zamknij

Wiadomości

Wodzisław - Południowa Brama Polski. Czy to hasło nabierze głębszego sensu? Szansa w remoncie linii kolejowej

2014-03-24, Autor: M.Krzepina
Wodzisław Śląski - Południowa Brama Polski. Szansą na to, aby hasło promocyjne miasta nabrało głębszego sensu jest coraz bliższy remont linii kolejowej na odcinku Rybnik - Chałupki. Aby ten potencjał został wykorzystany na trasę muszą wrócić pociągi pasażerskie, a linia powinna być skomunikowana z węzłem w Bohuminie. Wiele zależy teraz od włodarzy naszego regionu.

Reklama

Przypomnijmy, w kwietniu ma zostać rozstrzygnięty przetarg na modernizację linii kolejowej Rybnik – Chałupki. Projekt przewiduje wyremontowanie torów, peronów, rowów i odwodnienie. Remontu doczekają się także sygnalizacja, obiekty inżynieryjne, sieć trakcyjna, a także infrastruktura zabezpieczająca na całym przebiegu linii.

 

>>Jak będzie wyglądać wielka modernizacja linii Rybnik - Chałupki? Już wiadomo

 

Zakończenie prac przewidziano na październik 2015 roku. Cała inwestycja ma pochłonąć 140,4 mln zł. Z tej kwoty 98 mln zł mają stanowić środki z budżetu Unii Europejskiej.

Dzięki rewitalizacji linii ponad dwukrotnie skróci się czas przejazdu na odcinku Chałupki - Wodzisław (do ok. 20 minut), natomiast odcinek z Wodzisławia do Rybnika pociąg pokona w ok. 16 minut. - Wynika z tego, że z Chałupek do samego Rybnika czas przejazdu powinien wynosić poniżej 40 minut dla pociągów osobowych z postojami na każdym przystanku. Oczywiście czasy przejazdu w drugą stronę do Chałupek będą takie same. W połączeniu ze znaczną poprawą estetyki możliwości na odbudowę potoków pasażerskich są znaczne - zauważa Adam Gajda, prezes Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska.

 

Jak jednak zauważa, prawdziwy potencjał linii tkwi w możliwości połączenia z jedną z najważniejszych czeskich stacji węzłowych jaką jest Bohumin (ponad 100 pociągów dziennie). - Oprócz pociągów lokalnych do Ostrawy, Przerowa, Czeskiego Cieszyna i Czadcy jest także wiele połączeń dalekobieżnych. Co jedną lub dwie godziny odjeżdżają pociągi do Brna, Żyliny, Pragi i Ołomuńca. Dzięki pojedynczym bezpośrednim pociągom oraz systemowi skomunikowań można z Bohumina łatwo dojechać także do Wiednia, Bratysławy, Koszyc, Popradu, Tatrzańskiej Łomnicy, Zwolenia, Czeskich Budziejowic, Berlina, Budapesztu, Luchaczowic Opawy, a nawet Głuchołaz po polskiej stronie - wylicza prezes Adam Gajda.

 

Ale to nie wszystko. Po modernizacji będzie możliwość wprowadzenia również pociągów międzynarodowych wyższej kategorii, ponieważ czas jazdy z Katowic do Bohumina przez Rybnik, Wodzisław, Chałupki będzie porównywalny (ok. 1 h 20 min.) z obecnym czasem przejazdu przez Pszczynę i Zebrzydowice (1 h 19 min). - Przykładowym pociągiem mógłby być pośpieszny międzynarodowy Chopin jadący wcześnie rano z Budapesztu oraz Wiednia do Warszawy Wschodniej i wracający późno wieczorem - zauważa Adam Gajda.

 

O pociągach transgranicznych o charakterze regionalnym (np. osobowy relacji Katowice - Bohumin) decyduje Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, a pociągach pośpiesznych międzynarodowych Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

 

Jak zauważa Michał Wawrzaszek - przedstawiciel Kolei Śląskich, nawet w sprawie pociągów relacji Wodzisław - Chałupki nic nie jest przesądzone.

 

- Możliwe, że za około rok zostaną uruchomione pociągi z Wodzisławia Śląskiego do Chałupek. Wówczas zwiększy się bowiem prędkość przejazdu na tej trasie i będzie dodatkowy, lepiej ulokowany, przystanek w centrum Wodzisławia. Czy takie połączenie jednak rzeczywiście zostanie uruchomione – będzie to uzależnione po pierwsze od przebiegu prac remontowo-modernizacyjnych prowadzonych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz po drugie od decyzji UMWŚ - informuje Michał Wawrzaszek.

 

Czy ten potencjał zostanie więc wykorzystany zależy również od starań samorządowców - władz Wodzisławia, powiatu wodzisławskiego, jak również Subregionu Zachodniego, radnych Sejmiku Województwa itd. czy regionalnych posłów i senatorów. W kwesti zmiany trasy pociągów międzynarodowych największy wpływ natomiast mogą mieć posłowie, senatorowe oraz ludzie związani w Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju.

 

 Jakieś próby już widać - Tadeusz Skatuła, starosta powiatu wodzisławskiego twierdzi, że nie wyobraża sobie, aby po wyremontowaniu linii pociągi osobowe do Chałupek nie wróciły. W tej sprawie rozmawiał już z marszałkiem. Dostrzega również możliwości skomunikowania z węzłem kolejowym w Bohuminie.

 

Jak to będzie wyglądało w praktyce, czy Wodzisław będzie Południową Bramą Polski - czas pokaże.

 

A Wy co o tym myślicie? Czy jest zapotrzebowanie na połączenia kolejowe na tej trasie? Czekamy na Wasze opinie i komentarze!

 

>>To już historia. Kolej w Wodzisławiu w minionych latach - zobacz zdjęcia

Oceń publikację: + 1 + 11 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (9):
  • ~patton 2014-03-24
    11:29:03

    3 0

    to ważna sprawa - mamy tak blisko do Czech, przecież moglibyśmy pociągiem bez problemów dojeżdżać do Bohumina, skąd odjeżdżają pociągi bezpośrednie m.in. do Budapesztu, Wiednia, Pragi i Bratysławy! Myślę, że sprawna kolej to klucz do rozwoju tego regionu!

  • ~RanyBoskieJestemKioskiem 2014-03-24
    11:48:22

    5 0

    "Wówczas zwiększy się bowiem prędkość przejazdu na tej trasie i będzie dodatkowy, lepiej ulokowany, przystanek w centrum Wodzisławia." Coś się zmieniło w kwestii tego przystanku czy pan Wawrzaszek ma po prostu stare informacje?

  • ~morrjim 2014-03-24
    13:04:04

    4 0

    "Kolej to klucz do rozwoju" - my to wiemy, ale kiedy w końcu decydenci wezmą sobie informacje do serca?

  • ~akx 2014-03-24
    14:00:22

    8 0

    Moim zdaniem czas przejazdu z Rybnika do Wodzisławia będzie jeszcze krótszy niż 16 minut. 16 minut da się osiągnąć przy obecnej infrastrukturze, jeden z torów między Obszarami a Wodzisławiem jest wyremontowany. Jeśli zaś prędkość zostanie podniesiona, a ograniczenia zostaną na ostrych łukach, wówczas czas przejazdu może jeszcze bardziej się obniżyć. Tak samo wygląda sytuacja na odcinku Wodzisław - Chałupki. Cieszy również, że starosta wreszcie zaczął widzieć potencjał tej linii. Warto wspomnieć, że w zasięgu linii są również miejscowości gminy Gorzyce. Do samego końca kursowania pociągów pasażerowie dojeżdżali pociągami, czy to na uczelnię, czy do pracy, czy w sprawach osobistych, pomimo, że pociąg jechał 30km/h, ale była wygoda i pociąg jechał nawet w święta. Ciekawi mnie też poruszenie w powyższym artykule przystanku Wodzisław Śl. Miasto, który to podobno na obecną chwilę nie będzie budowany, co mnie oczywiście bardzo smuci, gdyż jego lokalizacja jest znakomita.

  • ~Arteks 2014-03-24
    18:19:48

    8 0

    Samorządowcy dużo obiecują, a niewiele z tego wychodzi (sprawa przystanku Wodzisław Centrum i wycofania się z tego po cichu władz Wodzisławia). W związku z tym nie wiem czy na nich warto liczyć. Może przydałaby się jakaś społecznościowa akcja na facebooku np. "chcemy pociągów do Czech" czy coś w tym stylu i rozpropagowania tego wśród mieszkańców, mediów czy znajomych? Poza Bohuminem to również bardzo ważna sprawa dla mieszkańców Chałupek, Rudyszwałdu, Olzy, Bełsznicy, Czyżowic dla których może wrócić normalność czyli szybki dojazd pociągiem do Rybnika, Radlina, Wodzisławia czy Katowic i dalej w każde inne miejsce Polski... Jechałem kilka lat temu pociągiem z Bohumina do Rybnika w niedzielę i w pociągu jechał tłum ludzi mimo, ze prędkość nie była wtedy za dobra. Po prostu ta linia ma ogromny potencjał. Czemu jest tak ważne społeczne zaangażowanie? Bo ani władze województwa ani Koleje Śląskie wcale nie kwapią się do przywracania ruchu na zawieszonych liniach w naszym województwie... To dla nich dodatkowe wydatki i dodatkowe kłopoty... W dzisiejszych czasach jest gorzej niż za PZPR bo wtedy dla wszystkich było to normalne że ludzie potrzebują sprawnego transportu publicznego. Dzisiaj politycy bardzo często wyalienowali się społecznie i dbają tylko o swoje interesy, a nie o jakieś pociągi dla "biedoty".

  • ~fandango 2014-03-28
    17:39:04

    3 0

    Brawo! Temat jak najbardziej istotny. Dziennikarze, naciskajcie władze: prezydenta, starostę, posłów z tej ziemi i radnych.

  • ~wodzislawianin1 2014-03-29
    09:55:45

    4 0

    Obecnie to puste hasło a połączeń transgranicznych brak. Zabiegów ze strony prezydentów Wodzisławia i Rybnika oraz Bohumina i Ostrawy o utworzenie takich połączeń nie widać. Wobec bierności władz w sprawie kolei w Wodzisławiu po remoncie nic się nie zmieni. Nawet hala na stacji w Wodzisławiu niszczeje zamiast znaleźć dla niej inwestora kolejowego. AWT, ITL, CTL, Majkoltras i inne. Trzeba tylko działać czego w Wodzisławiu w dużym stopniu brak.

  • ~hades 2014-03-31
    16:28:17

    7 0

    Prawdopodobnie znalazła się brakująca kwota na remont 158, informacja jest jeszcze weryfikowana. Od 15 czerwca nadal z Wodzisławia odjadą tylko cztery pociągi na dobę, jednak trzy z nich - bezpośrednio do Katowic. Duża w tym zasługa prezydenta Wodzisławia. Sprawa hali w Wodzisławiu jest dość skomplikowana z powodu gruntów, na których znajduje się sama hala oraz prowadząca do niej droga dojazdowa.

  • ~Arteks 2014-04-03
    23:49:09

    0 0

    @hades - wiem bezpośrednio od osób zaangażowanych w sprawę połączeń do Katowic - prezydent Kieca za wiele w tym temacie nie zrobił - nie przeceniaj proszę jego roli. Mam nadzieję że się obudzi i zacznie w tej sprawie lobbować na rozkład 2015/16 bo w przypadku następnego więcej niż 3 pary nie będzie...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1039