Wracamy do tematu budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mieszkańcy naszego regionu obawiają się skutków tej inwestycji. Przedstawiamy Wam głosy i opinie w tej sprawie polityków oraz samorządowców. Dziś poseł Bolesław Piecha oraz radny sejmiku Grzegorz Wolnik.
Mieszkańcy naszego regionu obawiają się planów budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Gromadzimy dla Was informacje i opinie w tej sprawie.
Jak dotąd wiemy, że:
Cztery takie same pytania w sprawie budowy kolei dużej prędkości w naszym regionie zadaliśmy politykom dwóch przeciwstawnych opcji politycznych - posłowi Bolesławowi Piesze z Prawa i Sprawiedliwości oraz radnemu sejmiku województwa oraz pełnomocnikowi burmistrza Czerwionki-Leszczyn - Grzegorzowi Wolnikowi.
Bolesław Piecha: Nie widzimy zagrożeń, natomiast budowa tego typu połączeń z CPK jest celem strategicznym dla Państwa Polskiego.
Przede wszystkim w Jastrzębiu znów zatrzymają się pociągi i to międzynarodowe. Będzie można dojechać do Warszawy z prędkością 250 km/h, czyli w około 2,5 h; jest to działanie proekologiczne, ponieważ być może zmniejszy się ruch samochodowy w niektórych kierunkach, co ma niewątpliwie znaczenie w kwestii walki ze smogiem.
W skład Aglomeracji Rybnickiej wchodzą miasta m.in. Jastrzębie - Zdrój i Żory w związku z czym każda rozbudowa infrastruktury kolejowej to działanie wspierające rozwój naszej aglomeracji.
Ministerstwo przedstawiło trzy warianty i trwają konsultacje społeczne. Dopiero po ich zakończeniu można się odnieść do tego jaki będzie prawdopodobny przebieg linii. Ważne jest to, że kolej przede wszystkim usprawnia połączenia między miastami, w których dotychczas były problemy. Szybkie linie kolejowe wymagają właściwych terenów, a u nas zważywszy na szkody górnicze, mogłoby to być trudne. Zauważmy jednak, że mamy już szybkie bezpośrednie połączenie między Wodzisławiem, Rybnikiem, a Warszawą.
Grzegorz Wolnik: Generalnie budowa linii kolejowych dużych prędkości, to szansa rozwojowa. Jednak linia kolejowa bez przystanków nic zupełnie naszemu subregionowi nie daje. Pociąg, który z szybkością 250 km/h mknie przez subregion zachodni i po wyjeździe z Katowic zatrzymuje się dopiero w Jastrzębiu, to strata pieniędzy podatników. Przypomnę tylko, że budowa szybkiej linii kolejowj kosztuje 15 razy wiecej, niż budowa linii tradycyjnej. Czy potrzebny jest nam pusty, bardzo szybki pociąg, czy też może ciut wolniejszy, ale z przystankami na stacjach węzłowych i wożący ludzi? Być może szybka kolej w kierunku Ostrawy, Pragi, Wiednia, z przystankiem w Jastrzębiu, to strategiczny interes państwa, wymyślony w Warszawie, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by interesy strategiczne i regionalne się uzupełniały. Tak powinno być w państwie rozwijającym się w sposób harmonijny i zrównoważony. Dodam jeszcze, iż bezwzględnie należy jeszcze raz przeanalizować proponowane warianty przebiegu kolei, gdyż w takim kształcie są one nieakceptowalne dla społeczności lokalnych: rozcinaja zurbanizowaną tkankę wielu miejscowości, przechodzą przez cenne przyrodniczo tereny, etc.
Korzyści pojawią się tylko wtedy, kiedy pojawią się przystanki. Wtedy lina dużych prędkości może stać się kręgosłupem systemu komunikacyjnego w subregionie. Będzie naszym oknem na świat, pozwalając nam sprawnie przemieszczać się na kierunku północ-południe. Pozwoli także łatwiej dostać się do nas, tak potrzebnym, inwestorom zewnętrznym.
Absolutnie nie wyobrażam sobie braku Rybnika, czy Wodzisławia na tym szlaku. Dlatego też większość samorządowców subregionu postuluje poszerzenie korytarza 7 o Rybnik i przeprowadzenie stosownych analiz. Przypomnę tylko, że brak Rybnika na szybkiej trasie, to utrudnienie komunikacyjne dla całej raciborszczyzny, Rydułtow, czy Pszowa. Rybnik jest najważniejszą w subregionie stacją węzłową i dlatego pozostawienie go poza strategicznym korytarzem analiz jest niewybaczalnym błędem merytorycznym ze strony spółki CPK.
To nie my, samorządowcy, jesteśmy od projektowania linii kolejowych. Od tego jest PKP, czy CPK. My natomiast żądamy, by trasa w maksymalny możliwy sposób oszczędzała ludzkie domostwa, istniejącą infrastrukturę i przyrodę. Linia ma służyć ludziom, a nie prestiżowi rządzących. Muszą się zatem znaleźć na trasie przystanki, na których będzie można przesiąść się na połączenia lokalne.
Przypominamy, że swoje uwagi do planów budowy szybkiej kolei możecie przedstawiać na stronie konsultacje.cpk.pl.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Śmigłowiec wojskowy znów będzie nad regionem. Poszukiwania awionetki wznowione
27240[AKTUALIZACJA] Awionetka spadła w Gorzycach? Nadal trwa akcja służb
16750Poszukiwania zakończone. Awionetka nie spadła jednak na ziemię?
12338Rydułtowy: poważny wypadek na Raciborskiej. Trzy osoby trafiły do szpitala
11758Czyżowice: wypadek podczas poszukiwań. Samochód uderzył w konia
7303Czyny zamiast wizualizacji. Alan Szatyło i Wodzisław 2.0 szansą dla Wodzisławia Śląskiego
+41 / -5Gorąco w Wodzisławiu. Mieczysław Kieca przegrał dwa procesy wyborcze
+46 / -11Marklowice: kierujący koziołkował i dachował. Został ukarany bardzo wysokim mandatem!
+34 / -4Kradzież rozbójnicza w Wodzisławiu. Czech z tymczasowym aresztowaniem
+31 / -2Akcja służb w związku z Funduszem Sprawiedliwości. ABW weszło do domu Michała Wosia
+29 / -2Poszukiwania zakończone. Awionetka nie spadła jednak na ziemię?
3Jadowite pająki prosto z USA w Lubomi. Czy to czarna wdowa?
1Rydułtowy: poważny wypadek na Raciborskiej. Trzy osoby trafiły do szpitala
1Potrącenie na Bema w Rydułtowach. 83-latka trafiła do szpitala
1Zielony pasek się wypełnił. Kolejna zbiórka dobiła do 100%
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~maziizam 2020-03-07
14:23:23
Nie było, nie ma i nie będzie aglomeracji rybnickiej!!
Jest konurbacja Kraju Górnej Odry lub stara nazwa Subregion Zachodni.
~kristof 2020-03-08
10:00:34
Uważam, że na dzień dzisiejszy to bicie piany ocierające się o utopię. Pieniądze na inwestycję mogą się znaleźć tylko ze środków unijnych, a my co do nowej perspektywy budżetu UE nie mamy ustalone jaki w ogóle będzie budżet, nie mówiąc o tym, że nie wiadomo czy nam nie zamrożą środków. Dla mnie jako szaraka nasuwają się 2 pytania. Czy nie można lepiej zrobić szybkiej kolei do Pyrzowic, a nie gdzieś za Warszawę, po drugie czy nie można wykorzystać działek przy autostradzie A1, Było by na pewno dużo taniej.