Dziś mija termin konsultacji społecznych dotyczących budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami swoje stanowisko przedstawiły miasta i gminy skupione w Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Ślaskiego.
Przypomnijmy, budowa kolei dużej prędkości budzi wiele kontrowersji i obaw mieszkańców naszego regionu. Dziś – 10 marca mija termin konsultacji społecznych w tej sprawie. Swoje uwagi można przekazywać poprzez stronę konsultacje.cpk.pl
Zgodnie z zapowiedziami głos w sprawie zabrały też miasta i gminy skupione w Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Ślaskiego. Co wynika z wydanego przez Mieczysława Kiecę – przewodniczągo Związku oświadczenia? Oto najważniejsze wnioski:
1. Zarząd Związku popiera plany budowy Kolei Dużych Prędkości przebiegającej przez Subregion Zachodni Województwa Śląskiego.
2. Koniecznością jest lokalizacja co najmniej jednego przystanku kolejowego KDP na terenie Subregionu Zachodniego.
3. Zaprezentowane propozycje wariantów przebiegu KDP są do zaakceptowania jedynie na pewnych odcinkach i wymagają zmiany. Należy uwzględnić zaplanowanie połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami i subregionem.
4. Proponowane warianty mogą doprowadzić do rozcięcia wielu miejscowości, co będzie miało kolosalny wpływ na infrastrukturę mieszkaniową, przemysłową, ekonomiczną i rekreacyjną.
5. Zarząd Związku podtrzymuje konieczność realizacji w regionie komplementarnych projektów kolejowych, które zostały przedstawione ministrowi infrastruktury w 2018 roku:
- budowę łuku pozwalającego na bezpośrednie połączenie linii kolejowej 22 od dzielnicy Chwałowice do stacji Rybnik, z pominięciem konieczności zmiany czoła w Rybniku Towarowym, co pozwoli na uruchamianie pociągów między Rybnikiem a Jastrzębiem-Zdrojem przez mocno zaludnione i uprzemysłowione dzielnice Chwałowice i Boguszowice;
- budowę peronów przystankowych na linii 173, tak aby zapewnić dogodny dostęp do kolei mieszkańcom dużych osiedli rybnickich (Maroko-Nowiny, Smolna), dzielnicy Zebrzydowice oraz gminy Jejkowice;
- przebudowę linii 140 między stacją Leszczyny a stacją Katowice Ligota do linii w pełni dwutorowej;
- przebudowę w rejonie stacji Orzesze, tak aby odbudowywana linia 159 (na odcinku Orzesze – Żory) nie krzyżowała się z linią 169 pod kątem prostym, lecz w sposób umożliwiający jazdę we wszystkich kierunkach (od strony Rybnika na Katowice i Tychy oraz od strony Żor na Katowice i Tychy). Pozwoli to na uruchamianie pociągów, które będą skomunikowane na stacji Orzesze;
- rewitalizację odcinka linii 140 między Rybnikiem Towarowym a stacją Sumina.
6. Zarząd Związku wyraża jednocześnie opinię, iż zasadne jest rozszerzenie obszaru analiz projektowanych rozwiązań poprzez rozszerzenie korytarza kolejowego nr 7 uwzględniając w analizach miasto Rybnik, a także uwzględniając istniejące korytarze infrastruktury liniowej.
Czytajcie także wcześniejsze nasze artykuły na ten budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Śmigłowiec wojskowy znów będzie nad regionem. Poszukiwania awionetki wznowione
27468Mamy cząstkowe wyniki! Kto wygrywa w Wodzisławiu Śląskim?
12677Poszukiwania zakończone. Awionetka nie spadła jednak na ziemię?
12590Rydułtowy: poważny wypadek na Raciborskiej. Trzy osoby trafiły do szpitala
12379Oficjalnie: Mieczysław Kieca wygrywa wybory w Wodzisławiu Śląskim
9579Mamy cząstkowe wyniki! Kto wygrywa w Wodzisławiu Śląskim?
+93 / -53Czyny zamiast wizualizacji. Alan Szatyło i Wodzisław 2.0 szansą dla Wodzisławia Śląskiego
+41 / -5Gorąco w Wodzisławiu. Mieczysław Kieca przegrał dwa procesy wyborcze
+48 / -12Marklowice: kierujący koziołkował i dachował. Został ukarany bardzo wysokim mandatem!
+34 / -4Akcja służb w związku z Funduszem Sprawiedliwości. ABW weszło do domu Michała Wosia
+29 / -2Poszukiwania zakończone. Awionetka nie spadła jednak na ziemię?
3II tura wyborów samorządowych 2024. Frekwencja na godz. 12
1Jadowite pająki prosto z USA w Lubomi. Czy to czarna wdowa?
1Rydułtowy: poważny wypadek na Raciborskiej. Trzy osoby trafiły do szpitala
1Potrącenie na Bema w Rydułtowach. 83-latka trafiła do szpitala
1Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~hades 2020-03-10
23:43:23
Po co rozszerzać korytarz, kiedy Wodzisław leży na linii prostej łączącej Katowice z Ostrawą, a jednocześnie w środku subregionu, tak że z innych miast jest blisko? Po to, żeby ta "przynajmniej jedna" stacja znalazła się w Rybniku? bo zawsze wszystko musi być w samozwańczej stolicy regionu?
Oto pakiet postulatów TEK: http://tek.wb.pl/kdp/2020-03-03_pptek.pdf
Zwrócił ktoś uwagę, że wszystkie wymienione postulaty subregionu służą prawie wyłącznie interesom Rybnika? Doskonale na tym przykładzie widać, czemu służy tzw. związek subregionu. Samorządowcy regionu, dlaczego od lat milcząco przyzwalacie na marginalizację naszych miejscowości, zgadzacie się na rybnicki dyktat, dlaczego boicie się słowa "konurbacja"? Gdzie wasze kręgosłupy?