zamknij

Wiadomości

Czy władze Wodzisławia dyskryminują mieszkańców?

2013-09-25, Autor: mk
Wraca temat stawek za śmieci, które w Wodzisławiu są zróżnicowane dla mieszkańców domków jednorodzinnych i bloków. Dla tych pierwszych opłata jest wyższa i to oni czują się dyskryminowani przez władze miasta.

Reklama

Przypomnijmy, że 9 sierpnia radni podjęli uchwałę o obniżeniu wcześniej przyjętych stawek za odbiór i wywóz śmieci segregowanych. Zgodnie z nią wprowadzono zróżnicowane stawki dla mieszkańców domków jednorodzinnych (8,30 zł) i dla mieszkańców bloków (7,60 zł). Mimo, że wcześniej w internetowej ankiecie mieszkańcy zadeklarowali zrównanie stawek dla wszystkich (8 zł).

Takie rozwiązanie przewiduje ustawa śmieciowa, ze względu na koszt wywozu śmieci, który jest niższy w przypadku osiedla bloków niż domków jednorodzinnych. Budzi jednak kontrowersje. Pokrzywdzeni zwracają uwagę, że w przeciwieństwie do ludzi z bloków muszą kupować kosze i zaopatrywać się w worki na śmieci.

 

Sprawa podzieliła również mieszkańców Wodzisławia, którzy uważają, że ich prawo do równego traktowania przez władze publiczne zostało naruszone. Do Urzędu Miasta wpłynęła też skarga jednej z wodzisławianek zamieszkującej dzielnicę Wilchy.

 

Pismo wywołało dyskusję na dzisiejszej sesji rady miasta. - Ta uchwała nierówno traktuje mieszkańców i jest dla nich krzywdząca. To jawna dyskryminacja mieszkańców domków jednorodzinnych - oburzał się radny Jan Zemło.

 

Władze miasta przypominają jednak, że początkowa kwota 10,30 zł została obniżona i dzięki temu wszyscy mieszkańcy płacą mniej. Ponadto tłumaczą, że zapisy uchwały są podyktowane ustawą śmieciową, która daje możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania. Niewykluczone jednak, że stawki ulegną kolejnej zmianie.

 

A Wy co myślicie o zróżnicowanych stawkach dla mieszkańców bloków i domów jednorodzinnych? Czekamy na Wasze opinie i komentarze!

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (24):
  • ~men 2013-09-25
    14:07:10

    1 0

    Też tego nie rozumiem za segregowanie płacić wiecej tylko w Wodziu możliwe ! a juz miasto przypomina na swojej stronie o płatności za wywóz !!!!! tylko za co płacić jak trzeba wykonać kilkanaście telefonów żeby łaskawie przyjechali po tygodniu spóźnienia np.

  • ~ 2013-09-25
    14:09:46

    2 0

    Mieszkam w domku jednorodzinnym i sądzę,że ta cała nowa ustawa śmieciowa to jeden wielki śmieć ! Firma Transgór nie wywiązuje się w czasie z odbioru odpadów, a jak już przyjadą łaskawie, to nie zabierają kubła,który stoi na podjeździe przy głównej drodze w bardzo widocznym miejscu. Dodzwonienie się do firmy graniczy z cudem, po czym oni niby przyjmują moje zgłoszenie,ale i tak nikt nie przyjedzie po kubeł,który stoi już 12 dzień,ale co ich to obchodzi, byle mają zapłacone. Ludzie za co my płacimy?! Za nieprofesjonalne podejście do nas, za niewywiązywanie się w terminach i jeszcze trzeba się prosić,żeby zabrali to co jest przedmiotem ich pracy. Żenada totalna i robienie z nas idiotów, nigdy wcześniej nie było takich problemów z wywozem odpadów. Jestem rozczarowana tym wszystkim !

  • ~ 2013-09-25
    14:17:48

    0 2

    "Pokrzywdzeni zwracają uwagę, że w przeciwieństwie do ludzi z bloków muszą kupować kosze i zaopatrywać się w worki na śmieci" TRAGEDIA! Ja, mieszkając na blokach płacę przynajmniej 3x większe rachunki niż mieszkańcy domków, więc nie wiem o co ten jazgot! To może zrównajmy stawki miesięczne - ja też chce płacić co miesiąc tyle ile płacą na domkach! A co! Poza tym, przypomnę to, co już kiedyś pisałem pod innym artykułem: PRZEZ KOGO JEST TA USTAWA?! PRZEZ WAS! To nie mieszkańcy bloków wywali śmieci do lasów, rowów. Że nie wspomnę o podrzucaniu nocą/wczesnym rankiem swoich śmieci do śmietników na osiedlach.

  • ~ 2013-09-25
    14:34:55

    2 0

    "To jawna dyskryminacja mieszkańców domków jednorodzinnych " Panie Zemło, mieszkańcy centrum muszą wykupywać abonamenty za możliwość postawienia samochodu na uliczkach dochodzących do rynku i okolic. To przecież także jawna dyskryminacja mieszkańców centrum!

  • ~ 2013-09-25
    15:40:16

    5 0

    @noe a co powiesz na komunikację miejską, która w dzielnicach nazwijmy je wiejskimi jeździ srednio co godzinę natomiast w miejskiej częsci kursuje zdecydowanie częsciej. prawda jest taka, że stawki powinny być równe by nie było takich przepychanek "która częsc miasta kosztuje wiecej"

  • ~matt78 2013-09-25
    17:37:01

    0 5

    No tak, biedni pokrzywdzeni... Jak się podrzucało śmieci do osiedlowych kontenerów to było dobrze, prawda? Wtedy nikt nie protestował. Teraz okazało się, że to bez sensu, więc płacze i lamenty...

  • ~ 2013-09-25
    19:15:08

    3 0

    @matt78 mieszkańcy osiedli nie są święci, odpady budowlane to gdzie lądowały choć nie powinny? gabaryty choć były terminy zbiórek w zasadzie non stop walały się przy osiedlowych śmietnikach. segregacja na większości osiedli do czysta fikcja. chyba, że ktoś chce mi wmówić, że taka sama liczba mieszkańców na osiedlach wytwarza mniej odpadów niż w domach jednorodzinnych? po co robiono ankietę co do stawek skoro jej nie uwzględniono w ogóle? kolejne pozorowane działanie? najprościej jest jednak skłócić społeczeństwo bo takim łatwiej się manipuluje. wszak jedni "zjedzą" drugich a władza spokojnie zrobi swoje. skoro radni, którzy protestują przeciwko zróżnicowanym stawkom mają problem to niech sięgną po zbiórkę podpisów, bodaj 1000 potrzeba by mieszkańcy mogli wnieść uchwałę. wystarczy tylko przeliczyć jak zmienią się wpływy z tego "podatku" przy stawce np. 8 zł. jeśli kwota się nie zmniejszy to trudno będzie znaleźć argumenty przeciw tej uchwale. rzecz jasna mieszkańcy osiedli mogą zrobić odwrotny manewr, pytanie jednak kto będzie pierwszy :-D

  • ~kaliope 2013-09-25
    22:00:47

    1 0

    Gdyby nie podrzucali śmieci, to i nie byłoby całego zamieszania

  • ~klamstwo 2013-09-26
    09:43:22

    0 1

    Dziwny ten Zemło. Do tej pory nie przeszkadzało mu, że mieszkańcy domków jednorodzinnych wywożą śmieci do kontenerów osiedlowych co skutkowało większymi opłatami dla nas mieszkańców. Nie przeszkadzało mu wywożenie śmieci do lasów. Nie przeszkadza mu wypuszczanie ścieków gdzie się da byleby nie do szamba. Nie przeszkadza mu palenie śmieciami i niska emisja, której ofiarami jesteśmy wszyscy. Może władze spółdzielni dogadają się z ciepłownią, żeby palić osiedlowymi śmieciami a ścieki odprowadzimy nie do kanalizacji tylko w park rozrywki. Przecież to same oszczędności są. Panie Zemło -czuję się dyskryminowany bo mam większe opłaty niż spora część właścicieli domków jednorodzinnych. Proszę coś z tym zrobić :).

  • ~matt78 2013-09-26
    10:02:44

    0 2

    @mhl Nie powiedziałem, że mieszkańcy osiedli są święci, ale nie jeździli do prywatnych posesji podrzucając im swoje odpady. Co do wielkogabarytowych masz absolutną rację. Nie zgodzę się z tym, że ludzie na osiedlach w większości nie segregują śmieci. Pojemniki na butelki PET zapełniają się co 3-4 dni, nieco inaczej jest ze szkłem i papierem, bo mniej ich produkujemy (mniej czytamy gazet itp). Wydaje mi się, że paręnaście groszy więcej dla mieszkańców domów jednorodzinnych wynika z kosztu pojemników. Na osiedlach jest 5-6 dużych kontenerów na 70-100 rodzin, więc koszty wydają się mniejsze. W końcu to tylko kilkanaście groszy (o ile pamiętam)

  • ~redaktor 2013-09-26
    10:55:35

    0 1

    Trudno odbierać radnemu prawo do publicznego okazywania, że działa w interesie środowiska lokalnego, które reprezentuje w radzie. Być może zostanie za to doceniony i ponownie wybrany przez nich w przyszłych wyborach samorządowych. Jednakże jego starania nie mają szansy powodzenia. Nie mają szansy powodzenia też starania w tej samej sprawie, które podejmują radni koalicyjni, bo większość koalicyjna jest przeciwko nim, i choćby "stanęli na głowach", to nic nie zwojują. Nie jest im to w smak, ale przeboleją to, że ich koalicyjni "partnerzy" nie wychylą się, by ich poprzeć.

  • ~ 2013-09-26
    11:33:33

    0 0

    @matt78 złapałeś kogoś na gorącym uczynku? powiadomiłeś kogo trzeba, wyciągnięte zostały konsekwencje? wg mnie panuje ogólne przekonanie, że mieszkańcy domków jednorodzinnych masowo, wręcz pewnie wycieczki sobie urządzali na bloki by śmieci wyrzucić. prościej jednak dogadać się za przysłowiową flaszkę z kierowcą odbierającym śmieci i mieć to samo "na legalu". wybacz jeśli segregacja pojemników pet to dla ciebie segregacja. pytam gdzie trafiają butelki PET jak pojemniki się zapełnią? podpowiem, że pewnie do kosza ogólnego, co równie łatwo udowodnić. możesz oczywiście się bronić, że ty tak nie robisz. jak sądzisz ilu mieszkańców z domków na taką filozofię segregacji PET jak na blokach? statystycznie można wyliczyć gdzie tych odpadów na głowę jest więcej. skoro jest ich więcej to rosną teoretycznie zyski firmy odbierającej śmieci. nie mów mi, że szkła mniej produkujesz na blokach niż w domkach. chcesz mi powiedzieć, że na blokach gotuje się obiady od podstaw czy korzysta z gotowych produktów? przetwory na zimę też blokersi masowo przygotowują? blokersi może i gazet mniej czytają ale dostają więcej szmatławych reklam, które gdzieś pewnie muszą trafić, bo w piecu nimi nie napalić nie da rady. cały czas tylko słuchać, że koszty wywozu są mniejsze. może ktoś w końcu wyciągnie dane i pokaże to na liczbach, bo obawiam się, że różnica kwotowa będzie niewielka.

  • ~klamstwo 2013-09-26
    12:04:04

    0 3

    @mhl - ja złapałem. Ale komu miałbym o tym donieść i z jakiego paragrafu? Tak z ciekawości pytam. I jak to udowodnić? To kwestia czystej przyzwoitości i kultury czy się komuś coś na plac wrzuca czy nie. Jak mieszkańcy domków chcą mieć taniej to niech się zorganizują, kupią sobie wielki, wspólny kontener i niech mają "wygody" jak na blokach. Da się? Pewnie, ze tak tylko lenistwo za duże :).

  • ~ 2013-09-26
    12:15:23

    1 0

    złapałeś czy widziałeś? :D zapytaj w straży miejskiej, oni przecież znają paragrafy lepiej niż my ;-) mi osobiście nigdy nie przeszkadzało wyrzucanie śmieci tam gdzie powinno się je wyrzucać. znaczenia żadnego dla mnie nie ma czy to tubylec z bloku czy domku jednorodzinnego. dziś spokojnie każdy mieszkaniec miasta segregowane odpady może zwieźć do SKM - swoją drogą wypadałoby to sprawdzić czy się da i ile przy tym będzie problemu :-D mam jednak inne pytania natury prawnej czy jeśli firma nie wywiezie w danym miesiącu wszystkich wystawionych śmieci mam prawo nie płacić za dany miesiąc oraz czy jeśli nie zostaną wywiezione w terminie mam prawdo do zaniżenia opłaty bądź skierowania sprawy do prokuratury o narażanie mojego życia z jakiś tam obecnie nieznanych mi powodów? :-D

  • ~klamstwo 2013-09-26
    12:37:02

    0 0

    A jak sobie wyobrażasz takie "złapanie"? Miałem mu wykręcić łapę i walnąć o ziemię? Po prostu znam gościa i wiem, że mieszka w innej miejscowości. Po to głupio ciągnąć? Każdy chyba co jakiś czas widzi wypełnione śmieciami samochody podjeżdżające pod osiedlowe śmietniki. Ja nie jestem zwolennikiem płacenia za innych. Czuję się dyskryminowany przez właścicieli domków- musiałem płacić za ich śmieci i wącham smród z ich kominów :). Po co Zemło takie pierdoły opowiada? Na głupotę trzeba odpowiadać głupotą więc powinniśmy w ciepłowni palić śmieciami i ścieki puszczać do rowu :). jak sprawiedliwie to dla wszystkich.

  • ~ 2013-09-26
    12:52:27

    2 0

    to, że gdzieś tam sobie mieszka nie znaczy, że nie jest w wodzisławiu zameldowany ;-) ja natomiast widzę tylko niepotrzebny podział mieszkańców z powodu paru groszy, gdyby wszyscy mieli po równo to nie było by dyskusji - wszak wodzisław dla osób mieszkających w mieście jest/powinien być jednym dużym domem :-D

  • ~ms 2013-09-26
    12:53:39

    1 0

    @mhl999
    Rodzice od 2 tygodni próbują się doprosić o wywiezienie kosza którego firma nie zabrała w ustalonym terminie. Po kilku telefonach i obietnicach że następnego dnia kosz zostanie wywieziony, dalej stoi tam gdzie stał i nikt się nie pojawił żeby go zabrać.
    Po ostatnim telefonie gdzie rodzice stwierdzili że nie zamierzają płacić za ten raz co kosz nie został wywieziony, zostali poinformowani że nie ma takiej możliwości żeby nie płacić, albo płacić mniej . Czy śmieci zostaną wywiezione czy nie, muszą zapłacić pełną stawkę.
    Jeżeli chcą to mogą zlecić wywiezienie kubła innej firmie i w późniejszym terminie żądać od urzędu zwrotu kosztów.
    Coś podobnego opisuje Gazeta Krakowska wraz z przygotowanymi wzorami pism do urzędu :)
    http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/975587,mozna-zmusic-gmine-by-zaplacila-za-wywoz-naszych-smieci-wzory-pism,1,1,id,t,sm,sg.html#galeria-material

  • ~ms 2013-09-26
    12:54:59

    0 0

    @mhl999
    Rodzice od 2 tygodni próbują się doprosić o wywiezienie kosza którego firma nie zabrała w ustalonym terminie. Po kilku telefonach i obietnicach że następnego dnia kosz zostanie wywieziony, dalej stoi tam gdzie stał i nikt się nie pojawił żeby go zabrać.
    Po ostatnim telefonie gdzie rodzice stwierdzili że nie zamierzają płacić za ten raz co kosz nie został wywieziony, zostali poinformowani że nie ma takiej możliwości żeby nie płacić, albo płacić mniej . Czy śmieci zostaną wywiezione czy nie, muszą zapłacić pełną stawkę.
    Jeżeli chcą to mogą zlecić wywiezienie kubła innej firmie i w późniejszym terminie żądać od urzędu zwrotu kosztów.
    Coś podobnego opisuje Gazeta Krakowska wraz z przygotowanymi wzorami pism do urzędu :)
    http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/975587,mozna-zmusic-gmine-by-zaplacila-za-wywoz-naszych-smieci-wzory-pism,1,1,id,t,sm,sg.html#galeria-material

  • ~ 2013-09-26
    13:03:08

    1 0

    @moss cóż ci na to poradzę ;-) osobiście widziałbym swoisty happenning, w którym to wszyscy, którzy mają zaległe śmieci przywiozą je pod urząd miasta i zostawią :-D miasto tak bardzo było twarde w przypadku satbudu ale w temacie śmieci jakoś nie potrafi przycisnąć. nie chce, nie może czy twierdzi, że problemu nie ma? tak przy okazji zapytam bo doszły mnie słuchy czy prawdą jest, że firma nie odbiera śmieci jeśli są w innych workach niż te "zalecane"?

  • ~klamstwo 2013-09-26
    13:05:00

    0 5

    @mhl -litości!. Znów zaczynasz swoje pierdu pierdu. Ja wiem gdzie mieszka, gdzie jest zameldowany. Daruj sobie te pustosłowie bo to do niczego nie prowadzi. Ustawa śmieciowa, na którą wszyscy narzekają nie powstała bez powodu. Powodem byli syfiarze z domków, którzy wywalali śmieci po lasach i rowach. Gdyby ludzie mieli poukładane we łbach nie byłoby takiej konieczności. Ale po co płacić jak można do lasu, na osiedle albo do pieca.

  • ~ 2013-09-26
    13:14:22

    3 0

    @kłamstwo w papiery mu zaglądałeś, że wiesz? może jednak się przemeldował o czym nie wiesz :-D wszak naginać prawo można dowoli i dobrze o tym wiesz. ludzie nadal wywożą śmieci do lasu czy rowów czy na pole. ustawa śmieciowa jest wynikiem braku wydajności urzędów, wszak one powinny mieć i kontrolować wykazdy osób, które miały umowy bądź nie. brak kontroli nad tym czy też olewanie firm, które miały o zmianach informować spowodował co spowodował. wyjaśnij mi tylko jedno dlaczego cena za śmieci jest tak wysoka a z przetargu wynika co innego w przeliczeniu na mieszkańca?

  • ~klamstwo 2013-09-26
    13:27:56

    0 1

    A jaki sens mają kontrole?- "wszak naginać prawo można dowoli i dobrze o tym wiesz". :) Po co niby teraz wywozić śmieci do lasu? Widać nie bardzo rozumiesz jak to działa. A przynajmniej jak ma działać bo ideą tego jest właśnie "nieopłacalność" wywożenia do lasy. Polak jak nie ma "bata" nad sobą to robi co się da żeby za nic nie płacić. Nawet kosztem zdrowia i życia swoich bliskich, których zatruwa. Na szczęście coraz więcej ludzi ma tego świadomość. Co do kosztów to płacimy więcej z prostego powodu - do kosztów zalicza się nie tylko wywóz śmieci ale koszty "obsługi" czyli nowych etatów zajmujących się ustawą śmieciową. Do tego są to pierwsze miesiące jej obowiązywania więc spokojnie -wszystko się dotrze - ceny, jakość usług. Ja się cieszę, że w końcu jest bat na syfiarzy. jeszcze niech zrobią porządek z paleniem śmieci i będzie ok. A po równo mhl to było w poprzednim ustroju :).

  • ~ 2013-09-26
    14:24:01

    1 0

    @kłamstwo nie pytaj mnie jaki sens ma wywożenie śmieci do lasu. złap może kogoś i zapytaj ;-) poprzedni ustrój zostawmy w spokoju choć moim zdaniem w wielu kwestiach lepiej funkcjonował niż obecny.

  • ~Mariano_Italiano 2013-09-26
    16:52:10

    0 0

    Ustawa śmieciowa została nam narzucona przez dyrektywę UE !!! Ta ustawa w RP to jeden wielki śmieć ;) Pozdro

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęśliwy w Wodzisławiu Śląskim i powiecie?




Oddanych głosów: 1144