zamknij

Wiadomości

Budowana obwodnica zakorkuje Wodzisław?

2011-06-16, Autor: igra
Czy budowana za kilkadziesiąt milionów zł droga zbiorcza faktycznie odciąży ruch w mieście? Zdania są podzielone. Radny Ryszard Zalewski twierdzi, że jest to inwestycja nie do końca przemyślana i zakorkuje centrum Wodzisławia, zwłaszcza wokół szpitala. Prezydent z zarzutami się nie zgadza i uważa, że to pierwszy krok do usprawnienia komunikacji w mieście.

Reklama

Budowa drogi zbiorczej zwanej też popularnie obwodnica wewnętrzną miasta jest największą inwestycją ostatnich lat. Połączenie ulicy Marklowickiej z ulicą Pszowską, jak wstępnie szacowano, pochłonie około 80 mln zł. Wraz z postępem prac narastają też wątpliwości, czy rzeczona droga faktycznie odciąży wodzisławską komunikację.

 

Jednym ze sceptyków jest radny Ryszard Zalewski. – Koncepcja budowy nie jest do końca przemyślana. Już teraz na ulicy 26 Marca przy rondzie koło Tesco i na skrzyżowaniu koło szpitala tworzą się korki. Co będzie jeśli drogowcy oddają do użytku odcinek na ulicy Marklowickiej i rondo na Rybnickiej? Nie da się już tamtędy przejechać – mówi Zalewski.

 

Stanowisko prezydenta w tym temacie jest zgoła inne. - Budowana droga zbiorcza będzie drogą gminną, uzupełnieniem sieci dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych. Bez tej inwestycji, w bardzo krótkim okresie czasu, przy narastającym ciągle natężeniu ruchu całkowicie zostałby zablokowany przejazd przez centrum miasta, a głównie przez drogę krajową - ul. Rybnicką, Witosa (DK78). Już dzisiaj w godzinach szczytu tworzą się korki w okolicach ronda Karviny, 750-lecia Wodzisławia Śląskiego i skrzyżowania ul. Witosa z ul. Pszowską. Trudno dostać się z ul. Łużyckiej na ul. Jastrzębską – mówi Mieczysław Kieca.

 

Jego zdaniem po oddaniu drogi zbiorczej, natężenie ruchu zostanie rozłożone pomiędzy nowowybudowaną drogę, ul. Rybnicką i Witosa oraz ścisłe centrum. - Zdajemy sobie sprawę, że na tej inwestycji nie może się skończyć rozbudowa sieci dróg, dlatego już od kilku lat trwają przygotowania do budowy obwodnicy zewnętrznej miasta - Drogi Głównej Południowej – dodaje.

 

Realizacja tych planów nie zakończy się jednak szybko. Prace są dopiero na etapie planowania, nawet bez bezpośredniego wskazania konkretnego wariantu. Jego opracowanie może zając około dwóch lat. Zatem rozpoczęcie budowy Drogi Głównej Południowej będzie prawdopodobne dopiero w latach 2014-16.

 

Pisaliśmy o tym tutaj >

Faktem jest również, że w budowie drogi zbiorczej newralgicznym punktem jest skrzyżowanie Matuszczyka, Radlińska i 26Marca właśnie koło szpitala. Póki co sygnalizacja świetlna, która je obsługuje, zdaje egzamin. Jednak przy zwiększonym natężeniu ruchu wysoko prawdopodobne jest, że korki będą ciągnęły się od szpitala aż po Tesco.

 

W planach, i owszem, jest modernizacja tego skrzyżowania. Można jednak uznać, że będą to de facto kosmetyczne poprawki. Wartość zadania wyceniona jest bowiem na około 2 mln zł. - Miasto wnioskowało jeszcze do Jerzego Rosoła (poprzedni starosta) o skierowanie tego etapu z ramienia Starostwa Powiatowego do dofinansowania z projektu tzw. Schetynówek. Urząd dodatkowo proponował współfinansowanie – tłumaczy rzecznik prasowy wodzisławskiego magistratu Barbara Chrobok.

Proponowane współfinansowanie miałoby tak wyglądać, że w 50% koszty modernizacji pokryłaby dotacja, 25% wyłożyłoby miasto a drugie 25% powiat. – Otrzymaliśmy jednak odpowiedź negatywną z uwagi na brak środków – mówi rzecznik miasta.

 

Rzecznik starosty Wojciech Raczkowski przyznaje, że taka sytuacja miała miejsce.  1 lutego 2010 r. prezydent  Wodzisławia Śl. skierował do starosty prośbę o zgłoszenie przez powiat budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Radlińskiej z ul. 26 Marca i ul. Matuszczyka do Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Równocześnie zadeklarował, że "miasto udostępni pełną dokumentację zadania jak również grunty które zostały przejęte pod jego realizację" - Nie wskazując jednak na jakich zasadach. Nie zadeklarował też żadnego wkładu finansowego w realizację budowy, mimo że dotyczy ona dwóch ulic miejskich – mówi Wojciech Raczkowski.

W odpowiedzi ówczesny starosta, Jerzy Rosół, poinformował, że ze względów finansowych podjęcie decyzji w tej sprawie będzie możliwe dopiero po wyłonieniu wykonawcy, a tym samym poznaniu kosztów, przebudowy ciągu drogowego usprawniającego dojazd do stref przemysłowych w Czyżowicach i Wodzisławiu Śl. (ul. Czyżowicka oraz ul. Oraczy i ul. Olszyny w Wodzisławiu Śląskim).

 

W międzyczasie, tj. 15 lipca 2010 r., z wnioskiem o zgłoszenie przez powiat do NPPDL przebudowy ul. Traugutta w Pszowie wystąpił burmistrz Marek Hawel, deklarując zabezpieczenie środków finansowych na wykonanie zadania w wysokości do 627.000 zł.

Wobec powyższego zarząd powiatu uznał iż, mimo większych kosztów przebudowy ul. Traugutta w Pszowie niż budowy ronda, to jednak znaczenie tej inwestycji ze względu na intensywność ruchu oraz stan techniczny daje jej pierwszeństwo w realizacji. - Miasto Pszów zadeklarowało wkład finansowy w realizacji zadania, a Wodzisław Śląski nie, mimo że rondo miało powstać także na ulicach miejskich. Poza tym w opinii dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg rondo na skrzyżowaniu ul. Radlińskiej i ul. 26 Marca oraz ul. Matuszczyka w Wodzisławiu Śląskim nie było niezbędne, ponieważ skrzyżowanie tam funkcjonujące zdawało egzamin – dodaje Wojciech Raczkowski.

Zdecydowano więc o poparciu wniosku miasta Pszowa.

  

Prezydent Wodzisławia Śl. ponowił jeszcze swoją prośbę. Pismo, w którym deklaruje tym razem, że miasto nieodpłatnie udostępni pełną dokumentację zadania jak również grunty, które zostały przejęte pod jego realizację (w sumie 292 894 zł) oraz udział w kosztach realizacji inwestycji do wysokości 25% przy uwzględnieniu kosztów dotychczas poniesionych  wpłynęła 9 sierpnia 2010 r.

 

Powiat jednak odmówił ze względu na brak wystarczających środków finansowych. Argumentując, że planowane duże inwestycje drogowe w obrębie dróg dojazdowych do stref przemysłowych w Wodzisławiu Śl., Czyżowicach i Godowie, a także ze względu na wcześniej przyjęty wniosek miasta Pszowa wyczerpują budżet powiatu.

 

Płynność ruchu wokół szpitala po oddaniu drogi zbiorczej jest więc prawie niemożliwa. Będzie można co najwyżej regulować go korygując  synchronizację świateł. Miasto zapewnia, że nadal będzie starało się o pozyskanie funduszy. - Zależy nam, by inwestycja był wykonana w całości – podsumowuje Barbara Chrobok.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (7):
  • ~lol 2011-06-16
    09:36:27

    0 0

    jakos nie zauważylem żeby przy szpitalu tworzyly sie korki, fakt ze czasem jest wiecej samochodów ale to nie sa korki! chyba korków nie widzieliscie, ale jakie miasto taki korek chciałoby sie napisac... poza tym jak otworzą drogę to ruch na rybnik i zory sie przeniesie na ta stronę miasta zamiast w stronę centrum, i mniej samochodów pojedzie koło dywyty, kubsza jastrzebska itd. zawsze są jakies plusy i minusy takiej sytuacji

  • ~Qbt 2011-06-16
    09:44:34

    0 0

    Starostwo ma w d... miasto i tyle, droga dojazdowa do "strefy przemysłowej" nie będzie przeznaczona dla pojazdów większych niż 3,5 t - no więc kto i do jakiej strefy ma niby tam dojeżdżać? No bo chyba nie dostawcy tych firm. A z tym rodem to miasto nie powinno odpuszczać powiatowi. jak nie w tym roku, to w następnym (o ile na schetynówki jeszcze będzie kasa), a jak nie to i tak powiat powinien wykazać większe zainteresowanie, bo najwięcej na tej drodze skorzystają mieszkańcy Pszowa jadący do Marklowic, Żor (lub odwrotnie), którzy nie będą musieli się pchać się krajówką na jastrzębską (rondo koło McDonald'sa) bo tam już teraz jest masakra, no ale przecież to powiat ma gdzieś.

  • ~nixxon 2011-06-16
    09:55:09

    0 0

    wg. droga znacznie odciazy rondo przy mc. donaldzie... ruch z marklowic w kierunku rybnika pojdzie nowym wiaduktem wiec natezenie przy amadeusie i mcdonaldzie troche spadnie... skrzyzowanie na 26 marca przy szpitalu to totalna porazka, korki tam sie faktycznie tworza w okreslonych godzinach, tam powinno byc duze solidne rondo bo miejsca jest wystarczajaco

  • ~kiax 2011-06-16
    12:20:58

    0 0

    ~ nixxon, dobrze mówisz, na skrzyżowaniu radlińskiej, matuszczyka i 26 marca (koło statoil) powinno się wybudować wpierw rondo, a dopiero potem miało być budowane ów połączenie dróg rybnickiej i 26marca (koło tesco). No ale kto by w ratuszu o tym pomyślał... lepsze skrzyżowanie na którym dochodzi do śmiertelnych wypadków [*]

  • ~lol 2011-06-17
    12:44:00

    0 0

    do kiax: czy na rondzie nigdy nie zdarzają się wypadki? i co to znaczy dla ludzi korek? że stoi 10 aut w jednym kierunku? na rybnickiej do ronda przy mcd stoi sznur aut, ale ten ruch sie rozładuje jak otworzą most na marklowicką, a na skrzyzowaniu przy szpitalu to ja nie widzialem żadnych korków, a chodze tam codziennie

  • ~nixxon 2011-06-17
    17:59:09

    0 0

    @lol: to sprobuj sobie tamtedy pojezdzic tak czesto jak ja jezdze... gwarantuje ze cholera Cie wezmie... moze korki to za duzo powiedziane ale przeplywnosc skrzyzowania jest tak wielka ze czekajac na zielone z radlinskiej w lewo na 26 marca, idzie wyskoczyc na hot-doga do podjadka na xxx leciu... ronda sa bardziej przeplywne co mozna zobaczyc w np. rybniku... tam wiekszosc skrzyzowan zamienili na ronda

  • ~zdzislawbarszcz 2011-06-18
    09:11:25

    0 0

    Szanowni mieszkanicy Wodzisławia Śl i okolic co chodzi o drogi i ulice w naszym mieście , to jest rzecz zrozumiała że wybudowanie drogi zbiorczej wewnętznej łączącej ulicę Marklowicką z Pszowską nie rozwiąże wszystkich problemów drogowych w naszym mieście , po całkowitym oddaniu tej drogi do użytku będą musiały być robione dalsze inwestycje w tym kierunku i tak np. trzeba będzie zrobić odpowiednie skrzyżowanie ( przebudowa lub całkiem nowe ) w okolicy hotelu Amadeus , wspomiane już skrzyżowanie koło stacji statoil , trzeba będzie również pomyśleć o przejściu dla pieszych z przychodni specjalistycznej do szpilala (kto wie czy nie trzeba będzie wybudować przejścia podziemnego ) ze względu na żwiększony ruch pojazdów i bezpieczeństwo przechodniów. ITD...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1071