Nie od dziś wiadomo, że pozyskiwanie klientów jest zadaniem trudnym, w którym kluczową rolę odgrywa szereg kwestii i elementów. Ważność każdego z nich bywa różnie oceniana, w zależności od tego, jakiego specjalistę spytamy o zdanie. Z pewnością dla handlowca będzie to coś innego niż dla marketera, podobnie jak na problem, pytanie jak zwiększyć sprzedaż, inaczej odpowie CEO, a jeszcze inaczej specjalista, dla którego UX design jest codziennością. I pewnie każdy z nich będzie mieć rację, przynajmniej w wąskim zakresie i sensie. Bardzo ciekawą odpowiedzią na pytanie, co klientów przyciąga do stron internetowych, jest ta udzielana na gruncie praktyki i teorii User Experience. Z pewnością warto ją poznać bliżej.
Jeśli spytamy specjalistów, dla których tworzenie stron www Wodzisław jest chlebem powszednim, zapewne dostaniemy odpowiedź, że jedną z najważniejszych kwestii jest User Experience. Bez pozytywnego, dobrego UX nie ma dziś mowy o skutecznym przyciąganiu i utrzymywaniu klientów za pomocą strony internetowej.
I naprawdę nie ma znaczenia - dodadzą owi specjaliści - czy mamy na myśli zwykłą stronę firmową, serwis korporacyjny, sklep internetowy, czy specjalistyczną platformę. Pozyskiwanie klientów jest dziś kwestią oferowania pozytywnego UX.
W każdym z tych przypadków chodzi o to, by użytkownicy owych stron korzystali z nich, opuszczali je z poczuciem, że udało im się w prosty, bezpieczny, wygodny, bezproblemowy sposób osiągnąć swoje cele, wykonać określone zadania. Tylko w taki sposób, oferując takie doświadczenia możemy zdobyć nowych klientów.
Zależność między skutecznością strony internetowej w pozyskiwaniu klientów a jej projektem, designem, technologią jest oczywista. Strona źle zaprojektowana, stworzona w oparciu o przestarzałe wzorce projektowe, estetycznie osadzona w minionych epokach, technologicznie zadłużona… Jest stroną, która jest odbierana jako nieprofesjonalna i niewiarygodna.
W wielu przypadkach, branżach, na wielu użytkownikach będzie robić wrażenie strony ryzykownej, niegodnej zaufania. A to w praktyce oznacza, że jej skuteczność w pozyskiwaniu klientów, kontrahentów, zleceniodawców, nie mówiąc o ich utrzymaniu, będzie zerowa lub bliska zeru.
Zmiany we wzorcach projektowych, estetyce, technologiach są tak dynamiczne, że właściciele biznesów, z dowolnej branży, są po prostu zmuszeni do aktualizowania i adaptowania swoich stron firmowych, sklepów internetowych do zmieniających się norm, standardów i nadbudowanych nad nimi oczekiwań potencjalnych klientów.
Ale projektowania stron internetowych nie można tylko sprowadzać do nieustannego bycia na czasie. Bo nie o naśladownictwo, nadążanie za modami przecież chodzi. Chodzi przede wszystkim o skuteczność biznesową, o możliwość pozyskiwania klientów oraz użyteczność dla jej użytkowników.
Takie spojrzenie na rolę, funkcję User Experience i UX designu może dla wielu osób wydawać się trochę przesadzone. W rzeczywistości jednak to właśnie projektowanie stron internetowych z poszanowaniem potrzeb i oczekiwań klientów, w oparciu o rzetelne badania jest dziś kluczową strategią konkurowania.
Jeśli sklepy internetowe, strony firmowe chcą dziś czymś się wyróżnić, jeśli chcą przekonać do siebie nowych klientów to właśnie w dziewięciu na dziesięć przypadków będzie to troska o doświadczenia klientów, użytkowników.
Tym bardziej takie podejście jest słuszne, skuteczne i powszechne, im bardziej poznanie problemów, potrzeb, emocji, przyzwyczajeń, doświadczeń, oczekiwań użytkowników stron internetowych jest łatwiejsze, szybsze i tańsze. A takim, z roku na rok, się staje.
Badania z zakresu użyteczności stron internetowych (UX research) stały się w ciągu kilku ostatnich lat z jednej strony czymś niezbędnym do podejmowania decyzji biznesowych i projektowych. Z drugiej zaś są po prostu w tym momencie najbardziej rzetelną metodą zrozumienia specyfiki oczekiwań użytkowników stron internetowych.
Dzięki swoim naukowym podstawom, zapewniają odpowiedni poziom rzetelności, trafności, obiektywności, co przekłada się na bardziej trafione - mówiąc kolokwialnie - decyzje projektowe. I - last but not least - biznesowe. Co więcej, badania, testy są stałym elementem tworzenia aplikacji webowych, aplikacji mobilnych. Pojawiają się już na bardzo wczesnych, koncepcyjnych etapach ich tworzenia.
Dzięki tak wczesnemu włączeniu narzędzi badawczych i testowych do procesu projektowego możliwe jest tworzenie aplikacji o wiele skuteczniej realizujących cele biznesowe. Będących lepiej przygotowanymi do pozyskiwania klientów.
Podanie przykładów źle i bardzo źle zaprojektowanych, nie liczących się z User Experience, stron internetowych nie stanowi większego problemu. W internecie znajdziemy ich bardzo wiele. Ale tak ewidentne przykłady nie wyczerpują oczywiście problemu i bynajmniej się do niego nie sprowadzają.
W gruncie rzeczy problem z UX, użytecznością może być o wiele bardziej dyskretny, niedostrzegalny na pierwszy rzut oka. Strona internetowa może robić dobre wrażenie w pierwszym oglądzie, skanowaniu jej zawartości wzrokiem. Problemem mogą się okazać jej drobne elementy, które pojedynczo lub sumarycznie mogą wpływać na jej użytkowników.
Jako przykład warto podać zjawisko, które po angielsku nazywa się cognitive friction, a które na język polski jest tłumaczone jako tarcie poznawcze. Czym jest tarcie poznawcze? Pojawia się, gdy działanie interfejsu strony internetowej (problem dotyczy także aplikacji mobilnych), choć wydaje się intuicyjny, działa niezgodnie z przyzwyczajeniami i oczekiwaniami użytkownika.
Tarcie poznawcze można określić jako pewien rodzaj przeszkody, rozbieżności między tym, czego się spodziewamy a tym, co nam się oferuje. Na przykład kliknięcie w logo firmy (standardowo lokowane w lewym górnym rogu) nie przenosi nas na stronę główną (standard rodzący silne oczekiwania, co do skutku), ale przenosi nas na stronę kontaktu.
Problem może wydawać się błahym i rozdmuchanym. Ale w rzeczywistości takim nie jest, w szczególności jeśli tarć będziemy doświadczać w kluczowych procesach, działaniach, przy chęci osiągnięcia istotnych celów. Na przykład w trakcie składania zamówienia w sklepie internetowym lub w trakcie finalizowania płatności.
Nie możemy bowiem zapominać, że użytkowanie stron internetowych jest w dużym stopniu oparte na wykorzystywaniu raz zdobytej wiedzy i na powtarzalnych doświadczeniach. Od stron - w sensie funkcjonalnym - oczekujemy by działały podobnie do stron, które już znamy i które przynależą do tej samej kategorii.
W sklepie internetowym chcemy kupować i oczekujemy, że każdy produkt będzie prezentowany na osobnej podstronie. Dzięki konwencjonalizacji wzorców projektowych i rozwiązań funkcjonalnych oszczędzamy czas i energię. Nasz komfort rośnie, używamy stron w sposób intuicyjny, niemal automatyczny. Co oczywiście uznajemy jako pożądane, wartościowe, wręcz niezbędne.
Generalna zasada jest taka, że nie chcemy uczyć się działania każdej nowo poznawanej strony internetowej. Oczekujemy, by ona - mówiąc metaforycznie - nauczyła się nas. I tutaj dochodzimy do kluczowej roli User Experience. UX jest między innymi sposobem poznawania potrzeb i oczekiwań, Jest także praktyką znajdowania dla nich adekwatnych rozwiązań projektowych.
Pozyskiwanie nowych klientów nie jest proste. Zgodnie z popularnym i bardzo trafnym modelem motywacji klientów online, którego autorem jest Dave Chaffey, użytkowników stron internetowych motywuje aż sześć czynników.
Są nimi informacja o produkcie, dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb, społeczne dowody słuszności, wygoda, przez którą głównie należy rozumieć brak ograniczeń czasowych, przestrzennych, oszczędność oraz szerszy, łatwiejszy wybór (sprzedawców i towarów).
Motywuje nas do zakupu, do skorzystania z oferty usługodawców także możliwość obiektywnego porównania ofert, produktów, do czego świetnie nadają się wszelkie narzędzia - na przykład popularne porównywarki.
Równie atrakcyjna wydaje się nam łatwość zakupu i szybkość płatności. W dobie pandemii doceniamy także bezpieczeństwo finalizowania zakupów, zamówień za pomocą sieci. Nie eksponujemy się fizycznie i nie podlegamy aż takim ograniczeniom, wynikającym z reżimów sanitarnych.
Do stron internetowych, nie tylko sklepów internetowych, przyciąga nas także względna anonimowość oraz dyskrecja. Unikamy także dzięki nim tłoku, oczekiwania w kolejkach do kasy.
Czy każda strona gwarantuje te wartości? Oczywiście nie! A potencjalni klienci tego właśnie od niej oczekują.
Rolą, zadaniem specjalistów od UX, którzy strony projektują, badają, optymalizują, testują, audytują jest właśnie uczynienie ich takimi. Stąd też UX jest jednym z najważniejszych sposobów na skuteczne przyciąganie klientów. Rolą właścicieli biznesów jest zaufać potencjalnym klientom oraz specjalistom od UX, dzięki którym strony internetowe są o wiele bardziej przyjazne dla potencjalnego klienta.
Tagi: strony internetowe
Radlin: będzie głośno. JSW ostrzega
6546Rydułtowy: potrącenie dziecka na strefie gospodarczej
6523I sesja RM nowej kadencji: ślubowali radni oraz prezydent. Jest nowy przewodniczący RM
6476Radlin: dachowanie na ul. Cmentarnej. 74-latek trafił do szpitala
5656I sesja Rady Powiatu za nami. Leszek Bizoń nadal Starostą Wodzisławskim
4236Mamy cząstkowe wyniki! Kto wygrywa w Wodzisławiu Śląskim?
+94 / -53Oficjalnie: Mieczysław Kieca wygrywa wybory w Wodzisławiu Śląskim
+63 / -42Wypadł z drogi i zawisł na barierkach. Miał 3 promile...
+20 / -0Policja wyjaśnia okoliczności śmiertelnego wypadku. Są wstępne ustalenia
+23 / -4Reanimacja pasażera w Rydułtowach. Policja przekazała szczegóły
+17 / -2Kolizja na ul. Grodzisko. Kierujący BMW jechał za szybko
1ZUS skontrolował zwolnienia lekarskie. W Śląskiem wstrzymano świadczenia na kwotę 1,7 mln złotych
1Znamy kandydatów do Parlamentu Europejskiego. Kto startuje z naszego okręgu?
1Rydułtowy: potrącenie dziecka na strefie gospodarczej
1Niebezpiecznie na "Trzech Wzgórzach". 11-latek doprowadził do zderzenia
1Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert