zamknij

Biznes

Poznaliśmy szczegóły powstania centrum przesiadkowego w Wodzisławiu

2015-12-16, Autor: Monika Krzepina
Wynajęty przez władze miasta zespół doradców TOR zakończył właśnie prace dotyczące analizy koncepcji powstania centrum przesiadkowego w Wodzisławiu. Jakie efekty? Krótko mówiąc - eksperci rekomendują realizację tego pomysłu w mieście. Niektóre wnioski z tej analizy mogą być jednak zaskakujące.

Reklama

Wodzisław stawia na zintegrowanie systemu komunikacji i lepsze wykorzystanie komunikacji szynowej. W celu przygotowania jak najlepszej koncepcji pod aplikowanie po środki unijne w latach 2015 - 2020, władze miasta wynajęły najlepszych ekspertów z dziedziny tworzenia centrów przesiadkowych. Dziś na konferencji prasowej prezydent Mieczysław Kieca zaprezentował stanowisko zespołu doradczego TOR.

 

Badanie preferencji komunikacyjnych

 

Ankiety przeprowadzane były w dwóch miastach - na terenie Wodzisławia Śląskiego wybrano grupę ponad 400 osób, na terenie Rybnika ponad 200 osób. U sąsiadów - szczególnie w tych miejscach, gdzie ankietowani mogli korzystać z połączeń na trasie Wodzisław - Rybnik.

 

- Badanie pokazało, że mieszkańcy w dużej mierze posługują się komunikacją publiczną. To ponad 50% respondentów - zauważa prezydent, Mieczysław Kieca.

 

Ponad 91% badanych pomysł stworzenie centrum przesiadkowego ocenia pozytywnie. Czego mieszkańcy oczekują od tej inwestycji? Na pierwszym miejscu znalazł się krótszy czas podróży, dalej mieszkańcy oczekują lepszego skomunikowania autobusów i pociągów, niższej ceny podróży, nowoczesnej infrastruktury. Jeżeli chodzi o preferowane elementy infrastruktury to bardzo dużą uwagę mieszkańcy przywiązują do stworzenia oferty gastronomicznej oraz budowy parkingów dla samochodów, a także bezprzewodowego Internetu czy zamontowania automatów biletowych. Pojawił się również postulat dotyczący powstania punktu informacji miejskiej.

 

Kolejne pytanie dotyczyło systemu roweru miejskiego - jak mieszkańcy zapatrują się na ten pomysł i czy będą z niego korzystać? Ponad 50% odpowiedziało zdecydowanie tak, kolejne 37% - raczej tak. - To pokazuje bardzo duże zainteresowanie tego typu przedsięwzięciem - komentuje prezydent.

Przystanek w centrum zbędny?

 

Eksperci wypowiedzieli się na temat ewentualnej budowy przystanku kolejowego w centrum Wodzisławia. TOR dokonał analizy zlokalizowania przystanku centrum na wysokości Galerii Karuzela, przy ulicy Stromej. - Wnioski, które otrzymaliśmy wiele osób zdziwią, ja również byłem zdziwiony. Otrzymaliśmy prawie jednoznaczną rekomendacją negatywną dla inwestowania w budowę tego obiektu - zaznacza Mieczysław Kieca.

 

Powody? Duże oddalenie potencjalnego przystanku od osiedli mieszkaniowych, brak możliwości dojazdu autobusów w rejon przystanku (eksperci powołują się na doświadczenia centrów przesiadkowych w kraju i zagranicą. Okazuje się, że sprawdzają się one tam, gdzie odległość między dworcem kolejowym a przystankami autobusowymi powinna być nie dłuższa niż 400 - 450 m), stosunkowo niewielkie zainteresowanie mieszkańców Wodzisławia budową nowego przystanku oraz koszty budowy.

 

Funkcje centrum przesiadkowego

 

Centrum przesiadkowe ma funkcjonować w czterech obszarach. Jeżeli chodzi o tę najważniejszą funkcję jest to zintegrowanie węzła przesiadkowego, czyli wykorzystanie potencjału wyremontowanego przystanku kolejowego, przygotowanie przystanków lub pętli linii autobusowych, przystanku dla busów i mniejszych przewoźników, parkingów typu parkuj i jedź, a także parkingu kiss&ride (czyli podjeżdżam, żegnam osobę, którą odwożę i odjeżdżam). - Nie możemy też zapomnieć o taksówkach, rowerach, poczekalni dla pasażerów, kiosku z funkcją gastronomiczną, automatach biletowych, toaletach. Bardzo ważnym elementem jest system dynamicznej informacji pasażerskiej - wylicza prezydent Wodzisławia.

 

Jeżeli chodzi o funkcje społeczne to wstępnie wskazano, że można by przeznaczyć część budynku pod cele takie jak: inkubator przedsiębiorczości, punkt informacyjny dla biznesu, siedzibę organizacji pozarządowych.

 

Jeżeli chodzi o funkcję komercyjną to będzie ona najmniejszy składnikiem, ponieważ wytyczne unijne na chwilę obecną mówią jednoznacznie, że wprowadzanie funkcji komercyjnej ogranicza poziom dotacji.

 

Funkcja turystyczna: filia Muzeum Auschwitz - Birkenau, szczególnie dotycząca ostatniej stacji Marszu Śmierci. - Nie chcemy, żeby to była tylko tablica, ale jasne zaakcentowanie historii związanej nie tylko z dworcem - mówi prezydent. Ponadto postawienie kiosków interaktywnych oraz infrastruktura związana z trasami rowerowymi.

 

Dwie koncepcje centrum przesiadkowego

 

Doradcy stworzyli dwa warianty koncepcji centrum przesiadkowego w Wodzisławiu. W jednym z nich zjazd autobusów odbywałby się bezpośrednio do centrum przesiadkowego, czyli wykonana byłaby pętla dla autobusów. Obok tej pętli przygotowane byłyby stanowiska dla osób niepełnosprawnych oraz w najbliższym sąsiedztwie - parkingi kiss&ride.

 

W tym wariancie dostępność z terenu przystanku kolejowego do autobusowego wynosi 15 metrów. Ilość miejsc parkingowych zlokalizowanych na dole to 39. TOR proponuje też zlokalizować parking na skwerze po drugiej stronie ronda, gdzie mogłoby się znaleźć miejsce dla 160 miejsc parkingowych.

 

W drugim wariancie przystanki nie są zlokalizowane na terenie centrum, nie ma pętli autobusowej, a jedynie przebudowane są istniejące przystanki komunikacji autobusowej. To oznacza, że odległość dla podróżnego wydłuża się ze wspomnianych 15 metrów do maksymalnie 290 metrów do najbardziej oddalonego przystanku.

 

Pierwszy przedstawiony wariant jest preferowany przez władze miasta. Ale z pewnymi modyfikacjami. - Nie jestem przekonany do koncepcji budowy tak dużego parkingu kosztem zieleni pod drugiej stronie. Mam propozycję innego rozwiązania tej kwestii. Chcemy przejąć dodatkowe działki od PKP Nieruchomości zlokalizowane w bezpośredniej bliskości dworca kolejowego. Przejęcie tego terenu pozwoli nam zupełnie inaczej zbilansować miejsca parkingowe - wyjaśnia Mieczysław Kieca..

 

Parkingi byłyby bezpłatne tylko w przypadku podjęcia dalszej podróży koleją. W przeciwnym wypadku koniecznością jest uiszczanie opłaty. TOR proponuje też wprowadzenie opłat w godzinach nocnych.

 

Co dalej?

 

W przyszłym roku miasto chce stworzyć projekt centrum przesiadkowego, tak aby móc skorzystać z dotacji unijnych. Konkursy na środki unijne będą najprawdopodobniej ogłoszone w IV kwartale przyszłego roku.

Oceń publikację: + 1 + 16 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (23):
  • ~pietruch 2015-12-16
    15:03:07

    5 0

    A czy czasem owe centrum przesiadkowe nie miało być obok Karuzeli tam gdzie parking?

  • ~Piotrek 2015-12-16
    16:22:44

    2 0

    @pietruch nie ma tam przystanku kolejowego więc nie ma i centrum przesiadkowego.

  • ~AleDom 2015-12-16
    16:37:06

    0 4

    Wygląda na to, że projektanci pętli w Wodzisławiu dalej nie wiedzą o istnieniu autobusów przegubowych. Obym się mylił.

  • ~Piotrek 2015-12-16
    16:46:23

    1 0

    @AleDom w MZK i tak jest tylko kilka przegubowców, które nie zapuszczają się w rejony Wodzisławia(i tak było od czasów starego D.A), więc nie wiem po co dostosowywać obiekt do czegoś czego nie ma.

  • ~AleDom 2015-12-16
    16:50:07

    1 0

    Przez jakiś czas przegubowce PKMu (MANy NG312) śmigały na E-3. W E-3/131 bywa tłoczno, więc zapotrzebowanie jest.

  • ~Piotrek 2015-12-16
    16:59:56

    0 0

    "Przez jakiś czas"? Na palcach dwóch dłoni mogę policzyć ile razy widziałem przegubowca w szczycie i pełnym zatłoczeniu na E-3. No ale OK. Zapotrzebowanie jest, ale MZK tradycyjnie nie potrafi sobie poradzić np. wysyłając dwie solówki do obsługi linii(kiedyś było bodaj na 206) skoro nie potrafią wyjechać spod Karuzeli, ale robiąc w szczycie częstsze kursy. Poza tym! W PKMie są chyba tylko dwa przeguby i jakoś nie widzę jak miano by tym obsadzić dwie linie, bo przecież J-bie też ma swoje potrzeby(zwłaszcza na trasie J-bie - Żory), których nie potrafią zaspokoić.

  • ~AleDom 2015-12-16
    17:18:00

    0 0

    Oczywiście, NG312 jeździły codziennie rano - nawet w wakacje ( http://goo.gl/3AY4q6 ). Za dwie solówki trzeba zapłacić więcej niż za przegubowca (chodzi o stawkę za wozokilometr). Patologia w MZK to osobna kwestia. 4 kursy przegubowe w nowym przetargu to śmiech na sali. No i przegubowce powinny się pojawiać też popołudniu.

  • ~AleDom 2015-12-16
    17:26:47

    0 2

    A, PKM ma 3 NG312 (#28 - #30). W nowym przetargu MZK wymaga tylko dwóch, bo odpadły właśnie przegubowe kursy na E-3. Warbus z PKM kupią 47 nowych autobusów (Scania i Solaris), przegubowce pewnie będą używane (na 4 kursy dziennie nie opłaca się kupować nowych).

  • ~Piotrek 2015-12-16
    18:15:03

    0 3

    To rano to: pomiędzy 7 a 8 puścimy 12/15 metrowca i ludzie ledwo żywi od ścisku będą dojeżdżać do Rybnika, a pomiędzy 10 a 11 puścimy przeguba niech wozi powietrze- przerabiałem to 2011 do 2014(zresztą popatrz na podane przez siebie zdjęcia). Pomijam już fakt, że trzy przeguby na pół milionowy okręg... tego się nie da nawet skomentować. "Warbus z PKM kupią 47 nowych autobusów (Scania i Solaris)" to jest zamówienie dla Jastrzębia, okręg wodzisławski obsługuje Kłosok dziadbusami, a on to przeguba to ma tylko w KZK GOPie. Dalej nie widzę sensu dostosowywania nowego obiektu pod coś czego nie ma, a może kieeeeeeeeeedyś tam będzie jak w MZK komuś palma odbije.

  • ~AleDom 2015-12-16
    18:26:06

    0 2

    Przegubowiec zaczynał kursować już przed 7 ( https://www.dropbox.com/s/dfzsnagyp8hrlnk/E-3.pdf?dl=0 - kursy oznaczone literą A, później wprowadzono przegubowce też w dni wolne od nauki szkolnej). Kiedy przegubowce przestały kursować na E-3? Chyba jakoś w okolicach przebudowania skrzyżowania przy "Karuzeli". Tam ledwo co się mieści solówka a co dopiero przegubowiec.

  • ~AleDom 2015-12-16
    18:29:17

    0 4

    PKM nie ma też 15-to metrowców. Czasami jakiś śmignie na 132, które obsługuje Kłosok. Ale od maja 132 przejmuje Warbus i PKM. Nówki pojawią się np. na E-3, 130, 131, 132, więc wodzisławianie też będą mogli z nich skorzystać.

  • ~Piotrek 2015-12-16
    18:39:53

    0 1

    Pisze z pamięci, więc mogę się pomylić, dałem ukośnik bo nie byłem pewny. Nie śledzę też na bieżąco taboru PKM. Piszę ci to co ja widziałem jak jeździłem E-3, wiadomo nie wszystkie kursy zaliczyłem, ale te co były rzadko obsadzane przegubami. No ale, co było to było i teraz czekamy na to co ciekawego wyciągnie MZK z informacji z potoków e-karty. Myślę, że trzy miesiące to max. do dostosowania komunikacji do natężenia. Ale na przeguby to bym sobie nadziei nie robił...

  • ~Piotrek 2015-12-16
    18:42:51

    1 0

    Ale żeby się trzymać temu tego centrum, to bardzo mi się to nie widzi. Wodzisław potrzebuje dworca autobusowego, a tu skupiono się najbardziej na parkingu. A szkoda, bo ten teren świetnie by się nadał pod D.A.

  • ~AleDom 2015-12-16
    18:50:10

    0 3

    Nie ma szans na regularnie kursujące przegubowce dopóki skrzyżowanie przy Karuzeli wygląda tak jak teraz. Gdyby centrum przesiadkowe było zaprojektowane z myślą o przegubowcach można by było odpuścić sobie przystanek E-3 na Karuzeli (przynajmniej w kursach przegubowych). Oczywiście, najlepiej byłoby gdyby wszyscy jeździli z Wodzisławia do Rybnika pociągami, ale musiałyby one kursować co najmniej tak często jak E-3/131 + linie UM musiałyby częściej docierać w rejon PKP. To drugie raczej będzie miało miejsce, ale częstotliwość pociągów jakoś nie zachwyca póki co. Nie marzę nawet o jakiejkolwiek integracji taryfowej w regionie - jak zawsze "niedasię".

  • ~AleDom 2015-12-16
    19:39:15

    0 2

    Otóż to - zanosi się na coś podobnego jak przy Karuzeli. Brak miejsc postojowych dla autobusów, brak możliwości przejazdu czymś dłuższym niż solówka, itd. Przynajmniej łatwiej będzie można się przesiąść z autobusu na pociąg.

  • ~ 2015-12-17
    06:26:49

    3 0

    eksperci? jeśli ankietuje się w okolicach przystanków to trudny by wynik ankiety nie wykazał wysoki procent osób korzystających z komunikacji publicznej. ot takie kuriozum. z miejskim rowerem to bym bardzo uważał. będzie to bardzo kosztotwórcze rozwiązanie. zastanawia mnie ul.stroma bo raczej tej raczej daleko do torów. co do odległości od dworca do przystanków do do przystanków przy karuzeli jest ok. 450m. nie wiem zatem jak liczono odległość. system dynamicznej informacji pasażerskiej? przecież to nie działa obecnie w poczekalni. na ekranie tam znajdującym się powinny być wyświetlane lokalizacje miejskich autobusów. niestety system albo się wiesza albo w ogóle jest wyłączony. zatem jeśli coś takiego ma funkcjonować to po prostu ma działać, a nie być. poza tym powinno do dotyczyć wszystkich przewoźników dojeżdżających na dworzec, a nie tylko komunikacji miejskiej. taki system jest wówczas pełnowartościowy. pocieszające jest to, że kieca czyta komentarze. przejęcie dodatkowych działek od PKP jest mądrym posunięciem by zorganizować tam parking. za kauflandem i zusem jest sporo miejsca. przy okazji nie trzeba likwidować terenów zielonych. jest tam ok. 10tys m^2. w tym myśleniu jest tylko mała skaza. jak urząd chce weryfikować dalszą jazdę czyli płatność za bilet? równie dobrze można wyjechać w niedzielę/poniedziałek i wrócić piątek/sobota. kluczową sprawą jest monitoring o którym w ogóle nie wspomniano.

  • ~odrok 2015-12-17
    10:11:18

    0 0

    Wynajem rowerów można załatwić z pierwszym lepszym sklepem rowerowym w centrum. Ale znając ekipę Miecia to będą chcieli sami kupić rowery, zatrudnią serwisanta, osobę do obsługi, przetargi i te sprawy... Tak to jest jak się pozwala urzędnikom szastać cudzym hajsem.

  • ~Maja 2015-12-20
    14:55:54

    0 5

    Ja mam pytanie, bo po mieście krążą plotki już od dłuższego czasu. Jedna się już potwierdziła. Rodzina Ogrodnika( Ogrodnik były vice, obecnie na urzędzie doradca do spraw oświaty tak jakby trzeci Vice) sprzedała miastu kamienicę na rynku, walącą się ruderę która nie miał szans na rynku nieruchomości. Ta plotka się potwierdziła jest to oficjalnych dokumentach z sesji miejskich( pomijam zasadność tego wydatku). Czy to prawda, że zakupiono inną nieruchomość przy planowanym Centrum Przesiadkowym prze ta sama rodzinę ?

  • ~Kawa 2015-12-20
    17:15:53

    1 0

    Nie rodzina tylko ludzie o tym samym nazwisku. W Wodzisławiu jest kilka rodzin o nazwisku Ogrodnik.

  • ~Maja 2015-12-21
    19:09:32

    2 0

    @ kawa........................... " uderz w stół a nożyce się odezwą " ...................................................

  • ~Kawa 2015-12-22
    11:20:56

    3 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Kawa 2015-12-22
    13:31:46

    3 0

    Powtórzę bo objawił się jakiś regulamin opinii, którego nikt na oczy nie widział. @Maja to jest bardzo łatwo sprawdzić i wcale daleko nie trzeba szukać. Lepiej jednak chodzić i wylewać pomyje na ludzi, żeby tylko dopchać się do władzy.

  • ~Maja 2015-12-28
    22:40:16

    0 0

    @Kawa Jakie pomyje skoro to prawda ? Jaki interes miało miasto w wykupywaniu tej starej rudery na rynku ? Dlaczego radni takie sprawy przepuszczaj na sesjach ? Czy aby nie dostali doli z tej transakcji, skoro siedzą cicho. Miasto tonie w długach ale za te długi nikt nie odpowie, nikt personalnie. Do władzy to widać kto się wepchnął....... Ponadto sprawa przejścia tej kamienicy w ręce rodziny Ogrodnika też jest dwuznaczna, podobno zawsze była w zasobach miejskich ? Czyli nagle cos co było w zasobach miejskich w niewyjaśnionych okolicznościach przechodzi w ręce prywatne, a potem miasto za gruby milion to odkupuje....niezły smrodek. Tu nie mieszkają idioci w tym mieście, droga Kawko.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1022