zamknij

Wiadomości

Odcinkowe pomiary prędkości... najczęściej nie działają

2019-09-13, Autor: JP

NIK skontrolował system odcinkowych pomiarów prędkości. Okazało się, że w latach 2015-2017 większość wykroczeń przedawniło się, a od 2017 r. podniesiono limity urządzeń nawet o 30 km/h powyżej dozwolonej prędkości.

W kraju mamy 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości (opp), z czego 4 w województwie śląskim, a 2 w powiecie wodzisławskim, mianowicie w Gorzycach. Są to dwa najkrótsze odcinki w całej Polsce (0,86  i 0,98 km), a dzieli je zaledwie kilkaset metrów. Ponadto, na tych odcinkach w ostatnich latach nie zanotowano śmiertelnych wypadków, więc potrzeba walki o bezpieczeństwo nie jest tu aż tak pilna, jak na wielu innych polskich drogach. Tym samym Najwyższa Izba Kontroli ocenia ich lokalizację jako nieprawidłową:

Reklama

„Przy wyborze ich lokalizacji nie uwzględniono celu głównego projektu, jakim była poprawa bezpieczeństwa na drogach krajowych oraz zmniejszenie liczby ofiar wypadków. Przed instalacją urządzeń rejestrujących, co najmniej w latach 2011–2014, nielicznie występowały w tych miejscach wypadki drogowe i nie skutkowały one ofiarami śmiertelnymi”

- czytamy w raporcie. Chodzi tutaj nie tylko o Gorzyce, ale także o 6 innych lokalizacji: Szlichtyngowa-Górczyna, Iskrzynia-Krościenko Górne, Tarnów-Ładna, Tarnowskie Góry, Karniewo i Złota.

Niezależnie od miejsca pomiaru ponad połowa zarejestrowanych i zweryfikowanych wykroczeń popełnionych w latach 2015-2017 dopuszczono do przedawnienia (115 z 204 tys. spraw). Głównym powodem były niedobory kadrowe w Inspektoracie. W związku z tym GITD znacząco ograniczał rejestrację wykroczeń programując urządzenia nawet o 30 km/h powyżej prędkości dozwolonej na danym odcinku.

„Zmniejszało to poczucie nieuchronności kary wśród kierowców i negatywnie wpływało na oczekiwaną redukcję liczby wypadków i ich skutków”

- czytamy.

Pomimo tych niedociągnięć uruchomienie opp w 10 przypadkach obniżyło wszystkie 3 badane wskaźniki (liczba wypadków drogowych, liczba ofiar śmiertelnych i liczba rannych). W 10 kolejnych jeden lub dwa wskaźniki uległy zmniejszeniu, w 3 nie odnotowano żadnych wypadków, a na sześciu odcinkach wzrósł przynajmniej jeden wskaźnik.
Nieco podniosło się też bezpieczeństwo okolicy. Spośród 14 badanych  odcinków bezpośrednio sąsiadujących z opp na 10 liczba wypadków drogowych zmniejszyła się z z 56 do 28 (o 50%) i ofiar śmiertelnych z 20 do 1 (o 95%) w stosunku do lat 2012–2014. Jeden z tych odcinków leży w Gorzycach.

Skuteczność opp pozostaje poniżej oczekiwań, wobec czego NIK apeluje do Ministra Infrastruktury o uzupełnienia zasobów kadrowych GITD, a do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o współpracę z policją, o wyeliminowanie przedawnień i o zaniechanie ustalania progów urządzeń rejestrujących ponad dopuszczalną prędkość.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 8

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Stadion Miejski w Wodzisławiu powinien zostać zmodernizowany?




Oddanych głosów: 439