zamknij

Wiadomości

Wodzisław: nie będzie centrum przesiadkowego, ale...

2014-04-14, Autor: M.Krzepina
Plany stworzenia centrum przesiadkowego i budowy nowego peronu na wysokości dworca autobusowego w Wodzisławiu spaliły na panewce. Miasto nie porzuca jednak całkiem tego pomysłu.

Reklama

Przypomnijmy, że pomysł budowy nowego peronu na wysokości dworca autobusowego powstał przy okazji remontu linii kolejowej na trasie Rybnik - Chałupki. Plan zakładał udogodnienie dla mieszkańców i stworzenie zintegrowanego centrum przesiadkowego w tym miejscu.

 

Warunkiem realizacji tej inwestycji przez PKP PLK było dostarczenie przez UM Wodzisławia projektu budowlanego. Miasto jednak z planów zrezygnowało, bo spółka nie zgodziła się, aby tam pociągi rozpoczynały i kończyły bieg.

 

- PKP PLK nie wydało zgody na to, aby na nowym peronie przesiadkowym pociągi kończyły bieg a to było podstawą realizacji tej inwestycji - tłumaczy Barbara Chrobok, rzecznik prasowy wodzisławskiego magistratu.

 

>>czytaj: Jest rozstrzygnięcie przetargu na remont linii Rybnik - Chałupki. Wygrali Hiszpanie

Władze miasta deklarują, że nie rezygnują całkiem z planu stworzenia centrum przesiadkowego, ale muszą go jedynie zmodyfikować. W tej sprawie ciągle jednak jest wiele niewiadomych. Wszystko zależy bowiem od wyniku przetargu na sprzedaż dworca kolejowego w Wodzisławiu (pisaliśmy o tym tutaj).

 

Jeżeli nie znajdzie się chętny inwestor, a miastu udałoby się przejąć obiekt, to właśnie na tej bazie mogłoby powstać zintegrowane centrum przesiadkowe.

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (48):
  • ~ 2014-04-14
    10:44:50

    22 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2014-04-14
    11:05:25

    0 10

    Skoro koncepcja "centrum przesiadkowego" jest taka trudna w realizacji dla UM i PKP to może warto by się zastanowić nad inną lokalizacją? Nie rozumiem tego uporu przy miejscu obok Karuzeli, przecież dworzec PKP jeszcze stoi, jest tam dość spory kawałek terenu, wystarczy wyremontować dworzec, postawić perony dla autobusów i centrum przesiadkowe gotowe. To miejsce też jest w dobrym punkcie, szkoły, sklepy, urzędy(również do obsługi Jastrzębia - ZUS) Dlaczego w Polsce nikt z nikim nie może się dogadać?

  • ~Arteks 2014-04-14
    11:12:20

    35 0

    Ta sprawa to jakaś klęska normalnego myślenia w UM Wodzisław. Bo w przypadku przystanku jeśli PKP PLK chciała wybudować przystanek z pomocą środków EU, a miasto miało dofinansować tę inwestycję śmieszną kwotą 60 tys. zł to dlaczego z tego nagle się wycofano? Chrobok mówi że pociągi tam nie będą mogły kończyć biegu. No i co z tego?! Ważne że zatrzymywałyby się tam wszystkie pociągi które w przyszłości pojadą na trasie Katowice-Bohumin. Żeby przykryć kompromitację i swoją nieudolność to władze Wodzisławia bredzą teraz coś o "centrum przesiadkowym" przy starym dworcu, a przecież nie jest wiadome czy miasto przejmie ten dworzec, nie jest wiadome czy będzie możliwość przejęcie okolicznego terenu, skąd UM weźmie tak duże pieniądze na zorganizowanie takiego centrum przesiadkowego, z czego na co przesiadać się na obecnym dworcu kolejowym skoro dworzec PKS jest w innym miejscu Wodzisławia. Poza tym ludzie z przystanku mieliby szybkie dojście do rynku. Dlaczego władze Wodzisławia od lat deklarowały, że chcą przystanek kolejowy w centrum, a jak pojawiła się pierwsza od 30 lat taka okazja - to ją całkowicie zmarnowały? Miałem lepsze zdanie o urzędnikach z Wodzisławia. Po tej wtopie znowu dochodzę do wniosku że to ekipa która potrafi tylko dużo gadać ale na gadaniu się kończy. Można teraz pokpić z władz Wodzisławia na ogólnopolskich forach kolejowych jako zaściankowych i niekompetentnych.

  • ~piw 2014-04-14
    11:15:14

    11 0

    do ~piotrek: Najpierw trzeba nauczyć się czytać ze zrozumieniem zanim napisze się komentarz, bo artykuł mówi właśnie o tym, że ewentualne centrum przesiadkowe miałoby powstać właśnie na bazie istniejącego dworca!!! Miasto musiałoby jednak najpierw przejąć budynek dworca, co jest trudne, bo PKP chce go sprzedać, a na takie rozwiązanie miasta po prostu nie stać!

  • ~wodzislawianin1 2014-04-14
    11:33:48

    25 0

    przykro to pisać ale w sprawie przystanku Wodzisław Centrum władze Wodzisławia zawaliły na całej linii, mogą tłumaczyć co chcą ale niestety to dla obecnej ekipy rządzącej duża porażka. Za 60 tyś złotych które wydaje się na byle głupoty w tym mieście byłby nowoczesny przystanek - ale nie będzie. Gromy i kpiny jakie lecą na władze Wodzisławia z środowiska zainteresowanego rozwojem infrastruktury kolejowej w Polsce można poczytać na kilku specjalistycznych branżowych forach. Osobiście również wierzyć mi się nie chce że cokolwiek w sprawie dworca czy byłej hali napraw się dzieje, że ktoś z Urzędu aktywnie działa w tych dwóch tematach, po prostu zarówno jeden obiekt jak i drugi z dnia na dzień jest w coraz to gorszym stanie i wkrótce może to już grozić katastrofą budowlaną. Centrum przesiadkowe na dworcu kolejowym to nic więcej jak puste obietnice.

  • ~odrok 2014-04-14
    11:59:04

    10 0

    Wierzyć mi się nie chce, że kosztem 60tys zł Urząd Miasta pozwoli na to , żeby dołączyć do swojego portfolio największą porażkę tej kadencji.

  • ~mwh 2014-04-14
    12:14:09

    16 0

    bo obecnym władzom Wodzisławia daleko do perfekcji, może i są lepsze niż dotychczasowe ale dużo im jeszcze brakuje. Za 60 tyś można zrobić głupi festyn w ramach przygotowań do wyborów.
    W Wodzisławiu miało być odmłodzenie a na stanowiskach nadal te same gęby. Wiceprezydenci i sama Rada Miasta to już kompletna porażka.

  • ~wodzislawianin1 2014-04-14
    12:41:53

    9 0

    @odrok, mwh bo władzom Wodzisławia brak perspektywicznego przyszłościowego myślenia dla rozwoju miasta. Liczy się tylko co tu i teraz. A teraz są wybory i 60 tyś złotych można wydać na inne rzeczy, które bardziej przydają się niż jakiś tam głupi przystanek. Wymówka o stacji końcowej to nieudolna próba mydlenia oczu. Tak czy siak na forach kolejowych (i nie tylko) śmieją się z władz Wodzisławia. Jako wodzisławianinowi wstyd mi.

  • ~akx 2014-04-14
    12:51:46

    13 0

    Jedna wielka porażka. Szkoda było dać 60 tysięcy złotych, podczas gdy wydaje się milion złotych na karę za źle ścięte drzewa przez służby komunalne. PKP PLK nie wydało zgody na kończenie biegu pociągów, gdyż wiązało by się to z dodatkowymi kosztami, dobudową toru i modernizacją urządzeń SRK. A pamiętajmy, że remont linii to rewitalizacja, nie modernizacja. O taki przystanek można się starać w innych unijnych projektach. Sąsiednie Tychy sobie wywalczyły Szybką Kolej Regionalną. Naszym urzędnikom było szkoda dać 60 tysięcy na projekt na razie jednego peronu. Przecież ten jeden przelotowy przystanek byłby krokiem do zrobienia przystanku, na którym mogły by kończyć bieg pociągi Szybkiej Kolei Regionalnej. A tak jesteśmy w tych samych miejscach, czyli nie ma żadnego przystanku, mimo, że nadarzyła się okazja w postaci remontu, którego nie było od 30 lat. Gdy pytałem prezydenta dlaczego zrezygnował z budowy przelotowego przystanku, powiedział, że nie ma pewności czy będą jeździły pociągi do Chałupek i mieszkańcy oskarżyli by go o gospodarność. Jasne, a milionowe kary za drzewa, drogie reklamy terenów inwestycyjnych, na których i tak nie stoi żadna fabryka, tylko hula wiatr to nie jest wydanie pieniędzy w błoto? Ja po prostu widzę, że prezydent nie myśli przyszłościowo. Szkoda mu było dać 60 tysięcy złotych na przelotowy przystanek, z którego korzystali by nie tylko mieszkańcy Wodzisławia, ale także mieszkańcy powiatu dojeżdżający do szkół, pracy czy na zakupy. CD nastąpi...

  • ~akx 2014-04-14
    12:56:11

    13 0

    CD: Kolejna sprawa, remont obejmuje również budowę od podstaw nowych peronów w Czyżowicach, Bełsznicy czy Olzie. Na tej ostatniej stacji powstanie nawet monitoring. Za dwa lata przez Wodzisław będą śmigały pociągi z Katowic do Bohumina/Ostravy a włodarze będą sobie pluli w brody. W całym mieście wiszą plakaty "Macie pomysł na milion?" Tak mamy! Przystanek Wodzisław Śląski Centrum. Ja już wpisałem swoją propozycję, prosząc, aby po prostu zrobiono na stronie UM ankietę ilu mieszkańców chciałoby przystanek. Koszt takiego peronu to około 200 tysięcy złotych. Jestem ciekawy, jakby większość mieszkańców wpisała właśnie do budżetu obywatelskiego tą inwestycję, co by wtedy zrobili nasi włodarze? Pewnie znów zaczęli by mydlić oczy. PORAŻKA!

  • ~wodzislawianin1 2014-04-14
    13:03:31

    11 0

    @akx niegospodarnością jest brak stworzenia w tym miejscu praktycznie za darmo nowoczesnego przystanku z funduszy zewnętrznych z możliwością w przyszłości dobudowy nowego drugiego toru i urządzeń kolejowych. Była doskonała okazja aby pierwszy skromny etap przystanku powstał ale Kieca i Rada Miasta zawaliły sprawę na lata o ile nie na zawsze. Szkoda tylko że wielu zdolnych mieszkańców tego miasta nie jest w radzie miasta bo może myśleli by inaczej i skierowali to miasto na właściwe "tory". Obecne władze to poza kilkoma nowymi osobnikami (którzy dodatkowo są kolegami starych) ci sami ludzie co sprzed wielu lat. Tu w polityce nie zmienia się nic.

  • ~ 2014-04-14
    13:26:43

    0 6

    Rozumiem obawy Prezydenta bo wydanie 60 tys mogłoby okazać się wyrzuceniem pieniędzy w błoto bo linia do Czech może nie powstać nawet za 10 lat. Z tego co ostatnio czytałem w planach nie ma nawet linii Katowice - Chałupki. Mamy już most donikąd, byłby peron do niczego. Z drugiej strony jeżeli mieliśmy wydać tylko środki na projekt to może trzeba było podjąć ryzyko. Nie wiemy czy PKP dawało gwarancje budowy jeśli taki projekt powstanie czy też były to tylko mgliste obietnice. Wydaje się, że sprawa dojrzała do tego aby ktoś kompetentny z Urzędu dokładnie wszystko to wyjaśnił bo inaczej pozostanie wrażenie, że ktoś coś zaniedbał. W interesie miasta jest dokładne wyjaśnienie tej sprawy.

  • ~Arteks 2014-04-14
    13:40:19

    12 1

    @akx - co za głupia gadka ze strony Kiecy, że społeczeństwu mogłoby się nie podobać marnotrastwo w przypadku tych 60 tys. zł? A społeczeństwu Wodzisławia podobały się jego zagraniczne wyjazdy które dla miasta kompletnie nic nie przyniosły? A jego kampania z ufoludkami czyż nie była zwykłym marnotrastwem? Czyżby więc EU i budżet państwa do społu marnowały 175 milionów zł na tę linię? Po co więc były zabiegi władz miasta i powiatu o ten remont skoro teraz miasto Wodzisław się na nią wypięło i jakby nie wierzy w powrót pociągów po remoncie? Jak to się ma do planów PKP PLK która chce z Czyżowic, Bełsznicy, Olzy, Rudyszwałdu i Chałupek zrobić nowoczesne przystanki/stacje z wysokimi peronami takimi jak np. w aglomeracji warszawskiej czy katowickiej, a Urząd Miasta próbuje wcisnąć kit ludziom, że nie ma pewności że tam będą jeździć pociągi, a nawet jak będą jeździć to "my wam zrobimy coś lepszego - czyli super-mega centrum przesiadkowe oddalone ponad 2 km od centrum miasta i od dworca PKS"... To się wszystko kupy nie trzyma i pokazuje że Urząd Miasta w Wodzisławiu nie jest konsekwentny w działaniach, a komunikacją zajmują się tam niekompetentne osoby.

  • ~ 2014-04-14
    13:41:22

    16 0

    Ludzie złoci, tu nie chodzi o 60 tys, które nawet dla Wodzisławia są kwotą śmieszną, ale o URZĘDNICZE ZATWARDZENIE spychające nasze miasto w otchłań beznadziei i bylejakości.
    Oto ludzie, którzy żyją z uzgadniania i wydawania pozwoleń sami musieli coś uzgodnić, a co z tego wyszło właśnie widzimy.
    PRECZ Z WODZISŁAWSKĄ FAMILIĄ URZĘDNICZĄ!

  • ~Maja 2014-04-14
    13:46:52

    13 0

    @vladislav
    Naprawdę już nie raz wyrzucało się większe kwoty na różne głupoty, więc kwota 60 tyś wiele by nie zmieniła. Tu brakuje czegoś więcej, chyba wyobraźni. Z całą pewnością powiat też nie "czuje bluesa" , że taki przystanek( wystarczyłby wysiadkowy) to jest wygoda dla uczniów i mieszkańców powiatu którzy codziennie dojeżdżają do pracy i szkół W CENTRUM MIASTA. Jest kilka tematów które władzom nie wychodzi jednym z nich jest komunikacja drugim to promocja a trzecim to brak koncepcji na rozwój, aha i jeszcze kładzie się temat estetyki ( a to już były wojny i nikt nie wyciągnął wniosków)

  • ~Arteks 2014-04-14
    13:57:23

    13 1

    @vladislav - żadne 10 lat, rewitalizacja linii ma zakończyć się ostatecznie do października 2015 przy czym odcinek Chałupki-Wodzisław szybciej bo on będzie robiony w pierwszej kolejności. Koleje Śląskie deklarowały, że po remoncie będą chcieli wrócić na nią swoimi pociągami - są na to pisma. Co do PKP PLK w projekcie był przystanek Wodzisław Centrum - wykreślony z projektu z powodu wycofania się władz Wodzisławia - też można to łatwo sprawdzić. W tym przypadku 100% za niepowodzenie tego potrzebnego projektu ponoszą władze Wodzisławia. To była fajna możliwość zrobienia jakieś pierwszej mądrej inwestycji związanej z transportem publicznym w naszym regionie która z pewnością wpłynęłaby na frekwencję w pociągach relacji Bohumin-Katowice - niestety nieudacznicy z UM ją zmarnowali... Gdyby sprawa dotyczyła Rybnika - UM załatwiłby sprawę profesjonalnie ale w Wodzisławiu to nie mogło się udać. A centrum przesiadkowe umrze śmiercią naturalną bo Kieca powie, że nie stać Wodzisławia na takie wydatki... Zaścianek mentalny pozostanie zaściankiem...

  • ~ 2014-04-14
    14:10:47

    0 9

    @Arteks to, że PKP coś planuje (przystanki) nie oznacza po pierwsze, że one powstaną a po drugie , że będą tam jeździć pociągi. Koleje są w Polsce deficytowe i bez dotacji większość linii musiałaby zostać zlikwidowana. Poczytaj plan rozwoju transportu publicznego Marszałka Województwa, a dowiesz się, że nie ma tam linii Wodzisław - Chałupki. W sytuacji gdy Sejmik zatwierdzi ten plan, żaden pociąg do 2020r tędy jeździć nie będzie.

  • ~Maja 2014-04-14
    14:16:25

    6 0

    @vladislav To co w związku z tym , należy nic nie robić ???

  • ~ 2014-04-14
    14:19:25

    6 0

    ^ Ty kogoś bronisz teraz? kogoś usprawiedliwiasz? przemawia do Ciebie urzędnicze tłumaczenie tej sytuacji?

  • ~ 2014-04-14
    14:31:09

    0 15

    @Maja w pierwszym poście w tym temacie napisałem, że oczekuję pełnych wyjaśnień z Urzędu. Gdyby sejmik zaakceptował plan Marszałka to zgodzisz się chyba, że budowanie jakiegokolwiek peronu byłoby idiotyczne. Tyle i aż tyle z mojej strony.
    Do Slepa Furia - na osobiste zaczepki nie zwykłem odpowiadać, możesz za to do woli minusować.

  • ~Arteks 2014-04-14
    14:34:14

    8 1

    @vladislav - to po co perony na tych wszystkich przystankach będą remontowane? Ba, po co jest remont tej linii kolejowej? Przecież pociągom towarowym prędkość 30 km/h by wystarczyła. A plan transportowy (a nie jak mylnie go nazywasz plan rozwoju transportu) po to jest poddany konsultacjom społecznym aby go zmienić na korzyść mieszkańców. Jeśli nie zostanie zmieniony - to władze Wodzisławia i powiatu wodzisławskiego po raz kolejny poniosą sromotną klęskę, a mieszkańcy że mieszkają na głębokiej prowincji województwa. Nie sądzę aby tego chciały. ;) To pokazuje też jakie głąby z PO rządzą obecnie naszym województwem i że czas zmienić tę nieudolną chołotę w Urzędzie Marszałkowskim bo oni pojęcia o województwie nie mają żadnego.

  • ~Maja 2014-04-14
    14:39:43

    15 0

    @ Nie, zgodzę się z Tobą , bo jak ktoś wcześniej napisał tu chodzi o remont RAZ NA 30 LAT !! a jakiś tam plan może się zmienić. PO przegra wybory , może będzie rządzić PiS a wtedy będzie zmiana koncepcji i zacznie się inwestować w rozwój przewozów kolejowych a przystanku już nie będzie.

  • ~Arteks 2014-04-14
    14:48:15

    8 1

    @vladislav - piszesz że "przystanki mogą nie powstać" - jak to mogą nie powstać jak już przetarg to obejmował i jest już rozstrzygnięty? Wyjaśnij mi kto tę inwestycję powstrzyma bo za bardzo cię nie rozumiem?! A wracając jeszcze do planu - jeśli on byłby powodem wycofania się UM z inwestycji to skąd władze miasta znały jego zawartość i dlaczego nie zrobiły nic aby w planie pojawiła się obsługa pociągów do Chałupek/Bohumina???!!! Jeśli ten plan jest taki ważny to po co Chrobok bajeruje o stacji na której pociągi mogłyby kończyć bieg? Przecież w planie transportowym w ogóle nie ma obsługi - także do Wodzisławia(!) a nie tylko do Chałupek. A więc jeśli plan jest taką istotną sprawą to sam przystanek z kończeniem biegu pociągów - też byłby niepotrzebny. Niekompetencja w Urzędzie Marszałkowskim i wielka niekompetencja w Urzędzie Miasta Wodzisław - to są powody do tego skandalu który na pewno urzędnikom i Platformie Obywatelskiej - głosów w nadchodzących wyborach samorządowych nie dodają!

  • ~wodzislawianin1 2014-04-14
    14:55:29

    8 0

    @vladislav ty chyba jesteś z Bogumińskiej? Proszę skończ waść wstydu oszczędź.

  • ~akx 2014-04-14
    15:11:14

    9 0

    Ja bym się też skupił na budżecie obywatelskim. Przecież gdyby większość podpisała się pod budową przystanku, taka inwestycja mogła by dojść do skutku. Niestety, w naszym Urzędzie Miasta panuje wszechobecna propaganda i mydlenie oczów mieszkańcom. Na spotkaniach z prezydentem miasta pojawiają się tylko starsi mieszkańcy miasta, dla których jedynym problemem miasta jest wybijająca studzienka na Matuszczyka. Jak widać kolej pasażerska jest dla władz naszego miasta niewygodnym tematem i nie potrafią oni odpowiedzieć na takie pytania jak: Dlaczego nie myśli się przyszłościowo i skazuje się na klęskę tak doskonały projekt jak Wodzisław Śląski Miasto? Dlaczego władze Wodzisławia pozwoliły sobie na taką degradację połączeń pasażerskich, podczas gdy sąsiedni Racibórz wielkości Wodzisławia ma w dobie 29 połączeń w tym relacje do Warszawy, Kędzierzyna, Chałupek, Opola, Wrocławia czy Katowic? I w końcu dlaczego w innych miastach włodarze potrafią wynegocjować sobie dworzec za przysłowiową złotówkę a u nas dworzec wciąż straszy i niszczeje? Warto też wspomnieć, że pobliski Racibórz ma połączenia dalekobieżne do Warszawy Wschodniej, a w sezonie do Łeby. Tymczasem Wodzisław Śląski, stolica 160 tysięcznego powiatu posiada 4 połączenia kolejowe, 1 do Rybnika i 3 do Pszczyny. Na prawdę ambitny rozkład...

  • ~ 2014-04-14
    15:18:25

    4 0

    Nie ma co na siebie wjeżdżać, Vladislav jak będzie chciał to i tak będzie rozmywał temat. Trzeba punktować tych baranów i leserów z Urzędu Miasta.

  • ~ 2014-04-14
    15:28:07

    0 9

    Do Arteks - miałem na myśli ten konkretny przystanek, a nie pozostałe na tej trasie. Zgadzam się z Tobą, że remont linii, budowa przystanków z jednoczesnym wyłączeniem tej linii z planu świadczy o braku jednego ośrodka decyzyjnego. PKP swoje, Marszałek swoje. Trzeba pamiętać jednak, że jak Marszałek nie da pieniędzy to kursów nie będzie bo PKP ich nie sfinansuje. W sejmiku toczy się walka o podział tych środków i wydaje mi się, że my tam raczej kart nie rozdajemy. Takie są fakty.
    Do Maja - PIS zbuduje kolej. Hmm ponoć wiara czyni cuda, ale ja raczej stąpam po ziemi niż wierzę w obietnice polityków.
    Doi wodzislawianin1 - prawdziwie merytoryczna wypowiedź, to mnie obraziłeś, ale mi wstyd.

  • ~koliber 2014-04-14
    19:10:05

    0 3

    A według mnie Wodzisław ma długu że ho ho 8 lat te stare zafajdane gęby siedzą na tych stołkach i wiecznie na nich bedą a zarabiaj wiecej niż ustawa przewiduje. Za 60 tysiaków można nowe auto kupić prezydentowi albo staroście. Ale po co wydawać komuś kasę jak można zwinąć 60 tysiaków do swojej kapsy dobrze że nie płace podatków w tym mieście.

  • ~hades 2014-04-14
    21:31:57

    2 0

    Warunkiem powstania przystanku w ramach remontu było "zmieszczenie" go w terenie kolejowym, co w praktyce oznaczało wybudowanie peronu na torowisku linii 159 i w konsekwencji odcięcie możliwości odbudowy tego toru. Nie lepiej zrobić to później, za większą kasę, ale porządnie?

  • ~akx 2014-04-14
    22:43:43

    3 0

    Ale o to trzeba by było zacząć walczyć już dzisiaj. Są konsultacje dotyczące planu transportowego, projekty unijne i na końcu nasze władze miasta. Najlepszy oczywiście byłby wariant I http://www.srkgs.pl/gajdzik/Wodzislaw_Slaski_Centrum.gif

  • ~Arteks 2014-04-14
    23:19:13

    1 1

    @vladislav - a uważasz, że co było trudniejsze wysupłanie przez PKP PLK 175 milionów zł na lokalną linię kolejową (w sytuacji kiedy na Śląsku czy w Polsce nawet magistralne są w rozsypce) - czy też przekonanie władz województwa do uruchomienia powiedzmy 6 par pociągów na tej linii na początek? Ja uważam, że zdecydowanie to pierwsze i tu dokonał się cud. Bo kilka lat temu nawet o tym nie mogliśmy marzyć. W tym roku są wybory do sejmiku i po wyborach może być zupełnie inny układ rządzący województwem więc wszystko się może zmienić, a podejście do kolei nawet musi. Natomiast uruchomienie przystanku Wodzisław Centrum nie będzie już nigdy tak proste jak teraz. I tu nie ma co "bebłać" że może nie być pieniędzy na pociągi - najpierw trzeba robić linię, nowe przystanki, a potem lobbować o pociągi. W przypadku wielu linii kolejowych w Polsce to się udało. Najnowszy przykład reaktywacyjny to linia Lublin-Lubartów - najpierw linię wyremontowano, wybudowano kilka nowych przystanków, a potem władze województwa zdecydowały się na uruchomienie tam pociągów. Zachowanie władz Wodzisławia jest irracjonalne i w pewnym sensie szkodzi własnym mieszkańcom, a także handlowi! Po remoncie o wiele łatwiej będzie dojechać mieszkańcom Czech, Chałupek, Olzy czy Bełsznicy do centrum Rybnika niż do centrum Wodzisławia i znowu będzie lament sklepikarzy wodzisławskich i niektórych mieszkańców... Trzeba myśleć perspektywicznie z myślą o dekadach, a nie o miesiącach tak jak obecne władze Wodzisławia...

  • ~Arteks 2014-04-14
    23:20:36

    3 1

    @akx - tak piszcie swoje uwagi do tego planu, głównie że chcecie włączenia linii Rybnik-Chałupki-Bogumin do tego planu. Bo ja bym na władze Wodzisławia nie liczył - oni tego raczej nie zrobią :/

  • ~ 2014-04-15
    00:04:00

    1 0

    to, że nie będzie przystanku wodzisław-centrum władze miasta wiedziały z pewnością dużo wcześniej niż to się obecnie przedstawia. do mnie taka informacja dotarła bodaj w listopadzie 2013 roku. mam nadzieję, że redakcja wystąpi w ramach dostępu do informacji publicznej o kopię korespondencji pomiędzy UM a PKP w sprawie przystanku. nie wiem na co liczyły władze miasta jeśli od paru dobrych lat nie potrafią przejąć głównej stacji w wodzisławiu za symboliczną 1zł. pociągi kończące bieg przy przystanku-widmo to zdecydowanie wyższa półka. dziwnym trafem oraz paradoksem zarazem jest olewanie sprawy autobusów, które nie mają gdzie "zakończyć kursu" na dworcu bo wg władz miejskich to problem przewoźnika a tu masz ci los wodzisław żąda od pkp stacji końcowej - toż to woła o pomstę o nieba :-D centrum przesiadkowe na obecnym dworcu pkp dla mnie jest racjonalnym pomysłem. każdy kto posiada bilet kolejowy powinien mieć możliwość bezpłatnego dojazdu na dworzec liniami miejskimi. wszak wodzisław ma własną komunikację i to raczej nie problem by wprowadzić takie rozwiązanie. niestety pani rzecznik przedstawia fantastyczne wizje bo szacunkowy koszt wg. prezydenta szymczaka remontu obecnego dworca to kwota ok. 1mln zł. osobiście mam obawy czy skończy się na 2 bańkach, bo sam remont schodów to prawie 1mln, konkretnie 817 tys. zestawienie 1mln z 60 tys jakie miasto mogło wydać na przystanek centrum pozostawię bez słowa. prawdą jednak jest, że powiat powinien dorzucić się do inwestycji

  • ~ 2014-04-15
    07:22:26

    1 0

    wszak przystanki/stacje w poszczególnych gminach powiatu są formą komunikacji, za którą to powiat odpowiada. tu zadanie dla redakcji - sprawdzić ile powiat byłby skłonny się dołożyć do tej inwestycji oraz czy miasto wodzisław zwróciło się z prośbą o taką "pomoc" celem wspólnego działania. w ciemno można stwierdzić, że nie było takich działań. pomysł z "przystankiem widmo" w ramach budżetu obywatelskiego to swoisty pstryczek w nos dla władzy i dlatego pewnie polegnie ze względów formalnych, bo miasto wyjaśni to w taki sposób, że nie może inwestować na nie swoim terenie. tutaj od razu podpowiem, że wymiana ogrodzenia przy targowisku na targowej naprzeciw karuzeli jest "inwestycją miejską nie na swoim terenie przynajmniej w 50%". wniosek jest taki, że jednak się da. warto zapytać w PKP czy w ogóle jest możliwość ponownego "rozpatrzenia wniosku" o przystanek. przeszkodą może być zakończony przetarg. formalnie należało by sprawdzić czy przystanek był w zakończonym przetargu czy też nie. jeśli to drugie to rzeczywiście będzie mowa o przystanku widmo ;-) argumentacja kiecy o niegospodarności to wyssane z palca brednie. proszę sprawdzić ile kosztuje promocja w mediach wszelakich "budżetu obywatelskiego" i zapytać sieniawskiego jaki sens ma tak szeroka promocja, na jednorazową akcję. przykładów durnych wydatków znajdzie się w tym mieście dużo więcej, problem w tym, że nazywane są promocją, lepszą formą kontaktu etc.

  • ~wodzislawianin1 2014-04-15
    08:07:06

    5 0

    @mhl w Wodzisławiu pieniądze wydaje się na bzdury i promocję która od lat nie jest skuteczna a później nie ma na nic i bieda wszędzie.
    @hades - można było zaprojektować za 60 tyś wersję rozwojową przystanku? można!
    @arteks wariant 1 jest oczywiście najlepszy i chciałbym aby kiedyś był zrealizowany http://www.srkgs.pl/gajdzik/Wodzislaw_Slaski_Centrum.gif ale przecież posterunek 10 zostanie podczas remontu zlikwidowany, wierzyć się nie chce że kiedyś (po likwidacji) go odbudują tym samym @hades i arteks warian 3 wydaje się jedynym możliwim i miasto winno go za 60 tyś zrealizować oczywiście tak projektując peron aby wersja rozwojowa (1 i 2) była możliwa do zrealizowania w przyszłości.

  • ~ 2014-04-15
    08:08:36

    3 0

    @hades, być może masz rację, ale w tej sytuacji od początku było wiadomo, że przystanek nie powstanie w takich warunkach. Magistrat więc, albo ciulał nas bezczelnie, albo rżnął głupa z niczego nie zdając sobie sprawy. W przypadku tych naszych gamoniów oba warianty są tak samo prawdopodobne.

  • ~akx 2014-04-15
    16:28:46

    0 0

    @Wodzisławianin1: Akurat likwidacja posterunku 10go nie wpłynęła by negatywnie na budowę pierwszego wariantu przystanku. Koniec pociągu można przecież stwierdzać przez kamerę, tak samo jak zamykać rogatki. Wszystko przecież może być sterowane na odległość z nastawni WSB.

  • ~Maja 2014-04-15
    17:27:27

    5 0

    Najgorsze w tej całej sytuacji jest głupie tłumaczenie U.M., że szkoda 60 tyś na projekt bo coś tam... ble ble, ale lekką rączką wywala się pieniądze na prywatną wycieczkę dwóch osób na Karaiby( rzekoma promocja) Ludziom utrudni się komunikacje kolejową ( stacja oddalona 2 km od ścisłego centrum) a potem będzie płacz i lament że na pociągach nie ma obłożenia . Ilość idiotycznie wydanych pieniędzy na promocje kilkakrotnie przerosła jakieś tam drobne kwoty 60 tyś , ale to jest już sprawa na osobny temat.

  • ~Arteks 2014-04-15
    19:02:20

    1 1

    @Maja - nawet jesteśmy o dziwo zgodni. A co to była za wycieczka na Karaiby? Ciekawe? Za urzędowe pieniądze ktoś pojechał na Karaiby???

  • ~ 2014-04-15
    19:45:02

    4 0

    @Arteks - karaiby to ledwie przystanek jeden z wielu. szczegóły -> http://www.tuwodzislaw.pl/wiadomosci,mlode-malzenstwo-wyplywa-dookola-swiata-pod-zaglem-wodzislawia-slaskiego,wia5-3266-7249.html nie zmienia to faktu, że wydatek był idiotyczny wobec wymogów jakie postawiono w umowie, która nota bene została złamana przez uczestników wyprawy, a UM nie widzi w tym nic złego.

  • ~akx 2014-04-15
    20:07:01

    2 0

    @Maja: I tak Wodzisław ma przewagę nad Żorami, jeśli chodzi o umiejscowienie dworca. W końcu jest on w dzielnicy Nowe Miasto, które przy dobrej ofercie przewozowej również generowałoby spore potoki. Dworcem też trzeba się zainteresować. Przystanek Wodzisław Śląski Centrum jest przede wszystkim potrzebny mieszkańcom ścisłego centrum Wodzisławia. Oprócz tego skorzystają z niego dojeżdżający z ościennych gmin do pracy, szkoły czy na zakupy. W końcu to właśnie w ścisłym centrum Wodzisławia znajduje się najwięcej szkół średnich, galeria handlowa, targowiska czy liczne miejsca pracy. Trzeba apelować do władz miasta i województwa a także starać się o pozyskania pieniędzy na budowę przystanku kolejowego z prawdziwego zdarzenia, tak aby w niedalekiej przyszłości w Wodzisławiu funkcjonowała szybka kolej podmiejska, którą da się dojechać do Katowic, Gliwic czy Częstochowy.

  • ~Maja 2014-04-15
    22:03:33

    2 0

    @Arteks w tym temacie jestem zgodna z Tobą w każdym słowie jakie napisałeś , że to jest kompletna kompromitacja i nieudolność.
    Inteligentni ludzie mają takie coś w sobie, że potrafią się przyznać do błędu i naprawić sytuację. Zobaczymy jaką inteligencją wykaże się U.M. i czy dalej będzie marnował nadarzającą się okazje. Jest taka bardzo mądra gra ekonomiczno-strategiczna Civilization, powinien jeden z drugim( prezydent UM i zastępcy) poświecić czas na naukę jak się tworzy miasta ( cywilizacje), jak trzeba kierować rozwojem ,żeby być zwycięzcą. Ich koncepcja żeby rozciągać centrum jest zła bo najpierw trzeba zrobić bardzo silny środek , który promienieje na otoczenie. @ ~akx zgadzam się z Tobą , ze dworcem trzeba się zainteresować ale odległość od Targowej do Dworca PKP jest za duża żeby ludzie uznali to za udogodnienie ( na oko potrzeba z 25 min marszu, z walizkami, torbami, zakupami ??) . Wspominasz o Targowisku Miejski to jest następna porażka i brak kreatywności, bo można bardzo niskimi nakładami uzyskać znaczący efekt, tak jak z przystankiem wysiadkowym Centrum . Dworzec PKP( odbudowa, centrum przesiadkowe ) to jest bardzo duży nakład finansowy i oddalony w dużo dalszej perspektywie czasowej ( niepewny) a efekt i tak nie będzie taki spektakularny.

  • ~akx 2014-04-15
    22:31:35

    4 0

    W ścisłym centrum miasta jest wiele obiektów i miejsc, które budzą kontrowersje. Do takich miejsc na pewno można zaliczyć plac na przeciwko Karuzeli, który należy do osoby prywatnej, na którym obecnie jest urządzony płatny parking. Teren bardzo się marnuje, zwłaszcza, że to ścisłe centrum miasta. Gdyby teren należał do miasta, można by tam było zbudować centrum przesiadkowe, które skupiałoby w sobie transport autobusowy i kolejowy. Kolejnym miejscem jest oczywiście sam przystanek kolejowy Wodzisław Śląski Centrum, z którego budowy zrezygnowały władze miasta. Przystanek umożliwiłby łatwiejszy dostęp do kolei mieszkańcom ścisłego centrum a także umożliwiłby mieszkańcom ościennych miejscowości dojazd koleją do szkół, pracy czy na zakupy. Znakomita lokalizacja przystanku blisko rynku i galerii handlowej sprzyjała by również rozwojowi handlu i turystyki. Ostatnim miejscem jest targowisko miejskie, które to komicznie wygląda przy nowoczesnej galerii. W nie też warto zainwestować, bo póki co przypomina ono obskurne slumsy w centrum miasta.

  • ~Arteks 2014-04-16
    20:09:48

    1 1

    @akx - ten plac kiedyś był podobno dworcem autobusów miejskich. Nadawałby się fajnie na centrum przesiadkowe. :)

  • ~Qbt 2014-04-16
    20:27:45

    0 2

    Macie świadomość, że w projekcie planu transportowego Województwa Ślaskiego ( http://bip.slaskie.pl/index.php?grupa=40&id=65662&dzi=&id_menu=202 ) nie ma żadnego zaplanowanego połączenia Chałupki - Wodzisław, a więc żaden, ŻADEN pociąg nie mógłby się zatrzymywać na tym wyimaginowanym centrum przesiadkowym, bo po prostu nie byłoby pociągów przelotowych, te do Wodzisławia i tak by musiały kończyć bieg na starym dworcu wg wymogów zarządcy infrastruktury PKP PLK. Czy nowa stacja kolejowa nie obsługiwana przez ŻADEN pociąg, na prawdę byłaby mniej krytykowana?

  • ~Maja 2014-04-16
    20:58:04

    6 0

    @~Qbt Ty tępy biurokratyczny mózgu to jest dokładnie taka sama sytuacja jak ze stacją w Włoszczowie , gdzie wyśmiewano lobowanie śp. Gosiewskiego a stacja okazała się strzałem w dziesiątkę tu masz linka ---> http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,11522712,_Stacja_Gosiewskiego__we_Wloszczowej_okazala_sie_hitem_.html
    Pisze ci to ja i 20 innych osób że ta stacja jest tu potrzebna a ty dalej jak osioł w zaparte :(

  • ~Maja 2014-04-16
    21:14:16

    1 0

    CYTAT: " Stacja kolejowa Włoszczowa-Północ cieszy się takim powodzeniem wśród pasażerów, że PKP planują uruchomienie drugiego przystanku. Uruchomiona w 2006 r. stacja Włoszczowa - Północ przyjmowała początkowo dwa pociągi dziennie, a liczba pasażerów nie przekraczała 130 osób na kwartał. Dzisiaj w ciągu doby zatrzymują się tam 22 pociągi, a w I kwartale tego roku tylko PKP IC sprzedały we Włoszczowie 3978 biletów, o tysiąc więcej niż przed rokiem. "

  • ~Qbt 2014-04-17
    07:12:51

    0 0

    @~Maja dzięki za utrzymanie poziomu dyskusji !? Nie wiem jak Włoszczowa ma się do Wodzisławia, jeżeli przez Włoszczową przebiega Centralna Magistrala Kolejowa łącząca Warszawę z Katowicami/Krakowem, gdzie liczba pociągów zawsze jest duża i wszystko ograniczało się do budowy peronu i zatrzymania i tak przejeżdżających pociągów. W Wodzisławiu to wygląda trochę inaczej, bo w dającej się przewidzieć przyszłości nie ma zagwarantowanych, czy planowanych połączeń ani Kolei Śląskich, ani Inter City, ani Przewozów Regionalnych do Chałupek i dalej. A nowy peron bez połączeń dopiero by był kompromitacją, chyba żeby tam postawić drezynę-malucha w ruchu wahadłowym :-). Po za tym macie świadomość, że aktualnie nie ma bezpośredniego połączenia nawet do Katowic, konieczna przesiadka w Rybniku. Z kolei we wspomnianym planie transportowym pojawiły sie linie jako planowane: Katowice - Mikołów - Orzesze - Czerwionka - Leszczyny - Rybnik - Wodzisław Śląski i Racibórz - Rydułtowy - Rybnik, co może oznaczać przywrócenie bezpośredniego połączenia, kosztem Raciborza, więc może warto by zacząć walczyć o coś realnego, np: utrzymanie tego zapisu, a jak chcecie połączeń do Chałupek i stacji w centrum to zmieńcie władze województwa.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1032