zamknij

Biznes

Wraca temat przystanku Centrum. Wodzisław dogadany z PLK?

2018-09-27, Autor: Tomasz Raudner

Wszystko wskazuje na to, że wróci temat budowy przystanku kolejowego Wodzisław Śląski Centrum. Pierwsze decyzje mają zapaść już na piątkowej sesji Rady Miasta Wodzisławia Śl.

Na zaplanowanej na 28 września sesji Rady Miasta Wodzisławia Śl. prezydent Mieczysław Kieca zamierza zaproponować wprowadzenie do Wieloletniej Prognozy Finansowej 900 tys. zł na opracowanie dokumentacji technicznej budowy nowego przystanku kolejowego Wodzisław Śląski – Centrum, a także odtworzenia odcinka torów o długości 1,2 km. Pieniądze mają być rozłożone na lata 2019 i 2020.

Reklama

Jak mówi Anna Szweda-Piguła, rzecznik prasowy UM Wodzisławia Śl. ma to związek z ustaleniami z PKP PLK. Mianowicie miasto i PLK zamierzają jeszcze w 2018 roku podpisać porozumienie w sprawie współfinansowania projektowania przystanku.

Jak do tego doszło? Temat przystanku kolejowego na wysokości Galerii Karuzela pojawił się ostatnio rok temu przy okazji zbliżającego się uruchomienia połączeń Wodzisław Śl. - Rybnik >>>czytaj więcej<<<. Pisaliśmy wówczas o wymianie korespondencji między prezydentem Wodzisławia i PKP PLK. Wynikało z niej, że miasto byłoby skłonne sfinansować inwestycję do pewnego poziomu. Była to zmiana podejścia do tematu przez władze Wodzisławia o 180 stopni. Wcześniej nie były zainteresowane przystankiem, bo jak tłumaczyły jego budowa z uwagi na bliskość rzeki kosztowałaby kilka milionów zł.

Jednak Mieczysław Kieca zmienił zdanie, kiedy na jednym z posiedzeń komisji wspólnej rządu i samorządu dowiedział się o konsultowaniu przez PLK Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. - Postanowiliśmy więc z moim zastępcą Dariuszem Szymczakiem, że spróbujemy zgłosić do tego programu przystanek centrum. Zadeklarowałem współfinansowanie, ale do pewnego poziomu. Zobaczymy, co z tego wyniknie – mówił przed rokiem prezydent Kieca.

Władze Wodzisławia pozostały w kontakcie z PLK. Wysłały do spółki pismo z wnioskiem o przystąpienie do projektowania przystanku oraz 1,2-kilometrowego odcinka torów. Podtrzymały przy tym deklarację współfinansowania projektowania. Prezydent argumentował przy tym, że warto projektowanie rozpocząć jeszcze w 2018 roku, gdyż procedura potrwa nawet dwa lata, a każda zwłoka zmniejszy szansę zdobycia funduszy na samą budowę. Polskie Linie Kolejowe odpowiedziały na tę propozycję:

- Prowadzimy wstępne uzgodnienia z władzami miasta w sprawie planowanej inwestycji – budowy nowego przystanku kolejowego Wodzisław Śląski Centrum. Podpisanie stosownego porozumienia na współfinansowanie dokumentacji projektowej byłoby możliwe na przełomie 2018/19 roku, natomiast opracowanie projektów nastąpiłoby w 2019 roku – mówi portalowi tuWodzisław.pl Bohdan Ząbek z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Czy wierzycie, że uda się doprowadzić budowę przystanku do szczęśliwego końca? Czy też jest to waszym zdaniem kiełbasa wyborcza?

Oceń publikację: + 1 + 72 - 1 - 22

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (8):
  • ~Dr Svevo 2018-09-27 16:22:42

    Kiełbasa wyborcza połączona z kotletem.Od informacji o baszcie nie musiałem długo czekać.Choc po drodze był jeszcze remont Jastrzębskiej. Co następne ?

    13 8
  • ~Mieszkaniec 33 2018-09-27 16:28:23

    Jak był remont lini to Kieca nie chciał dać pieniędzy na dokumentację, teraz wybory i zmienił zdanie? Same kiełbasy wyborcze razem z foto Kieca

    15 6
  • ~maziizam 2018-09-27 16:46:53

    Przy dodawaniu przystanku Wodzisław Centrum powinni też dodać przystanek Wodzisław Turzyczka, bo ten ma również potencjał. Dodatkowo powinni odtworzyć drugi tor po śladzie linii kolejowej 159 na tym odcinku co rozwiąże problem przepustowości linii kolejowej 158.

    15 0
  • ~bagienko 2018-09-27 17:04:52

    A jak powstanie przystanek, odszczekacie swoje słowa?

    8 7
  • ~mwh 2018-09-27 17:07:41

    @Tomasz Raudner, a o reszcie stacji napisze Pan kiedyś? Zarośnięte tory, składy towarowe mogą stać na kilku zaledwie torach, osobówki w nocy podobnie (zlikwidowano żebra postojowe), nieoddano pozostałych torów, zamknięto górkę rozrządową, halę, lokomotywownie i plac ładunkowy, a ostatnio nawet most na Leśnicy. Ciekawe jak służby mogą dojechać do nastawni WSB np. gdyby tam wybuchł pożar? Podczas remontu za czasów PO schrzaniono masę rzeczy, ale o tym nie napiszecie, tylko słuchacie propagandy z PKP i UM? Drugi tor to powinien iść aż do Turzyczki a nie pod Karuzelę... Gdzie mijanka w Czyżowicach? No ale wybory są więc trzeba pomagać ile się da.

    21 3
  • ~Sky 2018-09-27 18:42:33

    Właśnie tak jak mówią poprzednicy w komentarzach - nie tylko przystanek Wodzisław Śląski-Centrum, ale także Wodzisław Śląski-Turzyczka. Do tego drugi tor. Czasem mam wrażenie, że wybory powinny być co roku :)

    13 2
  • ~woolfson 2018-09-28 07:46:09

    Budowa drugiego toru do Olzy to moim zdaniem kwestia czasu. Nie rozumiem dlaczego ta inwestycja miałaby być współfinansowana przez Miasto Wodzisław. Zwiększenie ruchu kolejowego na tej linii jest lawinowe i to wymusi od PLK zwiększenie przepustowości ale jednocześnie będzie to oznaczać problemy komunikacyjne dla nas. Aby to choć trochę zrównoważyć warto pomyśleć o uruchomieniu bocznicy kolejowej i stworzeniu centrum przeładunkowo-logistycznego. Powstały by miejsca pracy dla Wodzisławian i wpływy do miejskiej kasy.
    Przystanki Centrum i Turzyczka jestem za!

    8 0
  • ~Kukaper 2018-10-01 11:53:19

    Zapomnieliście jeszcze o galerii, która ma powstać w sąsiedztwie. Dlaczego wybory są tak rzadko?

    2 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy weźmiesz udział w wyborach samorządowych 21 października?




Oddanych głosów: 185