zamknij

Wiadomości

Budowa CPK. Gminy wyrażają sprzeciw!

Dziś (22 marca) podczas konferencji prasowej Centralnego Portu Komunikacyjnego poznaliśmy wariant inwestorski. Linia przebiegać będzie przez gminę Mszana, Godów, a także Wilchwy. Gminy już wyraziły swój sprzeciw.

Reklama

Dziś (22 marca) Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach obyła się konferencja prasowa poświęcona przebiegowi linii kolejowej Katowice – Ostrawa. Wariant inwestorski ujawnili przedstawciele spółki Centralny Port Komunikacyjny, wielokrotnie przypominając, że kontrowersyjna i budząca spore emocje inwestycja jest kluczowa dla rozwoju regionu i połączenia go z całą Europą. Spośród 4 wstępnych propozycji ostatecznie wybrany został wariant W72.

Sprzeciw gmin

Już wcześniej, kiedy tylko pojawił się pomysł budowy CPK, a przede wszystkim linii, która przechodzić będzie przez tereny gmin w powiecie wodzisławskim włodarze wyrażali swój sprzeciw. Gmina Godów już na wstępnym etapie odrzucała wszelkie warianty linii CPK. Gmina wskazała wariant, który jest najmniej "inwazyjny" - 64A. Następnie w wyniku analiz wykonawca zdefiniował cztery warianty o numerach: W71, W72, W73 i W74. Wariant nr W72 i W74 w głównym przebiegu są identyczne jak wariant 64A. Z jednym, bardzo istotnym wyjątkiem. Zakładają one budowę łącznika linii kolejowej nr 170 z Wodzisławiem w innym miejscu niż wariant nr 64A, tj. przez obszar, w którym projektowana jest Droga Główna Południowa m.in. w Skrzyszowie. Zmiana ta nie była konsultowana z Gminą Godów, jak i innymi samorządami. Gmina wyraziła sprzeciw wobec budowy łącznika w tym miejscu.

Dziś także gmina Godów sprzeciwia się temu, co postanowił CPK.

Spółka CPK jako wariant inwestorski wybrała wariant nr W72. Gmina podtrzymuje swój sprzeciw wobec budowy łącznika w miejscu wskazanym w tym wariancie - czytamy w komunikacie.

Mszana również na "nie"

Przypomnijmy, przez teren Gminy Mszana przebiegały 2 główne warianty - zielony (wzdłuż ul. Akacjowej) oraz czerwony (wzdłuż Moszczeńskiej w Mszanie i Szybowej w Połomi, tzw. wariant autostradowy). Rekomendowany wariant W72, który na mapach ma kolor niebieski, pokrywa się z czerwonym na głównej trasie, a z zielonym na łącznicy Wodzisławia z Jastrzębiem.

Wariant W72 przewiduje lokalizację w Mszanie dworca kolejowego dla Kolei Dużych Prędkości za ogródkami działkowymi na ul. Wolności (będzie to pierwszy przystanek po polskiej stronie granicy dla pociągów jadących z Czech) oraz przystanku kolejowego w okolicach ul. Szybowej. W Połomi W72 przecina autostradę, co oznacza częściową zmianę układu komunikacyjnego w centrum sołectwa.

Jak zapewniał wiceminister Horała budowa wymaga wywłaszczeń, ale za "godziwe" odszkodowania. Na terenie gminy Mszana wewnątrz linii rozgraniczających znajduje się ok. 70 budynków. Nie oznacza to jednak, że wszystkie są planowane do wyburzenia.

Władze Gminy Mszana konsekwentnie wyrażają sprzeciw wobec przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez teren gminy - czytamy.

TMZW również reaguje

W sprawie CPK reaguje także Towarzystwo Miłośników Ziemi Wodzisławskiej.

Naturalnym jest, że znajdą się poszkodowani tak dużego procesu inwestycyjnego. Tak będzie podczas każdej większej inwestycji, podobnie jak to miało miejsce podczas budowy Autostrady A1 czy może zdarzyć się podczas budowy Drogi Głównej Południowej. Obawy czy protesty grupy czy grup mieszkańców wymagają zrozumienia i szacunku, ale nie mogą hamować ogólnego rozwoju miasta i regionu, dlatego wobec nieuchronnych planów budowy i przebiegu tutaj KDP należy skupić się nie na negowaniu jej istnienia (na co nie ma żadnych szans) ale zadbać o to aby inwestycja ta była dobrze zrobiona i jak najbardziej korzystna dla ziemi wodzisławskiej i jej mieszkańców - czytamy.

Towarzystwo Miłośników Ziemi Wodzisławskiej zwróciło uwagę m.in. na:

1) remont starej stacji kolejowej w Wodzisławiu Śląskim wraz z remontem torów towarowych i możliwością załadunku/wyładunku towarów, tablice świetlne na stacji, przedłużenie peronów pasażerskich i budowę nowoczesnego przejścia przez tory;

2) konieczność zapewnienia odpowiedniej ilości przejść dla mieszkańców i zwierząt na terenie powiatu wodzisławskiego w rejonie planowanej inwestycji (w tym budowę m.in. przejść i kładek dla pieszych w centrum Wodzisławia Śląskiego np. w rejonie wzgórza Żydowina);

3) w związku ze zmianami przebiegu niektórych dróg na terenie powiatu wodzisławskiego ich przebudowę i modernizację do wyższych standardów w rejonie budowy KDP;

4) poszanowanie integralności powiatu wodzisławskiego poprzez zaprojektowanie odpowiedniej ilości wiaduktów drogowych nad KDP łączących stolicę powiatu wodzisławskiego z terenami powiatu wodzisławskiego po wschodniej stronie przebiegu linii KDP.

5) Poszanowanie historycznych części miejscowości ( w tym np. Połomi, Mszany i innych). Zapewnienie odpowiedniej komunikacji pomiędzy obu stronami linii kolejowej (wschodnią i zachodnią);

6) zagwarantowanie odpowiednich rekompensat dla poszkodowanych mieszkańców, firm i gmin powiatu;

7) zwracano uwagę na gęsto zaludniony obszar powiatu i apelowano o nowoczesne rozwiązania technologiczne typowe dla budowy kolei w gęstej zabudowie mieszkaniowej (tunele, ekrany itp);

8) apel aby to gminy ziemi wodzisławskiej poszkodowane przez budowę KDP były jej największymi beneficjentami.

Obecnie wiemy, że wybrano wariant nr 72 przez Połomię, Mszanę i Godów wraz z łącznicą przez Wilchwy. Czas przejazdu z Wodzisławia Śląskiego do centrum Katowic ma wynosić 42 minuty. Do Warszawy z Wodzisławia Śląskiego dojazd ma zająć około 2 godzin i 30 minut. Zgodnie z założeniami linią KDP Godów-Mszana-Katowice mają przejeżdżać 84 pary pociągów pasażerskich na dobę oraz 7 par lekkich pociągów towarowych.

Zaznaczyć należy, że ewentualne utrudnienia, wysiedlenia oraz trudności związane z budową KDP w Wodzisławiu Śląskim będą niewielkie. Samo zaś pozbawienie Wodzisławia Śląskiego Kolei Dużych Prędkości byłoby dla miasta ogromnym zaniedbaniem, tym bardziej, że z KDP będą mogli skorzystać mieszkańcy wszystkich pobliskich dużych miast: Rybnika, Żor i Jastrzębia-Zdroju. Zdaniem TMZW w tym gronie musi znaleźć się również Wodzisław Śląski, dlatego popieramy włączenie miasta do sieci KDP - informuje TMZW.

Oceń publikację: + 1 + 13 - 1 - 19

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~joanna44 2023-03-23
    10:28:10

    4 5

    Zarówno w gminie Mszana jak i Godów w wyborach oddano większość głosów na przedstawicieli partii stojących za tym "wspaniałym" pomysłem by puścić im kolej do nieistniejącego lotniska przez ich domy. Niezadowolonym polecam pamiętać o tym przy następnych wyborach a obecnie wyrazić swoje zdanie do przedstawicieli, którzy podobno reprezentują również i te gminy w sejmie i dosłownie za to otrzymują pensje.
    Naprawdę chętnie bym przeczytał albo usłyszał co zrobili, żeby to powstrzymać i dlaczego nic. Mogliby chociaż poudawać, że wywiązują się z tego obowiązku.

  • ~januszk 2023-03-23
    12:24:39

    6 1

    piekny dialog - niby pełno wariantów i szumny "dialog" a na koniec i tak puścili inna trasą bez gadania z kimkolwiek.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1033