Spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) wypracowały podział odpowiedzialności za rozbudowę sieci kolejowej. Północną częścią połączenia Katowice – granica państwa zajmie się PKP PLK, natomiast za południowy odcinek, od Mikołowa, odpowiadać będzie CPK. To swoiste połączenie koncepcji Kolei Plus z Kolejami Dużych Prędkości. Czy ta decyzja zakończy protesty mieszkańców m.in. Palowic?
W Śląskim Urzędzie Marszałkowskim odbyło się wspólne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwestycji Celu Publicznego i Wywłaszczeń oraz Doraźnej Komisji ds. projektów rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego. Spotkanie dotyczyło nowego podejścia do budowy linii kolejowych związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK).
Obecny na posiedzeniu Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa zwrócił uwagę na społeczne konsekwencje wcześniejszych założeń projektu.
Jest to projekt, który poddaliśmy głębokiej analizie. Przede wszystkim wymagał takiej korekty, by jego konstrukcja i realizacja nie opierała się na ludzkiej krzywdzie, bo z takim zjawiskiem, czego efektem były protesty społeczne, mieliśmy do czynienia – powiedział.
Spotkanie w Sali Marmurowej Gmachu Sejmu Śląskiego (do którego doszło pod koniec ubiegłego tygodnia) związane było z nowymi założeniami budowy CPK. Uczestniczył w nim m.in. wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Efektem tego jest spójny plan realizacji inwestycji kolejowych, który przełoży się na uruchomienie ponad 100 pociągów dobowo na odcinku od Piotrowic w stronę Mikołowa, a dalej w kierunku sprawnego połączenia miast nie mających dobrego połączenia kolejowego z Katowicami, czyli Wodzisławia, Rybnika czy Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w regionie, które nie ma obecnie dostępu do sieci kolejowej – oznajmił.
Nowy projekt zakłada znaczące skrócenie czasów przejazdu. Podróż z Katowic do Rybnika skróci się z 45 do 24 minut, a do Żor z 90 do 20 minut. Największą zmianą będzie jednak przywrócenie połączenia kolejowego do Jastrzębia-Zdroju, które obecnie nie posiada własnej stacji.
Dzięki nowej linii mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju zyskają dwie stacje kolejowe i szybkie połączenia z Katowicami, Wodzisławiem Śląskim, Rybnikiem, Żorami oraz miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – podkreślił Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.
Z kolei z Katowic do Ostrawy dojedziemy w 37 minut, a dalsze trasy umożliwią szybkie połączenia międzynarodowe. Podróż do Pragi zajmie 2,5 godziny, do Wiednia 2 godziny i 45 minut, a do Budapesztu 3 godziny i 50 minut.
Ważnym aspektem inwestycji jest ograniczenie negatywnego wpływu na mieszkańców i środowisko. Jak się dowiedzieliśmy, dzięki modyfikacjom skala ingerencji w zabudowę zmniejszy się o 30%, a liczba wywłaszczeń zostanie ograniczona. Dodatkowo uruchomiony zostanie Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć, który zapewni właścicielom nieruchomości rekompensaty powiększone o 20% dla gruntów i 40% dla budynków.
Dziś styl dyskusji o inwestycjach kolejowych na Śląsku jest zupełnie inny niż wcześniej. Dlatego emocji jest mniej, a więcej rzeczowej rozmowy i dialogu – zauważył prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
W ramach inwestycji powstaną nowe centra przesiadkowe w Jastrzębiu-Zdroju i Żorach oraz przystanki kolejowe w Świerklanach, Godowie i Mszanie.
Wg planów, nowa linia kolejowa Katowice – Ostrawa stanie się częścią transeuropejskiej sieci TEN-T, co ma pozwolić na integrację Śląska z europejskimi metropoliami.
Projekt linii kolejowej związanej z CPK od samego początku budził ogromne kontrowersje. Planowana trasa przebiega przez tereny zurbanizowane i rekreacyjne, co wywołało silny sprzeciw mieszkańców oraz samorządów. W związku z tym w ostatnich miesiącach spółki CPK i PKP PLK dokonały przeglądu założeń i podzieliły zakres odpowiedzialności za realizację inwestycji.
W efekcie wspólnych działań oraz podjętych decyzji kończymy wieloletni spór i wprowadzamy racjonalne rozwiązanie infrastrukturalne – zapewniał Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.
W praktyce oznacza to, że PKP PLK przejmie północną część trasy (Katowice – granica państwa), natomiast CPK skupi się na budowie nowej infrastruktury na południowym odcinku (od Mikołowa w kierunku Rybnika i Jastrzębia-Zdroju).
Podczas spotkania podkreślono, że nowy projekt zawiera korekty uwzględniające potrzeby lokalnych społeczności. Przykłady takich zmian to:
• Łaziska Górne – większa ochrona terenów rekreacyjnych,
• Palowice – budowa estakady zamiast tradycyjnej linii kolejowej,
• Mikołów – ograniczenie zakresu inwestycji CPK oraz poprowadzenie linii w układzie dwutorowym, co budziło mniej kontrowersji.
Ten projekt jest cały czas dopracowywany w oparciu o konsultacje społeczne. Obok spraw technicznych kluczowe są tu kwestie gospodarki nieruchomościami – zaznaczyła Ewa Chmielorz, przewodnicząca Doraźnej Komisji ds. projektów rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego.
Choć władze deklarują, że „projekt został dostosowany do potrzeb mieszkańców”, nadal istnieją obawy dotyczące realnego wpływu budowy na lokalne społeczności. Nie brakuje głosów, że wprowadzone zmiany to tylko minimalne korekty, a budowa nowych linii kolejowych wciąż będzie wiązać się z przejęciami nieruchomości i ingerencją w tereny zamieszkane.
Właśnie z tego powodu w dniu spotkania doszło do protestu w Katowicach. Jak zaznaczyła w mediach społecznościowych Rada Sołecka Palowice, protesty nie ustaną dopóki rządzący nie zasiądą z nimi do rozmów i konsultacji.
Obecnie prowadzone są procedury środowiskowe, które mają pomóc uniknąć dalszych opóźnień. Jednak ostateczny kształt inwestycji i jej realne konsekwencje dla mieszkańców regionu będą znane dopiero po zatwierdzeniu szczegółowych projektów budowlanych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
JSW: wypadek zbiorowy w kopalni Knurów-Szczygłowice. Trzech poszkodowanych w szpitalach
3614Czy Ruch Rydułtowy wznowi wydobycie w miejscu, gdzie doszło do tąpnięcia? Jest decyzja WUG
1661Bliżej powrotu do węgla z Rydułtów. PGG ujawnia plan i podaje daty
1505Ceny i dostępność jaj przed Wielkanocą 2025. Czy Polsce grożą braki w sklepach?
1004Ponad milion emerytów i rencistów ZUS korzysta z mLegitymacji
909"Dyrektor terroryzuje pracowników". Związkowcy mówią o skandalu w JSW, spółka zabiera głos
+9 / -1Nie będzie dodatkowych środków z budżetu na likwidację górnictwa. Rząd szuka oszczędności
+9 / -2Jastrzębska Spółka Węglowa chce przedłużyć koncesję na węgiel z Boryni. Jest wniosek do MKiŚ
+4 / -1Bliżej powrotu do węgla z Rydułtów. PGG ujawnia plan i podaje daty
+2 / -1JSW: wypadek zbiorowy w kopalni Knurów-Szczygłowice. Trzech poszkodowanych w szpitalach
+2 / -2Wielki Piątek na stacjach paliw. Na Śląsku najtańsze benzyna i diesel, LPG też w dobrej cenie
010 tys. złotych na dziecko. Śląskie wspiera osierocone dzieci po tragediach górniczych
0Ceny i dostępność jaj przed Wielkanocą 2025. Czy Polsce grożą braki w sklepach?
0Bliżej powrotu do węgla z Rydułtów. PGG ujawnia plan i podaje daty
0Ponad milion emerytów i rencistów ZUS korzysta z mLegitymacji
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert