Fabryka polskich samochodów elektrycznych marki Izera będzie zbudowana w Jaworznie - tę decyzję ogłoszono prawie dwa lata temu, pod koniec 2020 roku. Teraz na terenie przeznaczonym pod nową fabrykę pojawił się pierwszy sprzęt specjalistyczny - donosi portal auto.dziennik.pl. "Trwają badania geotechniczne niezbędne do zaprojektowania sposobu posadowienia przyszłych budynków zakładu produkcyjnego" - przytaczają specjaliści informację otrzymaną od ElectroMobility Poland.
Przypomnijmy, decyzja dotycząca budowy fabryki polskich samochodów elektrycznych marki Izera została ogłoszona 15 grudnia 2020 roku podczas transmitowanej w sieci konferencji w Muzeum Śląskim.
Minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland (EMP), Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, miasta Jaworzna i Lasów Państwowych podpisali wówczas w Katowicach Memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych.
W lutym informowaliśmy z kolei, że Izera zdobyła nowego partnera technicznego oraz planistę. <<Izera z zastępczym inwestorem. Zakład w Jaworznie ma już też planistę>>
Zgodnie z zapowiedziami, prace nad budową fabryki miały przyspieszyć po wakacjach i wszystko wskazuje na to, że inwestycja idzie o krok dalej.
Na terenie przeznaczonym pod zakład produkcji samochodów elektrycznych w Jaworznie nagle pojawili się geolodzy ze specjalistycznym sprzętem - donosi branżowy portal auto.dziennik.pl.
Czego szukają geolodzy na terenie przyszłej fabryki?
Celem przeprowadzenia badań geotechnicznych na terenie przyszłej fabryki Izera jest weryfikacja warunków gruntowo-wodnych, niezbędnych do zaprojektowania sposobu posadowienia przyszłych obiektów budowlanych zakładu produkcyjnego – poinformował dziennik.pl Paweł Tomaszek z ElectroMobility Poland.
Przedstawiciel EMP wyjaśnił ponadto, że "wstępne badania były realizowane w trakcie procesu due diligence całej nieruchomości".
Precyzyjny obszar oraz zakres badań geotechnicznych został zdefiniowany na podstawie projektu koncepcyjnego, określającego kategorię oraz lokalizację obiektów na terenie przyszłej inwestycji zrealizowanego przez Prochem S.A.. Obecne badania prowadzone są na zlecenie ElectroMobility Poland przy wsparciu inwestora zastępczego i będą stanowić wkład w projekt posadowienia poszczególnych obiektów zakładu będące częścią projektu budowlanego – czytamy.
Jak wynika z przekazanych informacji, badania wraz z opracowaniem wyników, sporządzeniem i wydaniem opinii geotechnicznej potrwają około miesiąca.
Jak dodaje Tomasz Sewastonowicz, grunt pod budowę nowej fabryki samochodów elektrycznych przejęło miasto.
Zakończył się już proces wymiany gruntów pomiędzy Lasami Państwowymi, a Jaworznem, co będzie skutkować powstaniem Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, w ramach którego ma powstać m.in fabryka Izery – cytuje autor artykułu wypowiedź przedstawiciela EMP.
Przypomnijmy, spółka EMP otrzymała również decyzję o wsparciu inwestycji przez KSSE.
Umowa w tej sprawie między miastem, a KSSE została podpisana 4 sierpnia. Obecnie w oparciu m.in. o efekty pierwszego etapu prac z planistą zakładu, powstaje projekt budowlany fabryki. Szacujemy, że prawo do dysponowania terenem EMP pozyska w I kwartale 2023 roku. Wtedy też rozpocznie się proces inwestycyjny – zapowiedział Paweł Tomaszek z EMP.
Jarosław Wenderlich, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zapytany o to, kiedy ruszy produkcja Izery, odpowiedział dość asekuracyjnie.
Zakładany przez EMP termin rozpoczęcia produkcji to koniec roku 2024. Ostateczna data realizacji projektu uzależniona jest od ustaleń z dostawcą platformy, procesu pozyskiwania finansowania i pozyskania praw do terenu w Jaworznie, na którym planowana jest budowa fabryki – wyjaśnił.
Z odpowiedzi przedstawiciela rządu można wnioskować, że "start produkcji Izery pod koniec 2024 roku wcale nie jest taki żelazny. Raczej wpisany ołówkiem, niż długopisem" - zauważają specjaliści z auto.dziennik.pl.
Fabryka powstawać będzie w dwóch etapach. Pierwszy zakłada osiągnięcie mocy produkcyjnej na poziomie 100 tys. samochodów rocznie, a w drugim etapie – nawet 200 tys. sztuk rocznie, choć zakłada się produkcję 150 tys. sztuk.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1269"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
822Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6643,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
577Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
560Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0Szyb Franciszek w Rudzie Śląskiej. Najstarsza kopalnia na Śląsku zyska drugie życie (foto)
0