zamknij

Wiadomości

Wodzisław: plusy i minusy remontu linii kolejowej [komentarz Internauty]

2015-02-06, Autor: mk
Wczoraj informowaliśmy o postępach prac remontowych między stacjami Wodzisław i Chałupki. Plusy i minusy trwającego remontu prezentuje nasz Internauta ze Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska.

Reklama

Przypomnijmy, trwa rewitalizacja linii kolejowej w naszym regionie. Aktualnie trwają prace między stacją Wodzisław i Chałupki.

 

>>Remont torów między stacjami Wodzisław i Chałupki - zobacz fotogalerię

Artur Klimek ze Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska tak podsumowuje trwający remont:

 

plusy:

 

- podwyższenie prędkości szlakowej na całym odcinku do 80km/h, co wpłynie na lepszy czas przejazdu oraz większy komfort podróży,

- budowa od podstaw nowych, wysokich peronów wraz z całą niezbędną infrastrukturą, jak: ławki, kosze, wiaty, oświetlenie, megafony. Dodatkowo na stacjach w Wodzisławiu i Olzie zostanie zamontowany monitoring,

- szansa dla Wodzisławia, ponieważ przypomnę, że nasze miasto leży przy przy najkrótszej linii kolejowej łączącej GOP z Bohuminem i Ostravą.

 

minusy:

 

- wycofanie się miasta z dofinansowania budowy przystanku Wodzisław Śląski Centrum, który byłby kluczową inwestycją, dzięki której mieszkańcy Śródmieścia mieli by dobry dostęp do kolei. Ponadto mieszkańcy ościennych gmin mogli by bez problemu dojeżdżać do Wodzisławia pociągiem do szkoły, pracy czy na zakupy, wysiadając w samym centrum miasta,

- brak odbudowy mijanki w Czyżowicach, dzięki której linia była by bardziej przepustowa.

Oceń publikację: + 1 + 11 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~ 2015-02-06
    13:19:54

    0 11

    Śmiać mi się chce, jak widzę, że ludzie płaczą nad tym przystankiem w centrum. W praktyce, "nowy przystanek" od starego dworca dzieliłby zaledwie 1 kilometr, pieszo to 10 minut drogi. Gdzie sens budowy tego przystanku? A nie sorry, widzę sens! W pobliżu przecież jest atrapa dworca autobusowego i atrapa galerii handlowej. Niestety, dworzec autobusowy kwalifikuje się do przeniesienia, od zawsze były problemy z wjazdem i wyjazdem autobusów z tego miejsca, a po budowie Karuzeli doszły; brak miejsca, jeszcze gorsze warunki manewrowe po "modernizacji" skrzyżowania Targowa-Witosa. UM powinien pokombinować nad starym dworcem PKP i stworzeniem tam "centrum przesiadkowego", a nie tworzeniem czegoś nowego.

  • ~wodzislawianin1 2015-02-06
    13:36:37

    23 0

    Brak mijanki w Czyżowicach, szybko wyjdzie bokiem zarówno PKP jak i nam wszystkim. Przepustowość bowiem bez mijaki mimo 80 km/h będzie kiepska. Trzeba drążyć i starać się o mijankę w Bradzie i Czyżowicach albo o drugie tory na całym odcinku z Katowic do Chałupek.

  • ~Maja 2015-02-06
    13:45:56

    22 0

    @Piotrek przystanek wysiadkowy na wysokości Karuzeli miałby na celu ułatwienie ludziom życia, czy to tak trudno ogarnąć ? 10 minut piechota robi różnicę nawet osobom młodym a co dopiero starszym . W centrum jest Urząd Miejski , Starostwo, Liceum, Sąd, Sanepid i ogólnie stare miasto, które to ma niby być strefą handlu a odcina się je od "napływu świeżej krwi " czyli potencjalnych klientów. Do tego dochodzą klienci z Czech którzy w głównej mierze poruszają się koleją.

  • ~ 2015-02-06
    15:19:10

    0 18

    Budowa przystanków kolejowych co 1km, to jest ułatwienie? NIE! To jest wyrzucanie pieniędzy w błoto. A może przestańmy bawić się w kolej naziemną i wybudujmy od razu metro, ze stacjami co 200 metrów od Radlina do Chałupek :) Żeby ludziom żyło się lepiej(czyt. żeby już nie musieli nigdy używać nóg)

  • ~akx 2015-02-06
    15:48:39

    16 0

    @Blom: Proponuję przejechać się do Tychów i zobaczyć jak działa tamtejsza Szybka Kolej Regionalna. W ostatnich latach udało się rewitalizować linię do Tychów Lodowiska i zbudować dodatkowe przystanki, które są oddalone od siebie o kilkaset metrów! I działa to wszystko bardzo dobrze. Duża wymiana pasażerów, skomunikowanie z autobusami i trolejbusami, dobry rozkład i cena. Widzę, że myślisz tak krótkowzrocznie jak nasi włodarze i szkoda, że nie widzisz potencjału w przystanku kolejowym w samym centrum miasta, którego lokalizacja umożliwiła by nie tylko mieszkańcom ale i przyjezdnym lepszą dostępność, a co za tym idzie przyciągnęła by ludzi. Na prawdę, wielka szkoda, że taka inwestycja przeszła naszym włodarzom przed nosem.

  • ~ 2015-02-06
    16:00:34

    0 6

    @akx naprawdę sądzisz, że dobra komunikacja kolejowa i autobusowa byłaby magnesem? Nie sądzę, w Wodzisławiu jest TYLKO galeria handlowa, jednopoziomowa, bez kina i z płatnym parkingiem. Nie ma nowoczesnego kina, basenu, w lecie jest TYLKO balaton, nie ma porządnych sklepów, nie ma dobry kawiarni, nie ma miejsc w których warto bywać. Jest tylko relatywnie ładna starówka, ale ona jest zbyt mała żeby ugościć ludzi przez kilka godzin. Jeśli już ktoś by przyjechał do Wodzisławia to co miałby tutaj robić poza nauką? Co można zrobić w Wodzisławiu? Odp. kupić bilet do Rybnika. Przykro mi bardzo, ale zamiast skupiać całą swoją uwagę na centrum przesiadkowym, włodarze powinni skupiać się na "aktywizacji" miasta, tworzeniem ciekawych miejsc, promocji. Gwarantuję, jeśli byłoby co robić w Wodzisławiu to ludziom wcale nie potrzebne by było centrum przesiadkowe żeby tu dojechać. Rybnik takiego centrum nie ma, ma dworzec kolejowy, dwie wiaty autobusowe i relatywnie dobrze skomunikowane rozkłady, a wszystko jest rozsypane po mieście a ludzie jakoś cisną jak muchy do gnoju. Sami Wodzisławianie nie potrzebują centrum przesiadkowego, w Wodzisławiu gdzie nie staniesz tam masz blisko.

  • ~ 2015-02-06
    16:41:50

    0 6

    @AKX komuś zarzucasz, że jest krótkowzroczny a sam robisz to samo. Centrum przesiadkowe nie ma ekonomicznego uzasadnienia bo w Wodzisławiu nie miałoby kogo i czego obsługiwać. Najpierw należy stworzyć MIEJSCA, wypromować je, zacząć przyciągać ludzi a na samym końcu martwić się o centrum przesiadkowe. Gdyby powstało w tym momencie to obsługiwałoby tylko uczniów i osoby, które przesiadają się do autobusu do Rybnika. Kolejna rzecz to rozkład, linia rewitalizowana ale nie ma pewność, że pojadą po niej pociągi osobowe. Taka decyzja DOPIERO zapadanie u marszałka. Chcecie ułatwić ludziom życie? Dążcie do tego, żeby obowiązki PKSu przejęła komunikacja miejska, tak jak to ma miejsce w Rybniku, ludzie będą bardziej wdzięczni za kupowanie tańszego jednego biletu, niż kilku horrendalnie drogich na MZK, PKS i busiki. Kolejną rzeczą do której należy dążyć to likwidacja tego pseudo dworca autobusowego koło Karuzeli, ani tam wjechać, ani wyjechać, ani gdzie stanąć. @AKX i nie porównuj Tychów do miasta trzy razy mniejszego, bez sąsiedztwa Katowic, Rudy, Mysłowic i Mikołowa.

  • ~wyborca 2015-02-06
    16:42:56

    1 0

    Piotrek śmiać ci sie chce bo z tych Gorzyczek i tak bys nie dojechał

  • ~akx 2015-02-06
    18:00:40

    13 0

    Wy zapominacie o tym, że to centrum przesiadkowe jak i pozostałe przystanki kolejowe na terenie miasta mają służyć też mieszkańcom Naszego miasta, którzy, aby móc poznać więcej Wielkiego Świata są skazani albo na korki albo na busiki, które zresztą też tkwią w tych korkach. Dlatego też budowa przystanku w centrum miasta, to wyjście na przeciw potrzebom mieszkańcom Śródmieścia Wodzisławia. A dobra oferta przewozowa, czyli dobra ilość połączeń i przystępna cena to klucz do sukcesu. Dlatego regularne pociągi do Czech i stolicy Naszego województwa są bardzo potrzebne mieszkańcom naszego miasta i powiatu. Nie wiem czy wiecie, jak dobrze prosperuje połączenie z Raciborza do Chałupek. W szczytach godzinowych pociągi jeżdżą pełne, a przypomnę, że Chałupki to wieś, a Racibórz to miasto wielkości Wodzisławia. Tyle tylko, że stacja w Raciborzu jest w samym centrum miasta, dzięki czemu, ludzie wybierają właśnie pociąg, aby dojechać do szkoły, pracy czy na zakupy. Dlatego tak ważną dla Wodzisławia inwestycją jest przystanek Wodzisław Śląski Centrum. Powtarzacie w kółko, że nie wiadomo czy będą pociągi, a zapominacie, że linia Wodzisław - Chałupki jest w planie transportowym na najbliższe lata. Zdradzę tylko tyle, że od grudnia na pewno wrócą pociągi na linii Wodzisław - Chałupki. Wtedy władze naszego miasta będą sobie pluły w brodę, że zaprzepaściły szansę na wybudowanie przystanku Wodzisław Śląski Centrum.

  • ~Arteks 2015-02-06
    18:29:44

    12 0

    @piotrek - wydaje mi się że to są 2 km a nie kilometr, a powinno się raczej upraszczać życie, a nie je utrudniać. Projekt przystanku w centrum był już w latach 80. Kieca był pierwszym prezydentem któremu z nieba spadła okazja jego budowy - nie wykorzystał jej i powiem wam dzisiaj - wszyscy będą wypominać mu niekompetencję bo twierdził, że niewiadomo czy pociągi się pojawią, a myśmy pisali że się pojawią. Wystarczyło aby sprawdził w Urzędzie Marszałkowskim czy są takie plany - a plany były i są!!! Poza tym centrum przesiadkowe powinno być tworzone przy jakimś węźle autobusowym, a przecież taki węzeł jest w centrum koło Karuzeli. @blom - piszesz kompletne bzdury. W terenach gęsto zaludnionych, przystanki powinne być tworzone jak najczęściej - to później ma wpływ na korzystanie z transportu zbiorowego i w efekcie zmniejsza ruch na drogach. W Tychach miasto zbudowało przystanki tak blisko że są... widoczne jeden od drugiego. Między al. Bielską a Grota Roweckiego przystanki są oddalone o 400 m. Jaki jest tego efekt? Kolej wróciła w świadomości mieszkańców Tychów na tyle głęboko, że pociągi są super obłożone pod kątem frekwencji, a na każdym przystanku wsiadają ludzie. No ale Tychy są rządzone przez bardzo rozsądne władze miasta które wiedzą co robią. Ostatnio wybudowali gigantyczny parking wielopoziomowy przed głównym dworcem... Dobry transport publiczny potrafi przyczynić się do poprawy komfortu życia i może przyczynić się do mieszkaniowego rozwoju miejscowości przy tej linii.

  • ~Arteks 2015-02-06
    18:35:38

    7 0

    @akx - całkowita racja! Jak widzę te obleśne małe busiki to niedobrze mi się robi. Cała zachodnia Europa promuje komunikację szynową, nawet w Polsce co raz bardziej dba się o kolei, a tu na Śląsku gdzie mamy najlepiej rozwiniętą sieć kolejową, ludzie podróżują czasami jak w Afryce bo nie mają innej alternatywy. Z tego co słyszałem to od grudnia oferta pociągów dla Wodzisławia ma być przywrócona do normalności czyli do okresu przed grudniem 2012. Rozmawiałem ostatnio z pewnym politykiem z regionu związanym z PO i wyraźnie mnie zapewnił, że zrobią wszystko co mogą aby od grudnia ruszyły pociągi do Bohumina!

  • ~Toffi 2015-02-06
    18:57:29

    0 4

    Tak sobie teraz myślę że Pan Klimek , Arteks i kilku jeszcze wtajemniczonych w plany kolei internautów to sobie chyba jednak z tą przyszłością zgadują , marzą lub może swoimi wpisami wymuszają. Mowa o grudniowym rozkładzie i rewolucji . Powiedzmy że pojawią się składy do Chałupek ile 2 , 3 ,4 bo nie sadzę że 10 , do Katowic ile ??? z 4 do 6, 8 ??? Rewolucja to byłaby gdyby od godz : 5 do 23 odjeżdżały co powiedzmy 1,5 - 2 godziny czyli około 10-12 składów. Do tego mowa o ICC i co mam wierzyć że zatrzymywały by się i w Wodzisławiu i Rybniku ??? Piszę to dlatego że w latach 80 i 90 autobusy z Wodzisławia do Katowic kursowały od 4 do 20 dosłownie co godzinę a do tego jeszcze parę składów PKP . Dziś to 7 kursów busikiem Drabasa i 4 KŚ i to tylko 2 bezpośrednie to oddaje stan degradacji połączeń z stolicą naszego województwa nie mówiąc już o innych większych miastach. Cieszy mnie fakt modernizacji kolei ale póki co nie wierzę w rewolucję a poprawę połączeń a to może być za mało aby zachęcić pasażerów do korzystania z kolei. Do czasu aż nie usłyszę jakiegoś komunikatu ze strony KŚ , IR , TLK , ICC a może i CD to po prostu dla mnie jak na razie pobożne życzenia. Przy mojej wizji kursów to bym dopiero widział sensowność przystanku Centrum.

  • ~Arteks 2015-02-06
    19:15:21

    3 0

    @toffi - ja mam dobre źródła informacji i jak piszę na forum że coś się poprawi to nie trzeba mi wierzyć - ale tak po prostu będzie. O remoncie linii Rybnik-Chałupki też informowałem jako pierwszy kiedy inni przecierali oczy ze zdumienia. A jeśli mamy być drobiazgowi to w 1992 roku było 13 pociągów z Wodzisławia do Katowic, 19 z Wodzisławia do Rybnika. Ale nie było ani jednego dalekobieżnego, niektóre wiewiórki coś gadają, że w 2015 roku ma się pojawić pierwszy w historii pociąg dalekobieżny w Wodzisławiu i to w zarąbiastej relacji. :DDD To będzie rewolucja. A co do ruchu lokalnego to będzie duuużo lepiej niż obecnie. Tak dobrze jak w 1992 roku jeszcze nie ale w tym kierunku. Kurcze poczekajcie cierpliwie, aż wszystko będzie zatwierdzone po konferencjach to oficjalnie będzie można poinformować o tym, a media będą mogły to potwierdzić.

  • ~Ben50 2015-02-07
    14:06:10

    0 6

    kolejny zastępczy temat do jałowej dyskusji to centrum przesiadkowe ! tak trzymać i pier......e kotka za pomocą młotka a może zlokalizować go na "Balatonie " w centrum największego w UE basenie -żabioku

  • ~Dr Svevo 2015-02-07
    17:30:59

    13 0

    ~Artur Klimek jako znawca kolei ma całkowita rację i szkoda że władze miasta mają bielmo na gałkach ocznych.Natomiast takich jak ~Blom ~vertumus czy ~piotrek to żal nawet czytać.

  • ~ 2015-02-08
    18:26:52

    0 0

    a czy wiadomo coś na temat czy przewozy regionalne uruchomią pociag relacji Wrocław Bohumin przez - Wodzisłąw

  • ~akx 2015-02-09
    15:00:29

    4 0

    @Andrzej Kutrzuba: Pociągi Przewozów Regionalnych relacji Wrocław - Bohumin i Kędzierzyn K. - Bohumin nie zostaną uruchomione, ponieważ w ostatnim momencie Ministerstwo Infrastruktury cofnęło dofinansowanie na te połączenia.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1039