zamknij

Biznes

Wodzisław podsumowuje rok własnej komunikacji miejskiej. Czy wystąpienie z MZK było dobrym posunięciem?

2014-01-02, Autor: M.Krzepina
Poprawa jakości taboru, obniżka biletów za przejazd i dostosowanie rozkładów jazdy do potrzeb mieszkańców - to zdaniem Wodzisławia główne zalety własnej komunikacji miejskiej. Miasto podsumowuje rok po wystąpieniu ze struktur MZK

Reklama

Wystąpieniu Wodzisławia ze struktur Międzygminnego Związku Komunikacyjnego towarzyszyło wiele emocji. Nie wszyscy zgadzali się z tą decyzją. Sceptycznie do tego pomysłu odnosił się zarówno zarząd MZK (pisaliśmy o tym tutaj), a zaskoczenia nie kryli włodarze gmin należących do związku (czytaj tutaj).

Po upływie roku funkcjonowania własnej komunikacji miejskiej okazuje się, że nie taki diabeł straszny jak go malują. Zdaniem urzędników rok 2013 pokazał, że komunikacja miejska funkcjonuje, a oferowane linie i rozkłady coraz bardziej dostosowane są do potrzeb mieszkańców. - Komunikacja dla której miasto jest organizatorem daje nam wiele możliwości. Przede wszystkim możemy łatwiej i szybciej wprowadzać zmiany i korekty w rozkładach jazdy - zaznacza Barbara Chrobok, rzecznik wodzisławskiego magistratu.

 

Artur Wystyrk z Referatu Zarządu Dróg Miejskich i Transportu podkreśla również wysokie wymagania stawiane wobec taboru i znaczną poprawę jego jakości.

 

>>>Wodzisław: takie autobusy będą nas wozić od nowego roku

 

Organizacja własnej komunikacji jest też tańsza. W tym roku na transport zbiorowy Wodzisław Śląski przeznaczył 2 300 000 zł. W 2013 roku ponad 2,7 mln. Natomiast dotacja dla MZK wynosiła dla porównania w 2011 roku ponad 3,1 mln zł, a w 2012 roku już ponad 3,5 mln zł.

 

A co na to sami bezpośrednio zainteresowani, czyli pasażerowie? Dla nich ważne są kwestie związane z ceną biletów i możliwością zakupu karnetu zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Na plus jest oferta biletów miesięcznych, ale i tygodniowe,czy dwutygodniowe, wprowadzenie zniżki dla Rodzin 3+ i okazyjnie darmowe przejazdy np. podczas Dni Wodzisławia czy festiwalu Najcieplejsze Miejsce na Ziemi.

 

- Na początku roku był lament, że bez MZK, Wodzisław będzie odciętym od świata pustkowiem, jak widać czas bardzo dobrze zweryfikował te pogłoski, autobusy są pełne, przejazdy tanie, a kursy dość częste. Jakby MZK całkowicie zniknęło z Wodzisławia (daj Boże!) to spokojnie dałoby się zastąpić ich komunikację - zauważa internauta ~piotrek.

 

A Wy co myślicie na ten temat? Czy komunikacja miejska w Wodzisławiu jest dostosowana do potrzeb mieszkańców? Czekamy na Wasze opinie i komentarze.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (21):
  • ~czabotes 2014-01-02
    10:18:39

    8 1

    jako pasażer mogę śmiało powiedzieć i potwierdzić że komunikacja miejska u nas w mieście działa dobrze ,jeszcze jakby były kursy pośpieszne do Rybnika za tą samą cenę byłoby super zamiast MZK .
    pozdrawiam Zdzisław.

  • ~ 2014-01-02
    12:33:34

    0 2

    jestem stałym pasażerem komunikacji miejskiej - dojeżdżam do Rydułtów do pracy (ile było wojny o ten autobus to wie Prezydent i jego zastępcy )-ogólnie jestem zadowolona , cena przystępna , kursy jako tako , można by było rozszerzyć ofertę np. o Rybnik, Żory, Gorzyce i mam nadzieję ,że tym razem nikt a władz nie powie , że się nie da - bo dla chcącego nic trudnego , a niestety ludzie pracujący i młodzież to przyszłość tego miasta . Panie Prezydencie do dziś czuję niesmak po wojnie o przewóz do Rydułtów - nikt wtedy nie potraktował tego poważnie , a szkoda . Jak łatwo zyskać wrogów mało popularnymi decyzjami , a jak trudno po czasie odzyskać ludzkie zaufanie - każda decyzja powinna być gruntownie przemyślana i tego Panu życzę

  • ~2plus2 2014-01-02
    13:18:24

    4 0

    moim zdaniem jest znacznie lepiej, jak na moje potrzeby to poziom europejski!

  • ~Anonim 2014-01-02
    14:07:35

    5 1

    2mln 300 tak? Jakoś nikt nie widzi, że do następujących kursów linii: 130, 132, 218, 221, 222, 223, 224, 225, 227, 228, E-3 Wodzisław nie dokłada ani jednego złamanego grosza. Linię E-3 "funduje" wodzisławianom miasto Jastrzębie Zdrój bo jakoś nie mają swoich podatników w poważaniu (dziwię się, że obsługuje nadal takie przystanki jak Wilchwy BLazy i Cyganek). Linię 516 przejęło p.u.h Kłosok. Teraz dodajcie wozokilometry, za które nie płaci do w/w linii Wodzisław śl. to wyjdzie kwota ponad 2mln 300 dobijając ponad 4mln (podobną kwotę przecież podał prezydent wodzisławia jako motywację do wystąpienia z mzk). Komunikacja w wodzisławiu funkcjonuje na postawie " Ty daj ale nie pytał o zapłatę" Miasta jak Radlin, Pszów itd. fundują wodzisławianom dojazdy do swoich miast jak i odjazdy. Pani Edyto, ile kursów ma KM Wodzisław Śl. do Rydułtów? 1,2, 3? Raczej Pani nie jest taka wiekowa, aby pamiętać czasy po wojnie tym bardziej komunikację miejską. Zastępca prezydenta, Szymczak siedzial w zarządzie mzk i jakoś nie kiwnął palcem, aby tabor był lepszy. Takich złomów w Jastrzębiu nie można było spotkać. Dla odświeżenia, zerknijcię wodzisławianie na http://mzkjastrzebie.com/mzk/komunikaty/5769,NASZ-KOMENTARZ-audycja-Radio-Katowice-quotWszystko-na-tematquot-z-dnia-20-maja-2.html. Urząd miasta wodzisław śl. jest tak zakłamany jak rząd w warszawie.

  • ~ 2014-01-02
    16:26:48

    7 0

    @Anonim Kto dopłaca do E-3? Nikt! To linia samoutrzymująca się.516 również jest samoutrzymująca się. Kłosok to nie opieka społeczna. Linie 218/221/222/223/224/225/226/227/228 utrzymują gminy na których zlecenie są realizowane. Nie będą chcieli MZK to nie będzie tych linii, proste i logiczne. MZK za darmo nic nie da.
    Wodzisławianie jak będą potrzebować dojazdu do Radlina, Rydułtów czy Pszowa to im UM zrobi linie, tak jak miało to miejsce z linią K do Rydułtów przed szóstą rano.

  • ~ 2014-01-02
    16:30:24

    5 0

    @Anonim Poza tym nie bądź hipokrytą. W czasie przynależności Wodzisławia do MZK kto dopłacał do linii wychodzących poza jego granice? Tak, Wodzisław! Więc kto tu żył na koszt podatnika z innego miasta? Wodzisław wyszedł to nagle gminy i miasta ościenne zaczęły płacić.

  • ~Anonim 2014-01-02
    17:10:33

    0 6

    Nikt nie dopłaca do e-3?? Nie bądź śmieszny swoimi argumentami. Ja jako pasażer korzystający z KM wodzisławia śl. chcę móc jechać na bilecie miesięcznym do radlina i rybnika. A od stycznia 2013r muszę kupować i na km i na MZK. Nie wierzę w to, że wodzisław był taki hojny i płacił innym miastom jak Radlin itd. ich wozokilometry.

  • ~ 2014-01-02
    17:23:29

    3 0

    @Anonim to sobie poczytaj archiwalne wiadomości i się przekonasz kto dopłacał a kto nie chciał płacić.
    A co do E-3 to to są akurat słowa samego zarządu MZK. Tak! To oni powiedzieli, że E-3 nic nie grozi bo jest linią samoutrzymującą (czyt. MZK ani gminy nic do niej nie dokłada)

  • ~Anonim 2014-01-02
    17:29:58

    0 6

    no przypominam sobie taki artykuł w gazecie, jednak nikt z mzk tego nie potwierdził, jedynie jakiś mało znany radny który i tak od dawno dawna psioczył na pkm i mzk. Więc dla mnie to nie argument.

  • ~Anonim 2014-01-02
    17:38:40

    0 5

    Zresztą nigdy UM się nie przyzna do błedu, a podane kwoty to tylko liczby, które można łatwo poprzestawiać i różnicę przypisać do innych wydatków w budżecie.

  • ~ 2014-01-02
    18:39:19

    4 0

    @Anonim z całym szacunkiem, ale pieprzysz jak potłuczony. Słowa MZK czy słowa UM nie są argumentami, to co w takim razie jest jakimś argumentem? Wszyscy dookoła kłamią. Niestety ale rzeczywistości nie da się zakląć tak aby pasowała do tego co chcemy widzieć. MZK przez długi czas jeździło po gminach i miastach ościennych głównie na koszt Wodzisławia. E-3 i 516(dawna 216) są samoutrzymujące i tak był za czasów członkostwa Wodzisławia i tak jest teraz, pozostałe linie mnie nie obchodzą bo to nie Wodzisław je zamówił i nie dla Wodzisławia są świadczone.

  • ~Toffi 2014-01-02
    18:51:55

    5 0

    Szanowny Anonimie trudno się nie zgodzić z Piotrkiem. Po latach sponsoringu KM w regionie przez Wodzisław to właśnie prezydent Kieca powiedział dojść i to był główny argument wystąpienia z struktur niereformowalnego MZK.
    Nie raz pytałem co ościenne gminy robiły i robią dla dobra KM w regionie ??? nic !!! Znalazł się odważny powiedział MZK goodbye !!! i teraz pretensje.

  • ~akx 2014-01-02
    19:37:09

    4 0

    Taka jest prawda, że mieszkańcy są skazani na linię E-3. Jest to o tyle smutna prawda, że autobus ten jest mało komfortowy i wlecze się niemiłosiernie. Ja jestem przekonania, że autobusy powinny jeździć tam, gdzie kolej nie dociera. Rybnik jest miastem oddalonym od nas o 12km. Linia kolejowa idzie praktycznie równolegle do DK78. W marcu zaczyna się remont linii Rybnik - Chałupki. Wyobraźcie sobie, że po remoncie czas przejazdu z Wodzisławia do Rybnika z 4 postojami po drodze będzie wynosił około 13-14 minut. A wiecie co jest najlepsze? Z powodu całkowitego nie dogadania się w sprawie przystanku Wodzisław Śląski Centrum, na dzień dzisiejszy możemy zapomnieć o cyklicznych połączeniach co pół godziny między Rybnikiem a Wodzisławiem. Po pierwsze kolej to jeden wielki beton; milion spółeczek, które nie potrafią się ze sobą dogadać i milion prezesików, z których każdy trzepie ogromne pieniądze. Po drugie miasto Wodzisław nigdy nie przywiązało wagi do komunikacji i okazja jaką jest remont linii znów przejdzie pod nosem. Panie prezydencie i gdzie będzie ta szybka kolej miejska i centrum przesiadkowe na wysokości karuzeli? Niestety, pozostanie ścisk i niewygoda w stojącej w korku linii E-3. Póki co, jeszcze wiele nam brakuje do komunikacji rodem z Europy Zachodniej na poziomie XXI wieku. Co do KM w Wodzisławiu, ja odbieram ją jak najbardziej pozytywnie. Razi jedynie, że autobusy są puszczane na linie nie adekwatnie do frekwencji.

  • ~ 2014-01-02
    20:38:15

    2 0

    to i ja coś wyskrobię ;-) KM jest dobra jedynie w rejonie osiedla piastów/xxx.lecia/górnicza/26marca/galeria karuzela i tylko dla osób jadących do centrum. w dzielnicach cudów nie ma. najgorzej jest w zawadzie ;-) prawdą jest, że większość mieszkańców tak podróżujących odnosi wrażenie lepszej komunikacji. niestety miasto zapomniało o osobach pracujących poza wodzisławiem. durnie tłumacząc się tym, że to nie obowiązek miasta. jakimś cudem jednak zrobiono linię K do rydułtów. niby poza miejską komunikacją ale dało się. po prostu nacisk był zbyt duży i miasto wzięło to na swoje barki. pokazuje to jednak, że problem istnieje i istniał będzie, a miasto powinno otworzyć się na miasta sąsiednie dla dobra mieszkańców. obawiam się jednak, że jeszcze sporo czasu upłynie nim władza ruszy głową, że mieszkańcy to nie tylko ci, którzy mieszkają w wodzisławiu ale także ci, którzy pracują poza wodzisławiem. bardzo jestem ciekaw jaka fala krytyki poleciała by na UM gdyby MZK nie zatrzymywało się na przystankach w wodzisławiu. bądźmy szczerzy, to dzięki MZK nie ma tej krytyki. z pewnością trzeba nacisnąć powiat, bo to by wiele spraw rozwiązało. jednego nie mogę odmówić władzy - słucha głosu ludu. bilety tygodniowe i dwutygodniowe to dla mnie bardzo duże zaskoczenie. rozwiązuje to poniekąd problem miesięcznego kupowanego w dowolnym dniu danego miesiąca. poczekalnia czynna w godzinach kursowania autobusów to już niespodzianka do kwadratu.

  • ~ 2014-01-02
    20:39:22

    2 0

    prawdę mówiąc wodzisław jest chyba jedynym miastem w regionie, a może i w województwie, w którym działa taki system. to prędzej czy później przyniesie korzyści. fakt, że bez galerii było by to raczej niemożliwe. było nie było jest to plus dla miasta. nie wiem jednak czy miasto ma powód do dumy w chwaleniu się, że komunikacja jest tańsza. księgowo może i jest tańsza, ale nie dla każdego. dla osób pracujących poza wodzisławiem nie jest już tak różowo. kolejnym krokiem władzy powinno być działanie w kierunku uruchomienia linii śladem E3 oraz włączenia linii 516 pod KM. dla mieszkańców będzie to zysk w portfelu. niestety obecnie władza jest ślepa na te argumenty. czy taki ruch jest wykonywalny? moim zdaniem tak, choć jak zauważa @akx alternatywą dla E3 jest kolej i ma 100% rację. miasto na KM w obecnym kształcie zakładało 15mln w przetargu, wyszło niewiele ponad 10mln zatem mamy ok. 5mln w kieszeni. wozokilometry do rybnika na linii K oraz 516 i E3bis z pewnością nie będą tyle kosztowały na przestrzeni roku przy założeniu, że będzie to 1 kurs na godzinę. władza w oczach mieszkańców bardzo by zapunktowała, ale musi jeszcze pewnie rok minąć nim to zrozumie. dojazd do rydułtów, rybnika i radlina na jednym miejskim bilecie to po prostu korzyść dla mieszkańców. warto zauważyć, że mieszkańcy w/w gmin pracują częściowo w wodzisławiu. nikt nie lubi płacić podwójnie skoro może zapłacić raz czyli to mieszkańcy miast ościennych mogą dołożyć się do KM.

  • ~ 2014-01-02
    20:40:47

    1 0

    zgodę się z @Anonimem, że władza nigdy prawdy nie powie. wyprawa dookoła świata zaczęła podróż bez żagla, tak przynajmniej wynika z dyskusji na konkurencyjnym portalu. na moje pytanie w tej sprawie miasto póki co milczy. wielu tu zachwyca się KM ale nikt nie zauważa tego, że pierwotny koszt to 15mln na 5 lat, realny to 10mln z hakiem. przekładając proporcje 15mln - 60zł miesięczny do 10mln wychodzi nam, że cena miesięcznego powinna wynosić ok.40zł powiedzmy 45zł bo nie pamiętam haka >10mln. zatem szanowni mieszkańcy jesteście dymani na 15 zł miesięcznie. niby niewiele ale jednak. procentowo wręcz bardzo dużo. cieszyło by mnie zatem gdyby miasto wprowadziło bilety 3miesięczne w cenie 45zł/msc albo bilety na okaziciela w cenie 60zł - wszak nieważne wg mnie kto jedzie - grunt, że ma bilet. w przypadku braku kara bezwzględna by nie było kombinacji, że na 1 bilecie jeździ kilka osób. to będzie poziom "europejski", a może nawet więcej ;-) kiedy władza dojdzie do takich wniosków? obawiam się, że nie w tym roku, ale jako, że jest czuła na wytykanie im błędów to pozostaje mieć nadzieję, że temat będzie rozwojowy.
    z ciekawości zapytam co stało się z liną K od stycznia? funkcjonuje czy nie? jeśli chodzi o MZK to straciłem do nich szacunek kiedy nie przystąpili do przetargu na KM. już się sypią, a upadną w ciągu 2-3 lat. MZK pozostanie wspomnieniem.

  • ~AleDom 2014-01-07
    16:06:21

    3 0

    @mhl999: MZK nie ma własnego taboru więc nie ma sensu żeby startowało w Wodzisławiu. Jeżeli myślałeś o PKM - to oni ostatnio zgarnęli Jastrzębie i Czerwionkę (na 10 lat), więc po co im Wodzisław? To Kłosoko-ASKO-VBUS musi szukać nowych przetargów w naszym regionie albo GOP. Co do komunikacji miejskiej - prawda jest taka, że MZK funduje Wodzisławianom linie 13x, 2xx i E-3. Skoro tak UM chwali swoją KM - niech zrobią konkurencję dla MZK i linii Starostwa. Władza kłamie - wiadomo, wpierali ludziom że "ich" komunikacja "miejska" nie stoi na "dworcu" - a jak się to ma do faktów każdy widzi. W większości zgadzam się z Anonim'em.

  • ~ 2014-01-07
    19:05:07

    0 0

    @AleDom weź przeczytaj poprzednie komentarze. Co MZK funduje? NIC! W ogóle, żeby coś fundować to trzeba mieć z czego, a MZK nie ma bo to finansowy trup. Ostatnie oszczędności już stopniały i nie ma po nich nawet wspomnienia. 13x jest linią jastrzębską i jest realizowana na potrzeby Jastrzębia, co zresztą widać po wypełnieniu. E-3, powtórzę się, jest samoutrzymująca. Nic się do niej nie dokłada, wręcz przeciwnie wyjmuje z niej ;) A linie 2xx są realizowane na zlecenie gmin, nie Wodzisławia. Mogą nie stawać w Wodzisławiu, dla mnie byłoby nawet lepiej. Wodzisławska KM by się musiała rozrosnąć ;) Wyskakujesz z konkurencją dla MZK i starostwa, ale nie wiesz, że KM nie jest intratnym interesem, wręcz przeciwnie, przynosi straty ale musi być realizowana. Na palcach dwóch rąk policzę miejsca gdzie KM przynosi zyski i na pewno tymi miejscami nie są takie małe miasteczka jak Wodzisław, Żory, Jastrzębie itd.

  • ~AleDom 2014-01-07
    20:15:45

    2 1

    @piotrek: Kto rządzi w MZK? Politycy gmin-członków. Kasa też płynie z tego źródła (i z biletów). MZK wykonuje pracę przewozową na terenie Wodzisławia, jeżdżą nimi też wodzisławianie a UM za nich nie płaci. W związku z tym - za wozokilometry "wodzisławskie" płaci MZK (np. na 225 - Radlin, Pszów; 130 - Jastrzębie, Mszana). W związku z tym Wodzisław przerzucił swoje koszty (dopłaty do "wodzisławskich" wozokilometrów) na inne gminy. Kiedyś było sobie 216 za które płacił Wodzisław, Radlin, itd. Teraz jest 222 czy co tam chcesz. Za całość płacą wszyscy oprócz Wodzisławia. MZK przewozi też mieszkańców Wodzisławia, pokonuje wozokilometry w Wodzisławiu - tyle że ich koszt jest przerzucony na sąsiednie gminy (w tym przypadku Radlin). Czy to się komuś podoba czy nie - póki co gdyby nie MZK Wodzisławianin chcący dostać się komunikacją zbiorową do Jastrzębia, Pszowa czy Radlina musiałby płacić więcej niż dotychczas (chyba że właśnie miasto przekazałoby jakiemuś organizatorowi dotacje co zwiększyłoby koszty komunikacji).

  • ~urszula_kl 2014-01-15
    10:31:59

    2 0

    Jak można mówić, że komunikacja jest dostosowana jest do potrzeb mieszkańców skoro (piszę w imieniu kilkudziesięciu pracowników) żeby dojechać do Szybu w Marklowicach to trzeba albo mieć auto albo czekać na zlitowanie się kogoś kto człowieka zabierze, bo nie ma dojazdu na poszczególne zmiany. Przecież komunikacja miejska nie dojeżdża nawet do granicy miasta.Pracownicy pisali pisma, było nawet Radio Katowice przed którym z-ca prezydenta obiecał że postara się aby taka linia powstała, nawet zapisał sobie nasze numery telefonów, żeby nas o tym poinformować, ale to było przed referendum !!!! Kpiny!!!! A tyle się mówi o pozostawianiu aut a korzystaniu z komunikacji publicznej , podobno mamy dbać o środowisko, a jest odwrotnie bo trzeba by kupić auto żeby dojechać do pracy a nie każdego na to stać!!!! SKANDAL!!!!!!!!!!!!

  • ~ 2014-01-15
    17:22:06

    0 0

    @urszula_kl - miasto nie rozumie komunikacji więc nie wymagaj od nich cudów. sam fakt, że komunikacja nie kursuje w kierunku działek jak i marklowickiej to tylko przejaw arogancji władzy. wynika to z tego, że trudno zrobić "pętlę" autobusową z uwzględnieniem tego kierunku. efekt jest taki, że udają iż problemu nie ma. dobitnie to pokazuje, że nie liczą się miejsca pracy w wodzisławiu. ciekaw jestem co zrobią jak sprzedadzą działki na olszynach ;-)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.