Niespełna tydzień temu (26 czerwca) po stosunkowo długim okresie oczekiwania rozstrzygnęły się wreszcie losy dużego przedsięwzięcia - budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego realizacja po jesiennej zmianie ekipy rządzącej stanęła pod dużym znakiem zapytania. Premier Donald Tusk przedstawił priorytety, wśród których znalazło się powstanie lotniska w Baranowie, a z inwestycji kolejowych - tzw. igrek, który połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Zabrakło jednak szczegółów inwestycji na terenie województwa śląskiego. O sprawę zapytaliśmy więc u źródła.
Przypomnijmy: w 2017 r. rząd podjął decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na lokalizację gminę Baranów.
Przedsięwzięcie ma być w (przynajmniej ówczesnym) założeniu najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną — węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju.
Przebieg poszczególnych szprych lokalnie wzbudza jednak spore kontrowersje, również na terenie województwa śląskiego. O licznych protestach mieszkańców m.in. Mikołowa, Palowic czy Orzesza pisaliśmy wielokrotnie.
Po jesiennych wyborach parlementarnych projekt na chwilę zawisł w próżni, dając przeciwnikom CPK nadzieję na to, że do wywłaszczeń nie dojdzie. Tymczasem o losach dużego rządowego projektu wypowiedział się podczas konferencji prasowej premier Donald Tusk. Uczestniczyli w niej: Dariusz Klimczak Minister Infrastruktury, Piotr Malepszak Wiceminister Infrastruktury oraz Maciej Lasek Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Szef rządu podkreślił, że długi czas oczekiwania na decyzję spowodowany był koniecznością odpolitycznienia i dokonania obiektywnej oceny stanu projektu, w jakim pozostawili go poprzednicy. Dziś, dzięki rewizji dotychczasowych założeń, uwzględnia on potrzeby transportowe całej Polski, w głównej mierze dlatego, że w poprawionym projekcie koleje będą budowane nie po to, by łączyć się w Baranowie, ale tak, by skomunikować wszystkie największe polskie miasta.
Program CPK będzie trójskokiem w nowoczesność. Po pierwsze, Koleje Dużych Prędkości, które najpierw połączą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Po drugie, centralny port lotniczy w Baranowie przy jednoczesnej rozbudowie sieci lotnisk regionalnych. Po trzecie, rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT, aby stały się jednym z wiodących przewoźników – mówił premier Donald Tusk.
Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK, poinformował z kolei o zaktualizowanych i poprawionych harmonogramach programu inwestycyjnego. Podkreślił, że przez sześć miesięcy prowadzono prace mające na celu jego optymalizację tak, by mógł zostać ukończony zgodnie z realnym harmonogramem.
Urealniliśmy Program CPK tak, żeby był wykonalny w rzeczywistym harmonogramie, żeby był skoordynowany z inwestycjami kolejowymi, żeby był projektem kompletnym i żeby na nowe lotnisko centralne pasażerowie mogli bez problemu dojechać - uzupełnił słowa premiera.
Z podanych podczas konferencji informacji, dla województwa śląskiego póki co wynikało tyle, że realizacja projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i inwestycje w Koleje Dużych Prędkości w Polsce, pozwolą na szybszą komunikację między Warszawą a dużymi miastami w Polsce - w tym Katowicami - w efekcie podróż będzie trwała poniżej 100 minut.
Wciąż nie znamy jednak istotnych szczegółów:
Wybrany spośród 4 wstępnych propozycji wariant inwestorski ujawnili w marcu 2023 roku przedstawciele spółki, wielokrotnie przypominając, że kontrowersyjna i budząca spore emocje inwestycja jest kluczowa dla rozwoju regionu i połączenia go z całą Europą.
Spółka CPK zaznaczała przy tym, że wybrany przez nią wariant - choć "nie idealny, bo takich rozwiązań nie ma" - okazał się najkorzystniejszy dla mieszkańców również pod względem analizy ilości wyburzeń.
Jak wynika z przeprowadzonych badań, na trasie tego odcinka będzie ich o kilkaset mniej niż w pozostałych proponowanych wersjach (trzeba tu ponownie podkreślić, że wielu mieszkańców tego zdania nie podziela).
Rekomendowany przez ekspertów CPK wariant W72, przewiduje:
- Spółka CPK prowadzi w województwie śląskim prace przygotowawcze do budowy linii Katowice-Ostrawa (nr 170). Jest to projekt będący elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T, czyli jeden z priorytetów inwestycyjnych UE, który otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - przypomina biuro prasowe spółki.
Jak się dowiadujemy, obecnie na zlecenie CPK opracowywana jest koncepcja programowo-przestrzenna.
Spółka złożyła też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. W przygotowaniu jest raport oddziaływania na środowisko, opracowywany zgodnie z wytycznymi Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach. Inwestycja ma wymiar transgraniczny; odcinek Katowice – Ostrawa to nie tylko ważna inwestycja kolejowa w regionie Śląska, ale też docelowo łącznik Katowic, Krakowa i Warszawy z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem - czytamy w odpowiedzi.
Przedstawiciele CPK po raz kolejny przypominają też, że "obecny wariant przebiegu linii kolejowej Katowice-Ostrawa został wybrany po przeprowadzeniu prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami oraz szczegółowych analiz wielokryterialnych szeregu aspektów technicznych, społecznych i środowiskowych".
Wskazany przez CPK przebieg zakłada najmniejszą liczbę wyburzeń i najmniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne spośród wszystkich badanych. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m. in. Żor, Rybnika, Wodzisławia i Jastrzębia-Zdroju, oznaczając koniec wykluczenia kolejowego tego ostatniego - przypomina po raz kolejny spółka.
- Na pytanie o Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć, to każdy projekt kolejowy rozpatrywany jest niezależnie. Sukcesywnie będą prowadzone prace nad objęciem Programem Dobrowolnych Nabyć mieszkańców obszarów, na których realizowane będą inwestycje kolejowe - podsumowuje CPK.
Wiele wskazuje więc na to, że mimo zmian u władzy, przeciwnicy CPK z województwa śląskiego nie mają co liczyć na "nowe rozdanie".
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. ARP ujawniła miliardową stratę
1892JSW opublikowała wyniki za III kwartał. Strata w tym roku to już ponad 6 mld złotych
1721JSW wprowadza Plan Strategicznej Transformacji. Ma on przynieść spółce 8,5 mld złotych
1441Wakacje składkowe: blisko 100 tys. wniosków w woj. śląskim
1125ZUS: od grudnia wyższe limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów
1040JSW opublikowała wyniki za III kwartał. Strata w tym roku to już ponad 6 mld złotych
+1 / -0"Węgiel trzyma nas przy życiu". Na rządowym planie transformacji eksperci nie zostawiają suchej nitki
+4 / -4Ponad 101 tysięcy cudzoziemców pracuje legalnie w województwie śląskim
+1 / -1Przedsiębiorcy chętni na wakacje składkowe. Wpłynęło ponad pół miliona wniosków
+1 / -2Polska Grupa Górnicza ma nowego szefa. Obowiązki Leszka Pietraszka przejmie Bartosz Kępa
+0 / -1JSW dogadała się z Bogdanką. Węglowi giganci będą współpracować
0Rząd szykuje plan awaryjny ws. ETS2. "Nie może uderzać w zwykłego Kowalskiego"
0Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. ARP ujawniła miliardową stratę
0Wakacje składkowe: blisko 100 tys. wniosków w woj. śląskim
0JSW opublikowała wyniki za III kwartał. Strata w tym roku to już ponad 6 mld złotych
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~right 2024-07-02
12:08:43
Dziękujemy herr Tusk.