zamknij

Wywiady

Reklamacje? Powiatowy Rzecznik Konsumentów podpowiada

Do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wodzisławiu Śl. zgłaszają się konsumenci z bardzo różnymi sprawami. Do najpopularniejszych i najczęstszych należą jednak reklamacje obuwia. Kiedy udać się do sprzedawcy z reklamacją? Czy reklamację złożyć na piśmie? Czego można oczekiwać od sprzedawcy? Na te pytania odpowiada Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.

Pan Andrzej pyta: rozkleiły mi się buty, które kupiłem w czerwcu 2014 roku. Czy jeszcze mam prawo zgłosić reklamację swoich butów?

 

Tak. Pan Andrzej może złożyć do sprzedawcy reklamację wadliwego obuwia przez dwa lata od dnia zakupu. W tym przypadku podstawą prawną do zgłoszenia reklamacyjnego będzie niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Jest to uzależnione od daty zakupu przedmiotowego obuwia. Jeżeli zakup nastąpił przed dniem 25 grudnia 2014 roku, reklamacja będzie oparta na podstawie przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, natomiast do towarów zakupionych po tej dacie reklamacje będą zgłaszane w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi.

 

Czego można oczekiwać podczas składania tejże reklamacji?

 

Na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej pan Andrzej w pierwszej kolejności może żądać nieodpłatnej naprawy lub wymiany obuwia na nowe. Dopiero w późniejszym etapie reklamacji, gdy naprawa czy wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, albo naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, konsument może żądać obniżenia ceny lub zwrotu gotówki (gdy niezgodność towaru z umową jest istotna).

 

W jakiej formie najlepiej złożyć reklamację?

 

Należy pamiętać, by wadę towaru zgłosić sprzedawcy do dwóch miesięcy od dnia jej zauważenia. Reklamację najlepiej jest sporządzić w formie pisemnej – aby później nie było problemów z udowodnieniem faktu złożenia reklamacji i takich szczegółów jak: data reklamacji, opis zgłaszanej wady, czy też żądania konsumenta. Coraz częściej zdarza się, że sprzedawcy posługują się swoimi formularzami reklamacyjnymi i wypisują je za pomocą komputera. Wtedy konsumenci powinni dokładnie przeczytać reklamację przed jej podpisaniem. Sprzedawca odpowiada za wady, tj. niezgodności towaru z umową, które istniały w chwili zakupu towaru, a ujawniły się w okresie użytkowania do dwóch lat od daty sprzedaży. Jeżeli wada towaru polega np. na uszkodzeniu mechanicznym, to wtedy sprzedawca może nie uznać reklamacji, uzasadniając swoją odmowę przyczynieniem się użytkownika do powstania wady.

 

Gdzie zwrócić się o pomoc w sytuacji nieuznania reklamacji?

 

W przypadku nieuznania reklamacji, można skorzystać z usług Powiatowego Rzecznika Konsumentów i jego Biura. Działając na pisemny wniosek konsumenta pracownicy Biura PRK mogą wystąpić do sprzedawcy z propozycją ponownego rozpatrzenia reklamacji, biorąc pod uwagę argumenty konsumenta oraz powołując się na odpowiednią podstawę prawną. Należy wiedzieć, że jest to pozasądowy, polubowny sposób załatwienia sporu, dlatego nie można nakazać sprzedawcy uznania reklamacji. Jeżeli jednak mediacja nie przyniesie pozytywnego zakończenia sprawy, to nie wyłącza możliwości dochodzenia roszczeń np. na drodze sądowej.

 

Usługi świadczone na rzecz konsumentów są bezpłatnie.

Adres biura: 44-300 Wodzisław Śląski, ul. Pszowska 92a III piętro, pokój 326 

Kontakt: tel.: 32 453 99 62

e-mail: [email protected]

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (3):
  • ~premo 2016-05-13
    23:51:57

    2 2

    oj!mi nie pomogliście!

  • ~Mariano_Italiano 2016-05-15
    10:49:58

    3 1

    kiedyś byłem tam, przed zamknięciem biura i... dostałem kserówkę z gazety. Dziękuję, nie pomogło.

  • ~Monika Krawczyńska 2020-03-08
    11:50:51

    0 0

    A ja tam polecam do reklamacji dodać opinię rzeczoznawcy. Mi pomogło, składałm kiedyś reklamację w jednej ze znanych sieciówek, początkowo nie chcieli mi jej uznać, ale właśnie koleżanka poleciła mi udać się do rzeczoznawców, w necie znalazłąm ofertę rzeczoznawców Maj i z ich opinią złożyłam odwołanie. Muszę przyznać, że dzięki fachowo napisanej opinii oszczędziłam wiele nerwów a i sama reklamacja została uznana :)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1074