zamknij

Wiadomości

Samorządowcy z regionu nie chcą kolei do Jastrzębia przez Wodzisław

2019-04-02, Autor: ig

Zarząd Subregionu Zachodniego wydał opinię w związku z planami odtworzenia linii kolejowej Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. Wariant zakładający przebieg linii przez Wodzisław Śl. został uznany za niekorzystny.

W połowie marca Zarząd Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego wydał opinie, w której wariant wodzisławski odtworzenia linii kolejowej do Jastrzębia ocenia jako niekorzystny.

Reklama

- Realizacja połączenia kolejowego z Jastrzębia-Zdroju do Wodzisławia Śląskiego nie jest spójna z wcześniejszymi planami lokalnych samorządów, ze względu na znaczne wydłużenie czasu podróży z Jastrzębia-Zdroju do Katowic – czytamy w uchwale zarządu Subregionu.

Ponadto, koncepcja ta musiałaby zakładać poprowadzenie wiaduktu nad autostradą A1, a byłoby to czasochłonne i bardzo kosztowne.

Wariant poprowadzenia linii przez Wodzisław pokrzyżowałby również szyki lokalnym samorządom. Miasto Jastrzębie-Zdrój wraz z Gminą Godów i Gminą Zebrzydowice realizują projekt „Rowerem po Żelaznym Szlaku”, w ramach którego w miejscu nieczynnych szlaków kolejowych powstają ścieżki rowerowe. Projekt ma charakter transgraniczny i jest realizowany przy współpracy z czeskim miastem Karwina oraz Gminą Petrowice. Ścieżki zrealizowane ze środków unijnych muszą nimi pozostać co najmniej przez najbliższe 5 lat.

- Miasto Wodzisław Śląski i Gmina Gorzyce, planują utworzenie na nieczynnej linii kolejowej ścieżki rowerowej, nawiązującej do wybudowanej ścieżki rowerowej z Jastrzębia do Godowa, która docelowo połączy wszystkie cztery gminy – czytamy w uchwale Zarządu Subregionu.

Zdaniem Zarządu Subregionu odtworzenie linii kolejowej między Wodzisławiem a Jastrzębiem po dawnej trasie jest obecnie niemożliwe. Jedynym realnym rozwiązaniem w tej sytuacji pozostaje budowa nowej linii w innej lokalizacji. To z kolei wiązałoby się z koniecznością wykupu nowych terenów lub pominięciem niektórych gmin.

Tym samym Zarząd Subregionu przychylił się do koncepcji odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu, jednocześnie popierając wariant, który zakłada przebieg linii przez Orzesze oraz Pszczynę. Treść uchwały została przekazana do Ministerstwa Infrastruktury.

Oceń publikację: + 1 + 12 - 1 - 43

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (23):
  • ~wodzislawianin1 2019-04-02 13:31:01

    A przewodniczącym zarządu Subregionu jest Kieca.... Zresztą niczego dobrego Wodzisław spodziewać się nie może. Najlepiej żeby tutaj nic nie budować z rządowych pieniędzy i zrobić wiochę. Olbrzymi minus ma Kieca i ten subregion za pomijanie Wodzisławia.

    30 7
  • ~orlik 2019-04-02 13:55:41

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    17 4
  • ~Bogdan Srogdan 2019-04-02 14:00:30

    to jest K@%$* mać skandal, absurdalne uzasadnienie tej biedaopinii nadaje się do monty pythona. Nie będzie torów, bo po torowisku ma biec ścieżka rowerowa 'szlakiem torów', przecież to są k#$%@ jaja

    22 9
  • ~Bogdan Srogdan 2019-04-02 14:03:00

    niech jeszcze w miejsce Powiatu Wodzisławskiego wstawią Powiat Gorzycki i wszystko będzie jak należy

    21 6
  • ~vladislav 2019-04-02 14:36:19

    Po jaką cholerę budować linię kolejową do Jastrzębia ? Wydawać dziesiątki milionów na budowę linii, która będzie wozić powietrze.

    16 19
  • ~Sky 2019-04-02 15:24:57

    Ach, ten Wodzisław to wszystkim tak przeszkadza, tak bardzo że boją się nawet zrobić połączenie z Jastrzębiem, które notabene działało w przeszłości. Dobrze w tej sprawie wypowiada się TEK, można na fb poczytać ich stanowisko, a być może któryś z członków wypowie się i tutaj. Minimum 5 lat muszą istnieć te ścieżki rowerowe, ale ja jestem w stanie się założyć, że za 5 lat nadal nie będzie żadnej linii z Jastrzębia gdziekolwiek. Dlaczego? Przyczyn jest kilka, najważniejsza to rozrzucenie osiedli. Jest ono bardzo duże, trudno nawet uznać jakąś przyszłą stację za "główną", nawet nie chcę się zagłębiać w to ile miałoby być stacji w obrębie miasta, ale przypuszczam że minimum 3, do których i tak ludzie będą mieli "od ręki". Żeby ludzie zmienili przyzwyczajenia są potrzebne lata, zamykając kierunek na Wodzisław i Rybnik sami sobie strzelają w kolano, bo do pociągu wsiądą w zasadzie tylko chętni na dojazd do Katowic, w dodatku Jastrzębie miałoby być stacją końcową, co samo w sobie już zmniejsza potoki podróżnych. Pozostaje jeszcze kwestia szkód górniczych na trasie którą poparł subregion, które wydają się nieporównywalnie większe niż na trasie przez Wodzisław. Być może skończy się tak, że ktoś weźmie pieniądze za projekty, a pomysł i tak upadnie. Już mamy kwiecień 2019 roku, a tu nadal rozpatrywanie wariantów, potem odwołania, być może potem kolejne, a nawet gdyby coś w końcu zatwierdzili to przetargi, potem kolejne bo oferty nie zmieściły się w przyjętych kryteriach finansowych. No i na koniec gorzkie słowa kieruję w stronę Kiecy, bo będąc przewodniczącym tego tworu nie zainteresował się należycie sprawą. Wiadomo, że jak stoi na czele to nie decyduje sam o wszystkim, ale wypadałoby jednak zrobić więcej. Pozdrawiam.

    P.S. Oby chociaż przystanek Centrum powstał.

    21 7
  • ~Bogdan Srogdan 2019-04-02 15:27:59

    @Sky podziwiam Cię za opanowanie

    13 3
  • ~Piotrek 2019-04-02 15:55:15

    Kieca... wszystko jasne. Nie tworzyć, nie budować, bo Wodzisławian jest przecież mniej, więc zamieńmy to miast w sypialnię Rybnika.
    Komunikacja miejska to horror, skomunikowanie rozkładów z koleją nie istnieje, centrum przesiadkowe to po prostu kolejny parking, dworzec autobusowy nie istnieje, ale za to mamy Karuzelę w której nic nie ma, i tego człowieka jeszcze ktoś dopuszcza do głosu w sprawie transportu? Litości!

    24 9
  • ~Piotrek 2019-04-02 15:59:49

    I jeszcze ten pomysł z trasą rowerową! Tak! To jest to czego wszyscy oczekują i na co czekamy z zapartym tchem! Niech nie zapomni zrobić tej trasy rowerowej z kostki brukowej, przenieśmy niezapomniane doznania z Rodzinnego Parku i chybocącej się kostki!

    20 9
  • ~hades 2019-04-02 17:14:10

    To niebywale interesujące, dlaczego nasze samorządy, związek subregionu i władze województwa zgodnie robią wszystko co w ich mocy, aby nie dopuścić do odtworzenia odcinka z Wodzisławia do Jastrzębia. Szczególnie subregionowi w teorii powinno zależeć na spójności sieci kolejowej na swoim terenie, a jednak to już drugi sprzeciw, jaki zarząd tego związku wypocił ws. programu Kolej+. Żeby zrozumieć ten absurd, trzeba spojrzeć w szerszym kontekście: otóż odbudowa linii do Jastrzębia sprawi, że Wodzisław stanie się na powrót ważnym węzłem kolejowym, przez co zbytnio wzrośnie jego ranga. Owszem, miasta w subregionie mogą się rozwijać, jednak tylko tak, aby w żadnej dziedzinie nie podważać dominacji miasta "głównego". Taki jest niepisany dogmat tego tworu! Związek subregionu powstał przed laty po to, aby pod oficjalnymi hasłami sąsiedzkiej integracji umacniać układ aglomeracyjny, w którym Wodzisław pełni podrzędną rolę - i to się cały czas dzieje. Nie ma innego logicznego wytłumaczenia, bo wszelkie pseudoargumenty używane przez władzę zostały już merytorycznie obalone.

    30 4
  • ~mwh 2019-04-02 20:17:24

    Kieca, Adamczyk, Bizoń - to jest normalnie zdrada tej ziemi. Wstyd wam powinno być, za to że chcecie ominąć Wodzisław. Kolej powinna być jak kiedyś krwioobiegiem Subregionu - SKM z Wodzisławia do Jastrzębia dalej do Żor i do Rybnika i znów do Wodzisławia takie koło. A wy co robicie? Blokujecie projekt który mógłby być ratunkiem na paraliż komunikacyjny Subregionu za państwową kasę. Jak wam nie wstyd? Zdrada, tego mieszkańcy wam nigdy zapomnieć nie powinni. HAŃBA

    25 3
  • ~lunatyk 2019-04-02 20:42:16

    Najwyraźniej kilku miłośników kolei z klapkami na oczach postanowiło zawłaszczyć dyskusję w tym temacie. Przyda się więc jakiś głos rozsądku, zwykłego mieszkańca, dla którego komfort życia w tymże powiecie jest najważniejszy. A na ten komfort życia przede wszystkim wpływa cisza, spokój i możliwość rekreacji w otoczeniu terenów zielonych. Nowo wybudowana ścieżka rowerowa w Godowie na szlaku dawnego torowiska jest na to najlepszym dowodem. Proponuję Panom ze stowarzyszenia TEK czy jak im tam jest, by w weekend przejechali się do Godowa i zobaczyli jak ogromną popularnością cieszy się ten rowerowo-biegowo-spacerowy trakt. Wójt Godowa - Adamczyk słucha się ludzi i wie co robi. Dlatego wójcie Jakubczyk i prezydencie Kieco, nie dajcie zastraszyć grupie lokoterrorystów, budujcie ścieżki rowerowe i blokujcie w Warszawie tę chorą inwestycję. Na marginesie drodzy panowie działacze kolejowi zagadka: która linia kolejowa w regionie upadła jako pierwsza podczas dzikiej transformacji ustrojowej w latach 90-tych? Podpowiem: linia z Jastrzębia do Wodzisławia wiodąca przez takie metropolie jak Godów, Łaziska i Turza. Upadła, bo pociągiem tym jeździło w porywach między 5 a 10 osób. Teraz Wy, chcecie odbudowy tej "kluczowej" magistrali, nie oglądając się, że - jeszcze raz powtórzę - ludzie chcą ciszy, spokoju, rekreacji i ścieżek rowerowych.

    10 24
  • ~maziizam 2019-04-02 22:20:19

    Co do ścieżki korzysta z niej garstka ludzi w weekend gdy ciepło na dworze.
    Co do kolei korzystała by z niej masa ludzi w dojeździe do pracy, szkoły, uczelni czy na weekend do Wisły, gdyż pomysł odbudowy linii Wodzisław Jastrzębie to nie tylko to, ale również linii Jastrzębie-Zebrzydowice oraz dobudowanie pętli w Jastrzębiu łączącej graniczną i linię na Zebrzydowice obok Podhalańskiej.
    W takim przypadku mamy prawie całe Jastrzębie w zasięgu kolei mamy możliwość przystanku Centrum w Wodzisławiu i spięcie regionu SKM Żory-Rybnik-Radlin Obszary-Wodzisław-Jastrzębie , a również Gliwic-Knurowa-Leszczyn-Rybnika-Radlin Obszary-Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice-Cieszyn, co było i jest ważną trasą podróży pracowników, uczniów, studentów czy turystów gdy wydłuży się ją np w weekend do Wisły.
    Trzeba zaznaczyć, że bez drugiego toru miedzy Wodzisławiem, Turzyczką jaki dałaby ta linia nie ma szans na przystanek Centrum oraz większej ilości pociągów pasażerskich międzynarodowych itd.

    A co do trasy na Pawłowice jest na szkodach górniczych na których prędkość będzie maksymalnie 30km/h wieczne remonty o ile będzie na nie kasa i komunikacja zastępcza. A wyimaginowany czas poniżej jednej godziny pociag do Katowic - nie ma szans nawet teoretycznie przy założeniu 100 km/h co jest nierealne, gdyż trzeba liczyć przesiadki w Orzeszu lub Tychach, bo już więcej nie da się opchnąć nowych składów na istniejących torach. No chyba, że będzie bezpośredni pociąg do Jastrzębia a ludzie z Rybnika, Wodzisławia, Raciborza, Rydułtów, Radlina będą czekać na przesiadkę w Orzeszu.
    To nam obywatelom chce zgotować Subregion.

    A co do ścieżki to gniot, już za 25 mln 15 km który już się sypie nawierzchnia w Godowie - nawet jednego sezonu nie wytrzymała.
    Dodatkowo miał być monitoring: liczyć , rejestrować rowerzystów i publicznie udostępniać na stronie, a tu ani dychu ani słychu. Czyżby system nie działał? A może nie został zamontowany a pieniążki się straciły? Albo nikt nie jeździ i hańba tym się chwalić ?

    A tak według starego powiedzenia: "Darowanemu koniowi, nie zagląda się w zęby" Zamiast Jastrzębie i Subregion brać od rządu 500mln jak dają i zrobić tak jak każą od Wodzisławia do Jastrzębia to wybrzydzają i podważają decyzję jego.

    Wiec może okazać się tak, że skorzystają m.in Głubczyce, Baborów, Racławice czy Racibórz na odbudowie linii kolejowej w ich regionie, gdyż premier zapewniał, że też będą mieć odbudowaną kolej programu Kolej + i najprawdopodobniej, będzie tak jak mówię przekierują pieniądze tam gdzie władza lokalna che kolei i nie prosi o nią bezwzględnie.

    18 6
  • ~vladislav 2019-04-03 07:04:31

    Budowa kolei do Jastrzębia to chory pomysł. Budować tory za kilkanaście albo kilkadziesiąt milionów po to, aby kilku ludzi przejechało się pociągiem to jest paranoja. Przeznaczyć te pieniądze na dofinansowanie ludziom biedniejszym do zastąpienia kopciuchów na ogrzewanie gazowe, pelletem itd. A pieniądze, które miałyby dofinansowywać corocznie to nierentowne połączenie kolejowe z Jastrzębiem przeznaczyć tym ludziom na dopłaty do zużywanej energii. To jest działanie, które będzie z pożytkiem dla setek tysięcy ludzi tu mieszkających, a nie kilkunastu miłośników kolei.

    5 17
  • ~orlik 2019-04-03 07:30:24

    Rząd nie zmieni przeznaczenia tych pieniędzy i jak nie tu, to pójdą one na budowę kolei w Łomży czy tam innych Ustrzykach, a nie na wymianę twojego kopciucha. Koleją jeżdżą też towary, a dzięki temu jest mniej TIRów na drogach, czystsze powietrze i bezpieczniejsze drogi. Jak jest kasa na kolej, to się ją buduje, a nie wymyśla jak wy, CHOLERNI KONONOWICZE!

    14 0
  • ~orlik 2019-04-03 07:34:26

    Ooo... widzę, że mój wczorajszy komentarz naruszył regulamin. Poprawność polityczna nie pozwala nazwać zdrajcy - zdrajcą.

    7 1
  • ~vladislav 2019-04-03 08:45:16

    Rząd nie zmieni ? A rząd to jest kto ? Nieomylni kosmici, czy urzędnicy pracujący dla nas ? Od tego jest nacisk społeczny, samorządowy aby rząd wreszcie zauważył, że się dusimy. Dopiero co było o 80 milionach na drogę do Jastrzębia. Ok jest dziurawa, ale czy nie ważniejsze jest aby nasze dzieci nie truły się codziennie idąc do szkoły ? Za tę kwotę wymieniono by piece w 8 tysiącach domów ! A teraz jeszcze miliony na kolej, żeby kilka osób przejechało torami się do Jastrzębia.
    Dla Twojej wiadomości to wymieniłem kopciucha kilka lat temu.

    1 16
  • ~orlik 2019-04-03 12:40:08

    Stań sobie, tumanie, na tej drodze do Jastrzębia i zobacz ile ludzi nią jeździ, smrodząc, generując smog i wzbijając kłęby kurzu, którym codziennie się dusisz i spróbuj pomyśleć, o ile mniej by tego było gdyby był wybór w postaci szybkiej kolei. Skoro piec już wymieniłeś, to mógłbyś też zezłomować swojego śmierdzącego diesla i oddychać pełną piersią. Najwięcej do powiedzenia mają durnie, co nie wiedzą jak miałaby iść ta kolej, ile czasu, jak często... ale już wiedzą że "sie nie opłaca"

    14 0
  • ~vladislav 2019-04-03 13:14:10

    Sorry, że wdałem się w dyskusję z przedszkolakiem. Więcej nie będę.

    0 14
  • ~maziizam 2019-04-03 13:36:16

    A tu widać jak władza nasza lokalna jest głupia i próbuje za wszelką cenę uwalić kolej, a sama się pogrąża:
    https://www.radio90.pl/czy-przez-godow-pojada-znowu-pociagi.html

    9 0
  • ~orlik 2019-04-03 13:38:00

    Przeprosiny przyjęte. Następnym razem milcz, jeśli nie masz nic mądrego do powiedzenia, małomiasteczkowy urzędniku.

    8 0
  • ~maziizam 2019-04-03 17:10:01

    Władze Jastrzębia Zdroju, Subregionu Zachodniego i Województwa chcą utopić 500 mln w szkodach górniczych miedzy Pawłowicami, a Jastrzębiem i tak nie osiągną czasu przejazdu w jedną godzinę miedzy Jastrzębiem, Katowicami oto dlaczego :
    https://www.google.pl/maps/@49.953991,18.6319816,3a,75y,199.39h,81.5t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipOO_5UtraBFX6XLP3irTS9iUupO3KBlprqgslMs!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipOO_5UtraBFX6XLP3irTS9iUupO3KBlprqgslMs%3Dw203-h100-k-no-pi0-ya57.24152-ro-0-fo100!7i10240!8i5120

    Tak wygląda trasa na Pawłowice w tym miejscu siadzie jeszcze z około 4 metry a dalej w kierunku Pawłowic 11 metrów w ciągu 20 lat.
    Jeszcze gorsze jest to, że jest tam uskok geologiczny, który to wspomaga.
    Jeżdżenie tam nawet z prędkością 30 km/h i ciągłymi remontami może być niebezpieczne, a deklarowana prędkość w projekcie 100km/h to proszenie się o tragedię podobną jaka wydarzyła się w tym rejonie 900 metrów pod ziemią i zginęło 5 górników w maju 2018 roku.
    Dodatkowo nikt nie liczy przesiadek w Orzeszu lub Tychach, gdyż nie da się tam upchnąć dodatkowych bezpośrednich składów do Katowic, gdyż linia kolejowa już jest całkowicie zapełniona. A nawet jeśli damy takie składy bezpośrednie to odbierzemy pociągi bezpośrednie: miastom; Rybnik, Racibórz, Cieszyn, Wodzisław Rydułtowy czy Radlinowi co dopiero wzbudzi sympatię tych pasażerów do Jastrzębia.
    Tu bardzo merytorycznie uzasadnienie Towarzystwa Entuzjastów Kolei TEK
    http://tek.wb.pl/2019-01-31_tek-wsw.pdf
    http://tek.cba.pl/sjz.html

    8 1
  • ~pietruch 2019-04-04 12:17:05

    Ludzie, problem jest wyremontować główną drogę DW933 a wy o torach budowanych od podstaw chcecie rozmawiać :) jeszcze te ścieżki rowerowe :)

    2 6

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Co powinni zrobić strajkujący nauczyciele?




Oddanych głosów: 130