zamknij

Wiadomości

Co zrobić z nietrafionym prezentem? Radzi Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wodzisławiu

2015-12-26, Autor: mk
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wodzisławiu Śl. radzi, o czym powinniśmy pamiętać, kupując prezenty i kiedy możemy dokonać ich zwrotu.

Reklama

Co zrobić w sytuacji, gdy podarunek okaże się nietrafiony? Czy możemy go zwrócić? - Towar możemy zwrócić, gdy kupujemy go na odległość, np. przez Internet, przez telefon, albo poza siedzibą przedsiębiorcy, np. na pokazie, prezentacji albo u siebie w domu. Mamy na to 14 dni od dnia jego odbioru i nie musimy podawać powodu zwrotu – mówi Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Wodzisławiu Śl. Co ważne, przy zakupach internetowych powinno się sprawdzać paczkę w obecności kuriera. W razie wady fabrycznej danego przedmiotu, można go nie przyjąć.

 

Zwrot prezentu zakupionego w sklepie, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. – Nie można zwrócić towaru tzw. pełnowartościowego bez zgody sprzedawcy. Jeśli natomiast wyraża on na to zgodę, powinniśmy zadbać, aby móc później tę zgodę udowodnić. W przypadku, gdy kupujemy w sklepach, w których jest regulamin sprzedaży, np. tzw. sieciówkach, zapytajmy przy kasie czy towar możemy zwrócić, na jakich warunkach, czy towar musi być w oryginalnym opakowaniu z metką i czy musimy posiadać paragon – wyjaśnia Dariusz Kalemba. Sprzedawca w zamian może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.

O czym powinniśmy pamiętać, kupując prezenty?

 

2 lata - to czas na zgłoszenie reklamacji na podstawie rękojmi od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy takie samo praw jak w przypadku zakupu po cenie regularnej. W reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.

 

W reklamacji możemy żądać - naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.

 

Dowód zakupu - jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (6):
  • ~MisBialy 2015-12-26
    15:07:48

    0 3

    Bezcenne! Zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy! Dalej nienormalne !

  • ~Mariano_Italiano 2015-12-26
    20:09:29

    1 0

    Pomogła komuś kiedyś ta instytucja?

  • ~Piotrek 2015-12-27
    11:18:01

    3 0

    @Mariano_Italiano no właśnie Pan Kalemba nikomu chyba nie pomógł. Ja się zwracałem do niego kilka razy, ale to i tak rzecznik z innego miasta mi pomagał, bo Kalemba nie potrafił.

  • ~Mariano_Italiano 2015-12-27
    20:59:46

    3 0

    tak nieśmiało zapytałem, bo jak tam byłem to dostałem......kserówkę z gazety jak postępować. Olałem gościa, odpuściłem.

  • ~ 2015-12-29
    00:00:59

    0 0

    ciekaw jestem jaką to podstawą prawną wskaże rzecznik iż paczkę powinno sprawdzić się przy kurierze i w przypadku wady (!) można nie odebrać towaru. z tego co mi wiadomo, najpierw trzeba zapłacić, podpisać by kurier mógł wydać paczkę - bez tych kroków kurier nie wyda paczki. to już uniemożliwia zwrot - daje to prawo do reklamacji, spisanie protokołu itd. ale nie daje prawa do nie przyjęcia paczki gdyż złożony wcześniej podpis i wpłacona kasa jest równoznaczny z jej przyjęciem ;) polecam rzecznikowi popracować w kurierce przed świętami kiedy dostanie od 80 do 150 paczek i dość spory region. bardzo jestem ciekaw kiedy zmięknie i dojdzie do wniosku, że sprawdzanie paczki przy kurierze w celu ujawnienia wady fabrycznej (nie mylić z uszkodzeniem) jest nierealnym marzeniem odbierającego paczkę. kurierzy na ogół nie widzą problemu z sprawdzeniem paczki, pod warunkiem, że on jedzie dalej i zostawia do siebie numer w razie czego czyli on pracuje dalej a klient spokojnie sprawdza paczkę.

  • ~Piotrek 2015-12-29
    12:24:46

    1 0

    @Mhl999 mimo całej mojej empatii do pracy kurierskiej, co mnie obchodzi, że kurier ma 150 paczek i gigantyczny rejon? To jest problem FIRMY KURIERSKIEJ a nie mój. Poza tym jest możliwość sprawdzenia zawartość przed odebraniem i zapłaceniem- to się nazywa paczka pobraniowa z podglądem zawartości, w razie W nie musisz odbierać. Wszystkie szanujące się sklepy mają to w standardzie od jakiegoś pułapu cenowego lub za dopłatą kilku złotych. Na Allegro nie uświadczysz.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1101