Dziś w Wodzisławiu Śląskim podpisana została umowa na dofinansowanie budowy centrum przesiadkowego i rewitalizację dworca kolejowego. To duże przedsięwzięcie wchodzi właśnie w fazę realizacji.
- Dzięki środkom unijnym zrealizujemy dwa komplementarne projekty – budowę centrum przesiadkowego wraz z rewitalizacją dworca kolejowego. Każdy kto widział nasz dworzec kolejowy w opłakanym stanie wie jak ważne są to inwestycje – mówił prezydent Wodzisławia Śląskiego, Mieczysław Kieca. - Naszego miasta nie byłoby stać na realizację tego przedsięwzięcia, gdyby nie wsparcie ze środków Unii Europejskiej i to naprawdę szczęście, że te projekty uzyskały tak duże, bo prawie 85% dofinansowanie. Ten projekt to nowe serce Nowego Miasta. Nowa przestrzeń życia, z której wodzisławianie na pewno będą dumni.
>>zobacz: Dworzec kolejowy w Wodzisławiu - wizualizacje
Prezydent i marszałek województwa śląskiego podpisali dziś umowę na dofinansowanie realizacji obu projektów w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Wodzisławiu Śląskim.
- Jestem przekonany, że projekt będzie służyć mieszkańcom w różny sposób. To projekt złożony i bardzo potrzebny. Wpisujący się w walkę z zanieczyszczeniami powietrza i smogiem. Można powiedzieć, że Wodzisław jest jednym z niewielu miejsc, które podejmuje się zintegrowania transportu i promocji bardziej ekologicznych środków komunikacji – podkreślał Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
Pracami związanym z rewitalizacją dworca kolejowego zajmie się „DOMBUD” z Katowic. Kontrakt opiewa na kwotę 7 mln 225 tys. zł. Inwestycja ma być gotowa do marca 2019 roku.
>>czytaj również: Tak będzie wyglądał dworzec kolejowy w Wodzisławiu
Centrum przesiadkowym zajmą się natomiast dwie firmy, zadanie zostało bowiem podzielone na dwie części. Pierwsza zakłada budowę m.in. parkingu typu „parkuj i jedź”, postoju TAXI, chodników, schodów, ciągu pieszo-rowerowego i ścieżki rowerowej. A także przebudowę ronda na DK 78. Ta część zadania ma być gotowa do 30 kwietnia 2019 roku. Pracami zajmie się AWT REKULTIVACE z Czech (za kwotę 2 mln 524 tys. zł),
Druga część zadania obejmuje m.in.: budowę dwukierunkowej ścieżki rowerowej, trzech miejsc odpoczynku dla pieszych oraz rowerzystów, budowę zatoki autobusowej. Zadanie ma być gotowe do 28 września 2018 roku. Pracami zajmie się firma budowlana „D-ART” Damian Ogrodowski (kwota zadania 2 mln 678 tys. zł).
>>czytaj również: Nie szynobusy, a Szybka Kolej Miejska połączy Rybnik z Wodzisławiem Śląskim
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Śmiertelny wypadek na Czarnieckiego. Zginął motocyklista
53945Policja wyjaśnia okoliczności śmiertelnego wypadku. Są wstępne ustalenia
13790I sesja RM nowej kadencji: ślubowali radni oraz prezydent. Jest nowy przewodniczący RM
6023Wypadł z drogi i zawisł na barierkach. Miał 3 promile...
5188Jacek Filas nowym komendantem wodzisławskiej PSP [FOTO]
4865Mamy cząstkowe wyniki! Kto wygrywa w Wodzisławiu Śląskim?
+94 / -53Oficjalnie: Mieczysław Kieca wygrywa wybory w Wodzisławiu Śląskim
+63 / -42Wypadł z drogi i zawisł na barierkach. Miał 3 promile...
+20 / -0Policja wyjaśnia okoliczności śmiertelnego wypadku. Są wstępne ustalenia
+23 / -4Reanimacja pasażera w Rydułtowach. Policja przekazała szczegóły
+17 / -2Znamy kandydatów do Parlamentu Europejskiego. Kto startuje z naszego okręgu?
1Rydułtowy: potrącenie dziecka na strefie gospodarczej
1Niebezpiecznie na "Trzech Wzgórzach". 11-latek doprowadził do zderzenia
1Farmakobus pojawi się w Wodzisławiu. Co oferuje mieszkańcom?
0Dodatkowe pociągi na długi weekend. Koleje Śląskie podsumowały majówkę
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~wodzislawianin1 2017-10-20
13:57:54
Jeśli ci panowie mieliby ambicję a nie tylko siali propagandę to walczyliby o drugi tor na odcinku Wodzisław-Chałupki i kolej aglomeracyjną Ostrava-Katowice przez Wodzisław i Rybnik. Ciekawe czy panowie wiedzą że linia jest już wyczerpana jeśli chodzi o przepustowość. Konieczne są dalsze inwestycje takiej jak mijanki lub drugie tory. Ciekawe czy na dworcu będą tablice świetle z informacją dla podróżnych, ciekawe czy będą kasy lub biletomaty?
~Arteks 2017-10-20
21:06:12
@wodzisławianin1 - nie lekceważ działań ekipy Kiecy bo zrobiła już bardzo dużo dla dobra transportu i poprawy wizerunku Wodzisławia. Natomiast takie największe efekty ich działań zobaczymy w momencie jak ruszy kolej aglo Rybnik-Wodzisław, a potem centrum przesiadkowe. Na plus można im zaliczyć lobbing o więcej pociągów do Katowic czy Krakowa, zaangażowały się w lobbing na rzecz remontu linii kolejowej 158, zreformowały komunikację miejską w mieście. Teraz chcą budować system dróg rowerowych. Można powiedzieć, że Wodzisław idzie w dobrym kierunku. Na wizualizacjach dworzec wygląda świetnie - od strony torów przywrócony będzie mu "pruski wizerunek", a od strony miasta połączenie historyzmu z nutką współczesności. Bardzo fajna jest też ta roślinność. Życzę naprawdę powodzenia bo dla Wodzisławia jest to naprawdę istotna sprawa. Dworzec w mieście przez który jeżdżą pociągi międzynarodowe i będzie kolej aglomeracyjna - musi wyglądać i tętnić życiem. Oby tylko od strony inżynierii ruchu wszystko było zaprojektowane jak najlepiej. Sam chciałbym np. przyjechać do Wodzisławia pociągiem z rowerem (bo mi się nie chce jechać przez popielowskie góry) i potem pojechać np. do Trzech Wzgórz, Jedłownika, Kokoszyc jakimiś nowoczesnymi drogami rowerowymi. :)
~ 2017-10-21
07:14:12
Inwestycja za 13 mln to według wodzislawianina1 propaganda.
Ręce opadają jak się coś takiego czyta. Byleby skrytykować, byleby wylać trochę żółci na drugiego człowieka.
I jeszcze ten pokaz braku kultury i szacunku dla innych poprzez pisanie "ci panowie" z małej litery.
~wodzislawianin1 2017-10-21
07:36:51
@vladislav ja o wozie ty o kozie... Bez inwestycji w rozbudowę linii kolejowej i poprawy jej przepustowości (drugi tor lub mijanka w Czyżowicach), oraz podwyższenia prędkości na Rybnik-Wodzisław z 60 km/h do 80 km/h (przynajmniej już teraz do Radlina Obszary), oraz na Wodzisław-Chałupki punktowo do 100 km/h; Kieca może sobie te budynki wystwić na Allegro. Bo kolej już zaczyna nas omijać (Leo Express) a po skończeniu remontów które trwają w całej okolicy, z zapchanej linii z kiepską prędkością zacznie uciekać Intercity. Jeśli ci panowie chcą czegoś poprawić to niech myślą o zwiększeniu przepustowości odcinka Wodzisław-Chałupki i podniesieniu prędkości. ps. @vladislav - stacja w Wodzisławiu nadal jest w większości nieczynna.
~ 2017-10-21
11:58:02
Kieca ma podwyższać prędkość pociągów i zwiększać przepustowość torów. No cóż to wystarczy za cały komentarz.
A może tak zwrócisz się do posłów z naszego regionu, którzy NIC nie robią w tej sprawie. Do ludzi których wybraliśmy do sejmiku wojewódzkiego. To jest ich zadanie. Kieca może tylko ładnie prosić.
~Jarosław Polok 2017-10-21
14:14:02
Panowie o ile remont samego budynku dworca jest w miarę dobry pokazuje wartość historyczną odsłonienie cegieł itd to o ile otoczenie powinno być lekko zmienione, a mianowicie dorobienie miejsca postojowego dla autobusów kończących bieg na byłej bocznicy do kotłowni, bo w tej chwili się poniewierają po całym Wodzisławiu. https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Wodzis%C5%82aw_%C5%9Al%C4%85ski
Zmienić rondo podpaskę w normalne, a przystanki przenieść pod dworzec PKP. Nie wycinać zbędnie drzew a parkingi zrobić pod nimi dal samochodów . A tu propozycja
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1DeksYG-0YfM4B1WFHMm-K2uwhIc&ll=50.00793598751752%2C18.475336012600337&z=18
Co do wydłużenia toru do Wodzisławia Centrum to są czynione w tym kierunku kroki https://www.tuwodzislaw.pl/wiadomosci,przystanek-centrum-jednak-powstanie-ma-to-zwiazek-z-szybka-koleja-miejska,wia5-3266-16018.html
Nawet dalsze wydłużenie jest w pomysłach Turzyczka-Czyżowice dla poprawy ruchu w kierunku Olzy i Chałupek, ale przede wszystkim w rewitalizacji linii 159 do Jastrzębia.
Niestety Jastrzębie uparcie jest za E3 za wszelką cenę i odwraca się dupą do Wodzisławia tym samym Rybnika oraz całego Subregionu Zachodniego.
Wyliczony czas przejazdu SKM PKP Wodzisław -PKP Rybnik to około 11,5 km - 15 minut, Wodzisław PKP-Jastrzębie Zdrój 21 km 22-25 minut w zależności czy dodamy Centrum, Turetyczkę, Skrzyszów strefa gołkowicka. Od Rybnika do Jastrzębia Zdroju maksymalnie 40 minut co jest szybsze o 5 minut niż E3 i bez korków.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=998957&page=14
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1QxY3jeUXBNwpplc6KrRMiJwLltw&ll=50.00240921460343%2C18.50033301953124&z=11
Jest jeszcze problem linii kolejowej 140 pomiędzy Leszczynami, a Katowicami Ligotą - należy dobudować drugi tor.
W najbliższym czasie PLK powinna ogłosić prace jakie będą czynione w zwiazku z listem do euroregionów i prac jakie maja być wykonane od 2021-2027.