zamknij

Biznes

Budowa A1 wstrzymana. Most w Mszanie może runąć

2012-04-12, Autor: igra
Nadzór budowlany wstrzymał prace na budowie autostrady A1 na odcinku Świerklany - Gorzyczki. Inspektorzy obawiają się, że jeden z budowanych tam mostów może być niebezpieczny dla kierowców. GDDKiA musi teraz w ciągu 30 dni przedstawić ekspertyzy, które udowodnią, że jest inaczej.

Reklama

Most na trasie od granicy z Czechami do Świerklan to jedna z najszerszych podwieszanych konstrukcji na świecie. Przeprawa ma zmieścić aż 9 pasów i wykonawca od dawna zgłaszał wątpliwości co do jakości projektu i bezpieczeństwa przyszłych użytkowników przeprawy.

W grudniu i marcu na budowie mostu miały miejsce dwie awarie, popękała między innymi płyta nośna. Dzisiaj nadzór budowlany wstrzymał prace na moście i zobowiązał Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do przedstawienia ekspertyz, które potwierdzą bezpieczeństwo konstrukcji.

 

GDDKiA zamierzq odwołać się od decyzji nadzoru budowlanego. Zdaniem urzędników konstrukcja mostu jest całkowicie bezpieczna, a dwie awarie nie mają nic wspólnego z błędami projektu. Jedna z nich - zdaniem GDDKiA - została spowodowana przez niewłaściwe postępowanie wykonawcy.

 

W oświadczeniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czytamy: nie ma powodów do wstrzymywania prac na budowie autostrady A1 Sośnica-Gorzyczki. Generalna Dyrekcja odwoła się od decyzji Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach nakazującej zaprzestanie robót. 

Termin zakończenia budowy A1 Sośnica-Gorzyczki został przedłużony do 26 lipca 2012 roku, o czym informowaliśmy już 3 kwietnia. Przedłużenie to nie ma związku z dwiema awariami obiektu mostowego podczas budowania przeprawy, które zdaniem m.in. niezależnych ekspertów oraz projektantów autostrady A1, nie mają wpływu na bezpieczeństwo prowadzonych robót. Tym samym brak jest podstaw do wstrzymania robót na tym odcinku.

 

Takie stanowisko zostało przekazane przez GDDKiA do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach już 10 kwietnia. Wszyscy uczestnicy procesu budowlanego: projektant, nadzór inwestorski oraz inwestor jednogłośnie orzekli, że nie znajdują przesłanek uzasadniających wydanie przez ŚWINB postanowienia o wstrzymaniu prowadzenia robót budowlanych, a realizacja robót na obiektach mostowych może być bezpiecznie kontynuowana. W tym samym czasie dotarła do GDDKiA decyzja SWINB o wstrzymaniu robót na obiektach mostowych budowanych na A1.

 

Na budowie mostu autostradowego (MA532) oraz mostu drogowego (MD 532.1) miały miejsce dwie awarie. Jedna z nich ( z 22 grudnia 2011 r.) została już naprawiona, zgodnie z programem naprawczym. Druga awaria (z 13 marca 2012 r), powstała w wyniku niewłaściwego ułożenia osłon betonowych. Obecnie na zlecenie wykonawcy opracowywany jest program naprawczy. Po zatwierdzeniu programu naprawczego przez nadzór inwestorski zostanie on wdrożony, co zabezpieczy dalszą budowę i tak jak w przypadku pierwszej naprawy, zapewni bezpieczeństwo użytkownikom mostu.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~Rychu 2012-04-12
    19:06:26

    1 0

    "to jedna z najszerszych podwieszanych konstrukcji na świecie" - pytanie po co na takim zadupiu projektować most o wyjątkowej konstrukcji i parametrach, skoro można zaprojektować prostszy, normalny, sprawdzony i bezpieczny?
    Jakieś cuda i czary inżynieryjnie to niech sobie budują w Arabii Saudyjskiej albo Japonii a nie Mszanie!!! Budowa takiego mostu, w tej lokalizacji, na pewno nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia.

  • ~ 2012-04-12
    19:15:55

    0 0

    Polska rzeczywistość: Nowe? To do naprawy!

  • ~kathy 2012-04-12
    23:19:17

    0 0

    CO ZA ŻENADA ....WSTYD MI ..JUTRO MAM GOŚCI Z FLORENCJI ... MASAKRA JAKAŚ....

  • ~ 2012-04-13
    07:53:22

    1 0

    Osiołki i koledzy króliczka z GDDKiA, zatwierdzili projekt wykonany zapewne przez innego króliczka z paczki. Przyjęli bo nie bardzo wiedzieli co tam jest nabazgrane. Później "przetarg" wygrał następny kolega, no bo wszyscy koledzy muszą na tym zarobić. Teraz się terminy sypią, to szukają wymówek i zwalają jeden na drugiego,że niby tacy odpowiedzialni. A kto na tym wyjdzie najgorzej? My - bo za nasze pieniądze wwalone w jakieś niby - projekty i niby- drogi , jeszcze długo nie będziemy jeździć po normalnych autostradach.Pismaki będą o tym pisać , pokażą to TV i wszyscy sobie pobiadolą. Za te błędy nikt nie beknie i do pierdla nie trafi ,ani złotówki z własnej kieszeni nie straci. A co do rządów, to nie ważne czy to Tusk czy Kaczor czy inny Palikmiot . Wszyscy niestety nie mają na celu naszego dobra. Jeszcze tego nie zauważyliście? Tu trzeba bejsbola i prać lub starym dobrym skandynawskim zwyczajem obcinać łapki .

  • ~Mariano_Italiano 2012-04-13
    09:20:14

    0 1

    Dla mnie super wiadomość, im dłużej będą to robić tym dłużej będę jeździł za free od Świerklan ;)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Którędy powinna przebiegać linia kolejowa łącząca Wodzisław z Jastrzębiem?




Oddanych głosów: 1324