Co zrobić w sytuacji, gdy podarunek okaże się nietrafiony? Czy możemy go zwrócić? - Towar możemy zwrócić, gdy kupujemy go na odległość, np. przez Internet, przez telefon, albo poza siedzibą przedsiębiorcy, np. na pokazie, prezentacji albo u siebie w domu. Mamy na to 14 dni od dnia jego odbioru i nie musimy podawać powodu zwrotu – mówi Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Wodzisławiu Śl. Co ważne, przy zakupach internetowych powinno się sprawdzać paczkę w obecności kuriera. W razie wady fabrycznej danego przedmiotu, można go nie przyjąć.
Zwrot prezentu zakupionego w sklepie, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. – Nie można zwrócić towaru tzw. pełnowartościowego bez zgody sprzedawcy. Jeśli natomiast wyraża on na to zgodę, powinniśmy zadbać, aby móc później tę zgodę udowodnić. W przypadku, gdy kupujemy w sklepach, w których jest regulamin sprzedaży, np. tzw. sieciówkach, zapytajmy przy kasie czy towar możemy zwrócić, na jakich warunkach, czy towar musi być w oryginalnym opakowaniu z metką i czy musimy posiadać paragon – wyjaśnia Dariusz Kalemba. Sprzedawca w zamian może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.
O czym powinniśmy pamiętać, kupując prezenty?
2 lata - to czas na zgłoszenie reklamacji na podstawie rękojmi od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy takie samo praw jak w przypadku zakupu po cenie regularnej. W reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.
W reklamacji możemy żądać - naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.
Dowód zakupu - jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Pożar domu w Krzyżkowicach: nie żyje 5 osób
25962[AKTUALIZACJA] Tragedia w Pszowie. W mieście ogłoszono żałobę. Komunikat policji
10627Śmigłowiec LPR w Wodzisławiu. 14-latek potrącony na ul. Wiejskiej
8843Zwłoki w Leśnicy. To zaginiony nastolatek z Bytomia
7169Przyczyna pożaru nadal nieznana. Będzie sekcja zwłok ofiar
7025Obywatele Czech, sprawcy kradzieży zatrzymani. Mieli narkotyki, kierujący pod ich wpływem!
+22 / -1Gorąco na sesji Rady Miasta. Rozmawiano o imigrantach, obecni byli także posłowie na sejm
+13 / -2Pożar domu w Krzyżkowicach: nie żyje 5 osób
+16 / -5Dziecko wylało na siebie garnek z gotującą wodą. To prawdopodobnie nieszczęśliwy wypadek
+10 / -1Zamiast do PSZOK-u, śmieci wyrzucił do lasu. Sprawca usłyszał zarzut
+8 / -0Nawet 40 zł za paczkę papierosów! Unia Europejska planuje ujednolicenie akcyzy
2Śmigłowiec LPR w Wodzisławiu. 14-latek potrącony na ul. Wiejskiej
2Dzięki nim pijany kierowca nie odjechał z parkingu
0KAS ostrzega: oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową
0Dwie kolizje, jedna po drugiej. Sprawcy ukarani wysokimi mandatami
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~MisBialy 2015-12-26
15:07:48
Bezcenne! Zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy! Dalej nienormalne !
~Mariano_Italiano 2015-12-26
20:09:29
Pomogła komuś kiedyś ta instytucja?
~Piotrek 2015-12-27
11:18:01
@Mariano_Italiano no właśnie Pan Kalemba nikomu chyba nie pomógł. Ja się zwracałem do niego kilka razy, ale to i tak rzecznik z innego miasta mi pomagał, bo Kalemba nie potrafił.
~Mariano_Italiano 2015-12-27
20:59:46
tak nieśmiało zapytałem, bo jak tam byłem to dostałem......kserówkę z gazety jak postępować. Olałem gościa, odpuściłem.
~ 2015-12-29
00:00:59
ciekaw jestem jaką to podstawą prawną wskaże rzecznik iż paczkę powinno sprawdzić się przy kurierze i w przypadku wady (!) można nie odebrać towaru. z tego co mi wiadomo, najpierw trzeba zapłacić, podpisać by kurier mógł wydać paczkę - bez tych kroków kurier nie wyda paczki. to już uniemożliwia zwrot - daje to prawo do reklamacji, spisanie protokołu itd. ale nie daje prawa do nie przyjęcia paczki gdyż złożony wcześniej podpis i wpłacona kasa jest równoznaczny z jej przyjęciem ;) polecam rzecznikowi popracować w kurierce przed świętami kiedy dostanie od 80 do 150 paczek i dość spory region. bardzo jestem ciekaw kiedy zmięknie i dojdzie do wniosku, że sprawdzanie paczki przy kurierze w celu ujawnienia wady fabrycznej (nie mylić z uszkodzeniem) jest nierealnym marzeniem odbierającego paczkę. kurierzy na ogół nie widzą problemu z sprawdzeniem paczki, pod warunkiem, że on jedzie dalej i zostawia do siebie numer w razie czego czyli on pracuje dalej a klient spokojnie sprawdza paczkę.
~Piotrek 2015-12-29
12:24:46
@Mhl999 mimo całej mojej empatii do pracy kurierskiej, co mnie obchodzi, że kurier ma 150 paczek i gigantyczny rejon? To jest problem FIRMY KURIERSKIEJ a nie mój. Poza tym jest możliwość sprawdzenia zawartość przed odebraniem i zapłaceniem- to się nazywa paczka pobraniowa z podglądem zawartości, w razie W nie musisz odbierać. Wszystkie szanujące się sklepy mają to w standardzie od jakiegoś pułapu cenowego lub za dopłatą kilku złotych. Na Allegro nie uświadczysz.