zamknij

Wiadomości

Wodzisławscy radni chcą przywrócenia kolei do Jastrzębia-Zdroju

2019-04-26, Autor: ig

I choć Zarząd Subregionu Zachodniego wydał dla Wodzisławia niekorzystną opinię w związku z planami odtworzenia linii kolejowej Jastrzębia-Zdroju z Katowicami, radni miejscy nie składają broni. Przygotowali stanowisko, w którym wyrażają potrzebę przywrócenia ruchu pociągów na trasie Wodzisław-Jastrzębie i utworzenia stacji Wodzisław Śląski Centrum.

Przypomnijmy, w połowie marca Zarząd Subregionu Zachodniego wydał opinię w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego Jastrzębie-Zdrój - Katowice. W dokumencie wariant wodzisławski odtworzenia linii kolejowej do Jastrzębia oceniono jako niekorzystny m.in. ze względu na możliwość pokrzyżowania szyków lokalnym samorządom. <<Samorządowcy z regionu nie chcą kolei do Jastrzębia przez Wodzisław>>

Reklama

Wodzisławska Rada Miejska postanowiła zająć stanowisko w tej sprawie. Powołując się na projekt uzupełniania lokalnej infrastruktury kolejowej w ramach rządowego programu Kolej+ postulowała odtworzenie połączenia kolejowego Wodzisław Śląski - Jastrzębie-Zdrój.

Zdaniem radnych odtworzenie tego odcinka oprócz możliwości atrakcyjnego połączenia miasta Jastrzębie-Zdrój z Katowicami umożliwi także budowę spójnej i atrakcyjnej siatki kolejowych połączeń pasażerskich łączących ze sobą poszczególne miasta subregionu zachodniego.

- Przedsięwzięcie to stanowi również doskonałą okazję do budowy postulowanej od wielu lat stacji kolejowej Wodzisław Śląski Centrum, o którą miasto dotychczas zabiegało odrębnie - czytamy w stanowisku Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego.

Odtworzenie linii kolejowej na trasie Jastrzębie-Wodzisław mogłoby okazać się jednak niekorzystne dla lokalnych samorządów, o czym przypomniał prezydent miasta. Miasto Jastrzębie-Zdrój wraz z Gminą Godów i Gminą Zebrzydowice realizują projekt „Rowerem po Żelaznym Szlaku”, w ramach którego w miejscu nieczynnych szlaków kolejowych powstają ścieżki rowerowe. Ścieżki zrealizowane ze środków unijnych muszą nimi pozostać przez najbliższe 5 lat. W innym wypadku samorządy musiałyby zapłacić wysokie kary.

- Czyli jeżeli już dobrze teraz rozumiem, to nie patrzymy z punktu widzenia interesu innych samorządów? Jeżeli inwestor, którym jest PKP PLK, stwierdzi, że najlepiej i najprościej jest zbudować linię kolejową z wykorzystaniem dawnej linii kolejowej i stwierdzi, że nie będzie musiał, bo ustawowo nikt go nie zmusi do wypłacania żadnych odszkodowań w stosunku do gmin za stracony projekt, to już jest problem tych jednostek samorządu terytorialnego. Nam zależy na tym, żeby odbudować połączenie? - zastanawiał się Mieczysław Kieca.

Adrian Jędryka, który zaprezentował projekt stanowiska, nie chciał wdawać się w dyskusje dotyczące sposobu przywrócenia połączenia. - Rada miejska chciałaby, żeby to połączenie kolejowe zostało przywrócone. Inwestor oceni,czy bardziej się opłaca ingerować w obecny szlak i wypłacać odszkodowania, czy zrobi to w inny sposób. Tu jest jego dowolność - tłumaczył Adrian Jędryka.

Podobnego zdania był radny Józef Szymaniec. - Ja myślę, że tutaj dywagacje są troszkę za daleko idące, bo my idziemy w tym momencie w dyskusję o sposobach, a nie o intencjach - mówił.

Ostatecznie radni przyjęli stanowisko, które wkrótce zostanie złożone na ręce odpowiednich władz i podmiotów.

 

Oceń publikację: + 1 + 41 - 1 - 15

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (10):
  • ~vladislav 2019-04-26 15:49:05

    A Jastrzębie nie chce kolei do Wodzisławia . I co teraz ?

    7 17
  • ~Mieszkaniec 33 2019-04-26 19:49:40

    Budowa kolei tylko do Jastrzębia niema sensu, właśnie przywrócenie lini do Wodzisławia Śląskiego ma sens.

    13 4
  • ~vladislav 2019-04-26 23:28:48

    Widzę, że niektórzy dają minusy nawet za podanie informacji. To naprawdę zabawne. Myślicie, że jak dacie minus to Jastrzębie zmieni zdanie ? Chyba, że ma to oznaczać, że wybudujemy im te tory wbrew ich woli.

    3 14
  • ~Wro 2019-04-27 09:48:00

    Strata czasu radnych na tematy, które są z góry przegrane. Szkoda że część osób nie może tego zrozumieć. Nikt nie wyłoży takiej kasy, aby wypłacać odszkodowania, przebudowywać A1 itp.

    7 13
  • ~Jarosław Polok 2019-04-27 15:06:09

    Do Wro
    O jakiej przebudowie autostrady mówisz?
    Jak już to budowa wiaduktu kolejowego nad nią koszt około 20 mln plus podwyższenie nasypów obok A1.
    O jakie odszkodowania tobie chodzi ?
    Jeśli o podwyższenie nasypu kolejowego obok A1 to w większości zapas tam był a nawet wykup dwóch pasów ziemi - obszary leśne i rolne bez zabudowy to nie problem - jakoś jak budowali np obwodnicę Jastrzębia to wykupywali nie byłoby problemu o wiele szersze pasy do tego 4 wiadukty kolejowe i wiadukt drogowy i jakoś dało rady i to na szkodach górniczych.
    Linię Jastrzębie-Wodzisław zrobiono w dwa lata 1911-1913 bez maszyn budowlanych a jedyny pomocnicy człowiek to konie, w tym zrobili 3 mosty i 5 wiaduktów, ale dziś się nie da jednego wiaduktu zrobić?
    A kwota już na to jest zarezerwowana - 500 mln wiec spokojnie wystarczy na Wodzisław-Jastrzębie oraz Jastrzębie-Zebrzydowice z pętlą Jastrzębie ul Graniczna obok podhalańskiej do linii na Zebrzydowice, dając świetne połączenie komunikacyjne wewnątrz Subregionu Zachodniego jak i poza niego do Katowic, Gliwic, Cieszyna, Wisły czy Bielska,a nawet Krakowa.
    A działki po linii lk 159 i lk 170 są własnością państwową wiec o jakich odszkodowania mówisz, bo chyba nie o ścieżce rowerowej bo ta po 3 -4 latach może być zlikwidowana i nie trzeba się tym przejmować a linia na Jastrzębie ma być budowana po 2023.
    Niestety władze Godowa i Jastrzębia nie myślą ekonomicznie i wywalają w błoto 25,7 mln na głupotę niepotrzebną w tym własne 15% reszta pieniądze UE i teraz mają strach, że będą oddać to 85% i wola utopić 500 mln następne na odbudowę kolei do Jastrzębia przez mega szkody górnicze i nic z tego nie przyznać się do błędów.

    19 7
  • ~vladislav 2019-04-27 17:57:50

    Działa tu jakaś zorganizowana grupa miłośników kolei do Jastrzębia. Więc raz jeszcze: 1. budowy tej trasy nie chce Jastrzębie więc mamy ją zbudować wbrew ich woli ? 2. Odszkodowania o których pisze Wro dotyczą prawdopodobnie zwrotu unijnych środków wydanych na ścieżki rowerowe. 3. Jastrzębie jako miasto się zwija 4. Pan Polok pisze o 500 milionach jak gdyby to były jakieś drobniaki. To są nasze pieniądze, które rząd zabiera z podatków i można je wydać na dużo ważniejsze cele. Na przykład na wymianę pieców w 50 tysiącach domów. Robi wrażenie ?

    8 16
  • ~maziizam 2019-04-27 19:01:54

    Środków nie trzeba oddawać UE po 3-4 latach od inwestycji wiec do czasu budowy linii spokojnie czas 3-4 lat minie. Na piece masz program Czyste powietrze 53 tyś na dom z tego procent w zależności od dochodów, programy gmin z programów UE na dofinansowanie pieca np Markowice Godów Jastrzębie itd niestety ludzi mniej chwytnych na wymianę pieca niż miejsc na liście na dofinansowanie.
    Za to brak w Subregionie Zachodnim transportu publicznego, jednego biletu w nim połączeń miedzy miejscowościami.
    Własnie połączenie kolejowe Wodzisław-Jastrzębie ograniczy smród samochodów na drogach, ale tego nie widzisz bo smród ze samochodu to dobry zapach, a ten z pieca to truje :)
    SKM (Żory)-Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie w bardzo istotny sposób rozwiązują problem komunikacyjny, korków i smrodu itd, ale po co lepiej niech każdy smrodzi autem itd.

    Pytanie proste w niedziele ile autobusów transportu publicznego jedzie przez np gminy Godów, Gorzyce, Lubomia powiatu Wodzisławskiego?
    Otóż nic .
    A kolej jakby nie było kursuje.
    Proponuje inne rozwiązanie jeden bilet lu całkowicie darmowa komunikacja publiczna zbiorowa w całym Subregionie Zachodnim co na pewno zmniejszy zanieczyszczenie środowiska w regionie w znacznym stopniu. nie tylko w sezonie grzewczym, ale przez cały rok.

    12 1
  • ~Wojciech Kotyla 2019-04-28 09:51:10

    ~vladislav - jastrzębie może nie chcieć połączenia ale jeśli jest taki odgórny plan to za dużo do powiedzenia nie mają. Swoją drogą pokazywałby to głupotę władz miasta bo grzechem jest odmowa dla zewnętrzej inwestycji poprawiającej infrastrukturę w układzie komunikacyjnym z kosztem dla miasta bliskim zeru. Kolej jest bardzo wygodna forma transportu i nawet jeśli wiązało by się to z likwidacją ścieżki rowerowej (też aktywnie korzystam z roweru 3-4tys km w roku) to wolę mieć kolej spinająca miasta w regionie od ścieżki. Podnoszenie tematu zwrotu środków jest irracjonalne. Licząc etap projektowania i budowy spokojnie czas minie. I straszenie zwrotu środków jest robieniem z igły widły. Kolejność prac też można zaplanować

    5 4
  • ~Radek Adam 2019-04-28 11:17:43

    Dziwię się władzą Jastrzebia. Przecież linia z Wodzisławia do Jastrzębia spowoduje pętlę Jastrzębie -Wodzisław-Rybnik-Żory-Pawłowice-Jastrzebie a to daje szanse na skomunikowania , przesiadki i nowe połączenia w dogodne dla pasażera kierunki . Gdy powstanie linia Katowice - Jastrzębie to jestem ciekaw ile kursów KŚ zaproponuje 3 ? 4? Przecież nie może Jastrzębie liczyć od razu na 12 czy 15 obiegów bo spółka ani finansowo ani taborowo nie jest na to przygotowana a przy pętli można obiegi z Wodzisławia jakoś roździelić pomiędzy Jastrzebie a Chałupki/Bohumin.

    6 2
  • ~maziizam 2019-04-28 12:18:27

    Osiem par pociągów z Katowic kończy bieg w Wodzisławiu wiec od razu można je wydłużyć do Jastrzębia, dodatkowo SKM do można wydłużyć do Jastrzębia i mieć kolejne z przesiadkami np w Wodzisławiu czy Rybniku. Dodatkowo jest szansa duża szansa na uruchomieniem pociągów Gliwice-Rybnik-Wodzisław i tu aż prosi się o Jastrzębie czy Bogumin / Ostrawę.
    Tu strona Towarzystwa Entuzjastów Kolei TEK
    https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/

    Oraz jedno z ostatnich ważnych pism:
    http://tek.wb.pl/2019-01-31_tek-wsw.pdf

    Dodatkowo po ostatnich doniesieniach o szybkiej kolei KDP
    Katowice-Bogumin-Ostrawa linia Wodzisław Jastrzębie nabiera dodatkowego znaczenia jako możliwość połączenia Subregionu Zachodniego (Jastrzębie,Wodzisław,Rybnik, Żory) z Katowicami czy Ostrawą.

    9 3

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na jaki komitet zagłosujesz w wyborach do Parlamentu Europejskiego?









Oddanych głosów: 988