zamknij

Biznes

Jak będzie wyglądać wielka modernizacja linii Rybnik - Chałupki? Już wiadomo

2013-10-09, Autor: mk
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła już przetarg na remont linii Rybnik - Chałupki. To ogromne przedsięwzięcie inwestycyjne zakłada gruntowną modernizację tego szlaku kolejowego.

Reklama

Projekt "Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 140 i 158 na odcinku Rybnik - Chałupki" ma na celu przede wszystkim poprawę funkcjonowania transportu kolejowego na tym odcinku, m.in. poprzez likwidację ograniczeń prędkości, wynikających ze złego stanu infrastruktury.

Przypomnijmy, że ze względu na zły stan techniczny na tej linii wprowadzono ograniczenia prędkości w granicach 20 - 40 km/h. Ponadto, odcinek Wodzisław Śląski – Chałupki w chwili obecnej jest zagrożonay zamknięciem ze względu na zły stan techniczny, zagrażający bezpieczeństwu ruchu pociągów. Z chwilą wprowadzenia rozkładu jazdy pociągów na lata 2012/2013 wstrzymany tutaj został ruch pasażerski.

 

Planowana modernizacja pozwoli na skrócenie czasu przejazdu i usprawnienie przewozów w ruchu regionalnym i międzynarodowym w kierunku przejścia granicznego w Chałupkach. Po remoncie pociągi na tej trasie mają przyspieszyć do 60/80 km/h.

 

Co przewidują plany modernizacyjne? Nie tylko wymianę lub remont torów, sieci trakcyjnej i infrastrukty zabezpieczającej na całym odcinku. Ale i budowę nowych peronów, wiat peronowych, słupów oświetleniowych czy istalację systemu obserwacji peronów. W przetargu uwzględniono nawet zastosowanie na peronach elektrycznych zegarów.

 

W ramach tej inwestycji ma powstać również nowy peron przesiadkowy Wodzisław Śląski Centrum, co uwzględnia przetarg. Po stronie UM Wodzisławia leży dostarczenie projektu budowlanego. Jak mówi jednak Barbara Chrobok, rzeczniczka wodzisławskiego magistratu, sprawa jest otwarta . - PKP PLK nie wydało zgody ma to, aby na nowym peronie przesiadkowym pociągi kończyły bieg a to było podstawą realizacji tej inwestycji - tłumaczy.

 

Tempo prac ma być duże, PKP PLK wymaga, aby roboty prowadzone były minimum 16 godzin na dobę. Ruch pociągów w okresie trwania robót odbywał się będzie wahadłowo po czynnym torze. Zakończenie prac przewidziano na październik 2015 roku.

 

Rewitalizacja torowiska została uwzględniona na liście podstawowej projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013. Na jego realizację zabezpieczono 140,4 mln zł. Z tej kwoty 98 mln zł mają stanowić środki z budżetu Unii Europejskiej.

Oceń publikację: + 1 + 13 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~2plus2 2013-10-09
    11:36:08

    16 0

    Życzyłbym sobie, że w koncu w tym regionie pociągi kursowały normalnie - nie wiem, jak to zrobicie, ale zróbcie!

  • ~wodzislawianin1 2013-10-09
    11:39:19

    15 0

    Pani Rzecznik, przepisy nie pozwalają na kończenie biegu na przystanku Wodzisław-Centrum niestety, ale może próbować w ramach innych robót wymusić na PKP przygotowanie drugiego toru po byłym torze do Jastrzębia -to 1 km z Wodzisławia Głównego. Pewnie powstałoby to później niż ta inwestycja ale lepiej późno.... Przy obecnym kształcie na jednotorowym odcinku ten przystanek nie ma sensu (blokowałby linie). Może lepiej pomóć PKP i zadbać ze strony miasta o dworzec główny i przystanek Radlin II, wtedy założę się że odżyje i nie potrzeba nam innego przystanku. Zamiast wydawać pieniadze na projekt będzie na 10 lat sprzątania okolic dworca i koszenia trawy, zaś autobusy miejskie w godzinach odjazdu/przyjazdu pociągów mogą wręcz jechać pod same drzwi dworca i tam wysadzać podróżnych.

  • ~akx 2013-10-09
    15:38:06

    0 2

    @Wodzisławianin: Rabka Zdrój to też przystanek osobowy na szlaku Chabówka - Rabka Zaryte i jakoś tam osobówki mogą kończyć bieg.

  • ~morrjim 2013-10-10
    09:10:42

    0 2

    W tym kraju z PKP daleko nam jeszcze do normalności...

  • ~wodzislawianin1 2013-10-10
    11:51:01

    6 0

    Jak widać BPM (Pani Rzecznik) albo nie miała wczoraj czasu albo ma urlop albo po prostu (co byłoby najgorsze) nie chce/nie może nam nic przekazać ws przystanku i ewentualnego przejęcia remontu Dworca. Szkoda, bo w innych tematach jest bardzo aktywna i wyjątkowo cenię jej zdanie. Szkoda, że w sprawie kolei nie możemy podyskutować na forum. Mnie z wszystkich przeczytanych newsów i komentarzy interesują trzy sprawy. 1) Co z zdewastowanym budynkiem dworca głównego? 2) Czy nie należy rozmawiać już o połączeniach po wyremontowanej linii? 3) czy przystanek Wodzisław Centrum ma sens jeżeli na Targowej będzie tylko jeden tor? Jak wiemy sprawy w Polsce ciągną się bardzo długo i czas na rozmowy o jazdach po wodzisławskich torach oraz remontu/przejęcia budynku dworca jest właściwy. Za niedługo może wręcz być za późno. akx niestety ale wg PKP PLK i jakiś tam ich przepisów nie jest możliwym kończenie biegu w tym miejscu albo pociąg jedzie do co najmniej Olzy albo tylko do Wodzisławia Głównego.

  • ~BPM 2013-10-10
    13:40:48

    0 1

    ~wodzislawianin1 - haha, tak mam urlop, ale nie to jest powodem, iż brakuje informacji w sprawie dworca i modernizacji linii. Proszę mi wierzyć, że jak tylko będą konkrety podam je do publicznej wiadomości. Teraz zbyt dużo jest niewiadomych. Prowadzone są rozmowy z PKP w wielu kierunkach, do tego dochodzi podziału środków UE (ZIT) oraz analiza możliwości finansowych miasta itd. Sprawdzane różne warianty. Gdy pojawią się pierwsze bardziej sprecyzowane plany z pewnością powiadomię wszystkich zainteresowanych.

  • ~wodzislawianin1 2013-10-10
    14:10:39

    2 0

    Ale trafiłem :) Z tego co czytałem PKP robi coś z dworcem w Raciborzu zaś z naszym lenie nic nie robią, [ http://www.rynek-kolejowy.pl/48368/raciborz_w_grudniu_gmina_przejmie_dworzec_kolejowy.htm ] trzeba ich jakoś pomęczyć i przycisnąć aby cokolwiek w tej sprawie robili i żeby coś się wreszcie ruszyło, paradoksem byłaby wyremontowana stacja i tory a dworzec rudera. Już nie przeszkadzam i życzę udanego wypoczynku! Po urlopie pewnie będzie czas na miłe rozmowy. pozdrowienia!

  • ~akx 2013-10-10
    16:12:31

    5 0

    Oczywiście najlepiej gdyby przystanek Wodzisław Miasto był dwutorowy, jeden tor zakończony kozłem do kończenia biegu pociągów. Takie było marzenie wszystkich mieszkańców, aby wreszcie zrobić porządek z komunikacją i raz na zawsze pożegnać się z linią E-3. Miało też zostać zbudowane centrum przesiadkowe zaraz obok nowego przystanku, które skupiało by w sobie transport kolejowy i autobusowy. Mocno się rozczarowałem, gdy usłyszałem, że zarówno PLK jak i miasto zawiodło. Nic jednak nie jest do stracenia. Po prostu trzeba lobbować wszędzie gdzie się da całe to przedsięwzięcie. Remont linii to wspaniała okazja do budowy takiego obiektu. Jeśli chodzi o wariant z samym peronem - jestem jak najbardziej za! Przecież zatrzymywały by się tutaj pociągi Katowice - Chałupki, a ludzie z gmin powiatu wodzisławskiego mieli by świetny dojazd do szkół i do pracy. Jeśli nie wybuduje się tego przystanku teraz, może nie powstać przez najbliższe kilkadziesiąt lat...

  • ~wodzislawianin1 2013-10-10
    16:22:13

    3 0

    Zgodzam się tutaj z akx że jeśli przystanek nie powstanie teraz to taka "okazja" może się nie powtórzyć. Owszem dzieciaki do szkół (LO1, Ekonomik a nawet ZSZ) mogłyby korzystać z tego przystanku, Galeria Karuzela jest też tuż obok, można by przyjechać na zakupy. W gruncie rzeczy te 60 tyś na projekt to nie wiele tym bardziej, że budowa jest finansowana z budżetu państwa. Problem w tym czy Koleje Śląskie będą jeździć dalej niż do Wodzisławia lub czy pojawi się inny przewoźnik. Czasu jest bardzo mało ale jeśli województwo przywróci pociągi do Chałupek to budujmy ten przystanek ( będą ładne niskie perony, zegary, ławki i monitoring), a jak się sprawdzi to w przyszłości łatwiej będzie dołożyć drugi tor.

  • ~ 2013-10-10
    20:52:33

    0 2

    pani rzecznik, a cóż to za odpowiedź "haha" tak wolno w urzędzie odpowiadać? ;-) poza tym jak ma się urlop to olewa się pracę bo w przeciwnym wypadku dojdzie do tego, że w święta też trzeba będzie napisać bo ktoś oliwy do ognia doleje. wolne to wolne i nikomu nic do tego, choćby świat się walił. wszak w urzędzie obowiązuje procedura, że ktoś powinien zastępować nieobecnego pracownika :-D

  • ~redaktor 2013-10-10
    23:41:30

    2 0

    Gdyby BPM miało możliwość udzielić odpowiedzi prostej, wyczerpującej i wiarygodnej, to nie byłoby tego haha. W obecnej sytuacji Wodzisławia pozostaje tylko taki nerwowy humor.

  • ~maw2be 2013-10-11
    19:05:35

    0 0

    wszystko pięknie tylko wytłumaczcie co za różnica czy pociągi będą kończyć bieg czy nie na tym przystanku?
    może lepiej pomyśleć i wymóc aby była zasada - jeden tor jeden kierunek. tak jest w większości państw europejskich. to by miało większy sens.

  • ~akx 2013-10-11
    19:33:05

    3 0

    Ale szlak Wodzisław - Olza jest jednotorowy. Żeby zrobić tak jak mówisz, musiałbyś dobudować drugi tor do samych Chałupek. Na odcinku Wodzisław - Radlin Obszary jest ruch "prawostronny" na dwukierunkowym szlaku. Zaś szlak Radlin Obszary - Rybnik Towarowy jest dostosowany do prowadzenia ruchu w jednym kierunku po obydwóch torach.

  • ~Mariano_Italiano 2013-10-13
    12:44:29

    0 1

    Ja pytam dlaczego w Wodzisławiu nie ma jeszcze lotniska, bo nieraz patrzę w niebo i widzę jak dużo ich fiurga? Taki przystanek lotniskowy ,pytam ?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.