Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wodzisławiu ostrzega przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banków. Oszuści informują rozmówcę o przestępstwie, którego dokonano na jego koncie bankowym. Zazwyczaj jest to "wyciek danych". Fałszywy pracownicy informuję o konieczności wypłacenia gotówki. Należy być czujnym w każdej sytuacji, szczególnie gdy dzwonią do nas nieznane numery telefonów.
Oszuści dzwonią do klienta banku podszywając się pod pracowników tego banku i informują go, że przed chwilą padł ofiarą przestępstwa polegającego na wycieku danych osobowych. Mówią, że ktoś przejął jego konto i dokonał nieautoryzowanych transakcji, złożył wniosek kredytowy na określoną sumę pieniędzy oraz zamierzał zmienić nr telefonu przypisanego do konta.
Rozmowa jest prowadzona profesjonalnie, rozmówca przedstawia się z imienia i nazwiska, podaje swój nr pracownika i prosi o jego zapisanie. Informuje, że bank zablokował próby wyłudzenia pieniędzy, ale prosi o sprawdzenie stanu konta i podanie jego wysokości w celu rzekomej weryfikacji strat, które mógł ponieść klient banku. Oszust informuje, że ma to znaczenie ponieważ bank ubezpiecza konta przed stratami z nieautoryzowanych transakcji i dokona zwrotu utraconych pieniędzy.
Oszust chce, żeby konsument wybrał się do banku w trybie pilnym, będąc cały czas na nasłuchu telefonicznym i wypłacił konkretną kwotę pieniędzy wpłacając ją zaraz z powrotem według wskazówek oszusta. Operacja ta ma rzekomo wykryć nieuczciwego pracownika banku.
Rozmówca może też próbować wyłudzić dane osobowe klienta. Oszust robi wszystko, żeby uwiarygodnić swoją osobę oraz zdobyć zaufanie konsumenta.
Najlepiej byłoby nie odbierać nieznanych nam numerów telefonów, ale nie zawsze tak można np. gdy załatwiamy różne sprawy i czekamy na kontakt telefoniczny.
Gdy już odbierzemy taki telefon, stosujmy zasadę ograniczonego zaufania i od razu pytajmy się o jaką sprawę chodzi i czy jest pilna. Później nie kontynuujmy rozmowy, tylko rozłączmy się i udajmy się do oddziału swojego banku w celu wyjaśnienia tej sytuacji lub zadzwońmy na infolinię banku zgłaszając problem.
Jeżeli zauważymy, że straciliśmy pieniądze, to natychmiast powinniśmy skontaktować się z bankiem oraz złożyć na policję zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na naszą szkodę. Jeżeli podaliśmy oszustom jakieś dane osobowe np. nr dowodu osobistego lub karty kredytowej, powinniśmy od razu zastrzec te dokumenty w banku i urzędzie.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
I sesja RM nowej kadencji: ślubowali radni oraz prezydent. Jest nowy przewodniczący RM
6331Rydułtowy: potrącenie dziecka na strefie gospodarczej
5569Radlin: dachowanie na ul. Cmentarnej. 74-latek trafił do szpitala
5334Wypadł z drogi i zawisł na barierkach. Miał 3 promile...
5316Radlin: będzie głośno. JSW ostrzega
5038Mamy cząstkowe wyniki! Kto wygrywa w Wodzisławiu Śląskim?
+94 / -53Oficjalnie: Mieczysław Kieca wygrywa wybory w Wodzisławiu Śląskim
+63 / -42Wypadł z drogi i zawisł na barierkach. Miał 3 promile...
+20 / -0Policja wyjaśnia okoliczności śmiertelnego wypadku. Są wstępne ustalenia
+23 / -4Reanimacja pasażera w Rydułtowach. Policja przekazała szczegóły
+17 / -2ZUS skontrolował zwolnienia lekarskie. W Śląskiem wstrzymano świadczenia na kwotę 1,7 mln złotych
1Znamy kandydatów do Parlamentu Europejskiego. Kto startuje z naszego okręgu?
1Rydułtowy: potrącenie dziecka na strefie gospodarczej
1Niebezpiecznie na "Trzech Wzgórzach". 11-latek doprowadził do zderzenia
1Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert