zamknij

Wiadomości

Przystanek Centrum jednak powstanie? Ma to związek z Szybką Koleją Miejską

2017-09-29, Autor: Tomasz Raudner

Następuje zwrot w sprawie budowy przystanku kolejowego Wodzisław Śląski – Centrum w rejonie parkingu naprzeciw Galerii Karuzela. Temat jest powiązany z planowaną Szybką Koleją Miejską łączącą Wodzisław Śląski z Rybnikiem.

Ustaliliśmy, że prezydent Wodzisławia Mieczysław Kieca i PKP PLK wymienili się pismami dotyczącymi budowy przystanku „Wodzisław Śląski - Centrum”. Pierwszy ruch wykonał prezydent. W maju zwrócił się do dyrekcji PKP Polskie Linie Kolejowe z wnioskiem o rozważenie budowy przystanku Wodzisław Śląski – Centrum, w związku z planowanym uruchomieniem tzw. Szybkiej Kolei Miejskiej łączącej Wodzisław Śląski z Rybnikiem.

Reklama

czytaj więcej: Nie szynobusy a Szybka Kolej Miejska połączy Wodzisław z Rybnikiem

SKM miałaby być dotowana przez obydwa miasta, a także częściowo przez Urząd Marszałkowski. Zresztą, jak mówi nam Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach, za każdym razem, kiedy gminy zwracają się do marszałka o uruchomienie nowych połączeń kolejowych, to pada pytanie o potencjalne zainteresowanie pasażerów, tym samym potencjalne napełnienie pociągów. Nie da się ukryć, że przystanek kolejowy znajdujący się w pobliżu dworca autobusowego, galerii handlowej i rynku zwiększyłby zainteresowanie mieszkańców podróżami pociągiem.

W sierpniu spółka kolejowa odpisała, że jest skłonna przyjąć wniosek prezydenta i wybudować przystanek. Postawiła jednak kilka warunków. Przystanek musi mieć bocznicę, by pociągi SKM nie blokowały ruchu tranzytowego, a w kosztach inwestycji musiałoby partycypować miasto. PLK chciały też wiedzieć, na ile trwałe będzie przedsięwzięcie pod nazwą SKM. - To są ważne kwestie. Musieliśmy mieć pewność, żeby myśleć o wpisaniu przystanku Centrum do planu inwestycyjnego – mówi portalowi tuWodzisław.pl Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.

26 września prezydent Kieca w odpowiedzi do PLK zapewnił o pełnym poparciu miasta dla inwestycji i zadeklarował jej współfinansowanie. Przekonywał też, że uruchomienie SKM jest praktycznie przesądzone i wszystko wskazuje na to, iż przedsięwzięcie będzie trwałe. Mieczysław Kieca powołuje się tu na pisemne ustalenia z marszałkiem z 30 sierpnia. „Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego jako organizator przewozów kolejowych o charakterze wojewódzkim informuje w piśmie, że jest zainteresowany trwałym funkcjonowaniem nowego połączenia.

Według informacji urzędu nie istnieją zagrożenia uniemożliwiające uruchomienie projektu od 10 czerwca 2018 r. Pismo to stanowi w naszej opinii zdecydowane potwierdzenie planów Województwa Śląskiego w zakresie rozwoju i trwałości dodatkowych połączeń o charakterze aglomeracyjnym na linii 158 między Wodzisławiem Śląskim a Rybnikiem. Jednocześnie w ww. piśmie Urząd Marszałkowski w pełni popiera budowę nowej stacji, ze względu na fakt, iż korzystna lokalizacja poprawi dostępność transportu kolejowego nie tylko dla połączeń SKM, ale również dla pociągów jadących od strony Chałupek” czytamy w piśmie do PKP PLK. Dodajmy, że spółka kolejowa niezależnie od wymiany pism z prezydentem, sondowała też temat trwałości SKM bezpośrednio u marszałka województwa. - Marszałek pisemnie potwierdził, że SKM ma charakter trwały - mówi Witold Trólka.

Wymiana korespondencji jest dowodem na zmianę stanowiska władz Wodzisławia w sprawie przystanku Centrum. Jeszcze w grudniu 2015 roku, przy okazji prezentacji koncepcji centrum przesiadkowego prezydent Kieca powołując się na ekspertyzę Zespołu Doradców TOR tłumaczył, że budowa przystanku Centrum w pobliżu Karuzeli mija się z celem: - Wnioski, które otrzymaliśmy wiele osób zdziwią, ja również byłem zdziwiony. Otrzymaliśmy prawie jednoznaczną rekomendacją negatywną dla inwestowania w budowę tego obiektu – mówił wówczas Mieczysław Kieca.

Eksperci TOR wymienili kilka powodów przekreślających sens tworzenia przystanku centrum: duże oddalenie potencjalnego przystanku od osiedli mieszkaniowych, brak możliwości dojazdu autobusów w rejon przystanku (eksperci powołują się na doświadczenia centrów przesiadkowych w kraju i za granicą. Okazuje się, że sprawdzają się one tam, gdzie odległość między dworcem kolejowym a przystankami autobusowymi powinna być nie dłuższa niż 400 - 450 m), stosunkowo niewielkie zainteresowanie mieszkańców Wodzisławia budową nowego przystanku oraz koszty budowy.

Czytaj więcej: Poznaliśmy szczegóły powstania centrum przesiadkowego w Wodzisławiu

Skąd zatem zmiana nastawienia u prezydenta? - Kilka miesięcy temu, na jednym z posiedzeń komisji wspólnej dowiedziałem się, że PLK konsultują Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. Postanowiliśmy więc z moim zastępcą Dariuszem Szymczakiem, że spróbujemy zgłosić do tego programu przystanek centrum. Zadeklarowałem współfinansowanie, ale do pewnego poziomu. Zobaczymy, co z tego wyniknie - mówi prezydent Kieca. Przyznaje, że według szacunków budowa przystanku, m.in. z uwagi na bliskość rzeki i małą dostępną przestrzeń na ułożenie dodatkowego toru sięgnie kilku milionów zł i między innymi dlatego Zespół TOR rekomendował ją miastu negatywnie. Jednak zupełnie inną sprawą jest budowa za pieniądze rządowe. 

Przypomnijmy, że temat przystanku centrum pierwszy raz wypłynął przy okazji rewitalizacji linii kolejowej 154 Katowice – Chałupki. PLK miały w planach wybudowanie tej stacji. Oczekiwały jednak wyłożenia przez miasto około 60 tys. zł na prace projektowe. Prezydent nie przystał na tę propozycję. Wówczas była mowa o przystanku przelotowym, a nie końcowym, z bocznicą, jak obecnie. Stacja końcowa nie wchodziła w grę, ponieważ inwestycja zakładała odnowienie istniejącego szlaku, a nie budowanie nowego torowiska. Istniało też ryzyko utraty unijnej dotacji w razie poszerzenia inwestycji o budowę nowej stacji.

Jacek Karniewski przypuszcza, że jeśli doszłoby do realizacji zadania, to na pewno nie w 2018 roku. - Budowa przystanku nie jest prostą sprawą. Trzeba go zaprojektować, uzyskać odpowiednie pozwolenia i uzgodnienia. Inwestycja musi też być uwzględniona w naszym planie inwestycyjnym. To nie dzieje się z dnia na dzień – dodaje Karniewski.

Według prezydenta Kieca realnie o samej budowie można mówić w perspektywnie roku 2020 - 2021. O ile znajdą się pieniądze.

Z przystankiem centrum, czy bez – wszystko wskazuje na to, że Szybka Kolej Miejska ruszy wraz z rozkładem jazdy pociągów 10 czerwca 2018 r. Dowiedzieliśmy się, że siatka połączeń została już wpisana do projektu czerwcowego rozkładu jazdy. W ramach SKM ma kursować 26 par pociągów. W godzinach szczytu, czyli między 5.00 i 9.00 oraz między 12.00 a 17.00 składy mają kursować mniej więcej co 30 minut, a poza szczytem mniej więcej co godzinę.

Czy jesteście zaskoczeni informacjami o przystanku Centrum?

Oceń publikację: + 1 + 83 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (10):
  • ~wodzislawianin1 2017-09-29 10:04:51

    UWAGA UWAGA: Jeśli budować Centrum to niech miasto naciska na PLK aby rozważyć opcję drugiego toru aż do Turzyczki, wtedy będą dwie pieczenie na jednym ogniu. Zarówno poprawi się przepustowość LK158 jak i skład SKM będzie mógł ruszać i kończyć bieg na karuzeli. Do Turzyczki wystarczy tor pociągnąć w śladzie dawnej linii na Jastrzębie. Spróbujcie zrobić wszystko aby ten dodatkowy tor nie był ślepy.

    29 0
  • ~Maja 2017-09-29 12:15:27

    Czyli Kieca zaczyna się wycofywać ze swoich głupich pomysłów ? Przed wyborami dostaje oświecenia i zaczyna walczyć o to co było oczywiste dla mieszkańców 4 lata temu ? Mimo wszystko powodzenia.

    28 2
  • ~Don C. 2017-09-29 12:47:05

    Urzędnicy mają to do siebie że sprawy proste i oczywiste muszą przerobić na bardzo trudne.Właśnie stąd wzięła się biurokracja.

    25 1
  • ~Sky 2017-09-29 12:54:26

    Ten przystanek to absolutna konieczność to nie ulega wątpliwości. Nie mam pojęcia skąd "znawcy" z TOR mogli powiedzieć taką bzdurę: "stosunkowo niewielkie zainteresowanie mieszkańców Wodzisławia budową nowego przystanku" - totalne dyrdymały. Kieca zawalił wtedy, ale niech chociaż nie zawali tego po raz kolejny. Moim osobistym marzeniem związanym z tą linią jest budowa przystanku również w Turzyczce - zgodnie z koncepcją ~wodzislawianin1 - przepustowość i atrakcyjność linii wzrośnie i ludzie z Turzyczki będą mogli w końcu czymś się poruszać poza swoimi własnymi samochodami, bo kilka autobusów to raczej żart.

    20 0
  • ~Jarosław Polok 2017-09-29 16:22:27

    Do turzyczki może być jak drugi tor na linii 158 na śladzie 159.
    Ale więcej osób będzie wsiadać na Wodzisławiu Wilchwach osiedle 1 maja. Infrastruktura jest po linii 875 przystanek można zrobić i na 158 i na 875 przy karuzeli odległość miedzy torami około 15 metrów dodatkowo daje dalej możliwość dla odbudowy lini 159 która czy prędzej czy później będzie odbudowana. Dodatkowo można zrobić przystanek Kopernika-piaskowa oraz osiedle 1 maja. Koszt sadzę ze podobny jak do Turzyczki bo odległości podobne 4 km. Ale dodatkowo mamy dojazd do dzielnicy Wodzisławia Wilchw, dojazd na basen miejski tam oraz kolej do strefy ekonomicznej na byłej kopalni kwk maja, oraz możliwości dla inwestorów na tej strefie pod względem transportowym itd

    13 0
  • ~maziizam 2017-09-29 22:52:35

    Tu mapka
    https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1OifQfX12pqUTdmRGVKvQN9DTGao&ll=49.99027684469202%2C18.471538642685914&z=14
    Dodatkowo przy takim rozwiązaniu szlabany na DK78, Kopernika, Targowej nie będą zamykane przy SKM bo będzie na torze linii P875

    6 0
  • ~wodzislawianin1 2017-09-30 09:15:16

    O ile jednak koncepcja z drugim torem do Turzyczki w ramach istniejącej linii to możliwe tak o budowie torów na Wilchwy PKP PLK nie będzie chciała słyszeć, to można kiedyś zrobić samemu, natomiast skupiłbym się na LK158 i drugim torze do Turzyczki lub Centrum może tylko z mijanką w Czyżowicach. W każdym razie podczas tego projektu trzeba walczyć o lepszą przepustowość, bo już teraz zaczynamy tracić połączenia z braku przepustowości. Ciekaw jestem czy szanowny senator Gawęda albo poseł Glenc cokolwiek robią bo jakoś o nich nic nie słychać? Pewnie przed wyborami zaczną obiecywać gruszki na wierzbie i nowe linie kolejowe :D Mamy najmniej interesujących się Wodzisławiem i okolicą parlamentarzystów od lat.

    13 1
  • ~Jarosław Polok 2017-10-01 00:13:14

    Apropo przystanku w Turzyczce to już dawno mógł być przecież tam kiedyś był przystanek służbowy . A peron po drugiej stronie polnej mógł już stać dawno, gdzie byli włodarze Gorzyc. Przy budowie drugiego toru perony powinne być po prawej i lewej stronie torowisk wykonane tak jak np na przystanku Wodzisław Ślaski Radlin

    6 0
  • ~Arteks 2017-10-04 15:15:10

    To dobrze, że Kieca jest elastyczny i da się namówić na dobre pomysły. Tak samo nie ustępujcie przed możliwością wjazdu autobusów pod stary dworzec w Wodzisławiu - tam powinno być nowe centrum przesiadkowe i prawdziwy dworzec w Wodzisławiu łączący autobusy i pociągi. A w okolicach Karuzeli tylko przystanki zarówno dla autobusów i pociągów. Jedno i drugie ma swój sens i przybliży Wodzisław do cywilizacji. Jak będzie dworzec - to będzie można z powrotem namawiać KŚ na kasę biletową. :) A w niedzielę w pociągu po 18.00 ruszającym z Rybnika (Katowice-Bohumin) było ponad 100 podróżnych. Przyznacie, że to już jest super wynik w porównaniu do tego co działo się w latach 2012-15 kiedy przewozy pasażerskie na tej linii prawie zamarły.

    5 2
  • ~Arteks 2017-10-04 15:18:20

    @Jarosław - Turzyczka to trochę za mały potencjał na przystanek ale na linii 158 możnaby jeszcze zrobić przystanek Gorzyce w okolicy wiaduktu przy Piaskowej. Z centrum tej dużej wsi do tego miejsca to nie więcej niż 10-15 minut pieszo. A przecież to byłoby też świetne miejsce na przystanek park & ride. Dziwię się władzom Gorzyc, że jeszcze na to nie wpadły...

    3 4

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Stadion Miejski w Wodzisławiu powinien zostać zmodernizowany?




Oddanych głosów: 820