zamknij

Wiadomości

Dłuższe perony, większe wiaty i przystanek Wodzisław Centrum?

2020-11-16, Autor: Monika Krzepina

Wydłużenie peronów i budowa większych wiat przystankowych na stacji kolejowej, a także powstanie nowego przystanku w centrum Wodzisławia Śląskiego było przedmiotem interpelacji posła Krzysztofa Gadowskiego. Jakie wieści napłynęły z Ministerstwa Infrastruktury?

Reklama

- Odrestaurowany dzięki wysiłkom władz miasta dworzec kolejowy w Wodzisławiu Śląskim oraz obecna atrakcyjna dla mieszkańców siatka połączeń sprawiły, że mieszkańcy coraz chętniej i częściej korzystają z kolejowego transportu pasażerskiego. Jednak, krótkie perony, które utrudniają dostęp do dłuższych pociągów i małe wiaty, które nie chronią wszystkich pasażerów przed złymi warunkami atmosferycznymi, powodują że potencjał stacji  wciąż nie jest wykorzystany – zauważa poseł Krzysztof Gadowski.

W maju Ministerstwo ogłosiło Program budowy 200 przystanków kolejowych. Przedstawiając główne założenia programu minister powiedział: „Za kwotę 1 mld zł zamierzamy budować nowe przystanki kolejowe, odbudowywać te, które od lat nie istnieją oraz wydłużać perony, tam gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne.”

- Do tych kryteriów idealnie pasuje budowa nowego przystanku w centrum Wodzisławia, jak i wydłużenie peronów na głównej stacji w tym mieście, bowiem skrócone perony utrudniają obsługę dłuższych składów PKP Intercity. Niestety na liście inwestycji ujętych w tym programie, zabrakło postulowanej od wielu lat budowy nowego przystanku Wodzisław Śląski – Centrum, jak i przebudowy istniejącej stacji Wodzisław Śląski – pisze poseł w interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury.

Ministerstwo odpowiada: kluczowe stanowisko organizatora transportu

Jak wynika z odpowiedzi ministerstwa, włączenie Wodzisławia Śląskiego do programu zależy od spełnienia kilku warunków:

- dostępności środków przeznaczonych na realizację Programu,

- deklaracji przewoźnika, jak i organizatora przewozów, o chęci zatrzymywania się na przystanku z odpowiednią częstotliwością,

- oceny przepustowości linii kolejowej i spodziewanymi potokami pasażerskimi,

- analizy mającej na celu jak najlepsze dostosowanie inwestycji do potrzeb lokalnej społeczności.

- Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z założeniami Programu przystankowego, kluczowe jest stanowisko organizatora publicznego transportu zbiorowego w województwie, czyli w tym przypadku Marszałka Województwa Śląskiego – dowiadujemy się.

Nowy przystanek Wodzisław Śląski Centrum

Poseł Krzysztof Gadowski wraca również do tematu budowy przystanku kolejowego w centrum Wodzisławia – naprzeciwko Galerii Karuzela. O tych planach mówi się w mieście już od dłuższego czasu.

W tym roku, w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku miasto zgłosiło do realizacji ten projekt.

- Obecnie prowadzona jest ocena formalna zgłoszonego projektu w celu kwalifikacji do II etapu naboru. Ocena potrwa 3 miesiące, tj. do 27 listopada – informuje sekretarz stanu, Andrzej Bittel.

I jak podkreśla, warunkiem przystąpienia do drugiego etapu naboru jest m.in.: deklaracja współfinansowania projektu przez miasto, a w kolejnym etapie - opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego, które pozwoli na określenie faktycznych potrzeb związanych ze zgłaszanym projektem.

Przystanek kolejowy Wodzisław Śląski – Turzyczka

W poselskie interpelacji pada również pytanie o budowę nowego przystanku kolejowego Wodzisław Śląski – Turzyczka (przy ul. Starowiejskiej).

>>czytaj również: O Wodzisław trzeba się upominać. Batalia o IC Chopin

W ocenie PKP PLK SA jest jednak zlokalizowany zbyt blisko od punktów obsługi pasażerskiej (ok. 2 km do planowanego przystanku Wodzisław Śląski Centrum i ok. 1,8 km do przystanku Czyżowice).

- Odcinek, na którym zlokalizowany zostałby nowy punkt obsługi podróżnych jest już w chwili obecnej mocno obciążony ruchem mieszanym, z przeważającym udziałem pociągów towarowych. Dodatkowa lokalizacja punktów zatrzymań na linii jednotorowej przyczynia się do wydłużenia zajętości szlaku od 1,5 do 2 minut, co wpłynie niekorzystnie na przepustowość linii – podkreśla Ministerstwo Infrastruktury.

Oceń publikację: + 1 + 26 - 1 - 17

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~maziizam 2020-11-16 23:12:38

    Tu uwaga dla redakcji warto dodać źródło informacji:
    Tu interpelacja i odpowiedź na nią co potwierdza rzetelność artykułu.
    https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=11665

    3 3

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Przepisy dotyczące aborcji w Polsce:





Oddanych głosów: 676