Niespełna tydzień temu (26 czerwca) po stosunkowo długim okresie oczekiwania rozstrzygnęły się wreszcie losy dużego przedsięwzięcia - budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego realizacja po jesiennej zmianie ekipy rządzącej stanęła pod dużym znakiem zapytania. Premier Donald Tusk przedstawił priorytety, wśród których znalazło się powstanie lotniska w Baranowie, a z inwestycji kolejowych - tzw. igrek, który połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Zabrakło jednak szczegółów inwestycji na terenie województwa śląskiego. O sprawę zapytaliśmy więc u źródła.
Przypomnijmy: w 2017 r. rząd podjął decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na lokalizację gminę Baranów.
Przedsięwzięcie ma być w (przynajmniej ówczesnym) założeniu najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną — węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju.
Przebieg poszczególnych szprych lokalnie wzbudza jednak spore kontrowersje, również na terenie województwa śląskiego. O licznych protestach mieszkańców m.in. Mikołowa, Palowic czy Orzesza pisaliśmy wielokrotnie.
Po jesiennych wyborach parlementarnych projekt na chwilę zawisł w próżni, dając przeciwnikom CPK nadzieję na to, że do wywłaszczeń nie dojdzie. Tymczasem o losach dużego rządowego projektu wypowiedział się podczas konferencji prasowej premier Donald Tusk. Uczestniczyli w niej: Dariusz Klimczak Minister Infrastruktury, Piotr Malepszak Wiceminister Infrastruktury oraz Maciej Lasek Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Szef rządu podkreślił, że długi czas oczekiwania na decyzję spowodowany był koniecznością odpolitycznienia i dokonania obiektywnej oceny stanu projektu, w jakim pozostawili go poprzednicy. Dziś, dzięki rewizji dotychczasowych założeń, uwzględnia on potrzeby transportowe całej Polski, w głównej mierze dlatego, że w poprawionym projekcie koleje będą budowane nie po to, by łączyć się w Baranowie, ale tak, by skomunikować wszystkie największe polskie miasta.
Program CPK będzie trójskokiem w nowoczesność. Po pierwsze, Koleje Dużych Prędkości, które najpierw połączą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Po drugie, centralny port lotniczy w Baranowie przy jednoczesnej rozbudowie sieci lotnisk regionalnych. Po trzecie, rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT, aby stały się jednym z wiodących przewoźników – mówił premier Donald Tusk.
Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK, poinformował z kolei o zaktualizowanych i poprawionych harmonogramach programu inwestycyjnego. Podkreślił, że przez sześć miesięcy prowadzono prace mające na celu jego optymalizację tak, by mógł zostać ukończony zgodnie z realnym harmonogramem.
Urealniliśmy Program CPK tak, żeby był wykonalny w rzeczywistym harmonogramie, żeby był skoordynowany z inwestycjami kolejowymi, żeby był projektem kompletnym i żeby na nowe lotnisko centralne pasażerowie mogli bez problemu dojechać - uzupełnił słowa premiera.
Z podanych podczas konferencji informacji, dla województwa śląskiego póki co wynikało tyle, że realizacja projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i inwestycje w Koleje Dużych Prędkości w Polsce, pozwolą na szybszą komunikację między Warszawą a dużymi miastami w Polsce - w tym Katowicami - w efekcie podróż będzie trwała poniżej 100 minut.
Wciąż nie znamy jednak istotnych szczegółów:
Wybrany spośród 4 wstępnych propozycji wariant inwestorski ujawnili w marcu 2023 roku przedstawciele spółki, wielokrotnie przypominając, że kontrowersyjna i budząca spore emocje inwestycja jest kluczowa dla rozwoju regionu i połączenia go z całą Europą.
Spółka CPK zaznaczała przy tym, że wybrany przez nią wariant - choć "nie idealny, bo takich rozwiązań nie ma" - okazał się najkorzystniejszy dla mieszkańców również pod względem analizy ilości wyburzeń.
Jak wynika z przeprowadzonych badań, na trasie tego odcinka będzie ich o kilkaset mniej niż w pozostałych proponowanych wersjach (trzeba tu ponownie podkreślić, że wielu mieszkańców tego zdania nie podziela).
Rekomendowany przez ekspertów CPK wariant W72, przewiduje:
- Spółka CPK prowadzi w województwie śląskim prace przygotowawcze do budowy linii Katowice-Ostrawa (nr 170). Jest to projekt będący elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T, czyli jeden z priorytetów inwestycyjnych UE, który otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - przypomina biuro prasowe spółki.
Jak się dowiadujemy, obecnie na zlecenie CPK opracowywana jest koncepcja programowo-przestrzenna.
Spółka złożyła też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. W przygotowaniu jest raport oddziaływania na środowisko, opracowywany zgodnie z wytycznymi Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach. Inwestycja ma wymiar transgraniczny; odcinek Katowice – Ostrawa to nie tylko ważna inwestycja kolejowa w regionie Śląska, ale też docelowo łącznik Katowic, Krakowa i Warszawy z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem - czytamy w odpowiedzi.
Przedstawiciele CPK po raz kolejny przypominają też, że "obecny wariant przebiegu linii kolejowej Katowice-Ostrawa został wybrany po przeprowadzeniu prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami oraz szczegółowych analiz wielokryterialnych szeregu aspektów technicznych, społecznych i środowiskowych".
Wskazany przez CPK przebieg zakłada najmniejszą liczbę wyburzeń i najmniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne spośród wszystkich badanych. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m. in. Żor, Rybnika, Wodzisławia i Jastrzębia-Zdroju, oznaczając koniec wykluczenia kolejowego tego ostatniego - przypomina po raz kolejny spółka.
- Na pytanie o Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć, to każdy projekt kolejowy rozpatrywany jest niezależnie. Sukcesywnie będą prowadzone prace nad objęciem Programem Dobrowolnych Nabyć mieszkańców obszarów, na których realizowane będą inwestycje kolejowe - podsumowuje CPK.
Wiele wskazuje więc na to, że mimo zmian u władzy, przeciwnicy CPK z województwa śląskiego nie mają co liczyć na "nowe rozdanie".
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Płaca minimalna w 2026 roku: rządowa propozycja niższa niż postulaty związkowców
1510Hałda Marcel w Radlinie: po osunięciu skarpy trwają zabezpieczenia i rekultywacja. PGG zapowiada teren zielony
1446JSW: wydobycie i sprzedaż powyżej planu. "Plan Strategicznej Transformacji przynosi efekty"
1337Dzień Księgowego. 5 rzeczy, które przedsiębiorcy zawdzięczają księgowości (choć rzadko to mówią)
1304Waloryzacja ZUS: wyższe składki, wyższe emerytury
1151Business Mixer KSSE w Pszowie: porozumienie na rzecz lokalnego biznesu na terenie dawnej kopalni Anna
+1 / -2JSW: wydobycie i sprzedaż powyżej planu. "Plan Strategicznej Transformacji przynosi efekty"
+0 / -1Hałda Marcel w Radlinie: po osunięciu skarpy trwają zabezpieczenia i rekultywacja. PGG zapowiada teren zielony
+0 / -1Dzień Księgowego. 5 rzeczy, które przedsiębiorcy zawdzięczają księgowości (choć rzadko to mówią)
+1 / -2NGO-sy mogą starać się o dotacje. Ruszył program „Moc Małych Społeczności”
+0 / -1Płaca minimalna w 2026 roku: rządowa propozycja niższa niż postulaty związkowców
1Business Mixer KSSE w Pszowie: porozumienie na rzecz lokalnego biznesu na terenie dawnej kopalni Anna
0JSW: wydobycie i sprzedaż powyżej planu. "Plan Strategicznej Transformacji przynosi efekty"
0Hałda Marcel w Radlinie: po osunięciu skarpy trwają zabezpieczenia i rekultywacja. PGG zapowiada teren zielony
0Waloryzacja ZUS: wyższe składki, wyższe emerytury
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~right 2024-07-02
12:08:43
Dziękujemy herr Tusk.