czy KZK GOP - każdy chętnie zgarnia dotację ale zupełnie nie przejmuje sensownością istnienia publicznej komunikacji. Żaden samorządowiec nie rozlicza decydentów od komunikacji z efektów i wyników. Ze smutkiem stwierdzam, że MZK tkwi najbardziej w marazmie. ZTZ czy KZK GOP czasami coś zrobią mniej lub bardziej pozytywnego. Ale tak naprawdę jak dla mnie idealnym rozwiązaniem byłoby rozje...e całości, powołanie jakiegoś koordynatora wojewódzkiego i stworzenie jednego systemu komunikacyjnego w dużej mierze opartego na kolei, a tam gdzie jej nie ma to na dotowanych przez UMWŚ pośpiesznych autobusach.

  • ~Piotrek 2016-05-31
    23:33:50

    16 0

    Szkoda, że MZK nie było takie skrupulatne kiedy to Wodzisław dopłacał do komunikacji do Pszowa, Radlina i Rydułtów i stad, które w tamtym kierunku jeździły. Wodzisław jak potrzebował komunikacji do Pszowa czy Rydułtów to zrobił linie w swojej komunikacji, do komunikacji powiatowej mamy(horrendalnie drogi) PKS, a do Rybnika i Jastrzębia jeździ się E3, która nota bene, była linią samofinansującą się, a że MZK zabiło kurę, która znosi złote jajka... to już ich sprawa. Niech tylko nie szukają winnych gdzie się da.
    Podejrzewam, że w niedługim czasie, wodzisławianie przesiądą się do pociągu do Rybnika, więc zostanie tylko kierunek do Jastrzębia, ale to już kierunek znacznie mniej uczęszczany niż ten do Rybnika.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1038