zamknij

Wywiady

Kreatywność, przedsiębiorczość i lokalny patriotyzm. Pomysły miasta na oświatę

Nad strategią rozwoju oświaty pracował powołany wewnętrzny zespół, któremu szefowali Eugeniusz Ogrodnik – doradca prezydenta ds. oświaty oraz Ludwika Kłosińska – naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta. Co udało się zrobić do tej pory i co będzie wdrażane w zakresie promowania przedsiębiorczości i kreatywności w Wodzisławiu?

Red. Aktualnie rodzice oczekują, że szkoła wyposaży ich pociechy w umiejętności daleko wykraczające poza czytanie, pisanie i liczenie. Jak Wodzisław radzi sobie ze współczesnymi wyzwaniami oświaty?

 

Ludwika Kłosińska: 20 lat temu państwo przekazało prowadzenie szkół samorządom lokalnym i to one stały się odpowiedzialne za szeroko rozumianą edukację. O ile w pierwszych latach organy prowadzące czyli gminy skupiły się na bazie swoich placówek, o tyle szczególnie w ostatnich latach coraz większą wagę przywiązują do jakości kształcenia. Nic w tym dziwnego, bo edukacja i oświata jest przez społeczeństwo postrzegane jako jedno z ważniejszych zadań publicznych. Zmienia się świat, zmienia się rynek pracy, mamy do czynienia z szybkim rozwojem technologii. Rodzice oczekują, że szkoły nauczą nie tylko czytać, pisać i liczyć, ale również wyposażą dzieci w takie umiejętności i kompetencje, które pozwolą im sobie lepiej radzić w zmieniającym się świecie. Nasza wodzisławska oświata wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Nasza kadra kierownicza wraz z ludźmi odpowiedzialnymi za oświatę kreują politykę oświatową miasta w przekonaniu o tym, że tylko rozwiązania systemowe, kompleksowe mogą przynieść spodziewane efekty.

 

Od pół roku wdrażana jest szeroko rozumiana strategię rozwoju oświaty. Czy można już mówić o efektach?

 

Na efekty musimy zaczekać, ale myślę, że to jest właściwy moment, by powiedzieć o tych wszystkich kierunkach i działaniach, które podjęliśmy, a które mają tą naszą oświatę zmienić.

 

Przede wszystkim stawiacie więc na kreatywność.

 

Kreatywności uczymy już od przedszkola. Chcielibyśmy, żeby nasi uczniowie radzili sobie z problemami i wiedzieli, że nie ma zadania, którego nie da się rozwiązać. Oczywiście zaczynamy od przygotowania naszych nauczycieli. W zeszłym roku dwóch nauczycieli przeszło szkolenia trenerskie. Skorzystaliśmy z usług szkoleniowo-doradczych firmy zewnętrznej. W tym roku poszliśmy o krok dalej i nawiązaliśmy bezpośrednią współpracę z fundacją rozwoju i wspierania kreatywności, która realizuje program Destination Imagination w 30 krajach świata. Jesteśmy drugim miastem po Wrocławiu, który od września prowadzi naukę kreatywności we wszystkich naszych placówkach i szkołach. W tej chwili 56 nauczycieli uczestniczy w półrocznym kursie trenerskim z kreatywności. Zostaną wyposażeni w niezbędniki kreatywnego nauczyciela, które można wykorzystywać na lekcjach. Zakładamy, że w 28 grupach przedszkolnych i 28 klasach 1-3 ten program wdrożymy. Kolejnym etapem będą klasy 4-6 i gimnazja.

 

Uczycie też dzieci gry w szachy.

 

Myślę, że nikogo nie trzeba przekonywać, że jest to jedna z przyjemniejszych metod nauczania logicznego i strategicznego myślenia. Pilotażowo prowadziliśmy naukę w trzech szkołach w klasach nauczania początkowego. Od września natomiast ruszyliśmy we wszystkich klasach trzecich. Każde dziecko uczące się w szkole w Wodzisławiu Śląskim przejdzie roczny kurs nauki gry w szachy.

 

Kolejny pomysł to nauka programowania.

 

Od pierwszego września wprowadzamy naukę programowania w klasach czwartych. W tej chwili powołany jest zespół, który opracowuje program. Robimy starania we współpracy z Izbą Gospodarczą i przedsiębiorcami, żeby szkoły do tego przygotować.

 

Priorytetem jest też doradztwo zawodowe.

 

Uważamy, że rynek pracy się tak zmienia, że musimy młodego człowieka przygotować i pomóc mu w trafnym wyborze zawodu. Nie mamy złudzeń co do tego, że uda nam się każdemu gimnazjaliście powiedzieć, w jakim zawodzie powinien pracować. Ale chcemy uświadomić mu jego silne strony, predyspozycje, zdolności i jednocześnie przybliżyć lokalny rynek pracy. Idziemy dwutorowo. 12 nauczycieli podjęło studia podyplomowe z zakresu doradztwa zawodowego, a my z kolei staramy się przybliżyć im rynek pracy poprzez kontakty z przedsiębiorcami i instytucjami. Chcemy, aby nauczyciele, którzy będą zajmować się doradztwem zawodowym sami byli bardzo dobrze do tego przygotowani.

 

Wśród kierunków znalazł się również lokalny patriotyzm.

 

Wśród założeń, które traktujemy priorytetowo jest program „Mała Ojczyzna”. Za nami już czasy, kiedy mówiło się, że patriotyzm, szczególnie ten lokalny wysysa się z mlekiem matki. Staramy się od przedszkola poprzez ciekawe pomoce dydaktyczne jak puzzle, kolorowanki, gry planszowe przekazywać informacje o naszym mieście.

 

W programie skierowanym z kolei dla gimnazjalistów jest program „Uczeń w urzędzie”.

 

Założyliśmy, że każdy nasz uczeń powinien wiedzieć jakie instytucje w mieście funkcjonują i gdzie jakie sprawy się załatwia. Mamy już porozumienie z Urzędem Skarbowym, Powiatowym Urzędem Pracy czy Starostwem Powiatowym. Na godzinach wychowawczych, na wiedzy o społeczeństwie oraz poprzez wizyty w instytucjach chcemy ten program realizować.

 

Dużym zainteresowaniem cieszy się również program „Innowacyjna edukacja filmowa”.

 

Wszyscy nasi uczniowie uczestniczą raz w miesiącu w seansie filmowym organizowanym we współpracy z Wodzisławskim Centrum Kultury. Projekcja poprzedzona jest prelekcją na temat kina i filmu. A film jest zawsze o tematyce wychowawczej. Nauczyciele otrzymują materiały, scenariusze zajęć i karty pracy. Temat poruszany na filmie, realizowany jest później na lekcjach.

 

Udało się również uaktywnić środowisko związane z oświatą.

 

Od września działa miejskie forum rodziców, w którym uczestniczy prezydent, doradca. Mówimy o tym co się dzieje w szkołach, równocześnie otrzymujemy informację zwrotną. Bardzo nam zależy na wymianie dobrych praktyk, wiedzy gdzie i co organizują rodzice. Myślę, że to bardzo trafna inicjatywa. Regularnie raz w miesiącu spotyka się również powołana we wrześniu miejska rada uczniowska. Efekty już powoli widać. Dwie duże inicjatywy podjęte w tym roku to organizacja konkursu „Utalentowany Wodzisław” oraz rajdu ekologicznego po mieście.

 

Bardzo nas cieszy, że udało nam się uruchomić klastry dzielnicowe, czyli zespoły w poszczególnych dzielnicach skupiające ludzi, którym zależy na oświacie. To są przedstawiciele biznesu, Kościoła, radni dzielnicowi. Widać już pierwsze efekty – wspólne inicjatywy i realizowane działania.

 

Stawiacie też na rozwój sportu.

 

Szczególnie Gimnazjum Mistrzostwa Sportowego ze sztandarową dyscypliną jaką jest biathlon. Dużym atutem są „Trzy Wzgórza”, które oferują infrastrukturę potrzebną w tej dyscyplinie. 1 stycznia utworzyliśmy Biathlonowy Ośrodek Szkoleniowo-Sportowy. Podpisane mamy porozumienie z Polskim Związkiem Biathlonowym. Jesteśmy na etapie prac projektowych zaplecza noclegowego w SP 28, strzelnicy oraz parkingu. Chcemy, aby była to kompleksowa baza, tym bardziej, że zainteresowanie jest ogromne.

 

Materiał został zarejestrowany podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Radlinie II.

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~ 2016-05-06 04:37:12

    jakoś trudno mi uwierzyć, że lokalny patriotyzm można wynieść ze szkoły. jak czytam, że dzieci chce się nauczyć/zaszczepić historię miasta to nóż w kieszeni się otwiera gdyż profesorowie z "muzeum narodowego" od dawna twierdzą iż dzieci historia w zasadzie nie interesuje i to nie ten etap w ich życiu by żywo interesować się historią. to po prostu przychodzi z czasem. cała ta "nauka historii" wygląda trochę dziwnie gdyż miejskie muzeum nie potrafi zorganizować cyklicznych wycieczek np przy okazji jarmarku staroci. podobnie jest w dni wodzisławia. kończy się na otwarciu muzeum i to wszystko. ot taki wodzisławski grajdołek z historią w tle ;) co prawda były kiedyś próby ale spełzło w zasadzie na niczym. to miasto nie potrafi samo siebie sprzedać. potem tworzy się cudowne programy lokalnego patriotyzmu dla dzieci, bo dzieciaków każda taka atrakcja jest ciekawa byle nie jest to klasyczna lekcja. tyle, że efekt edukacyjny będzie z tego mizerny co podkreślają historycy z warszawy.

    0 9

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuWodzislaw.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuWodzislaw.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuWodzislaw.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na jaki komitet zagłosujesz w wyborach do Parlamentu Europejskiego?









Oddanych głosów: 1175