zamknij

Wiadomości

CPK: dwa warianty kolei z Jastrzębia do Wodzisławia

2021-12-27, Autor: ww

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ujawniła mapy z wariantami przebiegu szybkiej kolei z Katowic przez Jastrzębie do Ostrawy. Na mapach widać też warianty połączenia kolejowego z Jastrzebia-Zdroju do Wodzisławia Śląskiego.

Reklama

CPK. Którędy kolej z Jastrzębia do Wodzisławia?

Do gmin w regionie trafiły przed świętami dokładne mapy z wariantami przebiegu szybkiej kolei oraz jej odnóg. Mapy udostępniło na zlecenie CPK konsorcjum firm Egis Poland i Egis Rail, które obecnie opracowuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej linii kolejowej.

Samorządy mają zgłaszać swoje uwagi do przedstawionych propozycji. W nowym roku mają się też odbyć konsultacje społeczne.

Co możemy wyczytać z map? Że w naszym regionie rozważane są 4 warianty przebiegu nowych linii kolejowych. Można je streścić tak:

  • wariant 61 (czerwony) – szybka kolej przebiega przez gminy: Świerklany, Mszana, Jastrzębie-Zdrój, Godów, Gorzyce i Wodzisław Śląski. Lokalizacja stacji i przystanków: Świerklany, Połomia, Mszana, Jastrzębie-Zdrój Zachód, Jastrzębie-Zdrój Centrum, Godów-Skrzyszów, Łaziska Rybnickie, Turza Śląska, Wodzisław Śląski Zachód i Wodzisław Śląski. W tym wariancie linia kolejowa przekracza granicę państwową niemal tak samo jak autostrada A1, w rejonie węzła autostradowego Gorzyczki i stacji paliw Uniwar.
  • wariant 62 (turkusowy) – linia przebiega podobnie jak wariancie 61, ale granicę państwa przekracza nie w Gorzyczkach, a w Łaziskach Rybnickich.
  • wariant 63a (ciemnozielony) - szybka kolej przebiega przez gminy: Świerklany, Mszana, Jastrzębie-Zdrój, Godów, Gorzyce i Wodzisław Śląski. Połączenie Jastrzębia z Wodzisławiem wiedzie jednak nie przez Turzę Śląską a Wilchwy (tereny po dawnej kopalni 1 Maja). Lokalizacja stacji i przystanków: Świerklany, Mszana, 1 Maja, Jastrzębie-Zdrój Zachód, Jastrzębie-Zdrój Centrum, Wodzisław Śląski Zachód, Łaziska Rybnickie.
  • wariant 63 (jasnozielony) - linia przebiega podobnie jak wariancie 63a, ale granicę państwa przekracza nie w Gorzyczkach, a w Łaziskach Rybnickich.

Opisane warianty możecie zobaczyć na tym fragmencie mapy:

Całą mapę w większej rodzielczości znajdziecie w portalu Śląski Biznes.pl>>

Katowice - Ostrawa: 75 km nowej linii kolejowej

W ramach budowy odcinka między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii kolejowej. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski, wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.

Odcinek Katowice-Ostrawa ma dla nas szczególne znaczenie. Jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami infrastrukturalnymi. To także kluczowy odcinek Kolei Dużych Prędkości, który połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej, a tym samym przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Dzięki tej linii zapewnimy zarazem obsługę największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei, czyli Jastrzębia-Zdroju – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

CPK: budowa torów do Ostrawy ruszy w 2024 roku

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi będą jeździły tędy z prędkością do 250 km/h. Przyjęte parametry projektowe (np. zastosowane promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości, jeśli będzie taka potrzeba.

Dzięki tej transgranicznej inwestycji z Katowic do czeskiej Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie.

Mikołaj Wild: jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach

Jesteśmy w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic, czyli zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Mamy wspólne założenia planistyczne i projektowe.

Razem z naszymi czeskimi partnerami wyznaczyliśmy potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych – mówi Mikołaj Wild.

Obaj inwestorzy ustalili, że polskie opracowanie obejmie też częściowo odcinek czeski. Żeby przyspieszyć przygotowania, zlecane przez CPK analizy będą dotyczyły też odcinka do Ostrawy. Zostaną one wykonane wspólnie z Czechami i zostaną im udostępnione. Na podobnej zasadzie CPK otrzyma dane przedprojektowe od czeskiego zarządcy infrastruktury. Na terenie Polski trasa jest elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T. Biegnie on z Warszawy – przez modernizowaną Centralną Magistralę Kolejową (CMK) i Katowice – do przygranicznej Ostrawy. Linia wpisuje się we wspólną inwestycję krajów Grupy Wyszehradzkiej, których celem jest podniesienie standardu podróży i skrócenie czasów przejazdu między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.

CPK w woj. śląskim - dane

W województwie śląskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla odcinka w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli pierwszego fragmentu nowej trasy kolejowej Katowice-Ostrawa, odbywa się przy wykorzystaniu dofinansowania w wysokości ponad 7 mln zł, jakie w 2019 r. spółka CPK otrzymała z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Który wariant przebiegu nowych linii kolejowych uważacie za najlepszy? Czekamy na Wasze opinie!

Oceń publikację: + 1 + 42 - 1 - 19

Materiał oryginalny: https://www.tujastrzebie.pl/wiadomosci,cpk-dwa-warianty-kolei-z-jastrzebia-do-wodzislawia,wia5-3266-21614.html

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~Gosia Wojciech Mazurek 2021-12-27
    15:34:01

    8 5

    Do 250 kmh prawie się popłakałem ze śmiechu.dobre.

  • ~Dr Svevo 2021-12-29
    03:07:15

    8 3

    "Do" 250 jest tu słowem klucz. Wszak już dziś pociągi jeżdżą 60 czy 80 km\h i to też mieści się w liczbach do 250. Także sukces będzie tak czy inaczej a właściwie już jest.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jakie masz plany na wakacje?










Oddanych głosów: 135