zamknij

Biznes

Wodzisław: dworzec kolejowy na sprzedaż. Czy znajdzie się chętny inwestor?

2014-01-21, Autor: Moinika Krzepina
Niszczejący budynek dworca kolejowego w Wodzisławiu pójdzie pod młotek. PKP chce sprzedać obiekt w drodze przetargu. Już wiadomo, że miasto najprawdopodobniej do przetargu nie podejdzie.

Reklama

Obiekt od dawna nie pełni już swojej funkcji związanej z obsługą pasażerów, na próżno szukać tutaj kasy biletowej, a poczekalnia zamknięta jest na cztery spusty. Cały obiekt jest w opłakanym stanie i wymaga generalnego remontu. Stanowi też wątpliwą wizytówkę Wodzisławia.

Władze miasta od dawna są zainteresowane przejęciem budynku dworca. Wielomiesięczne rozmowy spełzły jednak na niczym, bo nieruchomość nie była geodezyjnie wydzielona.

 

>>Wodzisław: szanse na przejęcie i adaptację dworca PKP coraz mniejsze

 

Teraz PKP przygotowuje się do sprzedaży obiektu w drodze przetargu. Już wiadomo jednak, że miasto najprawdopodobniej do przetargu nie podejdzie.

 

- Nie stać nas na zaoferowanie komercyjnej ceny, tym bardziej, że remont budynku wymaga kilkumilionowych nakładów. Dodatkowo obiekt nie może być zagospodarowany inaczej niż na cel związany z ruchem kolejowym - zauważa rzeczniczka wodzisławskiego magistratu, Barbara Chrobok.

 

Władze miasta nie ukrywają, że zainteresowane są przejęciem obiektu za symboliczną złotówkę. PKP deklaruje natomiast, że jeśli przetarg zakończy się fiaskiem, to wróci do rozmów z miastem.

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~fandango 2014-01-21
    17:18:49

    10 0

    To jest bardzo ważna rzecz dla miasta. Trzymam kciuki aby Wodzisław miał dworzec kolejowy z prawdziwego zdarzenia!

  • ~piw 2014-01-21
    18:22:31

    17 0

    ~fandango1972 Przede wszystkim Wodzisław Śl. powinien mieć więcej połączeń kolejowych, np. tramwaje szynowe, których sporo jeździ choćby w woj. opolskim, bo na razie dla tych 4 pociągów w ciągu całej doby nie wiem czy dworzec byłby w ogóle potrzebny... Szczególnie położyłbym nacisk na połączenia Wodzisław- Rybnik, Katowice i w przeciwnym kierunku Opole, Wrocław oraz do Ostravy przez Bogumin. Duże miasta dają szansę przesiadki na dalsze trasy, także zagraniczne, co przy dobrym marketingu już dawno powinno być wykorzystane. No, ale to takie moje marzenia i chyba niestety odległa wizja... :(

  • ~ 2014-01-22
    00:29:12

    9 0

    od dawna pisałem, że powinni zrobić takie tramwaje szynowe. opole wrocław to raczej marzenia, ale do rybnika powinien taki latać jak e3. Ostrava też by się przydała, chociażby te 2-4 dziennie.

  • ~akx 2014-01-22
    12:10:41

    6 0

    Tramwaj szynowy to złe określenie tego typu pojazdów. Tramwaje szynowe można spotkać w większych miastach jako środek komunikacji miejskiej. Zaś lekkie pojazdy szynowe jeżdżące po torach kolejowych nazywa się szynobusami, czy wagonami motorowymi. Bardziej złożone jednostki nazywa się spalinowymi zespołami trakcyjnymi (o ile oczywiście mają napęd spalinowy). Koleje Śląskie mają parę tego typu pojazdów. W grudniu 2012 roku, kiedy to KŚ zorganizowały chaos na kolei i skutecznie pozbyły się pasażerów w Wodzisławiu licznymi odwołaniami, spóźnieniami pociągów i lichą ofertą przewozową, na naszej stacji pojawił się właśnie taki szynobus SA109-011. Udokumentowałem go na tym zdjęciu: http://wstaw.org/m/2014/01/22/sa109-011.jpg . Pojazd lekki i tani w eksploatacji. Na pokładzie toaleta. Pociąg w sam raz na linię Rybnik - Wodzisław, jako zastąpienie niewygodnej linii E-3. Jednak jaka przyszłość czeka takie połączenie, które miało by być odzwierciedleniem SKR na odcinku Tychy - Katowice, czy SKM Trójmiasto - nie wiem. Póki co wiemy, że PLK nie wydała zgody na budowę przystanku Wodzisław Śl. Miasto, na którym miały by kończyć bieg pociągi z Rybnika, czy niektóre z Katowic. Do tego dochodzi właściciel placu na Witosa, na przeciwko Karuzeli, który nie chce sprzedać tego terenu miastu, które miało tam w planach umiejscowienie centra przesiadkowego wraz z dworcem autobusowym.
    CDN...

  • ~akx 2014-01-22
    12:21:09

    3 0

    CD: Co smutne, prezydent nie chciał wydać pieniędzy na przystanek, przy którym miały by się zatrzymywać tylko pociągi rel. Katowice - Chałupki - Ostrava. Powód? Nasz prezydent nie myśli przyszłościowo i twierdzi, że nie opłaca mu się robić przystanku na linii, na której nie wie będą jeździły pociągi, a jeśli już będą, to ich ilość będzie znikoma. Taka decyzja, mnie osobiście zwaliła z nóg, ponieważ dzięki budowie takiego przystanku, mieszkańcy gminy Gorzyce mogli by dojeżdżać do pracy czy szkół w centrum miasta pociągiem. Prezydent, nie ma pewności, czy wrócą pociągi, z drugiej strony podczas remontu, który ma zacząć się w tym roku, PLK na całej linii od Rybnika Towarowego do Chałupek będzie budowała nowe perony, megafony itp. Na stacji w Olzie pojawić się ma nawet monitoring. KŚ deklarowały, że czekają na remont, bo są zainteresowane połączeniami Katowice - Ostrava. Nasz prezydent oczywiście nie myśli przyszłościowo, a ten remont jest okazją do tego typu działań, gdyż następny może być za kolejne 40 lat! Oczywiście, szkoda, że nie wyszło z przystankiem w formie przystanku końcowego. Prezydent zapowiedział jednak, że ma plany co do samego dworca i jego otoczenia. Chce właśnie w tamtym miejscu zorganizować centrum przesiadkowe, parking park&ride, gdzie będzie można zostawić samochód/rower i w dalszą podróż wybrać się pociągiem. Oczywiście najpierw trzeba przejąć dworzec i doprowadzić go do stanu, w którym będzie wizytówką miasta. CDN...

  • ~akx 2014-01-22
    12:43:43

    1 0

    CD: Na koniec sprawa relacji pociągów. Na spotkaniu mieszkańców z prezydentem poruszyłem też problem ubogiej oferty przewozowej dla 50 tysięcznego miasta. Dałem w przykładzie sąsiadów zza Odry, czyli miasto Racibórz, które to jest podobnej wielkości, a ma o wiele bogatszą ofertę przewozową. W Raciborzu bieg zaczyna TLK Skarbek do Warszawy Wschodniej, w sezonie z Raciborza bieg zaczyna TLK Wydmy do Łeby. Oprócz tego Racibórz ma połączenia z Chałupkami, Kędzierzynem, Opolem, Wrocławiem, Rybnikiem, czy Katowicami. Wodzisław zaś, ma najgorszy rozkład jazdy po 130 latach i osoba odpowiedzialna za uwalenie rozkładu w naszym mieście powinna trafić do Prokuratury. Na dzień dzisiejszy z Wodzisławia odjeżdżają 4 (słownie: cztery) pociągi: 7:03 do Rybnika, 9:03 do Pszczyny, 15:00 do Pszczyny, 18:20 do Pszczyny. Pociąg o 18:20 w ogóle nie jest skomunikowany w Rybniku z pociągiem do Katowic. Prezydent nie odpowiedział mi na to jak widać trudne pytanie. Jak to jest, że z Raciborza ludzie mogą bezpośrednio dojechać wygodnym Elfem do samych Katowic, a my musimy jechać starą jednostką i latać po peronie w Rybniku i lecieć z wywalonym jęzorem na przesiadkę. Miejmy na dzieję, że po remoncie linii wszystko wróci do normy, wrócą pociągi do Katowic. Jeśli już mówimy o tych połączeniach, to moim marzeniem oprócz zastąpienia linii E-3, cyklicznie kursującymi pociągami między Rybnikiem a Wodzisławiem, były by połączenia do Katowic, Ostravy, Częstochowy, Wisły i jakiś TLK do stolicy.

  • ~czabotes 2014-01-22
    14:28:07

    7 0

    a dlaczego tylko sam prezydent miasta ma walczyć o klej w naszym mieście a gdzie jest Starostwo Powiatowe Pan starosta śpi w tym temacie czy co . Władze miasta wraz ze starostwem powiatu maja obowiązek walczyć o jak najdogodniejsze połączenia kolejowe w naszym powiecie z resztą regionu . dworzec kolejowy można przecież przejąć razem ze starostwem wyremontować i zgodnie go zagospodarować można to zrobić tylko trzeba chcieć i na to liczę od naszych władz .

  • ~fandango 2014-01-22
    17:39:13

    4 0

    Redakcjo, zróbcie koniecznie wywiad z Prezydentem i Starostą jak widzą komunikację na Ziemi Wodzisławskiej dziś i co wg nich trzeba zrobić, w jakim kierunku iść i co konkretnie robią w tych tematach. Rzecz z kategorii super ważnych.

  • ~redaktor 2014-01-22
    18:37:47

    0 2

    Prezydent najpierw musi uporać się z nieszczęsną inwestycją w jarach, która go przerosła, bo nadal nie wie, ile będzie ona Miasto kosztować, a także co będzie po jej zakończeniu, kto to dziwo utrzyma i jaki to będzie koszt. I ma na głowie karę za nielegalne wycięcie kilkudziesięciu drzew.

  • ~matt78 2014-01-22
    20:25:47

    0 0

    @fandango 1972
    Po co wywiad z prezydentem czy starostą? Wystarczy popatrzeć na kanał miasta w YT lub tzw miejski program informacyjny w TVT lub YT, gdzie rzeczniczka Chorobk przepytuje prezydenta Kiecę... W każdej "setce", w której występuje prezydent są te same frazesy typu: "sądzę", "mam nadzieję", "myślę, że..." Tam nie ma żadnych konkretów. Czy naprawdę potrzebujemy więcej takich stwierdzeń? Mieszkańcom potrzebny jest prezydent "z jajami", a nie tzw "leśny dziadek", którym stał się w mojej ocenie prezydent miasta. Oczywiście nie chodzi mi o wiek, ale o mentalność, sposób wypowiadania się w lokalnych mediach.

  • ~fandango 2014-01-25
    21:24:53

    0 0

    Również radnych powiatowych i miejskich z odpowiednich komisji niech redakcja "weźmie na tapetę". Niech powiedzą co faktycznie zrobili i co dalej będą robić. Redaktorzy dawajcie takie tematy i ważne wywiady a liczba odsłon i znaczenie portalu wzrośnie.

  • ~maw2be 2014-01-26
    11:09:05

    0 0

    Nie ma co ukrywać iż miasto jest w dosyć kłopotliwej sytuacji. Jako miasto może chcieć dużo zdziałać lecz mamy jeszcze powiat który jakoś specjalnie nie jest aktywny i nie dba o rozwój miasta jak i całego powiatu. Przecież takie szynobusy o których tu wspomnieliście śmiało powinny być w kwestii powiatu jako organizatora przewozów. oczywiści przy udziale miasta jak również można poszukać inwestora branżowego jak na przykład Ariva. Czemu nie.

  • ~Arteks 2014-01-27
    20:33:03

    2 0

    Pierwsza sprawa ważna nie tylko dla Wodzisławia ale także Rybnika czy Katowic to pociągi Katowice-Bohumin. Nawet moi znajomi z Katowic narzekają na brak dobrego dojazdu do Czech. Trzy pociągi EC z Katowic do Ostrawy są drogie i jeżdżą w średnio ciekawych godzinach. Druga ważna sprawa to powołanie w ramach ZTZ Rybnik kolejowej komunikacji aglomeracyjnej na początku w relacji Wodzisław-Rybnik-Leszczyny nie oglądając się na UrzMarsz. Pociągi dwóch przewoźników mogłyby się uzupełniać wzajemnie honorując bilety. Budynku dworca w Wodzisławiu nikt nie kupi i zostanie przekazany miastu za darmo. Na to liczy Kieca i tego mu życzę bo kupować od kolei dworzec w takim stanie byłoby niegospodarnością. Ale jeśli dostanie go za darmo to możnaby pozyskać środki UE i przywrócić mu przedwojenną świetność, a także całą okolicę która wygląda obecnie fatalnie... We wszystkich programach (nawet amerykańskich!) o Auschwitz pojawia się Loslau w kontekście ewakuacji więźniów. Możnaby tam stworzyć muzeum marszu śmierci - oddział Auschwitz. Byłby to hit turystyczny, a zarazem napędzałoby to pasażerów do pociągów z których nie korzystaliby tylko mieszkańcy Wodzisławia, ale również grupy turystyczne przyjeżdżające oglądać dworzec i to muzeum. Poza tym na dworcu mogłaby powstać jakaś stylowa restauracja którą chętnie odwiedzaliby mieszkańcy okolicznych bloków i mały hostel. Poza tym w ramach modernizacji przenieść przystanek autob. vis a vis dworca (tak aby udogodnić przesiadki) i wybudować nowy parking.

  • ~maw2be 2014-01-27
    23:20:47

    0 0

    Arteks bardzo dobry pomysł. Może ktoś w UM będzie na tyle inteligentny aby chwycić ten pomysł.

  • ~matt78 2014-01-28
    00:04:45

    1 0

    NIE DA SIĘ! To jedyna odpowiedź jaką można uzyskać. Brak pieniędzy! Trzeba byłoby kupić kilka pociągów, to koszt ok 50 mln zł (zwykłe szynobusy). Kieca pewnie dostanie dworzec za darmo, ale nic z nim nie zrobi, bo znów nie ma kasy... Nie jestem malkontentem, pomysł bardzo dobry, ale do tego potrzeba pieniędzy i woli, a to się znów przekłada na jakość rządów p. Kiecy... Smutne to, ale prawdziwe.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Gdzie zaopatrujecie się w książki?





Oddanych głosów: 132