zamknij

Biznes

Budowa zbiornika Racibórz Dolny: transport materiałów na tymczasowych mostach?

2014-02-21, Autor: mk; źródło: PAP
To czego obawiają się mieszkańcy w związku z budową zbiornika Racibórz Dolny to uciążliwy transport materiałów drogami lokalnymi. Problem mają rozwiązać tymczasowe mosty pozwalające na omijanie dróg publicznych. Pomysł musi m.in. zaakceptować Bank Światowy, który współfinansuje przedsięwzięcie.

Reklama

W najbliższych kilku miesiącach prace ziemne przy budowie zbiornika się wzmogą. Co za tym idzie, wzrośnie też związany z tym ruch ciężkich pojazdów transportujących materiały.

 

Budowa suchego zbiornika wiąże się bowiem z koniecznością dostarczenia tam m.in. ok. 200 tys. ton betonu, prawie 80 tys. ton kamienia, 120 tys. ton stali i przewiezienia prawie 18 mln ton ziemi.

 

Inwestor budowy zbiornika – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach (RZGW) - wraz z wykonawcą opracowali koncepcję budowy w gminie Krzyżanowice dwóch tymczasowych mostów na Odrze i Psinie, które miałyby umożliwić transport materiałów na budowę bez korzystania z dróg publicznych.

Takie rozwiązanie wiąże się jednak ze zmianą zakresu rzeczowego umowy z wykonawcą. Musi to zaakceptować m.in. Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju, którego środki współfinansują przedsięwzięcie. Według RZGW stosowne dokumenty już wysłano.

 

Jak przebiegały dotychczasowe prace budowlane? Zdaniem inwestora - zgodnie z planem, tym bardziej, że w ostatnich miesiącach budowlańcom sprzyjała pogoda. W miejscu przyszłej zapory czołowej powstaje dół pod fundamenty, tzw. budowli przelewowo-spustowej. Wykop ma powierzchnię ok. 8 ha i głębokość ponad 11 metrów. Woda ze zbiornika, która będzie uchodzić przez mający tam powstać obiekt, będzie trafiać do omijającego centrum Raciborza Kanału Ulgi.

 

Dotąd na placu budowy m.in. wykonano platformę roboczą pod wykonywanie wzmacniających podłoże kolumn żwirowych, zbudowano drogi technologiczne, a także wykonano inwestycje środowiskowe. W czaszy zbiornika wyburzono już ok. 70 nieruchomości, przejętych od przesiedlonych mieszkańców wsi Nieboczowy.

 

Planowany termin zakończenia prac to 9 stycznia 2017 r.

 

Nowe Nieboczowy

 

Na razie wielu mieszkańców wsi z terenu budowy zbiornika (Nieboczowy i Ligota Tworkowska) żyje jeszcze w swoich domach. Będą mogli w nich pozostać do 2016 r. Wyznaczono tzw. nową wieś o nazwie Nowe Nieboczowy, gdzie mogą się przenosić i budować.

 

W ostatnich tygodniach gmina Lubomia finalizowała przetargi na wykonawców sieci elektroenergetyczych, teletechnicznych i oświetlenia ulicznego, a także dróg, chodników, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w Nowych Nieboczowach.

 

Dodajmy, że budowa nowej wsi i wykup nieruchomości to koszt ok. 250 mln zł. Dragados buduje zbiornik za 936,7 mln zł. Finansowanie budowy pochodzi z Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (109,6 mln zł), Banku Rozwoju Rady Europy (457,4 mln zł), z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (pozostała część).

 

Zbiornik Racibórz Dolny jest inwestycją kluczową dla ochrony przeciwpowodziowej doliny Odry (o łącznym koszcie ok. 2,5 mld zł) i największym elementem rządowego "Programu dla Odry 2006".

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (4):
  • ~wodzislawianin1 2014-02-21
    12:12:26

    10 0

    Dodatkowe mosty w sytuacji gdy tuż obok przebiega linia kolejowa z Olzy! Oto polskie zarządzanie.

  • ~wyborca 2014-02-21
    14:18:42

    10 0

    czy tutaj juz w tym kraju nikt nie myśli,dodatkowe mosty? A linia kolejowa jest przy samym zbiorniku,bez problemu do użycia i bez komplikacji z Unią w sprawie dopłat,ale znowu lobby tirowe widzi okazje do zarobku

  • ~sceptyk 2014-02-24
    09:21:30

    1 0

    Opanujcie emocje. W tekście zabrakło infromacji o tym, że mosty budowane będą dtalego, bo materiał ma być dowożony z hałdy w Bukowie. Mosty mają umożliwić przejazd z hałdy na drogi technologiczne na placu budowy. A więc wszystko po sąsiedzku. Inna sprawa, że nie wierzę iż uda się wszystko przewieźć drogami technologicznymi.

  • ~wyborca 2014-02-24
    10:56:41

    1 0

    sceptyk nawet jesli z hałdy to wiem że tam tory istnieja i wachadła kolejowe moga towar z hałdy wozic pod sam zbiornik,nakłady na mosty napewno będą wyższe niż poprawienie tej lini kolejowej,a dopiero po terenie budowy moga duże cięzarówki dowozic na miejsce,jest to do zrobienia,ale u nas inaczej musi sie kazdy nachapać,tak wiec niech będzie drogo bo tak lepiej dla wszystkich zainteresowanych zarobkiem.Myślenie ma w Polsce przyszłość

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.