Tunel kolejowy w Rydułtowach budowany był w latach 1853-1855. Teraz ma w nim powstać ścieżka powstańcza z trzema słupami pamięci upamiętniającymi trzy śląskie zrywy.
>>>zobacz jak obecnie wygląda tunel kolejowy
Tunel należy do najstarszych tego typu budowli na terenie Polski. Ma 726 metrów i biegnie pod ulicą Raciborską. Od strony południowej ma swój wylot nieopodal osiedla Orłowiec, a od strony północnej tuż przy granicy z gminą Gaszowice.
Pomysłodawcą takiego zagospodarowania tunelu jest Marcin Połomski, inspektor referatu urbanistyki i architektury w rydułtowskim magistracie. – Kiedy oglądamy obiekt na zdjęciach lotniczych, to widać na nich trzy takie załamania, stąd nasunął mi się pomysł upamiętnienia trzech powstań śląskich. Ponadto przy północnym wylocie stoi pomnik w kształcie obelisku upamiętniający Jerzego Dembczyka, rydułtowskiego powstańca. Obecnie znajduje się on w miejscu, o które trudno dbać, stąd pomysł przeniesienia go w pobliże biblioteki – mówi burmistrz Rydułtów Kornelia Newy.
Zabytkowy tunel związany jest z budową linii kolejowej łączącej Nędzę z Rybnikiem (oficjalne otwarto ją 1 stycznia 1855 roku), otwierającej żelazną drogę do Opola i dalej do Wiednia. Na takiej łączności zależało przede wszystkim śląskim przemysłowcom, którzy chcieli wysyłać węgiel za granicę, szczególnie do Niemiec i Austrii. Wykonawcą była prywatna spółka Wilhelmsbahn. Na trasie budowy stanęło jednak wzniesienie. Ówcześni inżynierowie zdecydowali się je przebić. Tak powstał tunel, który oddano do użytku z początkiem 1857 roku. Był on jak na owe czasy sporym osiągnięciem technicznym. Miał 727 m długości, 7,5 m wysokości oraz 8,7 m szerokości, przebiegał na głębokości do 28 m, a można było umieścić w nim dwa tory. Nieraz nazywa się go pierwszym metrem na ziemiach polskich.
Od chwili powstania wzbudzał ogromne zainteresowanie m.in. miłośników budownictwa podziemnego. Jego ciekawe i burzliwe dzieje nieraz były opisywane przez lokalnych miłośników historii, a technologia, w której go wykonano, przez specjalistów z dziedziny górnictwa i geologii. – Podjęliśmy starania o wpisanie go na listę Śląskiego Szlaku Zabytków Techniki, ale niestety bez powodzenia – mówi Marcin Połomski.
W Rydułtowach liczą, że utworzenie ścieżki powstańczej przyczyni się do ożywienia jednego z najstarszych tuneli kolejowych w Polsce i przyciągnie sporo turystów, którzy przy okazji dowiedzą się czegoś nowego o historii Śląska.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~maly.wariat 2012-08-29
10:44:31
jednego nie doczytałem czy tunel jest czynny czy nie? bo jeśli nie to proponuję zrobić jeszcze coś dla ludzi, a konkretniej rowerzystów czyli ścieżkę rowerową bo to z pewnością będzie fajna atrakcja lepsza od proponowanej. jedno z drugim równie dobrze może funkcjonować.
~ 2012-08-29
18:08:12
Tunel jest cały czas czynnym szlakiem kolejowym zarówno dla przewozów pasażerskich jak i towarowych, bez niego pociągi nie dostaną z Raciborza do Rybnika. W prawdzie w nowym rozkładzie jazdy Kolei Śląskich nie ma bezpośredniego połączenia Racibórz Katowice, ale będzie ok 15 połączeń Raciborza z Rybnikiem (a później od Rybnika do Katowic).