zamknij

Wiadomości

Z Rybnika do Chałupek w 40 minut. Robotnicy niebawem ruszą z remontem linii kolejowej

2014-09-22, Autor: M.Krzepina
Z początkiem października ruszy zapowiadany remont linii kolejowej na odcinku Rybnik - Chałupki. Zakres projektu oraz planowany termin zakończenia sugeruje, że tempo prac będzie duże.

Reklama

Przypomnijmy, rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Rybnik - Chałupki przewiduje pełną wymianę torów i sieci trakcyjnej na odcinku liczącym 32 kilometry. Zaplanowano przebudowę 13 peronów. Zyskają one oświetlenie i zostaną wyposażone m.in. w wiaty dla podróżnych, zegary oraz megafony do zapowiadania pociągów.

 

Dodatkowo na stacjach zostanie zainstalowany monitoring. PLK w ramach prac zamontuje także 39 nowych rozjazdów i wyremontuje 31 mostów, wiaduktów i innych obiektów, co pozwoli na przywrócenie maksymalnej prędkości 80 km/h dla pociągów pasażerskich. Koszt prac wynosi 159,7 mln zł przy dofinansowaniu z UE w wysokości 98 mln zł.

 

>>Jak będzie wyglądać wielka modernizacja linii Rybnik - Chałupki? Już wiadomo

Pracami zajmuje się konsorcjum firm Rubau Polska, Construcciones Rubau, Rover Alcisa. Umowa z wykonawcą została podpisana z końcem lipca na dworcu kolejowym w Wodzisławiu Śląskim.

 

>>Wodzisław: rzadki widok na dworcu kolejowym. Tłumy! Powód ucieszy mieszkańców

 

Zakończenie prac zgodnie z umową przypada na 30 października 2015, biorąc więc pod uwagę zakres projektu - tempo prac musi być duże. Pierwsze roboty mają ruszyć z początkiem października.

 

- Zamknięcia torów potrzebne do wykonania rewitalizacji linii są zaplanowane od pierwszych dni października. Wykonawca wówczas zajmie się demontażem szyn i sieci trakcyjnej, przygotowaniem placów budowy, zgromadzeniem materiałów potrzebnych do budowy, prace geotechniczne. Kolejne prace na przełomie października i listopada mają objąć wymianę torów, prace na wiaduktach i mostach - informuje Maciej Dutkiewicz z wydziału prasowego PKP PLK. Ruch pociągów w okresie trwania robót odbywał się będzie wahadłowo po czynnym torze.

 

Dodajmy, że zrewitalizowaną trasę Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki pociągi regionalne pokonają w 40 minut. Dobrą wiadomością dla wodzisławian jest również przejęcie za ponad pół miliona dworca kolejowego przez miasto i plany stworzenia tutaj centrum przesiadkowego z prawdziwego zdarzenia. - To już przesądzone - mówi Barbara Chrobok, rzecznik prasowy UM Wodzisławia.

 

>>Wodzisław: to już prawie pewne. Miasto przejmie dworzec kolejowy za pół miliona złotych

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (9):
  • ~wodzislawianin1 2014-09-22
    11:10:34

    2 0

    Ale od Wodzisławia do Chałupek nie ma drugiego toru!!! Więc na jakiś czas ten odcinek będzie całkiem wyłączony (oby jak najkrócej).
    Tymczasem ruch nadal trwa wczoraj widziałem dość ciekawy skład kontenerowy (platforma z 3 kontenerami).

  • ~wodzislaw_anka 2014-09-22
    12:52:16

    0 0

    Z Wodzisławia do Chałupek i tak nic nie kursuje, więc jeden tor to chyba nie problem :)

  • ~mwh 2014-09-22
    14:54:37

    6 0

    Nasze władze to powinny starać się o dobudowę drugiego toru na odcinku Wodzisław-Chałupki bo tylko wtedy linia ta będzie się liczyła na kolejowej mapie Polski. Dla naszych włodarzy jednak to nie do pomyślenia oni cieszą się z remontu jak dzieci zapominając o tym że walczyć należy nadal, tak aby docelowo był drugi tor do Chałupek i np. 120 km/h a nie 80, aby była blokada liniowa. To możliwe bo w latach 2016-2020 pójdzie olbrzymia suma pieniędzy na kolej. Z obecnego remontu trzeba się cieszyć ale powinno działać się dalej.

  • ~akx 2014-09-22
    17:19:57

    6 0

    @wodzislaw_anka: Między Wodzisławiem a Chałupkami cały czas kursują pociągi towarowe. Raz zdarzył się nawet objazdowy pociąg relacji Racibórz - Pszczyna.

    @mwh: Nawet przy obecnym stanie infrastruktury na linii Wodzisław - Chałupki jest blokada liniowa ;) Ale Tobie zapewne chodziło o samoczynną blokadę liniową. Dwutorowy szlak z taką organizacją ruchu to póki co marzenie. Ja jednak skupiłbym się na nadchodzącym remontem. Nie uwzględniono w nim odbudowy mijanki w Czyżowicach, która była po środku szlaku Wodzisław - Olza. Ten posterunek w znacznym stopniu poprawił by przepustowość całej linii.

    Warto też wspomnieć, że od grudnia mają kursować 2 pary pociągów Przewozów Regionalnych. Jedna para w relacji Wrocław Główny - Bohumin - Wrocław Główny, druga Kędzierzyn-Koźle - Bohumin - Kędzierzyn-Koźle. Obydwa pociągi mają być przyspieszone i jechać przez Wodzisław. Pytanie tylko czy zdążą wyremontować do grudnia odcinek Chałupki - Wodzisław. Jeśli nie, to myślę, że bezpośrednio do Wrocławia i Bohumina pojedziemy najpóźniej na wiosnę. Warto też już dziś walczyć o normalną siatkę połączeń do stolicy województwa, bo obecna oferta to śmiech na sali.

  • ~wodzislawianin1 2014-09-23
    15:24:26

    0 0

    Do grudnia 2014 nie ma na to szans. Zapomnij akx. Jeżeli szlak Wodzisław-Olza-Chałupki będzie przejezdny na wiosnę 2015 to będzie sukces, choć remont odcinka jednotorowego powinien być priorytetem!

  • ~akx 2014-09-23
    16:25:14

    0 0

    Wiadomo, że do grudnia nie ma szans. A co do odcinka Wodzisław - Chałupki, to ma on być remontowany w pierwszej kolejności.

  • ~mwh 2014-09-23
    16:41:00

    2 0

    Czytając Wasze komentarze trudno się z nimi nie zgodzić, choć co remontu jednotorowego Wodzisław-Chałupki to sęk w tym nie tyle żeby remontowany był on w pierwszej kolejności (może być nawet w ostatniej) a aby był remontowany krótko i szybko ponownie przejezdny. Jeśli mamy zimę za pasem nie wiem czy nie lepiej rozpocząc remont Wodzisław-Chałupki dopiero w kwietniu i zrobić to do wakacji. Zimą bawić się można w powolne roboty na szlaku dwutorowym, na peronach i przejazdach. @akx o blokadę chodziło mi oczywiście o samoczynną ( nawet na jednotorowych liniach świetnie może poprawiać przepustowość). Na pewno nasze władze nie powinny spoczywać na laurach i powinno dążyć się w planie minimum do mijanki w Czyżowicach (lub samoczynnej blokady liniowej) a w planie maksimum o który trzeba walczyć to dobudowanie drugiego toru z Wodzisławia do Chałupek. Jeżeli nie będzie o to starań to tego nie zrobią , tak samo jak remont jest wynikiem naszej walki od kilku lat tak samo trzeba teraz walczyć o drugi tor do Chałupek.

  • ~Arteks 2014-09-25
    22:03:21

    0 3

    @mwh - jeden tor nie jest jakąś wielką przeszkodą w prowadzenia ruchu - przecież Pendolino do Wrocławia pomknie jednotorową linią Opole-Lubliniec. Ważniejsza jest dobra prędkość aby zwiększyła się przez to przepustowość. Natomiast ciekawostką jest to że ma się pojawić od grudnia pojawić pociąg Wrocław-Bohumin przez... Rybnik-Wodzisław. Trasa jest już zamówiona w PKP PLK i na pewno nie jest to pomyłka jak niektórzy myśleli. Zapewne między Wodzisławiem a Bohuminem będzie autobusowa komunikacja zastępcza - ale przynajmniej będzie już jakiś dojazd do Czech dla turystów i niezmotoryzowanych. No i pierwszy raz w historii z Wodzisławia pojedzie bezpośredni pociąg do Opola i Wrocławia :)

  • ~wodzislawianin1 2014-09-26
    20:49:03

    1 0

    Oczywiście po części masz rację ale jednak dwa tory to dwa tory, mwh ma w tym wypadku wiele racji, nawet jeśli było by 120 a nie 80 km/h to pociągi towarowe i tak nie pojadą szybciej niż 40 może 50 km/h na odcinku Wodzisław-Olza co jednak powoduje że przepustowość drastycznie spada do 2 składów na godzinę, a w wypadku opóźnień i napiętego rozkładu przy jednym torze wszystko się sypie. Przewoźnicy dużo bardziej wolą linie z dwoma torami.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy pójdziesz na wybory samorządowe?



Oddanych głosów: 55