zamknij

Biznes

MZK: pasażerowie nie radzą sobie z e-biletem

2015-12-02, Autor: pww
Choć od wprowadzenia e-biletu w autobusach MZK minęło już kilka miesięcy, to okazuje się, że nie wszyscy pasażerowie radzą sobie z właściwym użyciem elektronicznego biletu. Dlatego w pojazdach pojawią się instrukcje przypominające zasady poprawnego postępowania przy kasowaniu kart.

Reklama

Niedawno system elektronicznej obsługi pasażerów był modyfikowany z powodu niedokładnego sposobu naliczania opłat. Firma zajmująca się instalacją systemu wymieniła moduł odpowiedzialny za naliczanie opłat i usterkę usunięto. Zastosowany sprzęt działa więc poprawnie, ale problem istnieje nadal po stronie ludzkiej.

 

- Wielu pasażerów posługujących się biletem jednorazowym (tzw. elektroniczna portmonetką) ma ciągle problem z właściwym użyciem karty, co widać po dokładnym przejrzeniu historii operacji – wyjaśnia Rafał Jabłoński, pełnomocnik MZK ds. mediów.

 

Największym problemem jest zbyt częste przykładanie e-biletów do czytników lub brak odczytu przy wysiadaniu. Kilkakrotne przyłożenie karty przy wsiadaniu powoduje naliczenie dodatkowych kursów, natomiast brak jej odbicia przy wysiadaniu skutkuje naliczeniem całej trasy przejazdu - także przystanków, do których nie dojechaliśmy.

 

- Warto pamiętać, że czytnik nie wydaje poleceń głosowych, które nie zawsze byłyby słyszalne w jadącym autobusie. Ważny jest wyświetlany na kasowniku komunikat. Również pośpiech nie jest wskazany. Kilka sekund zaoszczędzi niepotrzebnych kontrowersji. Reakcja czytnika e-biletów jest nieco wolniejsza od czytników kart bankomatowych – przypomina Jabłoński.

 

O czym jeszcze warto pamiętać? Przede wszystkim nie należy się zbytnio speszyć. Po drugie, pasażer korzystający z przejazdów ulgowych, przed przyłożeniem biletu powinien wcisnąć przycisk "U" na kasowniku. Jeśli tego nie zrobi, naliczana będzie pełna opłata jak za bilet normalny. Po trzecie, czujność powinny zachować osoby podróżujące w grupie na jednej karcie.

 

- Jest to możliwe po wielokrotnym przyłożeniu karty (tyle przyłożeń ile osób w grupie). Opłata zostanie naliczona kilkakrotnie, a zwrot za "niewykorzystane przystanki" dokonywany jest przy jednokrotnym odbiciu e-biletu podczas wysiadania. Gdy posiadacz karty wysiądzie ostatni, a pozostali kilka przystanków wcześniej, system nalicza opłatę dla wszystkich, uwzględniając przystanek wysiadania posiadacza karty. W tym przypadku koszt podróży osób opuszczających autobus wcześniej nie jest niższy. Posiadacz karty nie może natomiast opuścić autobusu wcześniej niż pozostali. Gdyby tak zrobił jego koledzy pojadą dalej na gapę – wyjaśnia pełnomocnik.

 

Problemy z przykładaniem kart do czytników są w pewnym sensie zrozumiałe także dla organizatora komunikacji miejskiej. Dlatego też MZK, jeszcze do końca roku, w dalszym ciągu zamierza uwzględniać reklamacje na korzyść pasażera. - Jeśli taka osoba zgłosi się do nas, wówczas po sprawdzeniu historii operacji zwrócimy mu koszty. Oczywiście tylko wtedy, gdy okaże się, że ewidentnie nieświadomie zapłacił więcej - mówi Benedykt Lanuszny, dyrektor Biura MZK. - W autobusach pojawią się plansze informacyjne przypominające, jak poprawnie posługiwać się e-biletem – dodaje.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (16):
  • ~Piotrek 2015-12-02
    09:55:53

    6 0

    MZK też. System jest skonstruowany do bani. Na ten moment jest to marnowanie pięniedzy. Pierwsza wada to pobieranie z karty największej stawki według CENNIKA, a nie według STANU KONTA. Mając stan konta poniżej 4.20 PLN albo pójdziemy piechotą, albo zaliczymy mandat, albo kupimy bilet u kierowcy bo z takim stanem na pewno nie skasujemy biletu, nawet jadąc tylko trzy przystanki za złotówkę. Nie pojedziemy też E-3 przy stanie poniżej 7.60 PLN. Paranoja. Powinno pobierać najwyższą stawkę zgodnie ze stanem konta. Druga wada to rejestrowanie BILETU MIESIĘCZNEGO, naprawdę nie wiem kto wpadł na ten chory pomysł w MZK i nie widzę w nim sensu, bo MZK nie potrafi korzystać z danych płynących z potoków. Więc sztuka dla sztuki. Trzy, brak możliwości doładowania przez internet kart niespersonalizowanych oraz sprawdzenia ich stanu konta. Cztery, notorycznie zawieszający się system w PDB. Można w zasadzie powiedzieć, że system e-karty w tej chwili NIE DZIAŁA, miała być wygoda a jest udręka i nie wiem gdzie poszła unijna dotacja. Chyba w tablice pokazujące abstrakcyjne dane, kompletnie ze sobą nieskorelowane. Na każdym przystanku potrafią pokazywać co innego.

  • ~PimpaLesna 2015-12-02
    10:15:38

    4 0

    @Piotrek - to poprostu kolejny skok na kase. W cywilizowanym swiecie na przystankach ustawia sie automaty do sprzedazy biletow a wersje elektroniczne robi sie za pomoca aplickacji na smartfona. Teraz pytanie: czy ci ktorzy zrobili ten system zyja 100 lat za Murzynami czy z premetydacja wcisneli MZK przedpotopowe technologie opakowane w PR?

  • ~may 2015-12-02
    10:37:27

    4 0

    @PimpaLesna: najśmieszniejsze, że przez bodaj 3 lata w MZK działał moBilet i działało to bardzo dobrze (i działa bardzo dobrze chociażby w Wodzisławskiej Komunikacji Miejskiej). Ale oczywiście odeszli od tego, "bo e-bilet". I tym samym z dobrego systemu, przeszli na coś, co nie dość, że nie działa zbyt dobrze, to jest jeszcze - co sami zauważyli - problematyczne dla pasażerów. A za tą kasę wystarczyłoby postawić biletomaty na przystankach, dzięki którym bilet mógłby kupić każdy (także przyjezdny) bez szukania debilnych kart w kioskach lub wyszukiwanie drobnych przy kierowcy.

  • ~PimpaLesna 2015-12-02
    11:34:14

    3 0

    Otwartym zostaje pytanie czy to glupota czy celowe dzialanie.

  • ~pietruch 2015-12-02
    13:53:55

    4 0

    No jest niezły burdel. Zwykle burdele są ku uciesze, ale nie tym razem.

  • ~ 2015-12-03
    06:36:13

    0 2

    @Piotrek - małe sprostowanie, system nie pobiera stawki maksymalnej 4,20 zł ale stawkę jaka pozostała do końca linii. Zatem jest ona zmienna choć na ogół to 4,20 zł. Jadąc jednak 3 przystanki pobierana jest 1,00 zł. Nie sądzę abyś zapłacił karę za brak możliwości zapłacenia, regulamin e.karty mówi jasno, że elektroniczna portmonetka – to usługa (bilet na przejazdy jednorazowe) uruchamiana na E-karcie, pozwalająca na gromadzenie środków celem wykorzystania ich do wnoszenia opłat za jednorazowe przejazdy środkami komunikacji wg obowiązującej Taryfy. Usługa jest aktywna w przypadku zgromadzenia na niej środków pieniężnych; Skoro posiadasz środki nie możesz odpowiadać na błąd w oprogramowaniu systemu, który tak jak piszesz nie uwzględnia stanu karty, a stawkę maksymalną do końca linii. Jedna prosta instrukcja warunkowa powinna załatwić sprawę od ręki. Jeśli stan karty < 4,20 pobierz stan karty jeśli stan ten jest wyższy od najtańszego przejazdu.

  • ~PimpaLesna 2015-12-03
    07:50:05

    4 0

    @mhl999 - to dopisz w regulaminie ze zakazuje sie pasazerom miec problemy z karta.

  • ~ 2015-12-05
    06:52:02

    0 1

    @PimpaLesna - problemy będą zawsze. można je tylko ograniczać. problem pobieranej stawki za przejazd mimo środków na e-karcie wiąże się z błędnym algorytmem pobierania opłat. trudno winić tutaj MZK. tu nawaliła firma tworząca oprogramowanie. zawodowy programista nie powinien go popełnić. wątpię by MZK wskazało w specyfikacji przetargowej pobieranie stawki maksymalnej. Ta wada powinna być naprawiona w ramach reklamacji. Doładowania kart przelewami są wręcz oczywistą oczywistością przy możliwości zakładania subkont, które są po prostu numerem karty. To jednak powinno się przewidzieć na etapie projektowania systemu. I za to można winić MZK bo najwyraźniej nie wiedzieli co chcą albo też nie wiedzą, że automaty ułatwiają sprawę i to bardzo ;) Brak możliwości sprawdzania stanu konta na karcie to kolejny błąd MZK. Karta na przecież swój numer i bez problemu można udostępnić taką opcję. Odpowiednie zapytanie do bazy danych i nie wyświetlenie wyniku. Za to poniekąd również można winić MZK.

  • ~Piotrek 2015-12-05
    11:53:45

    1 0

    @Mhl999 poczytaj sobie żałosne wytłumaczenie problemu przez Rafała Jabłońskiego.
    http://www.tujastrzebie.pl/wiadomosci,alert-uzywajac-e-biletu-pasazerowie-nie-powinni-miec-pobieranej-najdrozszej-taryfy,wia5-3266-9850.html Dalej uważasz, że to błędne ustawienie a nie celowe działanie dziadków leśnych z MZK?

  • ~Piotrek 2015-12-05
    12:01:34

    1 0

    Ten projekt jest po prostu dokumetnie skopany(żeby nie powiedz zj....any), to jest marnotrawstwo środków publicznych. W całym kraju działa system e-kart i jakoś sobie z nim radzą, jest to robione pod pasażera, a w MZK żeby zarząd mógł utrzymać stołek na którym siedzi. Nie wspomnę już o tym, że są TAŃSZE systemy niż ten zamontowany w MZK, i które umożliwiają pełną wirtualizację kart, są aplikacje do biletów jednorazowych, nie wspomnę już o tym, że cennik można dostosowywać tak żeby był i pasażer zadowolony i przewoźnik. W MZK przez ćwierć wieku wymyśliło tylko bilet za złotówkę, który jest nędzną kopią ich własnych "ćwiartek" sprzed 15-16 lat. Do tego MZK wyzbyło się naprawdę bardzo uniwersalnego MObiletu, na rzecz upośledzonego systemu e-karty, który nie jest kompatybilny z NICZYM, nawet z myślą MZK.

  • ~ 2015-12-05
    14:50:20

    0 1

    @Piotrek - mogę się zgodzić, że tłumaczenie jest żałosne. mnie ciekawi jeszcze jedno czy mogę otrzymać zwrot posiadanych środków, które posiadam na karcie. osoby przyjezdne korzystające czasowo z komunikacji powinny mieć taką możliwość. nie uważam, że projekt jest zdecydowanie skopany. po prostu ma wady, które mogą zaskoczyć ;)

  • ~odrok 2015-12-06
    17:39:03

    2 0

    Zaś urzędnicy biznesy prowadzą? Zabawa za pieniądze podatników. Sprywatyzować ten syf!

  • ~Piotrek 2015-12-06
    22:35:36

    2 0

    @Mhl999 szkoda, że zwykle zaskakują w autobusie, bo kampania informacyjna była słaba. Nie sądzisz, że jak coś nie służy dobrze, nie ułatwia życia to jest dokumetnie spierdolone? W tej chwili ciągle trzeba sprawdzać stan konta i doładowywać, mrozić pieniądze na niej choć jeździ się w granicach jednego miasta na trasie 1-3(1zł) lub do 7 przystanków(2,4) gdzie spokojnie wystarczyłoby 15-20zł na karcie na kilkanaście przejazdów. Zamiast pilnować pieniędzy odliczonych na przejazd, trzeba pilnować żeby stan konta nie spadł poniżej 4,20 lub 7,60 zł, podkreślam, nawet wtedy kiedy jedzie się tam i nazad za 2 zł. Dziękuję za taką kartę, zwłaszcza, że nie można odpowiednio pilnować stanu konta bo system albo pokazuje dane abstrakcyjne albo jest zawieszony :) Nawet dobrze nie można doładować bo karty niespersonalizowane nie są obsługiwane przez internet, a jak działają PDB każdy widzi. Pomijam już fakt, że MZK za państwowe pieniądze funduje darmowe przejazdy do uczestników zlotu czarnej mafii, jakby było mało, że całe przedsięwzięcie jest organizowane z kasy państwa. I to się k....a dało bez problemu. Udało się wyprowadzić kasę z przedsiębiorstwa, ale nie da się zmienić ustawień systemu obsługującego e-kartę. I za właśnie płacą gminy/podatnicy i na to godzą się włodarze miast(z lenistwa rzecz jasna).

  • ~ 2015-12-08
    06:36:01

    0 0

    Jeśli coś nie służy dobrze to trzeba to poprawić, ale nie uważam, że to coś jest spier.... bo działa tyle, że nie tak jak oczekuje tego większa/mniejsza część użytkowników systemu. Z zamrażaniem pieniędzy trudno dyskutować, formalnie można mieć 20zł i to na czas jakiś wystarcza, a kwota nie zwala z nóg. Choć przy stawce 4,20 jest to wielce niewygodne jeśli nie można doładować karty przez internet. Delikatnie mówiąc MZK dało ciała na pełnej linii w tym punkcie. Podobnie jak brak możliwości sprawdzenia stanu karty przez internet. Karta posiada przecież numer. Może zatem siłowe działania i codzienne zapytania o stan karty zmusiłby MZK to uruchomienia opcji, która tak naprawdę chyba niczym nie różni się od biletu miesięcznego. Identyfikacja zapewne jest po numerze. (cdn)

  • ~PimpaLesna 2015-12-08
    12:56:12

    0 1

    @mhl999 - bredzisz, zaprzeczasz sam sobie. Prawda jest taka ze wywalono pieniadze za bubel.

  • ~ 2015-12-17
    05:59:55

    1 0

    @PimpaLesna - system działa dobrze. przetestowałem go przez tydzień i nie zauważyłem błędnego działania. brakuje mu paru rzeczy do doskonałości opisanych przez Piotra, ale nie można sugerować, że to 100% bubel. jest niedoskonały to fakt, MZK głupio się tłumaczy to również fakt. ciekawi mnie co odpowie rzecznik praw konsumenta czy UOKiK na taki sposób naliczania stawek.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy pójdziesz na wybory samorządowe?



Oddanych głosów: 52