zamknij

Wiadomości

Wodzisław: chaos przy Galerii Karuzela, autobusy parkują gdzie popadnie

2013-12-27, Autor: Monika Krzepina
Autobusy parkujące w zatoczkach, a nawet na prawoskęcie to teraz już codzienność. Wraz z otwarciem nowego dworca autobusowego w Wodzisławiu, zapanował tutaj chaos.

Reklama

Wraz z otwarciem Galerii Karuzela, czynny jest też nowy dworzec autobusowy w Wodzisławiu. Sęk w tym, że nie przewidziano tutaj, tak jak to było w przypadku starego dworca, postoju autobusów. Przewoźnicy w oczekiwaniu na swoją godzinę odjazdu stają więc gdzie popadnie - w zatoczkach, a nawet na prawoskęcie do galerii. Powoduje to chaos komunikacyjny i utrudnia też życie innym kierowcom.

 

>>Galeria Karuzela już wita pierwszych klientów

Sprawę dobrze znają w Urzędzie Miasta Wodzisławia. Urzędnicy podkreślają jednak, że problem nie dotyczy autobusów wodzisławskiej komunikacji miejskiej.

 

- Nasz rozkład jest dostosowany do warunków nowego dworca autobusowego - zaznacza Artur Wystyrk z Referatu Zarządu Dróg Miejskich i Transportu.

 

I jak dodaje, to w gestii przewoźnika leży zadbanie o odpowiednią bazę i wynajęcie placu dla postoju pojazdów. - Zgodnie z ustawą, dworzec autobusowy musi spełniać trzy wymagania, zapewniać przystanki do odbierania pasażerów, kasę oraz informację. Nie ma natomiast nic na temat postoju pojazdów - mówi Artur Wystyrk.

 

Prezydent Mieczysław Kieca przyznaje, że parkujące w przypadkowych miejscach autobusy nie przynoszą miastu splendoru. I podsuwa rozwiązanie - płatny parking po drugiej stronie ulicy Witosa.

 

- Przewoźnicy zaoszczędzili na opłatach za korzystanie z dworca autobusowego, które wcześniej były znacznie większe. To oszczędności rzędu kilku tysięcy miesięcznie, więc nie stać ich, aby zapłacić za parking? - dziwi się prezydent Kieca.

 

>>czytaj również: Pasażerowie narzekają na nową poczekalnię autobusową

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (26):
  • ~ 2013-12-27
    08:18:25

    14 0

    Autobusy to jedno, faktycznie ktoś nie pomyślał... Ale kierowcy samochodów osobowych też mają w nosie oznakowanie parkingu przy Galerii! Wjeżdżają pod zakaz, skręcają w prawo z miejsc, z których można skręcać tylko w lewo. Przydałby się tam parę razy jakiś policjant z bloczkiem mandatowym, żeby ukrócić tą samowolkę! Ten parking nie jest jakiś powalająco ogromny i naprawdę można go te dwa razy objechać, żeby znaleźć miejsce lub wyjechać na Witosa ZGODNIE Z PRZEPISAMI!

  • ~fandango 2013-12-27
    08:29:37

    37 0

    Pan Wystryk trzyma się kurczowo zapisów ustawy, ale zapomina o zdroworozsądkowym podejściu. Ten dworzec ma obsługiwać około 160 tys. Powiat - gdzie ci kierowcy mają parkować dużymi autobusami. Pan Prezydent natomiast, sam taką wypowiedzią nie przynosi miastu splendoru. W urzędzie obydwaj Panowie mają toalety na miejscu i parking dla samochodów osobowych pod oknem, a Prezydent sugeruje przewoźnikowi parkowanie po drugiej stronie. Fakt faktem Galeria się udała, za to temat dworca został przez władze kompletnie zawalony. Panowie Kieca, Szymczak i Wystryk, od jak długo znacie Wodzisław i lokalną specyfikę? To dlaczego wiedząc doskonale że autobusy zawsze tam stały i taki parking jest potrzebny autobusom, zrobiliście tak, że obecnie nie ma tych autobusów gdzie postawić, a stawianie ich po drugiej stronie zwiększy niepotrzebnie ruch na skrzyżowaniu. Inne miasta na Zachodzie stawiają na odbudowę komunikacji miejskiej i regionalnej, bo wiedzą że jest to motorem rozwoju, tymczasem Wy jak zwykle dwie dekady do tyłu.

  • ~wodzislawianin1 2013-12-27
    10:32:03

    21 0

    W ustawie nie ma nic na ten temat bo to chyba logiczne że na dworcu musi być miejsce postojowe dla autobusów. Obecnie to nie dworzec ale przystanek autobusowy i niech głupot chociaż nie gadają.

  • ~ 2013-12-27
    10:36:28

    21 0

    I dobrze, że sugeruje parking po drugiej stronie ulicy. To był teren MZK Jastrzębie i autobusy miały gdzie parkować… ale że MZK J-ebie wołało swój teren sprzedać, to cóż…

  • ~albin 2013-12-27
    12:03:18

    0 15

    zaorać ten cały Wodzisław i zasadzić pieczarki!!!!

  • ~akx 2013-12-27
    12:05:49

    22 0

    Włodarze Wodzisławia Śląskiego od zawsze mieli gdzieś komunikację, czy to autobusową, czy to kolejową. Miasto do dziś nie nauczyło się na przysłowiowych błędach, mimo, że jesteśmy stolicą 160 000 powiatu. Nawet, gdybym miał to pisać po raz setny, napiszę to: Wodzisław nie ma dworca autobusowego! Ma ewentualnie przystanek autobusowy w centrum miasta z poczekalnią autobusową. Sam przystanek, który w szczycie obsługuje setki podróżnych ma węższy chodnik, niż przystanek autobusowy przy dworcu PKP (kierunek -> Chałupki). Prezydent proponuje przewoźnikom, aby Ci parkowali swoje autobusy na parkingu po drugiej stronie Witosa. Sęk w tym, że ten parking jest zrobiony pod samochody osobowe i ma pewne ograniczenia gabarytowe, bynajmniej w obecnej formie tego parkingu, autobus nie da rady tam wjechać. O tym placu również warto napisać po raz setny: Miasto w ogóle ma gdzieś ten teren i w ogóle nie walczy z właścicielem o jego kupno. To właśnie ten plac jest idealnym miejscem na dworzec autobusowy i planowane centrum przesiadkowe, w związku z budową przystanku kolejowego Wodzisław Śląski Centrum. Na prawdę trzeba mieć wielkie klapki na oczach, żeby nie widzieć potencjału tego miejsca. Zwłaszcza, że kolejny remont linii Wodzisław - Chałupki może być za kolejne 40 lat, tak ten przystanek, jeśli nie zostanie zbudowany w najbliższym czasie, możemy o nim zapomnieć chyba na zawsze. I dalej będziemy mieli 4 pociągi do Pszczyny, czy Czechowic-Dziedzic i "tłumy" pasażerów na dworcu...

  • ~Maja 2013-12-27
    12:10:44

    13 0

    Dworzec obsługuje nie tylko autobusy miasta Wodzisław Śląski ale też autobusy Starostwa Powiatowego powiatu Wodzisław. Czemu nie ma pytań do Starosty i jego urzędników ? Ciągle się za dużo wymaga od samego miasta a za mało o "tworu" zwanego Starostwo. Może trzeba zainwestować w duży powiatowy dworzec autobusowy ? Następna sprawa to, że MZK sprzedało swój plac postojowy to niech teraz MZK płaci za postój nowemu właścicielowi terenu. A na dzień dzisiejszy polecam policje i bloczki mandatowe tak jak się stosuje zasady wobec prywatnych kierowców, jeśli nieprawidłowo zachowują się na drodze.

  • ~Maja 2013-12-27
    12:15:54

    7 0

    @akx muszę się z oba zgodzić, że powinien być W Wodzisławiu duży dworzec, najlepiej po drugiej stronie Karuzeli ale .... teren trzeba kupić ( jeśli jest na sprzedaż) a na to musi wyrazić zgodę Rada Miasta bo to jest duży wydatek.

  • ~akx 2013-12-27
    13:49:49

    11 0

    @Maja: Rozwój komunikacji powinien być priorytetem dla naszego miasta. Włodarze powinni zapewnić mieszkańcom zarówno miasta jak i powiatu komunikację na poziomie XXI wieku. Gminy takie jak Gorzyce, Godów, Lubomia nie mają wieczornych, ani weekendowych połączeń ze stolicą powiatu jakimkolwiek środkiem komunikacji publicznej. Póki co Wodzisław Śląski może nazywać się co najwyżej Południową Furtką Polski.

  • ~AleDom 2013-12-27
    13:59:42

    5 0

    Po pierwsze z tego co pamiętam to tamten parking jest "do 3,5 tony". Po drugie za czasów, kiedy należał do PKMu stawali tam wszyscy (nie tylko MZK). Po trzecie - jakie władze taki dworzec. Ustawa na którą się powołuje jest po prostu idiotyczna, a władze nie mają za grosz normalnego, ludzkiego myślenia. W Rybniku zrobili podobnie (PKS), tylko tam jest jeszcze DKM.

  • ~Maja 2013-12-27
    14:05:08

    11 0

    @akx ja się z Toba zgadzam , ale nie można wiecznie kopać miasta Wodzisław i jego władz skoro za połowę rzeczy odpowiada Starostwo. Komunikacja autobusowa z powiecie jest słaba , bardzo mało połączeń między gminami i samym miastem , ale jakoś prasa nie rozpisuje się o tym i nie robi wywiadów ze Starostą. Czemu nikt nie porozmawia np. z mieszkańcami Połomi , Gorzyc gdzie kompletnie brak połączeń w soboty z Wodzisławiem . Artykuły są jednostronne i mało obiektywne., bo nawet brak tu stanowiska przewoźników.

  • ~AleDom 2013-12-27
    14:32:44

    5 0

    Zapomniałem dodać że na "prawoskręcie" stoją zwykle autobusy PKSu na liniach powiatowych właśnie. Idąc tokiem myślenia władz - czy w ustawie jest definicja galerii? Czy jest w niej coś o parkingu? Jeżeli nie, to po co robili parking dla osobówek? Najlepszym rozwiązaniem tam byłby parking podziemny + plac postojowy na miejscu obecnego parkingu - o ile przyjmiemy że to dobre miejsce na galerię. Teraz już można tylko wybudować takowy plac "idąc" w stronę parku albo odkupić parking po drugiej stronie ulicy. No, ale przecież władze jeżdżą swoimi samochodami, więc najchętniej zlikwidowałyby transport zbiorowy.

  • ~ 2013-12-27
    14:57:29

    5 0

    Przy wjeździe na parking galerii jest kawałek terenu (zaraz obok zatoczki) niech go wyłożą kostką albo żwirem i już mają parking dla kilku autobusów PKS. Komunikacja miejska nie potrzebuje parkingu, jest i tak kilka autobusów, które kursują non-stop. MZK niech samo kombinuje, wszak organizują swoją komunikację na własną rękę. Zgodzę się, że tego co teraz mamy nie można nazwać "dworcem autobusowym" i nawet przemianowałbym to na "Przystanek Galeria Karuzela"
    UM/Starostwo powinno pokombinować nad wybudowaniem czegoś sensowniejszego, co mogłoby obsłużyć cały powiat.

  • ~Don C. 2013-12-27
    17:47:52

    8 0

    Kiedyś już pisałem że kierowcy autobusów powinni zrobić sobie zajezdnię przed UM i Starostwem Pow.A najlepsze rozwiązanie poniżej parku przy samym chodniku i prawoskręcie są nieużytki (pewnie miejskie) i spokojnie z 10-15 autobusów wejdzie.Parking płatny na byłym WPK trzeba zaś bojkotować.

  • ~AleDom 2013-12-27
    18:30:34

    4 0

    @piotrek: Nie wiesz chyba ile mieszkańców Wodzisławia jeździ E-3 (do Jastrzębia, Rybnika) i liniami 2xx (np. do Radlina). Póki co mają do wyboru MZK, prywaciarza (drogie miesięczne) albo drogi PKS. UM się nie rwie do robienia linii międzymiastowych, bo to kosztuje a gminy (Radlin, Jastrzębie, Rybnik) pewnie też nie będą chętne żeby płacić za tą samą linię MZK i UM.

  • ~Mariano_Italiano 2013-12-27
    20:03:51

    3 0

    Żeby bidni kierowcy którzy pracujący u kogoś nie mieli gdzie parkować skandal. Doc C. 1005 racji. Weźcie się zgadajcie i zrobicie sobie parking przed UM i Starostwem zastawiając samochody tym którzy Wam tak wymyślili parking przed karuzela.

  • ~ 2013-12-27
    21:14:42

    5 0

    Zarówno Kieca jak i Wystyrk rżną głupa takim komentarzem. Pierwszy twierdzi, że problem nie dotyczy miejskich autobusów to wypada się przespacerować i popatrzeć gdzie stoją miejskie autobusy. może internauci wrzucą parę fotek dla przykładu, że problem dotyczy również miejskiej komunikacji. gdy kierowca ma do15 min czasu to nie odjedzie w zasadzie nigdzie poza rejon dworca szczególnie kiedy zachce mu się "srać czy lać". Rozwiązanie o którym wspomina Mieciu to po prostu namawianie do łamania przepisów, jest tam 3.5T. formalnie rzecz biorąc nie da się ;-) osobiście autobusy postawiłbym na przy stadionie. choć tam też jest zakaz jak dobrze pamiętam ale autobus urzędników zabierał spod stadionu więc jakimś cudem się dało ;-) Mieciu po co remontujesz UM za 0,5 mln skoro sracze są, miejsca pracy są? czy nie lepiej było przeznaczyć te pieniądze dla satbudu nie trzeba było by szukać ~3,5mln w budżecie by dokończyć jary? wzorowy przykład oszczędności ;-) rozumiem, że te pół bańki poszło dla wygody urzędników i poprawienia im komfortu pracy i oczywiście można puścić bajeczkę nt poprawy wizerunku urzędu, bo to nie przystoi by tak wyglądał. obecnie hol po schodach do góry wygląda jak zakład pogrzebowy z szarym klinkierem, innymi słowy wygląda jak "dupa wołowa". zresztą klinkier na zewnątrz lepszy nie jest ;-) natomiast wymiana drzwi automatycznych na ręcznie otwierane z punktu widzenia osoby niepełnosprawnej to już udogodnienie z możliwie najwyższej półki. full wypas pełen komfort ;-)

  • ~ 2013-12-27
    21:23:59

    4 0

    Wystyrk zasłania się przepisami jak tylko można. to od razu zapytam, bo ustawa tego nie definuje zapewne. w jakich godzinach powinny być czynne kasy, informacja? w godzinach ustalonych przez kogoś z góry czy są jakieś normy np. w godzinach funkcjonowania komunikacji miejskiej? dla przypomienia od 4:59 do 22:57 kursują autobusy na dworcu. przyznam szczerze jestem niezmiernie ciekaw jak to jest. ale odpuszczając godziny funkcjonowania tego co ustawa mówi, warto pogrzebać w innych przepisach. rozporządzenia bywają ciekawe ;-) wynotuję 2 punkty. Nie ukrywam, że bardziej pkt 10 mnie rajcuje, bo aż jestem ciekaw w jakiej odległości są wiaty przystankowe od krawędzi zatoki. aż wymierzę jutro lub w niedzielę tą odległość. bo skoro trzymamy się przepisów to się ich trzymajmy ;-)

    8. Zatoka autobusowa powinna być wykonana, z zastrzeżeniem ust. 9, o parametrach nie mniejszych niż:
    1) długość krawędzi zatrzymania - 20,0 m,
    2) szerokość zatoki przy jezdni - 3,0 m,
    3) szerokość zatoki - 3,5 m, jeżeli jest ona oddzielona od jezdni bocznym pasem dzielącym,
    4) wyokrąglenie załomów krawędzi jezdni łukami o promieniu - 30,0 m,
    5) szerokość peronu - 1,5 m,
    6) pochylenie poprzeczne jezdni w zatoce 2,0%, skierowane do krawędzi jezdni drogi lub zgodnie z jej pochyleniem, w zależności od warunków odwodnienia.
    Skos wyjazdowy z drogi nie powinien być większy niż 1 : 8, a skos wjazdowy na drogę nie większy niż 1 : 4.

  • ~ 2013-12-27
    21:26:43

    6 0

    10. Urządzenie dla ochrony pieszych przed warunkami atmosferycznymi (wiata), powinno być oddzielne dla każdego kierunku ruchu i odsunięte od wewnętrznej krawędzi zatoki co najmniej o 1,5 m, a jeżeli zatoka nie jest wykonywana - nie mniej niż 2,5 m od krawędzi jezdni drogi. Urządzenie to nie może ograniczać widoczności na drodze i w obrębie skrzyżowania.

    **** pytam dodatkowo czy teraz usłyszymy, że przystanki nie są na drodze publicznej i przepisy nie obowiązują?

  • ~Mariano_Italiano 2013-12-28
    09:46:01

    7 0

    A gdzie kierowca ma zostawić autobus aby zrobić kupe? Ja pytam, gdzie?

  • ~alu 2013-12-28
    10:44:12

    0 0

    PKS w Raciborzu sp zoo od 1 grudnia 2013r. posiada podpisaną umowę na parkowanie autobusów na terenie byłej stacji paliw Klockieiwcz. Kierowcy pracują zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowcy i na ternie bazy mają dostęp do toalety i czas na odpoczynek. Parkowanie autobusów w innym miejscu odbywa się na własną odpowiedzialność kierowcy i podlega przepisom Prawa o ruchu drogowym. Ponadto pragnę przypomnieć, że elementy dworca, w tym zatoki autobusowe wybudował na własny koszt inwestor Karuzeli i przekazał mieszkańcom i miastu niemalże nieodpłatnie.

  • ~AleDom 2013-12-28
    10:45:40

    3 0

    "To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy 
niedowiarkom! Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest
 nasze ostatnie słowo. I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny (...)" Zamienić "miś" na "galeria" albo "dworzec" i wszystko się zgadza. Za niedługo urzędnicy powiedzą, że kierowcy mają jeździć dookoła dookoła "dworca" - a co, niech się nie nudzą.

  • ~Don C. 2013-12-28
    16:32:56

    7 0

    @AleDom-chciałbym ci podziękować bo dopiero po twoim ostatnim wpisie zaczynam rozumieć dlaczego ten obiekt nazywa się Karuzela.Kierowcy busów zamiast miejsc postojowych i stania na nich mają jeździć wokół jak na karuzeli :-)

  • ~ 2013-12-28
    21:03:58

    4 0

    @alu - czas pracy bierze w łeb kiedy są opóźnienia na trasie, a o te raczej nietrudno ;-) poza godzinami szczytu kiedy nadrobi nieco czasu, też nie bardzo może odskoczyć, bo musi zajechać na dworzec by pasażerowie mogli wyjść. tak czy siak jest w kropce. tu można by zadać pytanie po co kible są w urzędzie na każdym piętrze skoro jest publiczny szalet na tyłach budynku 4A. kto chce może się przecież przespacerować ;-) ustawa chyba tego nie reguluje, po prostu ma być kibelek na obiekcie. jak któryś urzędnik nie wyrobi na czas to trudno. jeśli już tak grzebiemy przy ustawie to po co zbudowano kibelek w poczekalni skoro wiadomo było, że ten będzie dostępny w galerii. w ustawie nic nie ma o kiblu na dworcu. wszak Wystyrk twierdzi, że "Zgodnie z ustawą, dworzec autobusowy musi spełniać trzy wymagania (..)" Było by więcej miejsca w poczekalni ;-) Teraz oczywiście zacznie się próba powoływania na przepisy drogowe by zastraszyć kierowców i przewoźników bo ktoś za w czasu nie pomyślał. Kierownictwo Galerii bo to w zasadzie rzekomo ich teren wyda w porozumieniu z władzami miasta/powiatu decyzję niczym dekret Stalina o zakazie parkowania autobusów bo będą kary. ot i witamy w Polsce, krainie absurdów. Przecież najprościej coś zakazać, karać i po problemie. Świadczyć to będzie też o tym jak władze miasta/powiatu są przyjazne dla "inwestorów" bo jakby nie patrzeć przewoźnicy to właśnie inwestorzy by mieszkańcom było lepiej.

  • ~ 2013-12-28
    21:06:43

    1 0

    Nie zgodzę się z tym, że "za darmo" oddano elementy dworca. po pierwsze wiaty są miejskie, po drugie chodnik i tak by wybudowano zatem jedyne co zrobiono to raptem zatoki autobusowe. jako ciekawostkę dodam, że odległość wiaty do krawędzi zatoki jest niezgodna z przepisami (pkt 10 rozporządzenia) który wcześniej podawałem. niech każdy sobie przemierzy ile brakuje ;-) poczekalnia zwana dworcem za darmo nie jest oddana, bo miasto płaci za dzierżawę - dowiedz się tylko ile. **** Tak z innej beczki zapytam, bo miasto rzekomo turystyką stoi. Czy po zakończeniu projektu na centrum informacji turystycznej w bodaj 2015 centrum to zostanie przeniesione na dworzec? To chyba bardziej naturalna lokalizacja dla takiej placówki. Jest jeszcze drugi projekt nt turystki ale to inwestycja wojewódzka więc formalnie problemów nie powinno być.

  • ~bogd74 2013-12-29
    12:12:07

    0 5

    Przecież mamy Straż Miejską niech zrobią porządek....i kasa by się zgadzała i byłby porządek...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1106