W środę 22 marca w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach obyła się konferencja prasowa poświęcona przebiegowi linii kolejowej Katowice – Ostrawa. Wariant inwestorski ujawnili przedstawciele spółki Centralny Port Komunikacyjny, wielokrotnie przypominając, że kontrowersyjna i budząca spore emocje inwestycja jest kluczowa dla rozwoju regionu i połączenia go z całą Europą. Spośród 4 wstępnych propozycji ostatecznie wybrany został wariant W72.
Przypomnijmy, decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego rząd podjął w 2017 r. Na lokalizację wybrano gminę Baranów.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który - według szacunków spółki - w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W ostatnim czasie w wielu miastach i gminach odbywały się konsultacje społeczne w sprawie przebiegu linii kolei szybkich prędkości Katowice - granica państwa - Ostrawa. To ważny temat dla mieszkańców Śląska, który wciąż budzi kontrowersje i spore emocje.
Choć przebieg rozmów nie zawsze był owocny, o czym pisaliśmy przy okazji odwoływanych konsultacji <<CPK: konsultacje z mieszkańcami odwołane. Czy spółka boi się konfrontacji?>>, ostatecznie dziś (22 marca 2023), ponad 7 tys. zebranych uwag i prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami pozwoliły na wybranie wariantu inwestorskiego dla odcinka Kolei Dużych Prędkości: Katowice - Ostrawa.
W Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach odbyła się dziś w tej sprawie konferencja prasowa, w której wzięli udział zarówno przedstawiciele CPK, jak i związani ze Śląskiem politycy i parlamentarzyści.
Spotkanie rozpoczął Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki, a zaraz po nim głos zabrał wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. Obok niego udział w konferencji wzięli także wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, minister Marcin Horała.
Ponieważ nowa linia oznaczać będzie m.in. koniec wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju, największego polskiego miasta wykluczonego kolejowo, do Katowic przybył pochodzący stamtąd poseł Grzegorz Matusiak, a także związany ze Śląskiem senator RP Wojciech Piecha.
Podczas konferencji wielokrotnie podkreślano kluczowość inwestycji, oraz przewagę zysków nad stratami.
Sieci połączeń tworzone przez CPK często kojarzone są z lotniskiem, ale korzystający z nick pasażerowie to będzie mniejszość - przekonywał Marcin Horała. - Za to sprawnie będzie można przemieszczać się po Polsce: do Warszawy, Trójmiasta, na Mazury.
Zdaniem przedstawicieli spółki CPK, inwestycja ma wymiar międzynarodowy i jest kluczowa dla storzenia spójnego systemu transportowego Europy Środkowo-Wschodniej, choć jej realizacja nie jest prosta - na to wpływ ma przede wszystkim specyficzny teren – na który składają się m.in. szkody górnicze, duże zurbanizowanie – te czynniki utrudniają prowadzenie nowych linii.
Wybranie optymalnego wariantu na tym odcinku było wyzwaniem projektowym. Budowa Kolei Dużych Prędkości wymaga dotrzymania ściśle określonych parametrów technicznych (związanych m.in. z geometrią toru). Tymczasem w tym regionie Polski znajdują się liczne obszary szkód górniczych i tereny cenne przyrodniczo. Planowania nie ułatwiają też rozległe tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1 - zaznacza biuro prasowe CPK.
Staraliśmy się wszelkie rozwiązania rozważyć, przeliczyć, sprawdzić, czy są one optymalne - zapewniał Maciej Pańczak z CPK, koordynator ds odcinka Katowice-Ostrawa.
Dodał, że wokół inwestycji prowadzone są liczne działania manipulacyjne, które mają na celu straszenie mieszkańców.
Specjaliści CPK starali się stworzyć rozwiązanie nie idealne – bo takich nie ma, jak w życiu. Wariant, który został wybrany jako inwestorski to ten, który zakłada najmniej wywłaszczeń - dodał.
Maciej Pańczak przedstawił pokrótce harmonogram prac STEŚ. Następnie przeszedł do prezentacji wybranego wariantu inwestorskiego.
W minionym roku kolejnym konsultacjom społecznym, analizie wielokryterialnej oraz analizie kosztów i korzyści poddano cztery warianty przebiegu linii Katowice – Ostrawa: W71, W72, W73 i W74.
Ostatecznie przeprowadzona analiza wskazała, że najkorzystniejszą opcją budowy linii kolejowej na odcinku Katowice – granica państwa – Ostrawa będzie realizacja wariantu W72.
Jak zaznaczył Maciej Pańczak, wybrany przez spółkę wariant okazał się najkorzystniejszy dla mieszkańców również pod względem analizy ilości wyburzeń. Jak wynika z przeprowadzonych badań, na trasie tego odcinka będzie ich o kilkaset mniej niż w pozostałych proponowanych wersjach.
Rekomendowany przez ekspertów CPK wariant W72, przewiduje:
Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Jastrzębia, Żor, Rybnika i Wodzisławia – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wtargnęli do mieszkania i kazali wydać córkę! Próba uprowadzenia 14-latki w Wodzisławiu
8051"Uczciwy" złodziej w Wodzisławiu. Oddał portfel, ale...
7109Koniec poszukiwań. 52-latek nie żyje...
6953W garażu znaleziono ciało mężczyny. Odebrał sobie życie
6378Zasnął i doprowadził do wypadku. Znamy szczegóły sobotniego zdarzenia na ul. Rybnickiej
4544Wtargnęli do mieszkania i kazali wydać córkę! Próba uprowadzenia 14-latki w Wodzisławiu
+38 / -4Przejechał gdy zamykały się zapory. Brak wyobraźni słono kosztował
+31 / -0Pobił, skopał w głowę - publikujemy wyrok skazujący kryminalistę
+38 / -8Ruszył odstrzał dzików. Sprawdź obszary polowań myśliwych
+38 / -11Rozpoczyna się majówka! Gdzie dojedziemy pociągiem z Wodzisławia?
+23 / -3Oświadczenia majątkowe 2022. Ile zarabia Mieczysław Kieca i jego zastępcy?
4Godów i Gorzyce w obszarze zagrożenia. Co muszą wiedzieć hodowcy drobiu?
3Godów: Trwa remont żelaznego szlaku. Utrudnienia do połowy czerwca
1O programie 800+ rozmawiamy z Chatem GPT. "Zalecam staranną analizę i konsultacje z ekspertami"
1Pszów: Poznaliśmy wyniki wyborów uzupełniających
1Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~andrzejxxxxxxxx 2023-03-22
23:50:04
niby konsultacje, piekne słówka a i tak obietnice złamane i puszczą kolej przez domy.
Stonoga miał rację, nikt was tak nie wyr***cha jak PiS
~joanna44 2023-03-22
23:57:37
artykuł "zapomniał" powiedzieć, że ci obecni na ogłoszeni śląscy parlamentarzyści tylko z jednej partii, bo pozostałych nie wpuszczono. widocznie obawiano się (i całkiem słusznie!), że ludzie wcale nie marzą żeby ich domy zburzono żeby w zamian puścić tamtędy kolej gdzieś na nieistniejące lotnisko. zamiast szybkiej linii przydałaby się dobra LOKALNA komunikacja.
~januszk 2023-03-23
12:22:19
dorobek całego życia do wywalenia, bo komus zachcialo sie puscic kolej przez domy