3 grudnia rząd przyjął uchwałę w sprawie Programu Kolej+, w ramach którego 525 mln zł zostanie przeznaczone na odbudowę połączeń do Jastrzębia-Zdroju.
Program Kolej+ przewiduje uzupełnianie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Program przyczyni się do likwidowania wykluczeń komunikacyjnych i umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej.
Program adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego, a na jego realizację przeznaczonych zostanie prawie 6,6 mld zł w latach 2019-2028. Około 5,6 mld zł pochodzić będzie z dokapitalizowania spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a ok. 1 mld zł ma być wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego (np. obligacje, kredyty). Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
– Od teraz Kolej+ staje się formalym dokumentem z wieloletnim planem finansowym. W tym dokumencie Jastrzębie-Zdrój z 525 milionami wkładu państwa jest wymienione na pierwszym miejscu – cieszy się minister środowiska Michał Woś, który jeszcze jako radny wojewódzki zabiegał o kolej do Jastrzębia.
Według jego szacunków opracowanie studium wykonalności może zająć ok. 6-12 miesięcy, przetarg: kolejny rok, a sama budowa: 2 lub 3 lata.
Przedstawiona na grafice trasa w kierunku Wodzisławia jest tylko jedną z możliwych. O ostatecznym przebiegu trasy zadecyduje dopiero studium wykonalności. Inną prawdopodobną opcją jest trasa w kierunku Katowic, która mogłaby konkurować z autostradą.
Rząd przyjął też projekt Ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to rozwiązania wspierające Program Kolej+. Dzięki temu tereny kolejowe, które są niewykorzystywane, znowu będą przeznaczone do celów transportowych. Możliwe będzie m.in. przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania z nich przez samorządy.
Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych – pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury. Samorządy województw będą też mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – poprawi to komunikację na terenach pozbawionych dziś dogodnych połączeń.
Wprowadzono również nowe źródła finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowych papierów wartościowych.
Tagi: kolej, Jastrzębie, pociągi, cpk
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Śmiertelny wypadek na Czarnieckiego. Zginął motocyklista
51476Mamy cząstkowe wyniki! Kto wygrywa w Wodzisławiu Śląskim?
13171Policja wyjaśnia okoliczności śmiertelnego wypadku. Są wstępne ustalenia
12027Oficjalnie: Mieczysław Kieca wygrywa wybory w Wodzisławiu Śląskim
10003[AKTUALIZACJA] Śmigłowiec LPR w Rydułtowach. Mężczyzna został zabrany do Jastrzębia
8734Mamy cząstkowe wyniki! Kto wygrywa w Wodzisławiu Śląskim?
+94 / -53Czyny zamiast wizualizacji. Alan Szatyło i Wodzisław 2.0 szansą dla Wodzisławia Śląskiego
+41 / -5Marklowice: kierujący koziołkował i dachował. Został ukarany bardzo wysokim mandatem!
+35 / -4Oficjalnie: Mieczysław Kieca wygrywa wybory w Wodzisławiu Śląskim
+63 / -42Policja wyjaśnia okoliczności śmiertelnego wypadku. Są wstępne ustalenia
+23 / -3Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Jarosław Polok 2019-12-05
15:55:50
Tu sonda prowadzona przez bliźniaczą stronę TuJastrzębie, którędy powinna iść kolej do Jastrzębia Zdroju i tu można oddać głos na Wodzisław :)
https://www.tujastrzebie.pl/sonda,ktoredy-powinna-biec-nitka-kolei-do-jastrzebia-zdroju,son4-156-page1.html