Władze gminy Gorzyce otrzymały plany budowy szybkiej kolei w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Gdy przedstawiły je mieszkańcom Turzy Śląskiej, ci oniemieli z wrażenia. Wśród możliwych scenariuszy jest wyburzenie kilkudziesięciu domów, przecięcie miejscowości ekranami akustycznymi, a nawet przesunięcie śladu drogi krajowej nr 78!
O możliwym wariancie odbudowy dawnej linii kolejowej z Wodzisławia do Jastrzębia przez Turzę Śląską, Łaziska i Godów mówiło się od dłuższego czasu. Sprawy nabrały tempa, gdy Centralny Port Komunikacyjny zlecił firmie Egis Poland wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Okazało się, że inwestor rozważa 2 warianty połączenia Wodzisławia z Jastrzębiem, a przede wszystkim z magistralą kolejową, która ma połączyć Katowice z Ostrawą. Pierwszy wariant zakłada budowę linii kolejowej po starym śladzie (przez Turzę, Łaziska i Godów), drugi przez Wilchwy i Mszanę.
Kilka tygodni temu władze gminy Gorzyce otrzymały plany i informacje dotyczące wariantu przebiegu linii kolejowej przez Turzę Śląską. Gdy ujrzeli je mieszkańcy, oniemieli z wrażenia. Okazuje się, że chodzi nie o „zwykłą” linię kolejową, ale o kolej dużych prędkości.
Jak mówi nam Piotr Wawrzyczny – przewodniczący Rady Gminy Gorzyce, na stole projektantów leżą koncepcje zakładające, że pociągi przez Turzę jeździć będą 150, a nawet 200 kilometrów na godzinę! A to oznacza, że wzdłuż całej trasy musiałyby zostać zbudowane ekrany akustyczne.
Z ostatnich rozmów z przedstawicielami firmy Egis wynika jednak, że zaczyna przeważać koncepcja, by pociągi jeździły nieco wolniej, 100 kilomterów na godzinę. W Turzy mógłby być więc zlokalizowany przystanek kolejowy – mówi radny Wawrzyczny.
Nie zmienia to jednak faktu, że inwestor zamierza zajmować po 25 metrów technicznego pasa buforowego po każdej stronie torowiska. A to oznacza, że...
W samej Turzy Śląskiej może zostać wyburzonych nawet 25 domów usytuowanych przy ulicy Kolejowej, Rzecznej czy Korfantego. Mieszkańcy są tą wizją przerażeni i na pewno podczas konsultacji społecznych wyrażą swój sprzeciw – tłumaczy Piotr Wawrzyczny.
Niepokój mieszkańców budzi jeszcze jedna kwestia. Na jednej z map widać, że inwestor rozważa przesunięciu śladów drogi krajowej nr 78 (ulica Bogumińska). Na wysokości boiska piłkarskiego miałaby zakręcać w prawo, przecinać ulicę Korfantego i wracać na swój dawny ślad w Gorzycach, na skrzyżowaniu Rybnickiej, Dworcowej i Wyzwolenia (Kraskowiec).
Na szczęście, po naszych sugestiach, projektanci zaczynają się wycofywać z tego pomysłu i mówią o budowie wysokiego na 7 metrów wiaduktu nad obecnym śladem ulicy Bogumińskiej – opowiada przewodniczący Rady Gminy Gorzyce.
I jeszcze jedna zaskakująca informacja: inwestor rozważa budowę nowej drogi wiodącej wzdłuż torowiska i ulicy Zwycięstwa, od ulicy Bogumińskiej, aż do ulicy Leśnej. Jaka miałaby być funkcja tej drogi, na razie nie wiadomo.
Budowa kolei dużych prędkości to obecnie temat numer 1 w Turzy Śląskiej. Dlatego sołtys i radni organizują codzienne dyżury, podczas których zainteresowani mogą poznać udostępnione przez inwestora plany. Tylko w ubiegłą niedzielę w domu parafialnym zjawiło się 90 osób.
Zdecydowana większość mieszkańców sprzeciwia się planom budowy kolei i traktuje tę inwestycję jako zagrożenie dla lokalnej społeczności – relacjonuje Piotr Wawrzyczny.
Dyżury radnych i sołtysa odbywają codziennie w „sołtysówce” do południa oraz w godzinach od 17:00 do 19:00. W niedzielę 30 stycznia, radni dyżurować będą w domu parafialnym od 9:00 do 13:00.
Spotkanie z przedstawicielami inwestora zaplanowane jest na sobotę 5 lutego na godz. 10:00 w sali gimnastycznej szkoły podstawowej. Nie wiadomo jednak, czy termin i formuła spotkania nie zostaną zmienione w związku z sytuacją epidemiologiczną.
Wiążące decyzje w sprawie wyboru wariantu przebiegu linii kolejowych w naszym regionie moją zapaść w sierpniu br. Do tematu będziemy wracać.
> Zobacz mapy z planami budowy kolei w Turzy Śląskiej w pełnej rozdzielczości
Oddanych głosów: 2601
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. ARP ujawniła miliardową stratę
2063JSW dogadała się z Bogdanką. Węglowi giganci będą współpracować
1067Rząd szykuje plan awaryjny ws. ETS2. "Nie może uderzać w zwykłego Kowalskiego"
870Rydułtowy najbardziej zadłużonym miastem na Śląsku. Są też inne samorządy z naszego powiatu
494JSW opublikowała wyniki za III kwartał. Strata w tym roku to już ponad 6 mld złotych
+1 / -0"Węgiel trzyma nas przy życiu". Na rządowym planie transformacji eksperci nie zostawiają suchej nitki
+4 / -4Ponad 101 tysięcy cudzoziemców pracuje legalnie w województwie śląskim
+1 / -1Przedsiębiorcy chętni na wakacje składkowe. Wpłynęło ponad pół miliona wniosków
+1 / -2Wakacje składkowe: blisko 100 tys. wniosków w woj. śląskim
+0 / -2Rydułtowy najbardziej zadłużonym miastem na Śląsku. Są też inne samorządy z naszego powiatu
0JSW dogadała się z Bogdanką. Węglowi giganci będą współpracować
0Rząd szykuje plan awaryjny ws. ETS2. "Nie może uderzać w zwykłego Kowalskiego"
0Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. ARP ujawniła miliardową stratę
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~ 2022-01-26
22:02:30
"Okazuje się, że chodzi nie o „zwykłą” linię kolejową, ale o kolej dużych prędkości" - co za odkrycie !! Przecież od początku była mowa o Kolei Dużych Prędkości ! Ktoś się teraz obudził ???
~PimpaLesna 2022-01-26
22:21:31
Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.
~Marian Lesnik 2022-01-26
23:01:22
Po co tak sie oburzać i tak kasy nima
~PimpaLesna 2022-01-27
09:47:40
Szanowny panie cenzorze. Zapraszam ***********. Dziekuję.