zamknij

Biznes

Wodzisław kreśli śmiałe plany. Na jakie 5 dużych inwestycji stawia?

2012-11-05, Autor: igra
Wodzisław śmiało kreśli plany na przyszłość. W najbliższych latach będzie chciał rewitalizować Stare Miasto, Balaton i tereny pokopalniane. To jednak nie wszystko.

Reklama

Urząd Marszałkowski tworzy podwaliny pod dokument, który będzie podstawą do pozyskania dotacji z Unii Europejskiej w następnym rozdaniu środków, planowanym na lata 2014 - 2020. Samorządy lokalne miały określić swoje potrzeby i zasygnalizować na jakie inwestycje będą starały się pozyskać dofinansowanie.

 

Wodzisław śmiało zakreśla swoje plany. – Owszem można było wskazać np. termomodernizację sieci szkół. Ale my już mamy to za sobą. Postawiliśmy na 5 projektów. Szereg innych odrzuciliśmy. Stawiany na te ambitne. Trzy dotyczą rewitalizacji a dwa usprawnienia komunikacji – mówi prezydent Wodzisławia Mieczysława Kieca.

Wodzisław w najbliższych latach planuje kompleksową rewitalizację kompleksu pałacowo-parkowego wraz ze starówką. W ramach szeroko rozumianego przedsięwzięcia budynek, w którym obecnie mieszczą się muzeum oraz Urząd Stanu Cywilnego przeszedłby generalny remont. W jego zakres wchodziłoby odwodnienie, wzmocnienie fundamentów, termomodernizacja. – Niewykluczone,  że nadane byłyby mu nowe funkcje społecznie użyteczne. Zastanawiamy się jak w pełni wykorzystać jego potencjał, by zyskał na funkcjonalności – mówi Mieczysław Kieca.

 

Z kolei park miejski zostałby kapitalnie wyremontowany. – Nie wiemy jeszcze, czy pozostanie w takim kształcie jak obecnie czy też będziemy projektować zmiany. Park musi być kompatybilny z tzw. Małym Rynkiem. Muszla koncertowa też do końca nie spełnia wszystkich wymogów. Już dziś wiemy, że muszą zostać wymienione wszystkie ciągi kanalizacyjne – dodaje prezydent.

 

Koncepcja rewitalizacji rynku zakłada wymianę instalacji budynków, remont Wodzisławskiego Centrum Kultury (przebudowa strefy wejścia z windą dla niepełnosprawnych), a także inne przeznaczenie zasobów komunalnych. – Rozważamy możliwość udostępnienia lokali na parterze naszych kamienic pod działalność gospodarczą. Docelowo miałyby w nich powstać kawiarnie, restauracje lub handel – zdradza Kieca.

 

Starówka miałaby też stać się miejscem skupiającym lokale mieszkalne o wyższym standardzie. Zlikwidowano by wtedy istniejące w otoczeniu rynku mieszkania komunalne. Ponadto uwzględnione zostałyby zastrzeżenie konserwatora zabytków, zdaniem którego należy częściowo zlikwidować zieleń wysoką. Planowany jest też powrót do pomysłu modernizacji wodzisławskiej fontanny.


Drugim odważnym projektem jest rewitalizacja ośrodka rekreacyjnego Balaton. Zakres robót obejmowałby wyczyszczenie stawu oraz umocnienie nadbrzeży zbiornika wodnego. Wybudowany zostałby parking oraz ścieżki spacerowe i chodniki.


Trzecim i ostatnim pomysłem w zakresie rewitalizacji jest przygotowanie terenów po byłej KWK 1 Maja pod strefę przemysłową. – Chcielibyśmy tym samym umożliwić prywatnym przedsiębiorcom start po fundusze unijne – mówi Kieca. Już w tej chwili, z myślą o przyszłej strefie, miasto wykupiło tereny między AHE a komendą policji.

 

Kolejne dwa planowane przedsięwzięcia dotyczą komunikacji. Pierwszy to budowa Drogi Głównej Południowej. Drugi to budowa centrum przesiadkowego w centrum Wodzisławia. W jednym miejscu skumulowano by dworzec kolejowy i autobusowy. Powstałby peron za obecnymi torami na wysokości cmentarza żydowskiego. A także duży parking i dworzec z poczekalnią. Wszystko jednak zależy od tego komu PKM sprzeda teren (odbywały się na nim pokazy driftingu), który obecnie czeka na chętnego kupca.

 

Mieczysław Kieca studzi jednak entuzjazm i zastrzega, że tak ambitne plany będzie trudno zrealizować. – Nie ma szans na realizację tych pomysłów bez wsparcia Urzędu Marszałkowskiego. Wszystko będzie tez zależało od tego, jaka będzie kondycja finansowa miasta i jakie będą wytyczne przy pozyskiwaniu funduszy unijnych – mówi.

 

Dużo mówi się bowiem o tym, że w latach 2014-2020 dofinasowanie będzie mniejsze niż dotychczasowe i opierać się będzie na mechanizmach pożyczkowych, co w efekcie oznaczać będzie, że gminy w większym stopniu będą musiały nakłady inwestycyjne pokrywać z własnego budżetu.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (12):
  • ~mari-ol 2012-11-05 07:37:02

    No tak a targowisko Manhattan muszą kupcy sami sobie wybudować!!! żadnej pomocy ze strony miasta WSTYD!!!!!!!!!!!!!

    0 0
  • ~ 2012-11-05 09:35:54

    zróbcie coś z ul. Jastrzębską bo idzie tam zostawić silnik i zawieszenie !
    ps. plan jest dobry ale wyjdzie jak zawsze !

    0 0
  • ~odrok 2012-11-05 10:28:41

    TTo że szkoły pominięto to jest logiczne, a dlaczego pomięto również sport? Widzę dwa powody. Pierwszy: miasto ma plan oddania obiektów sportowych w prywatne ręce; drugi: szef MOSIRU pan Bojko oprócz pobierania pensji nie robi nic dla lobbowania na rzecz polepszenia bazy sportowej w mieście.

    0 0
  • ~maly.wariat 2012-11-05 11:03:53

    Brawo! Kolejna kasa idzie na głupoty, kompleks pałacowo-parkowy wywalenie kasy w błoto, nie widzę tutaj nagłej potrzeby wydawania pieniędzy, kieca jest jak zus stawia (remontuje) sobie piękne pałace za pieniądze podatników ;) nie widzę sensu w remoncie USC skoro to miasto wymiera, remont parku miejskiego też wydaje mi się zbyteczny biorąc pod uwagę jego powierzchnię i liczbę drzew - cudów tam się nie wymyśli. Muszla niech się sama rozpadnie, a w zamian postawi się coś nowego. Pomysł z mieszkaniami na starówce dobry, ale ile osób pozwoli sobie na taki luksus mieszkania w samym centrum - zapewniam, że to nic miłego, poza tym co to za luksus skoro po 17:00 czynne są w zasadzie same spożywcze i stacje benzynowe? Fontannę bym sobie darował, niech jest jaka jest, wszak za 50 lat będzie to zabytek ale by to zrozumieć trzeba mieć szersze horyzonty myślowe. Balaton? rzecz gustu na pewno ścieżki spacerowe czy chodniku niewiele pomogą i skupiłbym się na większym kalibrze niż w/w

    0 0
  • ~maly.wariat 2012-11-05 11:23:33

    centrum przesiadkowe mnie jednak najbardziej rozbawia, bo jak go sobie "władza" wyobraża? Postawią budynek i co w nim więcej poza poczekalnią jeszcze będzie? Czy też może to będzie większy barak zwany szumnie "centrum przesiadkowym"? Jak rozumiem centrum będzie połączone tunelem/kładką z drugą stroną ulicy by można w końcu mówić o skrzyżowaniu bez świateł dla pieszych. Swoją drogą nie wiem czy lepszym centrum przesiadkowym nie był by peron przy "Biedronce".

    0 0
  • ~nyjger96 2012-11-05 16:13:30

    DGP? jakis czas temu postraszyli ze beda wyburzac i od tamtej pory cisza. moze ktos wie cos wiecej na ten temat ??????

    0 0
  • ~adamo 2012-11-05 16:45:30

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_G%C5%82%C3%B3wna_Po%C5%82udniowa http://www.rydultowy.pl/index.php?id=528

    0 0
  • ~mwh 2012-11-05 16:45:39

    "Powstałby peron za obecnymi torami na wysokości cmentarza żydowskiego." BYŁEGO, teraz to cmentarz radziecki.

    0 0
  • ~ 2012-11-05 17:26:00

    Dworzec Wodzisław Miasta/Centrum miał powstać już dawno. To chore, że pociągi przejeżdżają bez zatrzymania przez ścisłe centrum miasta. Do 2014 roku ma być wyremontowana linia Wodzisław - Chałupki. Z tego co wiem projekt nie obejmuje budowy nowych obiektów, takich jak na przykład peron. Także centrum przesiadkowe postawił bym na pierwszym miejscu inwestycji i wykorzystałbym remont linii i zbudował bym przystanek Wodzisław Miasto/Centrum za jednym zamachem. Kurcze, jak u nas jest wszystko ciężko zrobić. W Mazowieckim ciągle remontuje się linie, buduje nowe przystanki, a nas mają w głębokim poważaniu. Komunikację Wodzisław - Rybnik całkowicie zastąpił bym pociągami. E-3 moim zdaniem to porażka. Niewygodnie, ścisk i nieciekawy czas przejazdu. Nie mogę tego pojąć, że w XXI wieku nie da się wykorzystać potencjału tej linii i zrobić Szybkiej Kolei Miejskiej wzorem tej trójmiejskiej. Wystarczy aby na całej trasie Wodzisław Miasto/Centrum - Rybnik była prędkość szlakowa 80 km/h. Podróż z postojami trwała by 12-13 minut, a pociągi jeździłyby w odstępach 20-30 minut w zależności od godziny szczytu. Oczywiście musiałaby też być atrakcyjna cena przejazdu i wspólne bilety z komunikacją miejską, tak aby ludzie np. z Wilchw na jednym bilecie dojechali się do Rybnika (z przesiadką na pociąg). Sukces jest w kieszeni, mało tego, ludzie przesiedli by się z samochodów na pociąg, bo każdy ma już dość objazdów i korków. Pozdrawiam.

    0 0
  • ~Don C. 2012-11-05 17:46:13

    Pewnie jak zwykle na planach się skończy.Najmniej w połowie przypadków.Co może zastanawiać to zero (0) tematów o infrastrukturze sportowej.Gdzie jest obiecana na początku 1 kadencji prezydenta Kiecy hala widowiskowo-sportowa typu iglo na 1200 osób?Co robi Bojko i za co trzepie solidną kapuchę???

    0 0
  • ~ 2012-11-06 11:04:56

    @Artur, dokładnie, juz dawno pisalem, ze powinna taka linia powstac - calkowicie zastapic E3, ktora teraz wlecze sie prawie godzine, i zawsze jest zapchana.

    0 0
  • ~maly.wariat 2012-11-06 12:13:10

    nie przesadzajcie, spacerkiem z obecnego dworca nie jest tak daleko do centrum wodzisławia, to jeszcze można przeżyć. większy problem to brak połączenia kolejowego z czechami, bo bohumin otwiera bardzo wiele możliwości by podróżować swobodnie do pragi czy wiednia. kolej na linii wodzislaw-rybnik co 15-20 minut to marzenie pozwalające zlikwidować E3, które nawet po remontach potrafi utknąć w korku. jeśli cena będzie zbliżona i czas przejazdu będzie wynosił jak wspomina artur to nie ma się co obawiać o rentowność linii. przykład e3 dobitnie to pokazuje :)

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Wodzisław potrzebuje drugiego wiceprezydenta?




Oddanych głosów: 321