Uczniowie od nowego roku szkolnego uczęszczają na lekcje Historii i Teraźniejszości. Ministerstwo Edukacji i Nauki szykuje dla nich kolejny, nowy przedmiot – Biznes i Zarządzanie, który zastąpi podstawy przedsiębiorczości. Ma wejść w życie od 1 września 2023.
Jak czytamy w komunikacie MEiN, „nowy, praktyczny wymiar nauczania przedsiębiorczości w szkołach ma pomóc uczniom w nabyciu kluczowych kompetencji, rozwijaniu zdolności liderskich. BiZ oparty będzie na wiedzy specjalistów, doświadczeniu przedsiębiorców i rozwiązaniach z rynków międzynarodowych”.
Dlatego też minister Przemysław Czarnek zapowiedział, że od 1 września 2023 roku w szkołach ponadpodstawowych zamiast przedmiotu: Podstawy Przedsiębiorczości pojawi się nowy – Biznes i Zarządzanie (BiZ)
W Szkole Głównej Handlowej odbyła się prezentacja raportu „Biznes i Zarządzanie – reforma podstaw przedsiębiorczości”, przygotowana przez GovTech. W spotkaniu uczestniczył Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw Transformacji Cyfrowej, szef Centrum GovTech Justyna Orłowska oraz Pełnomocnik Rządu ds. Polityki Młodzieżowej Piotr Mazurek.
Reforma przedmiotu podstawy przedsiębiorczości to krok do nowoczesnego i praktycznego nauczania. Wprowadzenie nowego przedmiotu ma na celu rozwijanie kompetencji efektywnego zarządzania własnymi finansami – podkreślił minister Przemysła Czarnek. Dodał, że przedmiot ten będzie w perspektywie czasu możliwy do wyboru na egzaminie maturalnym. – Na maturze można będzie go zdawać od 2027 r. – mówił minister.
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw Transformacji Cyfrowej Justyna Orłowska w swoim wystąpieniu podkreśliła potrzebę praktycznego nauczania przedsiębiorczości.
Gdybyśmy przeliczyli, ile czasu w ciągu 12 lat edukacji poświęca się zagadnieniom przedsiębiorczości to wychodzą jedynie 2 dni. Jest to zdecydowanie za mało – mówiła Justyna Orłowska. Dodała również, że Raport jest wynikiem współpracy oraz wielokrotnych spotkań z przedstawicielami m.in. przedsiębiorców i stowarzyszeń.
W ostatnich miesiącach zostały przeprowadzone konsultacje, w których udział wzięło ponad 2 tys. nauczycieli i ponad 1,2 tys. uczniów, a także rektorzy, wykładowcy uczelni, przedstawiciele NGO oraz przedsiębiorcy. Omówione w nim zagadnienia dotyczą kluczowych obszarów przedmiotu BiZ w szkołach ponadpodstawowych.
Najważniejsze wnioski przedstawione przez MEiN:
- efekty kształcenia BiZ powinny zawierać kompetencje – 4K (kooperacja, komunikacja, kreatywność, krytyczne myślenie);
- matura projektowa – wprowadzenie projektu zespołowego jako składowej części matury (30 proc.) z BiZ;
- redukcja treści makroekonomicznych na rzecz tematyki finansów osobistych;
- szkolenia i scenariusze dla nauczycieli – luka kompetencyjna jest znaczącym czynnikiem wprowadzenia BiZ;
- praktycy w szkole – zaangażowanie przedsiębiorców i praktyków biznesu w nauczaniu;
- metodyka case study – elementy podstawy programowej oparte na aktualnych, lokalnych analizach przypadków biznesowych;
- utworzenie platformy edukacyjnej dedykowanej BiZ-owi – e-learning oparty na symulacjach biznesowych i materiałach wideo.
Co Wy na to? Brakuje w szkołach takiego przedmiotu jak BiZ?
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,minister-czarnek-ma-nowy-przedmiot-w-zanadrzu-to-biznes-i-zarzadzanie,wia5-3266-53393.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Piękny jubileusz w DPS w Gorzycach. Pani Halina świętowała 100. urodziny!
+8 / -3Urodzinowa niespodzianka dla Bartka. Policjanci spełnili jego marzenie!
+13 / -10Młodzież polowała na śmieci. Przy okazji uczyli się o zachowaniu w lesie
+2 / -3Uczeń „Budowlanki” najlepszy na Olimpiadzie Wiedzy i Umiejętności Budowlanych
+9 / -10Kolejna edycja Festiwalu "ŚpiewaMY". Znów było wyjątkowo!
+0 / -2Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert